Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ettersom de fleste vil si ''ta utdanningen'', har det veldig mye å si hvilken utdanning en da tar? Hvis jeg studerer sosiologi eller et humanistisk fag, vil det være bedre enn å ikke ha utdanning i det hele tatt mtp jobb mulighet?

Anonymkode: f4458...919

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke lytt til andre angående ditt liv

Anonymkode: 0b4c0...975

• Liker 2
Skrevet

Ja det vil være bedre. Bare se på atillingsannonser, det er veldig vanlig at de krever 'høyere utdanning, bachelor eller master' uten at det en gang er spesifisert hva de ønsker høyere utdanning i. Du står sterkere med en grad.

• Liker 5
  • Nyttig 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Tenker det er bedre å tenke igjennom hva man ønsker å jobbe med enn å ta "svada" utdanning. Ja, det er jobber som kan kreve alt av utdanninger, men det er nok enklere å få jobben når du har en mer spesifikk utdannelse. Har selv en bachelor med random samf.vit fag men jeg tok en master som gav meg jobb.

Anonymkode: adc58...da7

• Liker 1
Skrevet
On 10/10/2022 at 11:06 PM, Gliffy said:

Ja det vil være bedre. Bare se på atillingsannonser, det er veldig vanlig at de krever 'høyere utdanning, bachelor eller master' uten at det en gang er spesifisert hva de ønsker høyere utdanning i. Du står sterkere med en grad.

Det er noen veldig få stillinger, gjerne i det offentlige, som har dette som krav. De samme stillingene mottar hundre- om ikke tusentalls søknader fra folk som har gått ut av SV- og HF fakultetet med "svada-bachelorer"

Da jeg gikk på Universitetet selv trodde jeg at "all utdanning er god utdanning". Jeg studerte flere emner som jeg synes virket interessante, og som jeg trodde hadde noen form for allmen relevans. Jeg fullførte en bachelorgrad innenfor realfag, men det førte ingensteds hen. Det eneste jeg oppnådde var arbeidsledighet og et berg av studielån.

• Hjerte 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (8 minutter siden):

Det er noen veldig få stillinger, gjerne i det offentlige, som har dette som krav. De samme stillingene mottar hundre- om ikke tusentalls søknader fra folk som har gått ut av SV- og HF fakultetet med "svada-bachelorer"

Da jeg gikk på Universitetet selv trodde jeg at "all utdanning er god utdanning". Jeg studerte flere emner som jeg synes virket interessante, og som jeg trodde hadde noen form for allmen relevans. Jeg fullførte en bachelorgrad innenfor realfag, men det førte ingensteds hen. Det eneste jeg oppnådde var arbeidsledighet og et berg av studielån.

Jobbet du deltids under studiet? Eller som verv

Anonymkode: 1129a...6d5

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobbet du deltids under studiet? Eller som verv

Hadde flere deltidsjobber og flere verv.

Skrevet

Som sosiolog er det vel ikke umulig å få jobb? Jeg kjenner flere sosiologer som jobber i kommunen innenfor rådgivning, helsesektor eller utdanningssektor. De blir gjerne ikke rike, men har en jobb de trives godt med. 
Men sånn generelt: Det er lurt å tenke på hvile jobbmuligheter utdanningen gir deg. Der er universitetene ganske dårlige på å konkretisere. Men universitetene eller studentsamskipnadene tilbyr ofte karriereveiledning, kanskje det kunne vært en ide før du søker på noe?

Skrevet

For guds skyld, studer noe du har lyst til og legg inn innsats, så vil det ordne seg! 

Det dummeste du gjør er å studere noe fornuftig men som du hater, da sitter du med en ubrukelig utdannelse likevel og en merkelapp som du ikke blir kvitt. Jeg tok sykepleien og arbeidsgivere sliter veldig med å se forbi den tittelen uansett hvilke jobber jeg søker på. Jeg se folk jeg kjenner som har studert svada ting, de har jaggu klart å få seg gode jobber likevel, som de ønsket seg.

Anonymkode: ce565...15e

• Liker 2
Skrevet
EmKay skrev (9 minutter siden):

Som sosiolog er det vel ikke umulig å få jobb? Jeg kjenner flere sosiologer som jobber i kommunen innenfor rådgivning, helsesektor eller utdanningssektor. De blir gjerne ikke rike, men har en jobb de trives godt med. 
Men sånn generelt: Det er lurt å tenke på hvile jobbmuligheter utdanningen gir deg. Der er universitetene ganske dårlige på å konkretisere. Men universitetene eller studentsamskipnadene tilbyr ofte karriereveiledning, kanskje det kunne vært en ide før du søker på noe?

Men disse har gjerne master og ikke bare en bachelorgrad

Skrevet

Livets harde skole

Anonymkode: 29c8d...e9a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men disse har gjerne master og ikke bare en bachelorgrad

Nja, ikke alltid. Nå skal ikke jeg uttale meg så mye om arbeidsmarkedet på den fronten akkurat i dag, men de jeg kjenner tok en bachelor og gikk så ut i jobb. (8-10 år siden.... shit, nå følte jeg meg litt gammel) Er vel en eller to av dem som nå har en master, men den tok de på deltid mens de jobbet :) 

Skrevet

Hadde en sommervikar en gang som studerte teaterhistorie. Spurte hva h*n kunne bruke den utdannelsen til, og fikk til svar at h*n kunne undervise i, ja nettopp: teaterhistorie… Joda, faget høres interessant nok ut, men jeg mener at man må tenke litt på jobbmuligheter også.

Anonymkode: b8ae0...ab3

• Liker 1
Skrevet

Har verv noe å si i dette tilfelle? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde en sommervikar en gang som studerte teaterhistorie. Spurte hva h*n kunne bruke den utdannelsen til, og fikk til svar at h*n kunne undervise i, ja nettopp: teaterhistorie… Joda, faget høres interessant nok ut, men jeg mener at man må tenke litt på jobbmuligheter også.

Anonymkode: b8ae0...ab3

Det vil som regel ordne seg. Mye bedre å ha studert noe man var interessert i enn noe man ikke liker, bare fordi det er «fornuftig».

Skrevet

Det er en haug med ting du kan jobbe med, og humanistiske fag er slett ikke svada, men derimot grunnlaget for de viktigste tingene og diskusjonene i samfunnet vårt. Det lønner seg å ta master da, og det er gøy også.

Anonymkode: 8f982...7c5

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

For guds skyld, studer noe du har lyst til og legg inn innsats, så vil det ordne seg! 

Det dummeste du gjør er å studere noe fornuftig men som du hater, da sitter du med en ubrukelig utdannelse likevel og en merkelapp som du ikke blir kvitt. Jeg tok sykepleien og arbeidsgivere sliter veldig med å se forbi den tittelen uansett hvilke jobber jeg søker på. Jeg se folk jeg kjenner som har studert svada ting, de har jaggu klart å få seg gode jobber likevel, som de ønsket seg.

Det går fint an å finne studier som er fornuftige og som man ikke hater.

• Liker 2
Skrevet
Portia Catonis skrev (2 timer siden):

Det går fint an å finne studier som er fornuftige og som man ikke hater.

Det er ikke mulig for nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For alle *

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Da er man ikke moden nok til å studere, spør du meg...

Jeg kunne ikke tenke meg noe verre enn matte og fysikk da jeg var 20, og juss virket så tørt at jeg ikke skjønte hvordan noen holdt ut på det studiet. Da jeg ble eldre fikk jeg opp interessen for fysikk og ingeniørfag (er det jeg har utdannet meg innen), og fikk flere A'er. Nå tenker jeg også at juss er spennende og kunne tenkt meg å lære mer om det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...