AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg bor i halvparten av tomannsbolig over 2 etasjer, men halve første etasje er under bakken, og alle rommene som har hel vegg er soverom. Det er ikke noe sted å plassere varmepumpe i den etasjen. Bortsett fra på et av soverommene, men det er jo ikke så fornuftig. Men det er mulig med varmepumpe i trappe, blir da på høyde med gulvet i 2. etasje. Der er stue, kjøkken, vaskerom og 1 soverom. Men vil noe av varmen gå ned, da varmepumpen er plassert sånn? På vinteren nå, så har jeg på litt varme på badet, varmeovn i gangen nede og en panelovn på stua. Og føler det er varmeovnen i gangen som gir mest varme, den varmer gangen, og dørene på soverommene står oppe på dagtid, så de får og varme, og varmen går opp. Er derfor jeg er veldig usikker på om det vil lønne seg med varmepumpe. For hvis det kun er panelovnen i stua jeg kan skru av, så tror jeg at jeg sparer veldig lite. Anonymkode: 5b425...d9b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Varm luft går alltid oppover så hvis du ikke har en form for ventilasjon som sirkulerer luften så vil ikke en varmepumpe i andre etasje varme opp luften i første, husk at en innerdel trenger ikke nødvendigvis å være montert på en yttervegg. Hør med firma som monterer varmepumper, kan være at det lar seg gjøre å montere en pumpe med to innerdeler. Anonymkode: 85276...24c
Maskinfører Skrevet 12. oktober 2022 #3 Skrevet 12. oktober 2022 Nabogården har 2 etasjer disse har 2 stk varmepumper på veggen de etterisolerte og skiftet vinduer i sommer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå