AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #1 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har lagt merke til at flere har ved stående på terrassen. Men er ikke det litt risikabelt nå? Noen kan jo stjele veden. Folk er desperate. Anonymkode: 1ead2...930
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #2 Skrevet 11. oktober 2022 Her hvor jeg bor så her det vært en del tyveri av ved i det siste, er jo disse typiske mobile utenlandske vinningsforbryterne som ferdes rundt og tar med seg alt som ikke er sveiset fast. Anonymkode: 2ceb3...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 Slik har det vært lenge. Dette er ikke noe nytt. Veldig lett å bli kvitt en sykkel, hvis du ikke gidder å reparere eller kaste den. Bare å la noen stjele den. Sparer det for bryet. 😏 Anonymkode: 08dc7...31e 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Forresten. Om noen tryner med sykkelen, får de seg en lærepenge også. Lønner seg ikke å stjele Anonymkode: 08dc7...31e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har ikke plass inne, så valgmulighetene er ikke veldig gode. Anonymkode: d86a1...9df
Hoppetaujenta Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Det har jeg tenkt mange ganger...så hvis det hadde vært meg, så hadde sekkene blitt lagret i en krok av stua, eller der jeg kunne rydde plass til det. Kan ikke stole på folk som stjeler og de finnes over alt. Kan ikke se slikt på folk desverre. Prioriter veden og få ut en reol eller sofa. 1
newman01 Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 Ulempen med å stable opp veden inne er at den tørker ut, samt at du potensielt tar med deg en god del biller og og annet rask inn i huset. Greit nok med dagens vedsekk, men mer ved enn etpar dagers forbruk kan fort ende opp i et billeeldorado 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Skrevet 11. oktober 2022 33 minutter siden, newman01 said: Ulempen med å stable opp veden inne er at den tørker ut, samt at du potensielt tar med deg en god del biller og og annet rask inn i huset. Greit nok med dagens vedsekk, men mer ved enn etpar dagers forbruk kan fort ende opp i et billeeldorado Og tørr ved er dumt fordi....? Anonymkode: bbfa8...071 4
newman01 Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 Fordi den blir for tørr, og brenner for fort. 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #10 Skrevet 11. oktober 2022 Vi har veden utenfor og ingen kvaler ved det. Vi tar jo inn litt og litt i stua for å bruke, men ikke to paller liksom. Er man så desperat at man lister seg inn i hagen og opp på terrassen til en barnefamilie i et borettslag med rekkehus og nysgjerrige naboer på alle sider for å stjele ved, så får man ta litt da. Anonymkode: 99dc3...268 5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #11 Skrevet 11. oktober 2022 newman01 skrev (5 timer siden): Ulempen med å stable opp veden inne er at den tørker ut, samt at du potensielt tar med deg en god del biller og og annet rask inn i huset. Greit nok med dagens vedsekk, men mer ved enn etpar dagers forbruk kan fort ende opp i et billeeldorado For noe tull!. Ved skal være tørr og det er det flere grunner til, for det første så så soter fuktig ved veldig mye og det kan med tiden føre til pipebrann siden det legger seg sot i rør og pipe. For det andre så vil fuktig ved brenne veldig sakte og mye av varmeenergien brukes opp på å tørke veden i stedet for oppvarming av vedovnen. Det er en grunn til at trærne helst skal kuttes ned på vinteren før de rekker å trekke til seg for mye vann, det er også en grunn til at stokkene bør ligge et år før de klyves opp og kan brukes til fyring. De som kan å fyre med vet at veden ikke skal legges direkte på bakken eller gulv når den stables, paller er utmerket siden luften får sirkulere under og det forhindrer fuktighet og råte. Dette med biller og annet rask høres ut som byfolk fantasi, man stabler selvfølgelig ikke flere favn med ved inne på stuen men i en vedbod, kjeller eller under presenning utendørs. Men skjønner at det kan være lett å tro at det er sånn det er hvis man bor i blokk eller rekkehus. Anonymkode: 2ceb3...ed8 1 3
Amossa Skrevet 11. oktober 2022 #12 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har veden utenfor og ingen kvaler ved det. Vi tar jo inn litt og litt i stua for å bruke, men ikke to paller liksom. Er man så desperat at man lister seg inn i hagen og opp på terrassen til en barnefamilie i et borettslag med rekkehus og nysgjerrige naboer på alle sider for å stjele ved, så får man ta litt da. Anonymkode: 99dc3...268 Jeg tenker som deg. Vi har en liten potetåker nede ved en vei. En kveld så vi at en bil stoppet, og at mann og kone skuffet jord oppi en kasse. De stjal rett og slett jord! Vi kunne ha åpnet terrassedøren og ropt til dem, stoppet dem. Istedet skammet vi oss på deres vegne.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 Folk stjeler alt som ikke henger fast. Har bekjente som har blitt frastjålet alt fra utelys til blomster, sykkel og bærbusker... Anonymkode: 61e98...3b3
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 12. oktober 2022 #14 Skrevet 12. oktober 2022 newman01 skrev (På 11.10.2022 den 14.40): Fordi den blir for tørr, og brenner for fort. Det er andre gang jeg leser dette på KG - hvorfor prøver dere å spre denne feilinformasjonen?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #15 Skrevet 12. oktober 2022 Bor på en omflødd øy, så føler meg relativt trygg på at veden vår får være i fred. Det er så dårlige fergeforbindelser her at en eventuell tyv ikke kommer seg vekk herfra i "nattens mulm og mørke". Anonymkode: 4af91...e06 3 1
fjellglad Skrevet 13. oktober 2022 #16 Skrevet 13. oktober 2022 Det er vel fordi de ikke har noe annet sted å sette den. Vi har vår ved i uthus, men om vi hadde hatt den på terrassen hadde den vært ganske trygg der også (Vi har Arlo kameraer og får varsel med en gang de aktiveres).
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #17 Skrevet 13. oktober 2022 On 10/11/2022 at 7:22 PM, AnonymBruker said: For noe tull!. Ved skal være tørr og det er det flere grunner til, for det første så så soter fuktig ved veldig mye og det kan med tiden føre til pipebrann siden det legger seg sot i rør og pipe. For det andre så vil fuktig ved brenne veldig sakte og mye av varmeenergien brukes opp på å tørke veden i stedet for oppvarming av vedovnen. Det er en grunn til at trærne helst skal kuttes ned på vinteren før de rekker å trekke til seg for mye vann, det er også en grunn til at stokkene bør ligge et år før de klyves opp og kan brukes til fyring. De som kan å fyre med vet at veden ikke skal legges direkte på bakken eller gulv når den stables, paller er utmerket siden luften får sirkulere under og det forhindrer fuktighet og råte. Dette med biller og annet rask høres ut som byfolk fantasi, man stabler selvfølgelig ikke flere favn med ved inne på stuen men i en vedbod, kjeller eller under presenning utendørs. Men skjønner at det kan være lett å tro at det er sånn det er hvis man bor i blokk eller rekkehus. Anonymkode: 2ceb3...ed8 Nå var kommentaren til en som snakket om å prioritere ved fremfor sofa og da er det fort stuen ja. Anonymkode: c454b...61c
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #18 Skrevet 13. oktober 2022 newman01 skrev (På 11.10.2022 den 14.40): Fordi den blir for tørr, og brenner for fort. For meg som er født og oppvokst på gård som driver med skogbruk, tømmer- og vedproduksjon, var dette ny kunnskap.... Anonymkode: 2c1bc...1cc
newman01 Skrevet 13. oktober 2022 #19 Skrevet 13. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: For meg som er født og oppvokst på gård som driver med skogbruk, tømmer- og vedproduksjon, var dette ny kunnskap.... Anonymkode: 2c1bc...1cc Hmmm, kanskje min opplevelse av tørr ved er feil da. Hadde engang et parti som var veldig tørt, vedkubbene føltes nesten som fyrstikker og det sa wooosh i peisen så var de borte. Men da tar jeg kanskje feil da 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #20 Skrevet 13. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 11.10.2022 den 11.02): Her hvor jeg bor så her det vært en del tyveri av ved i det siste, er jo disse typiske mobile utenlandske vinningsforbryterne som ferdes rundt og tar med seg alt som ikke er sveiset fast. Anonymkode: 2ceb3...ed8 Må være litt forsiktig der altså. Vi er flere i nabolaget som har fått sykler, hagemøbler, barnevogner og blomster frastjålet. Tyven var norsk. Anonymkode: 6386e...931 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå