Gå til innhold

PCOS og vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk påvist PCOS for rundt 15 år siden. Kraftig hårvekst, sjelden menstrasjon og vonde cyster. Fikk hjelp til å bli gravid og er nå ferdig med to graviditeter. Etter dette har jeg ikke tenkt så mye over pcosen. Jeg har alltid vært kraftig, men nå raser jeg opp i vekt uten at jeg egentlig spiser noe sørlig mer. Jeg trener og er aktiv. 
bare siden i sommer har jeg gått opp 8 kg, og hårveksten rundt omkring er verre enn noen gang. 

Skal bestille en time hos legen, men spør også litt her. Har andre erfaring med type kosthold og trening som fungerer? Finnes det noe behandling? 

jeg blir så lei meg av å ikke ha kontroll på kroppen. Det er demotiverende og jeg føler meg tid is svært lite feminin med svarte hår overalt. 

Anonymkode: ca67d...109

Skrevet

Har du sjekka om du har en eller annen mangel?

Anonymkode: dbb94...d1c

Skrevet

Hei du! PCOS suger.

Det som er greia er at det er mange ting som påvirker, for eksempel stress, søvn, kosthold, inflammasjon. Sannsynligvis er høyt insulin og insulinresistens en faktor som driver PCOS hos mange av oss. Ja, selv hvis du har normalt blodsukker, fordi har du utviklet høyt blodsukker så er insulinresistensen allerede kommet ganske langt. 

Slik jeg forstår det blir mesteparten av kroppen insulinresistent men ikke eggstokkene, der høyt insulin driver testosteronproduksjon og eggløsning stoppes.

Så egentlig alt av tiltak som bidrar til lavere insulinnivåer er bra for håndtering av PCOS. For noen funker det med lavkarbo eller så strengt som keto, andre lever bedre med smartkarbo eller grovkarbo. Noen trives med kaloritelling, andre sliter med det.

Noen har nytte av medikamenter som metformin eller kosttilskudd som inositol.

For meg fungerer det å kombinere lavkarbo/smartkarbo og periodisk faste. 

Anonymkode: d426a...2e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei du! PCOS suger.

Det som er greia er at det er mange ting som påvirker, for eksempel stress, søvn, kosthold, inflammasjon. Sannsynligvis er høyt insulin og insulinresistens en faktor som driver PCOS hos mange av oss. Ja, selv hvis du har normalt blodsukker, fordi har du utviklet høyt blodsukker så er insulinresistensen allerede kommet ganske langt. 

Slik jeg forstår det blir mesteparten av kroppen insulinresistent men ikke eggstokkene, der høyt insulin driver testosteronproduksjon og eggløsning stoppes.

Så egentlig alt av tiltak som bidrar til lavere insulinnivåer er bra for håndtering av PCOS. For noen funker det med lavkarbo eller så strengt som keto, andre lever bedre med smartkarbo eller grovkarbo. Noen trives med kaloritelling, andre sliter med det.

Noen har nytte av medikamenter som metformin eller kosttilskudd som inositol.

For meg fungerer det å kombinere lavkarbo/smartkarbo og periodisk faste. 

Anonymkode: d426a...2e9

Veldig fint forklart

TS: desverre skal du ha alvorlig flaks med legen din dersom du får noe hjelp. Jeg gikk til gynekolog som er spesialist på bla fertilitetsproblemer, og regnet med at PCOS var ett emne de hadde stor kunnskap om. Der tok jeg grundig feil, og jeg mistet nesten motet. 

Vil anbefale deg å følge pcos på sosiale medier, i USA har de mange kunnskapsrike kontoer, og her er det også mer forskning rundt emnene. søk på #PCOS eller finnes det noen gode norske kontoer også, men de har ikke like mye content: 

pcosnorge

wellbysiri

pcosdietten

• Liker 1
Skrevet

Det kan hende du hadde hatt godt av å sjekke langtidsblodsukkeret. Dersom du ikke har diabetes, kan du likevel ha nytte av å forsøke metformin. Det kan dempe en del av symptomene ved PCOS.

Anonymkode: 146cb...e7e

Skrevet

Tusen takk for gode og konstruktive svar. Her er det mye jeg skal sjekke ut før legetimen. Det suger, men er lettere om jeg finner en god balanse i kostholdet. 

ts

Anonymkode: ca67d...109

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...