Gå til innhold

Gå ned i stillingsprosent om du kan, for å bevare helsen din. Bare 1 dag kan redde livet ditt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg får vondt i magen av alle som bare tenker penger og pensjon og ikke tenker på å leve her og nå. Ingen har garanti for at de lever til de blir pensjonist, så hvorfor ikke leve livet mens man har det? Og om man lever til man blir gammel så har man ingen garanti for at man har helse til å leve livet som man vil da. 

Jeg har foreldre som ble tidlig syke og døde tidlig, penger kunne ikke gjøre livet deres bedre. Ikke all helse kan man kurere med å kjøpe seg behandling. 

Det beste jeg har gjort er å jobbe så jeg har en fridag i uke, da kan jeg ta meg inn igjen eller gjøre egoting. Bruke dagen som jeg selv vil . Og DET er mer verdt enn penger, finns ikke tvil. Alt handler om å finne de virkelige verdiene i livet. 

Anonymkode: 445f0...0ba

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjenner jeg får vondt i magen av alle som bare tenker penger og pensjon og ikke tenker på å leve her og nå. Ingen har garanti for at de lever til de blir pensjonist, så hvorfor ikke leve livet mens man har det? Og om man lever til man blir gammel så har man ingen garanti for at man har helse til å leve livet som man vil da. 

Jeg har foreldre som ble tidlig syke og døde tidlig, penger kunne ikke gjøre livet deres bedre. Ikke all helse kan man kurere med å kjøpe seg behandling. 

Det beste jeg har gjort er å jobbe så jeg har en fridag i uke, da kan jeg ta meg inn igjen eller gjøre egoting. Bruke dagen som jeg selv vil . Og DET er mer verdt enn penger, finns ikke tvil. Alt handler om å finne de virkelige verdiene i livet. 

Anonymkode: 445f0...0ba

Ja, det fleste lever ikke. Skal bare jage etter pengene, trist.

Ser rundt meg også, dør lenge før de er pensjonist. Har en onkel som gikk av som 70åring, 1år senere stoppet hjertet plutselig. Han gnålte evig om pensjonstiden...der han skulle starte å leve. Husk at tiden du har FØR 67år er tiden med god helse...

Anonymkode: fde63...c35

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg skrev jo ikke det, kan du ikke lese?

Jeg lever i dag, hvordan vet du at du bli pensjonist? Dette er så typisk, folk tenker kun fremtiden. Lever i fremtiden, du vet jo ikke hva den bringer.

Livet er NÅ, ikke om en uke, 1 mnd, 1år, 10år, 20år. Men NÅ.

Fremtiden er en del av livet.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke belær meg om det økonomiske, du kjenner ikke mine tall.

Du gir et typisk standard svar, om ting som ligger 20år+ i fremtiden.

Ingen vet hvor lenge livet varer, mistet nylig min søster av kreft. Hun var av samme type som deg, trodde hun skulle leve evig. Eller til hun ble pensjonist...

Jeg har vært langtidssyk, og vet godt at livet kan ta slutt. Og at livet kan vare lenge.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter jeg var ferdig med boliglånet så klarer jeg fint å gå ned til 80%, det virker som folk her ikke forstår at jeg klarer å forstå økonomi. Ta egne valg.

Den ekstra dagen er helt nydelig, å trene på morgenen. Gir meg glede hele dagen, skal bruke denne dagen til kun meg selv.

Mange av oss vil slite med å bli ferdig med boliglånet med 80% lønn.

Og jobben gir meg glede. Jeg liker se at jeg bidrar til noe, jeg liker se resultater av det jeg gjør, og det gir meg mestringsfølelse. Jeg kan fortsatt trene på morgen, selv om jeg foretrekker trene på ettermiddag/kveld, og jeg har nok tid til meg selv selv om jeg jobber fem dager i uka. For min mentale helse er det best jobbe 100 %.

Anonymkode: f8eba...e69

Skrevet

Jeg skrev jo ikke det, kan du ikke lese?

Jeg lever i dag, hvordan vet du at du bli pensjonist? Dette er så typisk, folk tenker kun fremtiden. Lever i fremtiden, du vet jo ikke hva den bringer.

Livet er NÅ, ikke om en uke, 1 mnd, 1år, 10år, 20år. Men NÅ.

Tja.

Min fremtid innebar at vi skulle ha ferie fra jobb, og jeg gjorde klart kofferten til familiereisen.

Plutselig fikk jeg rare symptomer, som raskt ble ekstremt forverret.

Nå 3 år etter ligger jeg i en seng og skriver dette, og har nettopp blitt ufør med invalidiserende sykdom. 

Hadde jeg ikke opparbeidet meg rettigheter innen NAV, privat forsikring og KLP som fuøltidsansatt hadde jeg ikke hatt råd til behandling for sykdommen. Eller barnehage for barnet. 

Er SÅ glad for at jeg jobbet fulltid når jeg kunne. Ikke bare likte jeg jobben, men fritiden fungerte helt fint - det var OK økonomisk. Og når jeg plutselig ble syk så raste ikke økonomien sammen som et korthus.

Så vårt barn er nå på fritidsaktivitet, noe vi ikke hadde hatt råd til om jeg den gang da jobbet deltid. 

Anonymkode: 3aa97...d0e

• Liker 1
Skrevet

Jeg drømmer om 6-timersdagen❤️ Med samme betaling som dagens 37,5-timersuker, selvfølgelig. Forskning viser at sykefraværet går ned og effektiviteten opp i de prøveprosjektene de har hatt på dette :) ja, det er viktig å ha en jobb man trives i, mem jobb er ikke alt! Jeg jobber 8-16 og er hjemme med barna 16.30, da rekker vi nesten bare å spise middag før det er leggetid 18:30 😕 skulle ønske jeg kunne jobbet 80% men har ikke kapasitet til det økonomisk sett

Anonymkode: 5124d...e35

• Liker 1
Skrevet

Herregud, for et svar.

Snakk om å ikke leve i nuet. Bare negative fremtidstanker.

Du kjenner heller ikke min økonomi i dag.

Jeg vil faktisk si det er mer negative fremtidstanker om man tenker at det aldri kommer en morgendag...

Jeg lever for både nåtiden og fremtiden.

Anonymkode: f8eba...e69

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du trenger ikke opplyse meg om ting jeg vet :) 

Tenk, om en uke kan du være død. Frem til det kaster du bort livet ditt på jobben og annet av forpliktelse.

Selv om du har vurdert og kalkulert din økonomiske situasjon, så er det feil å klandre andre som velger å safe litt.  Vi ser stadig flere som har problemer fordi de har fulgt drømmene og levd i nuet.  Man har frihet til å velge.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

FrøkenFri som aldri har fri.

Joda, har fri kvelder og helger. 

Skrevet

Jeg er enig med deg! Jeg har små barn og jobber redusert nå når de er små, ønsker ikke å se barna mine så lite som jeg hadde gjort dersom jeg hadde jobbet fulltid. Nå er jeg heldig og har økonomisk mulighet til det, så da benytter jeg anledningen til det. 

Anonymkode: 50a5b...7bb

Skrevet
FrøkenFri skrev (10 timer siden):

Joda, har fri kvelder og helger. 

Det er jo ikke mye, skal man ut på en reise trenger man jo gjerne en uke fri :) Etter å ha brukt opp feriedager er ikke det alltid lett å få.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...