AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Hunden ligger med oss i sengen og det er kjempekoselig hele natten. Liten fluffy hund. Når en av oss står opp på morgenen før den andre, og går tilbake til sengen igjen for å si hade, så stiller hunden seg foran den som sover og knurrer til den som står og skal gi hadekyss. Hunden har aldri bitt eller noe, men det virker som at hun prøver å beskytte den av oss som sover. dette kan også hende når hun ligger i sofaen sammen med noen, og en annen skal hente henne for å gå på tur for eksempel. Da gir hun fra seg et lite knurr, men ikke mer en så. hvordan burde man reagere i denne sotuasjonen? Anonymkode: 0a133...992
Tabris Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Det kan også være at hun ikke vil bli forstyrret. Hender det at dere løfter henne ned fra sofa/seng? I så fall ville jeg latt være å gjøre det og heller lære inn en "gå ned" eller "kom" som dere belønner med godbiter. I situasjoner hvor dere skal si hadet før jobb så ville jeg kastet et par godbiter enten i sengen eller på gulvet og så sagt hadet. Slik at hun lærer å assosiere det at dere kommer nær når hun er i sengen med noe positivt. 5
Troyamin Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 Vokting av ressurs (høy verdi å ligge i senga/være inntil mennesket "sitt") Slik oppførsel må stoppes før det eskalerer. Her må dere ta hunden ned og la den ligge på gulvet i stedet. Kommer hunden opp, "dytt" den ned igjen. Det at den er liten, er ingen unnskyldning for dårlig oppførsel. 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Ressursforsvar. Det kan utvikle seg om man Ikke gjør noe med det, spesielt om det skjer noe nytt i hjemmet (barn f.eks), og i perioder hvor hunden kjenner på mer stress. Ressursforsvar av plass og person kan også spre seg til mat, leker os. Jeg ville gjort som tabris. Ha en liten godbitpose hengende innenfor døra til soverommet. Når den ene kommer inn for å si hade, så kan de ta en godbit fra godbitposen og kaste den på fotenden av senga (FØR hunden reagerer, ikke under/etter den har utvist ressursforsvar). Hunden går for å ta godbiten, og dere får kysset hade. Etter en stund med dette vil hunden ha forstått at når den andre kommer tilbake til senga, så skjer det gode ting. Ressursforsvaret vil forsvinne. Gjør det samme med sofaen. Ligger en av dere i sofaen og den andre kommer for å sette seg, slipp en godbit på gulvet. Anonymkode: 18d29...8be 3
Myrmica Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 Som andre skriver, det er nok ressursforsvar. Ikke at hunden skal forsvare dere mot "farer", men at den vil ha det den anser som sitt (her et menneske) i fred. Jeg hadde tendenser til det mellom mine to hunder, når de lå i seng og sofa. Løste det fint uten å måtte dytte de ned eller nekte de tilgang, ved å avlede den hunden som viste forsvar, og tydelig invitere den andre opp. De innfant seg fort med at det var greit. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Kanskje hunden også vil ha hadekyss? Anonymkode: 7b050...efb
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 Myrmica skrev (4 timer siden): Som andre skriver, det er nok ressursforsvar. Ikke at hunden skal forsvare dere mot "farer", men at den vil ha det den anser som sitt (her et menneske) i fred. Jeg hadde tendenser til det mellom mine to hunder, når de lå i seng og sofa. Løste det fint uten å måtte dytte de ned eller nekte de tilgang, ved å avlede den hunden som viste forsvar, og tydelig invitere den andre opp. De innfant seg fort med at det var greit. Her og. Har to tisper. Så tendenser til ressursforsvar av plass/meg i sammenheng med løpetid de første to årene etter at den minste kom inn i hus, som er veldig forståelig når de er i en periode med mer rastløshet/engstelse. Løste det på samme måte som deg Anonymkode: 18d29...8be 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #8 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 15.47): Her og. Har to tisper. Så tendenser til ressursforsvar av plass/meg i sammenheng med løpetid de første to årene etter at den minste kom inn i hus, som er veldig forståelig når de er i en periode med mer rastløshet/engstelse. Løste det på samme måte som deg Anonymkode: 18d29...8be Ts her - jeg skal prøve det som dere har gjort. Hun har faktisk løpetid nå også Anonymkode: 0a133...992
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #9 Skrevet 14. oktober 2022 Myrmica skrev (På 11.10.2022 den 11.01): Som andre skriver, det er nok ressursforsvar. Ikke at hunden skal forsvare dere mot "farer", men at den vil ha det den anser som sitt (her et menneske) i fred. Jeg hadde tendenser til det mellom mine to hunder, når de lå i seng og sofa. Løste det fint uten å måtte dytte de ned eller nekte de tilgang, ved å avlede den hunden som viste forsvar, og tydelig invitere den andre opp. De innfant seg fort med at det var greit. Hva gjorde du for å avlede den hunden som viste forsvar? Anonymkode: 0a133...992
Myrmica Skrevet 14. oktober 2022 #10 Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva gjorde du for å avlede den hunden som viste forsvar? Anonymkode: 0a133...992 Avledet oppmerksomheten dens ved å si navnet til hunden. Da brøt den oppmerksomheten som var rettet mot den andre hunden, og så på meg isteden. Vi har trent mye på kontakt, så ved å ytre kontaktlyd (jeg bruker hundenes navn) avbryter hun det hun holder på med og ser på meg. Belønnet ved å klø henne litt på rumpa 😊 OM det skulle eskalere så reiser jeg meg og sender hunden ned fra sofaen. Ikke noen vits i å vokte en ressurs som ikke er der lenger, liksom. Kan bare huske at jeg har gjort det én gang. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #11 Skrevet 14. oktober 2022 Myrmica skrev (50 minutter siden): Avledet oppmerksomheten dens ved å si navnet til hunden. Da brøt den oppmerksomheten som var rettet mot den andre hunden, og så på meg isteden. Vi har trent mye på kontakt, så ved å ytre kontaktlyd (jeg bruker hundenes navn) avbryter hun det hun holder på med og ser på meg. Belønnet ved å klø henne litt på rumpa 😊 OM det skulle eskalere så reiser jeg meg og sender hunden ned fra sofaen. Ikke noen vits i å vokte en ressurs som ikke er der lenger, liksom. Kan bare huske at jeg har gjort det én gang. Jeg sa navnet eller scratcha neglen mot en del av sofaen/sengen, som var nok til at hunden ble nysgjerrig nok til å snu hodet 😅 så ble det kos/ros. Hadde ikke det vært nok, så hadde jeg tatt i bruk godbiter for avledning. Til den som spurte: det er viktig å være på. Avled hunden FØR den rekker å reagere på at den andre hunden kommer bort. Jeg avledet alltid hunden som var i sofaen/sengen det øyeblikket den så/hørte at den andre hunden kom bort. Man bør ikke vente til hunden med ressursen reagerer. Avled før den rekker å reagere. Anonymkode: 18d29...8be 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå