Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mottar lønning en gang i måneden, og lurer på om det vil bli trukket kun halv skatt i desember? noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på praksis hos din arbeidsgiver. Noen steder gjøres dette, andre steder ikke.

Skrevet

Såvidt jeg vet, skal du ha halv skatt av den lønnen som utbetales i desember, ja.

Gjest Gjest_Nikita_*
Skrevet

Ja, du skal ha halv skatt i desember. Du kan be om å bli trukket full skatt, dersom du har mistanke om at du har innbetalt for lite i år.

Gjest Madeline
Skrevet

Mannen min får trukket halv skatt av den lønningen som han får i slutten av november. I desember er det vanlig skatt for han.

Skrevet
Mannen min får trukket halv skatt av den lønningen som han får i slutten av november. I desember er det vanlig skatt for han.

hos meg og

men det er nok pga av at jeg får lønn såpass seint.. at det er mer til nytte for oss å få halv skatt i slutten av november enn i slutten av desember

Skrevet

samme her også.

Skrevet

Det varierer mellom arbeidsplassene. Hør med lønnsansvarlige.

Skrevet

Jeg kommer i kommunen og jeg får halv skatt i desember.

Skrevet

I firmaet til samboeren min får de utbetalt desemberlønnen på en litt annerledes måte. De får halvparten helt uten skatt 10. desember, så får de den andre halvparten med vanlig skatt til vanlig lønnsdato (20 desember). Synes det er en veldig bra ordning.

Gjest gjest 0
Skrevet

I min bedrift får ikke jeg som er timelønnet halv skatt. Jeg sjekket med moren min om de har lov til å gjøre dette. (mamma er lønningsansvarlig i et stort firma)

Hun var usikker på reglene, men det står iallefall på skattetabellene at det skal trekkes halv skatt en mnd i løpet av året. Det er fordi det er lagt inn ekstra skatt i det vanlige skattetrekket. Jeg har bedt om en begrunnelse på hvorfor min bedrift gjør det slik, men har ikke fått noe svar enda.

• 3 år senere...
Skrevet
I min bedrift får ikke jeg som er timelønnet halv skatt. Jeg sjekket med moren min om de har lov til å gjøre dette. (mamma er lønningsansvarlig i et stort firma)

Hun var usikker på reglene, men det står iallefall på skattetabellene at det skal trekkes halv skatt en mnd i løpet av året. Det er fordi det er lagt inn ekstra skatt i det vanlige skattetrekket. Jeg har bedt om en begrunnelse på hvorfor min bedrift gjør det slik, men har ikke fått noe svar enda.

For timelønnede er det anledning til å ikke betale skatt siste uken i november og første uken i desember

Skrevet
Jeg sjekket med moren min om de har lov til å gjøre dette. (mamma er lønningsansvarlig i et stort firma)

Hun var usikker på reglene,

Urovekkende...

Skrevet

Noen som vet om man får halv skatt på permisjonspenger (foreldrepermisjon) fra NAV?

Skrevet

Siden skattekortene er beregnet slik at man betaler all skatt for hele året på 10,5 måneder, kan jeg ikke skjønne annet enn at man betaler kun halv skatt i desember (eller en annen måned) samme om man har vanlig lønn, permisjonspenger, dagpenger eller andre skattepliktige ytelser. Unntaket er på overtidspenger, da disse jo ikke er iregnet skattekortet i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...