AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #1 Skrevet 10. oktober 2022 År og dag siden jeg har handlet på utlandske nettbutikker. skal handle noen hobbyting på Etsy og forstår det sånn at de er med i VOEC-ordningen og derfor skal inkludere norsk mva, sånn at mann ikke må betale dette når varen ankommer Norge og at den skal gå sjapper gjennom tollsystemet har jeg forstått det riktig? i den forbindelse lurer jeg på om prisen som står oppgitt på selgers side på Etsy allerede er inkludert mva eller om det blir lagt på 25% på et senere tidspunkt? noen som har erfaring på dette? Anonymkode: 03a7f...ddb
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #2 Skrevet 10. oktober 2022 Problemet med Etsy, ebay, Aliexpress og lignende sånne sider, er at selv om markedsplassen har en VOEC-ordning på plass, er det ingen garanti for at vilkårlige kinesiske eller indiske selgere husker å merke pakka di riktig. Har opplevd noen ganger at jeg har betalt moms i butikken, men har måtte gjennom importmølla når pakka kommer hit likevel. Som kjøper er det da du som må kreve tilbake momsen fra en usammarbeidsvillig selger som skriver dårlig engelsk. Anonymkode: bc759...8ee
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #3 Skrevet 11. oktober 2022 Skriv voec nummeret til Etsy på adresselinje 2 så kommer den med på pakken VOEC number: 2021137 Anonymkode: 3e07c...d72 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #4 Skrevet 12. oktober 2022 jeg handler mye på etsy, og fra etsy sin side fungerer det helt greitt. Norsk mva blir lagt til i kassen, og etsy hjelper sine selgere med å merke pakken riktig. Det vet jeg, fordi jeg selger der selv. Problemet er når pakken kommer til Norge. Jeg har opplevd mange ganger i sommer og høst, at selv om etsyselgeren har gjort alt rett, så gjør norske tollmyndigheter feil og trekker mva en gang til. Jeg scanner kvitteringen og sender den til etsy, og de er raske og greie med å refundere beløpet, men det er en veldig irriterende ekstraoperasjon. Anonymkode: 5ba95...06b 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #5 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 23.14): Problemet med Etsy, ebay, Aliexpress og lignende sånne sider, er at selv om markedsplassen har en VOEC-ordning på plass, er det ingen garanti for at vilkårlige kinesiske eller indiske selgere husker å merke pakka di riktig. Har opplevd noen ganger at jeg har betalt moms i butikken, men har måtte gjennom importmølla når pakka kommer hit likevel. Som kjøper er det da du som må kreve tilbake momsen fra en usammarbeidsvillig selger som skriver dårlig engelsk. Anonymkode: bc759...8ee dette er feil. For det første tilbyr etsy sine selgere hjelp, og automatisk genererte adresselapper for å unngå slike feil. For det andre trenger du ikke henvende deg til selgeren, du kan henvende deg til etsy. Det har jeg gjort mange ganger, og de er veldig hjelpsomme og greie. Anonymkode: 5ba95...06b
applestories Skrevet 12. oktober 2022 #6 Skrevet 12. oktober 2022 Er det varer over 350 kroner det er snakk om her, eller er de igang med innkreving for varer også under dette beløpet? Ifølge Posten.no skal slike pakker fortsatt ikke fortolles (per 12.09.22). "Varer med verdi opp til 3000 kroner der mva. er betalt i utenlandsk nettbutikk (VOEC): Ingen fortolling Næringsmidler [...] Andre varer med verdi opp til 350 kroner: i en overgangsperiode skal ikke Posten fortolle slike varer. Det betyr at du ikke må betale noe ekstra når du mottar varen." https://www.posten.no/enklere-hverdag/dette-bor-du-vite-nar-du-handler-pa-nett-fra-utlandet
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #7 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): dette er feil. For det første tilbyr etsy sine selgere hjelp, og automatisk genererte adresselapper for å unngå slike feil. For det andre trenger du ikke henvende deg til selgeren, du kan henvende deg til etsy. Det har jeg gjort mange ganger, og de er veldig hjelpsomme og greie. Anonymkode: 5ba95...06b Etsys selgere pleier ikke å bli informert, eventuelt å få med seg informasjonen, om VOEC. Man kan derfor ikke regne med at pakkene er merket riktig om man ikke melder fra til selger, med mindre selger da er godt vant med å selge til nordmenn fra før. Men tipset over her om å legge til VOEC-nummeret i adressen sin fungerer alltid. Men som du sier, dersom man ender opp med å betale dobbel moms, refunderer Etsy problemfritt momsen som er innbetalt til dem. De dekker derimot Ikke fortollingsgebyret, som tilkommer selv om det ikke er toll på varen, så det er absolutt best, raskest og billigst å sørge for VOEC-merking av pakken. Anonymkode: f8707...baf
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #8 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Etsys selgere pleier ikke å bli informert, eventuelt å få med seg informasjonen, om VOEC. Man kan derfor ikke regne med at pakkene er merket riktig om man ikke melder fra til selger, med mindre selger da er godt vant med å selge til nordmenn fra før. Men tipset over her om å legge til VOEC-nummeret i adressen sin fungerer alltid. Men som du sier, dersom man ender opp med å betale dobbel moms, refunderer Etsy problemfritt momsen som er innbetalt til dem. De dekker derimot Ikke fortollingsgebyret, som tilkommer selv om det ikke er toll på varen, så det er absolutt best, raskest og billigst å sørge for VOEC-merking av pakken. Anonymkode: f8707...baf jo, det gjør vi. Uansett så er min erfaring at norske tollmyndigheter gjør feil og krever inn både mva og gebyr, til tross for at etsyselgeren har merket pakken helt korrekt. Når det skjer har jeg opplevd å få hele beløpet refundert av etsy, men det er antagelig fordi de ikke forstår forskjellen. Det korrekte skulle nok vært å få gebyret tilbake fra de som feilaktig ila det. Jeg har en ambisjon om å begynne å klage i de rette kanaler, hvis jeg orker..... Anonymkode: 5ba95...06b 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #9 Skrevet 12. oktober 2022 applestories skrev (40 minutter siden): Er det varer over 350 kroner det er snakk om her, eller er de igang med innkreving for varer også under dette beløpet? Ifølge Posten.no skal slike pakker fortsatt ikke fortolles (per 12.09.22). "Varer med verdi opp til 3000 kroner der mva. er betalt i utenlandsk nettbutikk (VOEC): Ingen fortolling Næringsmidler [...] Andre varer med verdi opp til 350 kroner: i en overgangsperiode skal ikke Posten fortolle slike varer. Det betyr at du ikke må betale noe ekstra når du mottar varen." https://www.posten.no/enklere-hverdag/dette-bor-du-vite-nar-du-handler-pa-nett-fra-utlandet 350-kronersgrensen er opphevd for lenge siden. Anonymkode: 5ba95...06b
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #10 Skrevet 12. oktober 2022 applestories skrev (1 time siden): Er det varer over 350 kroner det er snakk om her, eller er de igang med innkreving for varer også under dette beløpet? Ifølge Posten.no skal slike pakker fortsatt ikke fortolles (per 12.09.22). "Varer med verdi opp til 3000 kroner der mva. er betalt i utenlandsk nettbutikk (VOEC): Ingen fortolling Næringsmidler [...] Andre varer med verdi opp til 350 kroner: i en overgangsperiode skal ikke Posten fortolle slike varer. Det betyr at du ikke må betale noe ekstra når du mottar varen." https://www.posten.no/enklere-hverdag/dette-bor-du-vite-nar-du-handler-pa-nett-fra-utlandet Det er ikke lenger noen 350 kroners grensen, mva skal inkreves fra første krone Anonymkode: 52f88...63a
applestories Skrevet 12. oktober 2022 #11 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): 350-kronersgrensen er opphevd for lenge siden. Anonymkode: 5ba95...06b AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke lenger noen 350 kroners grensen, mva skal inkreves fra første krone Anonymkode: 52f88...63a Fra artikkelen hos Posten.no jeg linket til; "Mva-fritaket har vist seg krevende å gjennomføre, og myndighetene har derfor bestemt at det i en overgangsperiode vil være avgiftsfritt å kjøpe varer under 350 kroner. Det betyr at du ikke må betale noe ekstra når du mottar varen." Det er jo ikke mva-fritak, men fjerning av fritaket, som har hatt en overgangsordning. Men det er ikke eneste skrivefeilen i artikkelen. Dere som kommenterte, har dere opplevd å bli avkrevd mva-avgift, av Posten Norge, for varer under 350 kr?
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #12 Skrevet 12. oktober 2022 applestories skrev (3 minutter siden): Fra artikkelen hos Posten.no jeg linket til; "Mva-fritaket har vist seg krevende å gjennomføre, og myndighetene har derfor bestemt at det i en overgangsperiode vil være avgiftsfritt å kjøpe varer under 350 kroner. Det betyr at du ikke må betale noe ekstra når du mottar varen." Det er jo ikke mva-fritak, men fjerning av fritaket, som har hatt en overgangsordning. Men det er ikke eneste skrivefeilen i artikkelen. Dere som kommenterte, har dere opplevd å bli avkrevd mva-avgift, av Posten Norge, for varer under 350 kr? Ja, det har jeg. Selv om pakken var korrekt merket med VOEC-nummer. Anonymkode: f1cd6...c76
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #13 Skrevet 12. oktober 2022 applestories skrev (10 minutter siden): Fra artikkelen hos Posten.no jeg linket til; "Mva-fritaket har vist seg krevende å gjennomføre, og myndighetene har derfor bestemt at det i en overgangsperiode vil være avgiftsfritt å kjøpe varer under 350 kroner. Det betyr at du ikke må betale noe ekstra når du mottar varen." Det er jo ikke mva-fritak, men fjerning av fritaket, som har hatt en overgangsordning. Men det er ikke eneste skrivefeilen i artikkelen. Dere som kommenterte, har dere opplevd å bli avkrevd mva-avgift, av Posten Norge, for varer under 350 kr? husker ikke beløpene. Det dreier seg om mange pakker. Anonymkode: 5ba95...06b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå