AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Før året starter beregner jeg alltid hvor mye skatt jeg skal betale. Jeg legger inn 650.000 og med dagens lån havner jeg på 172.000 i skatt. Dette tilsvarer 27% i skatt, og ca. 14.000 i skattetrekk hver måned. Men så har vi jo november eller desember der vi får halv skatt. Her vil jo det totale innbetalte skattebeløpet bli 165.000, altså 7.000 for lite. Må jeg legge inn et ekstra skattetrekk for beløpet på 7.000 for å unngå å betale tilbake skatt? I mitt tilfelle har jeg per oktober betalt 14.000 mer skatt enn jeg skal. Jeg betaler 30% skatt. Så kommer november, og jeg vil fortsatt ha betalt for mye. Jeg har 54.166 i måneden, og betaler derfor 16.250 i skatt. Til nå har jeg betalt 142.000 i skatt. Jeg mangler altså 30.000 i skatt før jeg går i null. I november og desember (med halv skatt) vil jeg totalt betale 24.375. Ergo vil jeg da få nesten 6.000 i baksmell. Tar ikke skatteberegningen i Skatteetetan hensyn til den halve skatten? Anonymkode: eb28d...d96
Gjest Wolfin Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Før året starter beregner jeg alltid hvor mye skatt jeg skal betale. Jeg legger inn 650.000 og med dagens lån havner jeg på 172.000 i skatt. Dette tilsvarer 27% i skatt, og ca. 14.000 i skattetrekk hver måned. Men så har vi jo november eller desember der vi får halv skatt. Her vil jo det totale innbetalte skattebeløpet bli 165.000, altså 7.000 for lite. Må jeg legge inn et ekstra skattetrekk for beløpet på 7.000 for å unngå å betale tilbake skatt? I mitt tilfelle har jeg per oktober betalt 14.000 mer skatt enn jeg skal. Jeg betaler 30% skatt. Så kommer november, og jeg vil fortsatt ha betalt for mye. Jeg har 54.166 i måneden, og betaler derfor 16.250 i skatt. Til nå har jeg betalt 142.000 i skatt. Jeg mangler altså 30.000 i skatt før jeg går i null. I november og desember (med halv skatt) vil jeg totalt betale 24.375. Ergo vil jeg da få nesten 6.000 i baksmell. Tar ikke skatteberegningen i Skatteetetan hensyn til den halve skatten? Anonymkode: eb28d...d96 Skatteetaten sin beregning tar utgangspunkt i at man skal betale skatt i 10,5 måneder, ikke i 12. Er det du selv eller kalkulatoren til skatteetaten som har funnet ut at du skal betale 172 000?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 Wolfin skrev (1 minutt siden): Skatteetaten sin beregning tar utgangspunkt i at man skal betale skatt i 10,5 måneder, ikke i 12. Er det du selv eller kalkulatoren til skatteetaten som har funnet ut at du skal betale 172 000? Det er kalkulatoren til Skatteetaten som kommer frem til 172.000. Jeg betalte litt mindre skatt de første månedene, men totalt har jeg betalt 27,2% skatt til nå. I følge kalkulatoren skal jeg betale 26,4% skatt totalt for året. De siste månedene har jeg betalt 30% skatt, og kommer til å betale det resten av året. Gjør jeg det, vil jeg ikke få baksmell. Men med halv skatt i desember vil jeg jo det. Anonymkode: eb28d...d96
Gjest Wolfin Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er kalkulatoren til Skatteetaten som kommer frem til 172.000. Jeg betalte litt mindre skatt de første månedene, men totalt har jeg betalt 27,2% skatt til nå. I følge kalkulatoren skal jeg betale 26,4% skatt totalt for året. De siste månedene har jeg betalt 30% skatt, og kommer til å betale det resten av året. Gjør jeg det, vil jeg ikke få baksmell. Men med halv skatt i desember vil jeg jo det. Anonymkode: eb28d...d96 Kalkulatoren tar med i beregningen at du skal betale skatt i 10,5 måneder, ikke i 12. Om det kan ha blitt noe tull i beregningen siden du har endret i løpet av året kan hende. Normalt så vil beregningen til skatteetatenvære såpass romslig at man ender opp med at man får igjen mellom 2 og 3 tusen. Men, det er forsåvidt ingen "krise" om du får en baksmell så sant du selv har satt av penger på din konto til å betale dette innen 31.mai året skatten skal betales. Det er bedre at pengene står på f.eks din sparekonto og forrenter seg enn at du skal betale inn ekstra til skatteetaten nå.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 Wolfin skrev (35 minutter siden): Kalkulatoren tar med i beregningen at du skal betale skatt i 10,5 måneder, ikke i 12. Om det kan ha blitt noe tull i beregningen siden du har endret i løpet av året kan hende. Normalt så vil beregningen til skatteetatenvære såpass romslig at man ender opp med at man får igjen mellom 2 og 3 tusen. Men, det er forsåvidt ingen "krise" om du får en baksmell så sant du selv har satt av penger på din konto til å betale dette innen 31.mai året skatten skal betales. Det er bedre at pengene står på f.eks din sparekonto og forrenter seg enn at du skal betale inn ekstra til skatteetaten nå. Aner ikke hva som har skjedd her. Jeg tar imot halv skatt i desember, så setter jeg det jeg eventuelt får i smell på sparekonto. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Takk for tipset Anonymkode: eb28d...d96
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Det totale skattebeløpet skal deles på 10,5 mnd og ikke 12 mnd slik du har beregnet. For å finne ut hva du skal betale hver måned må du altså dele 172 000 kr på 10,5= 16 381 kr og så trekke dette fra månedslønna di på en normalmåned. Anonymkode: 703fb...708
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå