Gå til innhold

Gå ned i stillingsprosent om du kan, for å bevare helsen din. Bare 1 dag kan redde livet ditt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 8år i krevende fulltidsjobb valgte jeg dette, for å kunne leve. Være til stedet som menneske, man har jo familie også.

Mens jobben krever at du skal være på 24/7. Drives rovdrift på mennesker bare pga tall og penger.

Gikk nettopp ned til 80% selv, fri hver mandag. Helt fantastisk.

Sett opp budsjett, se HVA du bruker pengene på. Mange kan spare enorme mengder på å stoppe å kjøpe ting de ikke trenger. Materialisme og hud/hår produkter. Kaffe ute hver dag, med lite bakeverk blir fort enorme summer pr mnd. Nikotin, koffein og alkohol kan kuttes helt. Godteri/dårlig næring. Listen er lang.

Klær trenger man ikke hvert år heller, reparer ting. Jenas kan lappes, sko fikses. Kjøp tøy brukt. Undertøy kjøpes nytt såklart.

De fleste har ikke øyne for hvor mye de sløser hver mnd.

MEN!! Husk at det er mange som sliter økonomisk. Selv om de er fornuftige.

Anonymkode: fde63...c35

• Liker 7
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fint for deg, men du har ikke fasiten på hva alle andre bør gjøre.

• Liker 8
Skrevet

Greier fint å jobbe 100% og leve samtidig. Ikke noe problem det. 

Anonymkode: ce1d6...b0d

• Liker 6
Skrevet

Ingen problem med å jobbe 100%, har fortsatt masse fritid. Jeg er ikke på 24/7 og jobben krever det heller ikke.

Anonymkode: 2af22...999

• Liker 1
Skrevet

Ja, drømmen er 60-80% stilling. For meg er ikke livet å jobbe. 60-80% er nok til å betale regninger i dette huset og vi har ikke overforbruk da vi har vært «fattige» i alle år. Har jobbet 100% i mange år også men det suger all livsgleden ur meg. Og ja, jeg elsker mitt jobb men jeg elsker meg selv mer og min fritid. 😄 

Anonymkode: c2582...e2f

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Stemmer for 6 timers arbeidsdag. Skulle ønske alle hadde mulighet til å gå ned i stilling men vi er bundet til kapitalisme og trenger inntekten. Forslag for 6 timers arbeidsdag er derimot at man skal lønnes fullt allikevel 

Godt å høre du har funnet noe som funker for deg! 

"You dont hate mondays,  you hate capitalism" vi er fanget i et rotterace som går utover helse og livskvalitet 

Anonymkode: f46e2...af9

• Liker 11
Skrevet

Om en går ned i stilling må en ikke bare tenke på om en har råd i dag. Pensjonen blir fort en del lavere når en jobber redusert over flere år... 

Anonymkode: 80829...39c

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg trives med å jobbe, jeg blir syk av å ha fri. Så den løsningen passer ikke alle. 

Anonymkode: 25f78...fe0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om en går ned i stilling må en ikke bare tenke på om en har råd i dag. Pensjonen blir fort en del lavere når en jobber redusert over flere år... 

Om man sparer til pensjon selv i fond blir ikke forskjellen særlig stor. Det er mye viktigere å selv spare til pensjon enn å spare gjennom arbeid!

Anonymkode: 9ef4a...2b8

• Liker 1
Skrevet

Blir du syk så mister du mye penger. Jobber fullt selv og det er tøft, men må ha penger. Er alene med hus og barn. Er livredd for å bli syk. Har ikke råd til å gå ned i inntekt.

Anonymkode: a58df...cbe

• Liker 4
Skrevet
Portia Catonis skrev (2 timer siden):

Fint for deg, men du har ikke fasiten på hva alle andre bør gjøre.

Jeg skrev jo ikke det, kan du ikke lese?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lever i dag, hvordan vet du at du bli pensjonist? Dette er så typisk, folk tenker kun fremtiden. Lever i fremtiden, du vet jo ikke hva den bringer.

Livet er NÅ, ikke om en uke, 1 mnd, 1år, 10år, 20år. Men NÅ.

• Liker 8
Skrevet

Jeg er 100% alene med 3 store barn/tenåringer, og har jobbet 80% i flere år. Jeg har en fridag i uka. Da gjør jeg unna ærender, husarbeid, vasker unna klær, ukehandler, baker brød og lager opp litt middager. Helt alene i mitt eget selskap, de timene jeg er alene hjemme. Innimellom jobber jeg ekstra på fridagen. Ja, jeg vet at jeg taper noe pensjon på sikt. Men hvem vet om jeg lever til jeg blir pensjonist? Det er nå jeg har barna mine boende hjemme, og de trenger meg oppegående og tilstedeværende i ungdommen også, ikke bare da de var små! Før brukte jeg mye av helga til å komme ovenpå med ting hjemme, det slipper jeg nå. Jeg har overskudd og godt humør, og kvelder og helger er frigjort til aktiviteter og andre fine ting. Hvis huset er rotete, tar vi det verste, og så vet jeg at "husdagen" snart kommer😉 De positive sidene av å gjøre det på denne måten, veier absolutt opp for inntektstapet. Kanskje kommer jeg til å jobbe fullt igjen når barna er ute av huset, men jeg tviler🙂

Anonymkode: cc618...8bd

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir du syk så mister du mye penger. Jobber fullt selv og det er tøft, men må ha penger. Er alene med hus og barn. Er livredd for å bli syk. Har ikke råd til å gå ned i inntekt.

Anonymkode: a58df...cbe

Jeg forstår det.

Men hva lever du for egentlig? Du jobber for at endene skal møtes bare?

Hva med deg selv, har du det bra?

Lever du, eller eksisterer du bare?

Alt går på autopilot?

Kjenner du glede?

Sover du bra?

Ser du meningen i dette?

Skrevet

Jeg trivest i 100% stilling, er heldig å ha fleksitid og kunne ha hjemmekontor av og til. Har du regnet ut hvor mye det koster det som pensjonist - at du jobber redusert nå?

Anonymkode: a117b...bc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår det.

Men hva lever du for egentlig? Du jobber for at endene skal møtes bare?

Hva med deg selv, har du det bra?

Lever du, eller eksisterer du bare?

Alt går på autopilot?

Kjenner du glede?

Sover du bra?

Ser du meningen i dette?

Jeg lever for familien min, hobbyene mine, huset mitt og ikke minst, jobben min! Og uten jobben min, vil jeg ikke ha råd til å besøke familien, drive med hobbyen og bo i det fine huset mitt. 

Har det kjempefint og lever hver dag. Nyter hverdagen og gjør det meste ordentlig når jeg gjør det. Gleder meg over hver dag jeg får, sover godt og trives generelt med alt i livet mitt. 

Men den dagen jobben blir tatt i fra meg, da mister jeg mye glede i livet. 

Anonymkode: 6c95c...698

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trivest i 100% stilling, er heldig å ha fleksitid og kunne ha hjemmekontor av og til. Har du regnet ut hvor mye det koster det som pensjonist - at du jobber redusert nå?

Anonymkode: a117b...bc0

Ikke belær meg om det økonomiske, du kjenner ikke mine tall.

Du gir et typisk standard svar, om ting som ligger 20år+ i fremtiden.

Ingen vet hvor lenge livet varer, mistet nylig min søster av kreft. Hun var av samme type som deg, trodde hun skulle leve evig. Eller til hun ble pensjonist...

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lever for familien min, hobbyene mine, huset mitt og ikke minst, jobben min! Og uten jobben min, vil jeg ikke ha råd til å besøke familien, drive med hobbyen og bo i det fine huset mitt. 

Har det kjempefint og lever hver dag. Nyter hverdagen og gjør det meste ordentlig når jeg gjør det. Gleder meg over hver dag jeg får, sover godt og trives generelt med alt i livet mitt. 

Men den dagen jobben blir tatt i fra meg, da mister jeg mye glede i livet. 

Anonymkode: 6c95c...698

Var ikke deg jeg siterte med spørsmålene mine.

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er 100% alene med 3 store barn/tenåringer, og har jobbet 80% i flere år. Jeg har en fridag i uka. Da gjør jeg unna ærender, husarbeid, vasker unna klær, ukehandler, baker brød og lager opp litt middager. Helt alene i mitt eget selskap, de timene jeg er alene hjemme. Innimellom jobber jeg ekstra på fridagen. Ja, jeg vet at jeg taper noe pensjon på sikt. Men hvem vet om jeg lever til jeg blir pensjonist? Det er nå jeg har barna mine boende hjemme, og de trenger meg oppegående og tilstedeværende i ungdommen også, ikke bare da de var små! Før brukte jeg mye av helga til å komme ovenpå med ting hjemme, det slipper jeg nå. Jeg har overskudd og godt humør, og kvelder og helger er frigjort til aktiviteter og andre fine ting. Hvis huset er rotete, tar vi det verste, og så vet jeg at "husdagen" snart kommer😉 De positive sidene av å gjøre det på denne måten, veier absolutt opp for inntektstapet. Kanskje kommer jeg til å jobbe fullt igjen når barna er ute av huset, men jeg tviler🙂

Anonymkode: cc618...8bd

Med ungdommer i hus burde de vel egentlig klare å bidra nok til at du slipper å ta deg en fridag i uka. 

Anonymkode: 62109...a80

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at man heller bør finne en jobb som interesserer enn å redusere antall timer og dager man jobber. Man har veldig mye fri om man jobber 7,5 timer pr. dag fem dager i uken. Har selv en lederjobb og jobber 9-10 timer pr. dag, det går også helt bra, fordi jobben er mer enn et nødvendig onde.

Anonymkode: 30d23...e54

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter 8år i krevende fulltidsjobb valgte jeg dette, for å kunne leve. Være til stedet som menneske, man har jo familie også.

Mens jobben krever at du skal være på 24/7. Drives rovdrift på mennesker bare pga tall og penger.

Gikk nettopp ned til 80% selv, fri hver mandag. Helt fantastisk.

Sett opp budsjett, se HVA du bruker pengene på. Mange kan spare enorme mengder på å stoppe å kjøpe ting de ikke trenger. Materialisme og hud/hår produkter. Kaffe ute hver dag, med lite bakeverk blir fort enorme summer pr mnd. Nikotin, koffein og alkohol kan kuttes helt. Godteri/dårlig næring. Listen er lang.

Klær trenger man ikke hvert år heller, reparer ting. Jenas kan lappes, sko fikses. Kjøp tøy brukt. Undertøy kjøpes nytt såklart.

De fleste har ikke øyne for hvor mye de sløser hver mnd.

MEN!! Husk at det er mange som sliter økonomisk. Selv om de er fornuftige.

Og om du blir ufør en dag, så får du kun utbetalt utfra 80% og ikke 100% jobb.

Det er noe å tenke på for deg! 

Samme med pensjon. Så om du har litt helseproblemer, så er det bedre for deg å stå i 100% jobb, og heller ta sykemelding fra det enn å gå ned i 80%. 

Hvorfor går du ned i 80%?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...