Gå til innhold

Ødelagte tenner i barndommen/forsikring/dekning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn hvor fortennene er ødelagt pga for liten kjeve, ikke oppdaget tidlig nok, fortenner som nå er ødelagt.

Har tryg barneforsikring. Vil det kunne dekke noe?

Er man dekket av staten på noe vis?

Her må fortenner trekkes, hjørtenner må dras frem og lage nye fortenner av de. Veldig kjedelig. Barnet er 13 år.

Anonymkode: 2a163...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På hvilken måte er tennene ødelagte, regner med det er snakk om lateralene, fortennene på siden av de store i midten? Har hjørnetennene brutt frem i en slik retning at roten på lateralene er blitt ødelagt?

Man kan ikke gjøre så mye med plassmangel eller «liten kjeve» før mange av de permanente tennene er frembrutte og barnet har nådd en viss alder/modenhet.

Dersom dere allerede har vært til vurdering hos kjeveortoped, vil vedkommende sikkert kunne svare på disse spørsmålene. Ved tanntap i overkjevens front er refusjon fra HELFO 75%.

Anonymkode: 72c92...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som var ute for en ulykke, mistet begge framtennene og måtte i praksis gjøre det samme som ditt barn. Vet ikke hvordan dekningen var da hun var barn, men som voksen har det kostet henne ganske store summer som ikke dekkes av noen. 
I forhold til forsikringen må du først lese vilkårene, og så kontakte forsikringsselskapet.

Anonymkode: 9b559...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er ikke tannlege gratis for barn?

Anonymkode: c2582...692

Ikke regulering. Men jeg tipper barnet til TS vil få dekket en stor del av reguleringsregningen. Jeg ville vært mer bekymret for tannlegeregningene som kommer etter at barnet blir 18-20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ikke regulering. Men jeg tipper barnet til TS vil få dekket en stor del av reguleringsregningen. Jeg ville vært mer bekymret for tannlegeregningene som kommer etter at barnet blir 18-20 år.

Men det er jo ikke snakk om regulering i HI, men trekkering av tenner, og oppbygging av nye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo ikke snakk om regulering i HI, men trekkering av tenner, og oppbygging av nye? 

Det er tydeligvis planlagt å regulere hjørnetennene frem på plassen til de tennene som må trekkes, og dermed også forflytting av samtlige tenner fra hjørnetennene og bakenfor fremover i tannbuen. Ellers vil det jo bli store luker som ikke kan lukkes ved å kun bygge på eksisterende tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, barneforsikring dekker ikke tannbehandling hvis det ikke har skjedd en plutselig ulykke som har skadet tennene. Hilsen forsikringsrådgiver 

Anonymkode: b76a6...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne som ble utsatt for hardhendt og elendig behandling i barndommen og fått tannlegeskrekk av den grunn burde fått både erstatning og gratis oppretting av skadene.punktum. skoletannlegen på 70 og 80 tallet var dårlige og brukte dårlige behandlingsmetoder , så hvis en hadde vært i ulykke og ble avhengig av mye bruk av tannlege så utviklet mangen tannlegeskrekk.

Endret av Svinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er generelt vanskelig å få tannlegebehandling dekket. Ting man tidligere kunne få en eller annen form for støtte for, har stadig vekk forsvunnet.

Jeg har agenesi og kan bevise at jeg har fått det pga. arv da moren min har alvorlig agenesi. Tidligere kunne jeg fått 80-90% støtte til regulering for å korrigere bittfeil pga. agenesien, men i dag får jeg ikke et øre i støtte fordi den ordningen ble fjernet for noen år siden. Har også store skader på tennene og en del problemer i ettertid fordi en del av spyttkjertlene mine er helt og delvis ødelagte etter behandling med livsnødvendige medisiner da jeg var yngre. Mens jeg gikk på disse medisinene fikk jeg støtte, men i dag får jeg ikke lengre det selv om det er godt dokumentert av både tannleger og legene som hadde ansvar for denne behandlingen at skadene og problemene skyldes ettervirkninger av medisinene, nettopp fordi jeg ikke går på dem lengre.

Har nettopp betalt over 100k for å reparere skadene jeg har fått pga. medisinene og for å lage en ny tann utenpå den ene melketannen min for å forhindre at bittet blir enda dårligere da det ikke er plass til tannprotese, for å prøve å justere ting sånn at jeg kan bruke regulering i kortest mulig tid senere ettersom det er så himla dyrt når man må betale alt selv. En nær familievenn underviser tannlegestudenter og kurser tannleger i støtteordninger og refusjonsordninger og fikk gå gjennom tannlegejournalen min for å se om han var enig med tannlegen min om at jeg ikke hadde krav på noe som helst av støtte, og var også enig i at jeg ikke var i nærheten av å oppfylle noen kriterier. Enda det er langt på vei dokumentert at medisinene har ødelagt tennene mine.

Anonymkode: 8e607...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tennene ved siden av de store fremtennene må trekkes framover vha tannregulering. Det er ikke en liten prosess. Og så bygges de opp (får et skall eller noe på utsiden, har glemt hva det heter) slik at de ser ut som de store framtennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tennene ved siden av de store fremtennene må trekkes framover vha tannregulering. Det er ikke en liten prosess. Og så bygges de opp (får et skall eller noe på utsiden, har glemt hva det heter) slik at de ser ut som de store framtennene.

Det er uansett ikke en forsikringssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får jo dekt mye av prisen når barn må til tannlege, men den egenandelen som en som foreldre må betale dekkes svært skjelden av forsikring. Da må du ha tegnet en ekstremt god forsikring.

Svinet skrev (7 timer siden):

Voksne som ble utsatt for hardhendt og elendig behandling i barndommen og fått tannlegeskrekk av den grunn burde fått både erstatning og gratis oppretting av skadene.punktum. skoletannlegen på 70 og 80 tallet var dårlige og brukte dårlige behandlingsmetoder , så hvis en hadde vært i ulykke og ble avhengig av mye bruk av tannlege så utviklet mangen tannlegeskrekk.

Vi kan vel alle være enige i at tannhelse burde kommet inn under samme ordning som andre helseplager, så en kunne betalt kun en liten egenandel også kunne de som ville og kunne tatt seg råd til å gå til privat klinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er uansett ikke en forsikringssak.

Det har jeg heller ikke sagt, jeg svarte på et innlegg hvor en person spurte om ikke tannlege var gratis for barn. Og det er det, men tannregulering er ikke gratis. Og hvis alle tennene skal flyttes fremover  krever det regulering (hvor nok en hel del vil dekkes av staten i dette tilfellet, ikke forsikring). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, agenesi dekkes hos kjeveortoped (iallefall under 18 år). Har et barn som har det, vi får 75% dekket. Men takstene til kjeveortopeden er jo høyere enn helfo takst, så vi betaler vel i realiteten ca 50% av det det koster. Men kjeveortoped samarbeider godt med skoletannlegen, så feks trekking av nødvendige tenner var helt gratis for oss siden vi gikk til skoletannlegen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har forklart litt for lite i HI.

Hun har regulering nå ja. Forsøkte først å utvide kjeven med plate. Dette fungerte ikke. Hun har en hjørnetann oppe som ikke har kommet frem pga plassmangel og som nå ser ut til å ha ødelagt fortennene.

Takk for svar. Kjipt at kun akutte skader vil dekkes ved barneforsikring, da dette virkelig ikke er noe man kan noe for. Og det kommer til, som mange her sier, å koste henne dyrt i voksen alder 😕

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ser jeg har forklart litt for lite i HI.

Hun har regulering nå ja. Forsøkte først å utvide kjeven med plate. Dette fungerte ikke. Hun har en hjørnetann oppe som ikke har kommet frem pga plassmangel og som nå ser ut til å ha ødelagt fortennene.

Takk for svar. Kjipt at kun akutte skader vil dekkes ved barneforsikring, da dette virkelig ikke er noe man kan noe for. Og det kommer til, som mange her sier, å koste henne dyrt i voksen alder 😕

HI

Dumt, ja, men jeg kan ikke se hva som vil koste i voksen alder? Min mann mangler anleggene for de samme tennene, og fikk regulert hjørnetennene frem. Han har ikke hatt en eneste kostnad i denne forbindelse i voksen alder, bortsett fra at oppbygningene en sjelden gang har blitt fikset på, noe som ikke koster mer enn en enkel tannfylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dumt, ja, men jeg kan ikke se hva som vil koste i voksen alder? Min mann mangler anleggene for de samme tennene, og fikk regulert hjørnetennene frem. Han har ikke hatt en eneste kostnad i denne forbindelse i voksen alder, bortsett fra at oppbygningene en sjelden gang har blitt fikset på, noe som ikke koster mer enn en enkel tannfylling.

Ok, jeg vet ikke så mye enda.. men tannlegen sa hvertfall at de kommer til å legge midlertidig plastikk (?) over hjørnetennene når de er på plass. Er bare voksne som får marmor (?) på tennene.

jeg frykter vel bare at dette skal bli veldig kostbart for både meg og henne.. i tillegg til alt det kjipe hun må gjennom nå.HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest holder det med komposittfyllinger (plast). Disse betaler dere ikke noe for i den offentlige tannhelsetjenesten inntil hun er 18. 

Porselenskrone lages først i voksen alder (etter avsluttet vekst, eller nært opptil) dersom komposittoppbygningene av en eller annen grunn ikke fungerer tilfredsstillende. Som nevnt har minn mann enda i en alder av 50 ikke hatt behov for å erstatte oppbygningene med kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Som oftest holder det med komposittfyllinger (plast). Disse betaler dere ikke noe for i den offentlige tannhelsetjenesten inntil hun er 18. 

Porselenskrone lages først i voksen alder (etter avsluttet vekst, eller nært opptil) dersom komposittoppbygningene av en eller annen grunn ikke fungerer tilfredsstillende. Som nevnt har minn mann enda i en alder av 50 ikke hatt behov for å erstatte oppbygningene med kroner.

Aha, tusen takk! Dette gjorde meg 100kg lettere! ❤️

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...