AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #21 Skrevet 11. oktober 2022 Majott skrev (Akkurat nå): Og om du blir ufør en dag, så får du kun utbetalt utfra 80% og ikke 100% jobb. Det er noe å tenke på for deg! Samme med pensjon. Så om du har litt helseproblemer, så er det bedre for deg å stå i 100% jobb, og heller ta sykemelding fra det enn å gå ned i 80%. Hvorfor går du ned i 80%? Herregud, for et svar. Snakk om å ikke leve i nuet. Bare negative fremtidstanker. Du kjenner heller ikke min økonomi i dag. Anonymkode: fde63...c35 3
Majott Skrevet 11. oktober 2022 #22 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Herregud, for et svar. Snakk om å ikke leve i nuet. Bare negative fremtidstanker. Du kjenner heller ikke min økonomi i dag. Anonymkode: fde63...c35 Likte du ikke svaret mitt? Hvorfor det?
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #23 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg er 100% alene med 3 store barn/tenåringer, og har jobbet 80% i flere år. Jeg har en fridag i uka. Da gjør jeg unna ærender, husarbeid, vasker unna klær, ukehandler, baker brød og lager opp litt middager. Helt alene i mitt eget selskap, de timene jeg er alene hjemme. Innimellom jobber jeg ekstra på fridagen. Ja, jeg vet at jeg taper noe pensjon på sikt. Men hvem vet om jeg lever til jeg blir pensjonist? Det er nå jeg har barna mine boende hjemme, og de trenger meg oppegående og tilstedeværende i ungdommen også, ikke bare da de var små! Før brukte jeg mye av helga til å komme ovenpå med ting hjemme, det slipper jeg nå. Jeg har overskudd og godt humør, og kvelder og helger er frigjort til aktiviteter og andre fine ting. Hvis huset er rotete, tar vi det verste, og så vet jeg at "husdagen" snart kommer😉 De positive sidene av å gjøre det på denne måten, veier absolutt opp for inntektstapet. Kanskje kommer jeg til å jobbe fullt igjen når barna er ute av huset, men jeg tviler🙂 Anonymkode: cc618...8bd Dette kunne jeg gjort hvis jeg hadde små barn, men store barn vil jo bli veldig bortskjemt av å ha en mor som holder på sånn. Gjør de ikke noe husarbeid, slik at du taper inntekt på å ta fri en gang uka for å få unna ting? Anonymkode: c78c2...416 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #24 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ikke belær meg om det økonomiske, du kjenner ikke mine tall. Du gir et typisk standard svar, om ting som ligger 20år+ i fremtiden. Ingen vet hvor lenge livet varer, mistet nylig min søster av kreft. Hun var av samme type som deg, trodde hun skulle leve evig. Eller til hun ble pensjonist... Anonymkode: fde63...c35 ...men det er greit at du skal belære andre hvilket valg det "lønner" seg å ta? Du virker litt arrogant! Anonymkode: 3d60a...c80 4
Majott Skrevet 11. oktober 2022 #25 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Herregud, for et svar. Snakk om å ikke leve i nuet. Bare negative fremtidstanker. Du kjenner heller ikke min økonomi i dag. Anonymkode: fde63...c35 Det handler jo om å sikre en god økonomi i framtida. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #26 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ...men det er greit at du skal belære andre hvilket valg det "lønner" seg å ta? Du virker litt arrogant! Anonymkode: 3d60a...c80 Jeg belærer ingen, belyser bare muligheten til å få et liv med mindre stress og jag. Anonymkode: fde63...c35 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #27 Skrevet 11. oktober 2022 Hvordan løser du det med opptjening av pensjonen din når du går ned i stilling? Mange damer som går i den fella mens mannen får fullt opptjent pensjon den dagen han går ut i pensjon. Kanskje damer skal stå på for å få gull arbeidsfordeling i hjemmet istedenfor å gå ned i lønn ? Anonymkode: 88cef...377 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #28 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan løser du det med opptjening av pensjonen din når du går ned i stilling? Mange damer som går i den fella mens mannen får fullt opptjent pensjon den dagen han går ut i pensjon. Kanskje damer skal stå på for å få gull arbeidsfordeling i hjemmet istedenfor å gå ned i lønn ? Anonymkode: 88cef...377 Du er i gang som de fleste her ser jeg. Tenker ikke på å leve. Anonymkode: fde63...c35
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #29 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Etter 8år i krevende fulltidsjobb valgte jeg dette, for å kunne leve. Være til stedet som menneske, man har jo familie også. Mens jobben krever at du skal være på 24/7. Drives rovdrift på mennesker bare pga tall og penger. Gikk nettopp ned til 80% selv, fri hver mandag. Helt fantastisk. Sett opp budsjett, se HVA du bruker pengene på. Mange kan spare enorme mengder på å stoppe å kjøpe ting de ikke trenger. Materialisme og hud/hår produkter. Kaffe ute hver dag, med lite bakeverk blir fort enorme summer pr mnd. Nikotin, koffein og alkohol kan kuttes helt. Godteri/dårlig næring. Listen er lang. Klær trenger man ikke hvert år heller, reparer ting. Jenas kan lappes, sko fikses. Kjøp tøy brukt. Undertøy kjøpes nytt såklart. De fleste har ikke øyne for hvor mye de sløser hver mnd. MEN!! Husk at det er mange som sliter økonomisk. Selv om de er fornuftige. Anonymkode: fde63...c35 Æsj! Kjøper heller kvalitet, og handler sjeldnere. Det sparer man også tid på, og slipper samtidig å kjøpe noe som kan være brukt av en gris. Anonymkode: bc0a0...db5
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #30 Skrevet 11. oktober 2022 Kjekt for deg, men vær klar over hva som skjer med økonomien din om du blir langtidssyk og må på aap eller ufør. Håper du har gode forsikringer. Anonymkode: 7cfb8...5db 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #31 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er i gang som de fleste her ser jeg. Tenker ikke på å leve. Anonymkode: fde63...c35 Jovisst gjør jeg det, men jeg er ikke så naiv at jeg bare lever i nuet i en blomstereng. Jeg er såpass klar i hodet at jeg vet at en kan skilt , ufør og enke en dag, og da er en ille ute økonomisk hvis en følger ditt råd Gå inn og sjekk hva du vil gå utbetalt om du fortsetter sånn. Du vil gå hakeslipp. Anonymkode: 88cef...377 1
Majott Skrevet 11. oktober 2022 #32 Skrevet 11. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ikke belær meg om det økonomiske, du kjenner ikke mine tall. Du gir et typisk standard svar, om ting som ligger 20år+ i fremtiden. Ingen vet hvor lenge livet varer, mistet nylig min søster av kreft. Hun var av samme type som deg, trodde hun skulle leve evig. Eller til hun ble pensjonist... Anonymkode: fde63...c35 Jeg vet ikke hvor gammel du er, men 20 år i framtida er nært nok når det gjelder det økonomiske. Tida går fort. Jeg prøver ikke å belære deg, faktisk så har det ikke noe å si for meg hvordan du lever livet ditt, og hvordan du forvalter din økonomi. Jeg ville bare gi noen gode råd. Hvis du ikke vil ha dem, så er det helt greit for meg. Selv er jeg i 50-åra, har 2 voksne barn, og jeg har lang erfaring når det gjelder det økonomiske, med huslån og diverse siden 1992, da jeg og eksmann bygde hus. Jeg har opplevd flere oppturer og nedturer økonomisk. Flere ganger høyere renter og trang økonomi. Ingen vet hvor langt livet blir, men en bør sikre seg økonomisk så godt det går an. Så at en kan bli gjeldsfri, og kan betale kun for kommunale avgifter. Der er vi i dag. Endret 11. oktober 2022 av Majott
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #33 Skrevet 11. oktober 2022 Majott skrev (41 minutter siden): Så at en kan bli gjeldsfri, og kan betale kun for kommunale avgifter. Der er vi i dag. Jeg er også gjeldsfri. Anonymkode: fde63...c35
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 11. oktober 2022 #34 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg har mer enn nok fritid med 100 % jobb, så nei takk.
FrøkenFri Skrevet 11. oktober 2022 #35 Skrevet 11. oktober 2022 Nei, jeg trives godt med å jobbe 100 %. Kunne ikke tenkt meg å gå ned i stilling.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #36 Skrevet 11. oktober 2022 Tror kanskje ts provoserte litt med ordformuleringen i overskriften. Ellers er det vel opp til hver enkelt hva man velger. Hvis ts har tatt det valget, så har ts sikkert sjekket hva konsekvensene kan bli og likevel funnet at fordelene med valget sitt er det ts vektlegger høyere. Drømmer selv om fri hver mandag på lønn som 100% stilling og ekstra pensjon fra aksjer og fond. Men det blir kun med drømmen her. Trives med full jobb, og den fritiden jeg har akkurat nå iallfall. Btw, ungdommer kan være mer strevsomt enn baby fra 1 år og oppover, er min erfaring. Så skjønner at det behovet kan komme for ts med tre stykker av dem..!! Nyt valget ditt:) Anonymkode: 7d533...df6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #37 Skrevet 11. oktober 2022 FrøkenFri skrev (31 minutter siden): Nei, jeg trives godt med å jobbe 100 %. Kunne ikke tenkt meg å gå ned i stilling. FrøkenFri som aldri har fri. Anonymkode: fde63...c35 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #38 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tror kanskje ts provoserte litt med ordformuleringen i overskriften. Ellers er det vel opp til hver enkelt hva man velger. Hvis ts har tatt det valget, så har ts sikkert sjekket hva konsekvensene kan bli og likevel funnet at fordelene med valget sitt er det ts vektlegger høyere. Drømmer selv om fri hver mandag på lønn som 100% stilling og ekstra pensjon fra aksjer og fond. Men det blir kun med drømmen her. Trives med full jobb, og den fritiden jeg har akkurat nå iallfall. Btw, ungdommer kan være mer strevsomt enn baby fra 1 år og oppover, er min erfaring. Så skjønner at det behovet kan komme for ts med tre stykker av dem..!! Nyt valget ditt:) Anonymkode: 7d533...df6 Etter jeg var ferdig med boliglånet så klarer jeg fint å gå ned til 80%, det virker som folk her ikke forstår at jeg klarer å forstå økonomi. Ta egne valg. Den ekstra dagen er helt nydelig, å trene på morgenen. Gir meg glede hele dagen, skal bruke denne dagen til kun meg selv. Anonymkode: fde63...c35 1
Gjest Adobyen Skrevet 11. oktober 2022 #39 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg forstår det. Men hva lever du for egentlig? Du jobber for at endene skal møtes bare? Hva med deg selv, har du det bra? Lever du, eller eksisterer du bare? Alt går på autopilot? Kjenner du glede? Sover du bra? Ser du meningen i dette? Anonymkode: fde63...c35 Fri en dag i uka vil si at du mister 1/5 av beregningsgrunnlaget hvis du blir utsatt for sykdom eller skade og må leve av trygd. Da får man ikke mer enn 66% av dette beregningsgrunnlaget.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #40 Skrevet 11. oktober 2022 Adobyen skrev (1 time siden): Fri en dag i uka vil si at du mister 1/5 av beregningsgrunnlaget hvis du blir utsatt for sykdom eller skade og må leve av trygd. Da får man ikke mer enn 66% av dette beregningsgrunnlaget. Du trenger ikke opplyse meg om ting jeg vet Tenk, om en uke kan du være død. Frem til det kaster du bort livet ditt på jobben og annet av forpliktelse. Anonymkode: fde63...c35 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå