Gå til innhold

Senke temperaturene for å spare strøm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i avisen nå at sykehus, skoler, barnehager osv, osv må senke temperaturene for å klare strømregningene.

Dette skjønner jeg lite av. I desember så hadde jeg en leilighet som sto tom hele mnd. Eneste som sto på var 2 ovner på veldig svak varme, kun for at det ikke skulle fryse i stykker noe der. Allikevel så fikk jeg strømregning på flere 1000 der. Fikk da helt sjokk og ringte strømprodusenten og regnet med at noe måtte være feil. Personen forklarte da at ved å skru ned varmen, så kunne det faktisk føre til høyere strømforbruk siden ovnene da må jobbe hardere for å holde varmen oppe.

Var riktignok kaldere da enn nå, men allikevel så får jeg ikke utfra den informasjonen noen tro på at man spare noe særlig strøm på å senke temperaturen noen grader.

Anonymkode: a4def...3b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske lett å regne ut hvor mange kWh man bruker om man kan litt fysikk.

Anonymkode: 015af...35e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ganske lett å regne ut hvor mange kWh man bruker om man kan litt fysikk.

Anonymkode: 015af...35e

Mattematikk*

Anonymkode: 17728...f0e

• Nyttig 1
Gjest Helene93
Skrevet

Skrur du ned romtemperaturen med kun én grad, kan du spare rundt 5% av strømmen som vanligvis går til oppvarming.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mattematikk*

Anonymkode: 17728...f0e

Eller matematikk:-)

Anonymkode: 2ff03...aff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Helene93 skrev (1 minutt siden):

Skrur du ned romtemperaturen med kun én grad, kan du spare rundt 5% av strømmen som vanligvis går til oppvarming.

Det er hva jeg har tenkt er logisk også. Men hva er da årsaken til den høye strømregningen jeg fikk, og forklaringen på den?

Gjest Helene93
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er hva jeg har tenkt er logisk også. Men hva er da årsaken til den høye strømregningen jeg fikk, og forklaringen på den?

Nettleien? Hvis du har smartmåler blir du nok trekt mere enn du bruker. Det kan også kanskje være feil i det elektriske systemet. Noe som trekker strøm som du tror ikke gjør det. 1000kr for en måned uten å være der høres ut som helt normalt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er svak varme?

Hvor mange kw er ovnene på?

Hva var temperaturen der du bor?

Hvordan er isoleringen av boligen?

Hva ville strømmen kostet dersom ovnene sto på f eks 21 grader?

De fleste fikk regning på flere tusen kroner i desember i fjor.

Skrevet

Stor forskjell på å senke temperaturen fra 23° til 21° og på å holde minimumstemperatur på 15°.

Kommer jo også an på hva en bruker som varmekilde, gamle sykehus har radiatorer mens nyere bruker ventilasjonssystemet. Så vil tro de har hatt god hjelp til å regne ut fordeler og ulemper før de går for å senke temperaturen.

Skrevet

Nettleien? Hvis du har smartmåler blir du nok trekt mere enn du bruker. Det kan også kanskje være feil i det elektriske systemet. Noe som trekker strøm som du tror ikke gjør det. 1000kr for en måned uten å være der høres ut som helt normalt.

Nei, det var ikke nettleien. Personen jeg snakket med sa rett ut at ovner bruker mer strøm ved å senke temperaturene, siden de da må jobbe hardere.

Skrev ikke at strømregningen var på 1000 kr, men flere 1000. Den var på over 4000 etter strømstøtte.

Gjest Helene93
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det var ikke nettleien. Personen jeg snakket med sa rett ut at ovner bruker mer strøm ved å senke temperaturene, siden de da må jobbe hardere.

Skrev ikke at strømregningen var på 1000 kr, men flere 1000. Den var på over 4000 etter strømstøtte.

Det er bare fullstendig feil. Det gir ingen mening å komme med en slik påstand. Han burde ikke jobbe med strøm. Det tar lengre tid å varme opp et hjem jo varmere du vil ha det. Gradene synker også fortere fordi mere varme forsvinner fortere og dermed må varmeovner jobbe mye hardere. Så enkelt er det

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det gir jo ingen mening. Hvordan må en ovn jobbe hardere med å holde temperaturen lavere?

Anonymkode: 804bb...135

Skrevet

Det er bare fullstendig feil. Det gir ingen mening å komme med en slik påstand. Han burde ikke jobbe med strøm. Det tar lengre tid å varme opp et hjem jo varmere du vil ha det. Gradene synker også fortere fordi mere varme forsvinner fortere og dermed må varmeovner jobbe mye hardere. Så enkelt er det

Ja jeg syntes det hørtes rart ut selv, og lurer fortsatt på den regninga. Så selv også at forbruket var omtrent det samme som mnd før da det bodde noen der og det var mer varme på. I januar sto også leiligheten tom, og da var forbruket plutselig mer enn halvert og normalt i forhold til at det ikke bodde noen der. Da hadde jeg skrudd av den ene ovnen. Men temperaturen var uansett så lav da den sto på i desember at det ikke skulle utgjøre så stor forskjell.

Skrevet
Illuminatum skrev (14 minutter siden):

Hva er svak varme?

Hvor mange kw er ovnene på?

Hva var temperaturen der du bor?

Hvordan er isoleringen av boligen?

Hva ville strømmen kostet dersom ovnene sto på f eks 21 grader?

De fleste fikk regning på flere tusen kroner i desember i fjor.

Svak varme var akkurat sånn at det ikke skulle fryse der. Ikke beboelig for å si det sånn. Ene ovnen er på 1500W, og den andre 1000W.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Svak varme var akkurat sånn at det ikke skulle fryse der. Ikke beboelig for å si det sånn. Ene ovnen er på 1500W, og den andre 1000W.

Litt lite presist begrep "svak varme". 

Har du to ovner som til sammen bruker 2500 kw så kan du faktisk bruke 104 kwh i døgnet. Ikke rart at det blir dyrt. 

Skrevet
Illuminatum skrev (Akkurat nå):

Litt lite presist begrep "svak varme". 

Har du to ovner som til sammen bruker 2500 kw så kan du faktisk bruke 104 kwh i døgnet. Ikke rart at det blir dyrt. 

Men det er jo nettopp der det med å spare strøm på å senke gradene kommer inn i bildet. To ovner på til sammen 2500 kw skal ikke bruke det om du senker temperaturen til det laveste. Sånn har jeg alltid tenkt.

Det var sånn som du skriver her han jeg snakket med forklarte det også. At ovnene brukte til sammen det. Altså det hjelper ikke å senke temperaturen?

Skrevet

Har også hørt om det at ovnene må jobbe hardere når de står på svakere varme. Men kommer det an på hva slags type ovn det er da? Det er jo rart, for det burde gå an at det står på lunk for å opprettholde en slags innenhus-temperatur så ikke rør fryser feks. 

Ellers har jeg i mange år vært overrasket over hvor varmt det er inne hos mange andre. Virker som det er vanlig å ha badstu inne når det er kaldere ute. Det blir jo så stor kontrast. Er selv vant til å kle på meg mer inne også, og om jeg er rolig bruke varmeflasker under pledd. Aldri opplevd skader på innbo av den grunn, men må jo passe på at det er varmt nok til at det ikke blir rått. Likevel fikk også jeg strømregning på flere tusen kroner i des/Jan forrige vinter. Er vant til å ikke ha særlig mye utgifter i strøm, så det ligger utenfor enkeltmenneskets kontroll uansett på et vis. 

Anonymkode: 80cb0...191

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...