Gå til innhold

Hvordan vet man at det er psykisk vold i bildet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan vet man egentlig at man blir utsatt for psykisk vold og ikke bare dårlig kommunikasjon? 

Jeg ble opplyst om begrepet gaslighting på tiktok, fordi det er akkurat hva mannen min driver med. 

Han er vanligvis utrolig grei, herlig, men det skal ekstremt lite til før det blir surt. 

Og jeg har følelsen av at alt er min feil, at jeg overdriver og at ting egentlig ikke er så ille, men at ejg er så følsom at det er derfor jeg ikke har det noe bra. 

Hvordan kan man vite hvor ille det er? Jeg har hele tiden trodd at vi bare kommuniserer dårlig, og jeg har prøvd å bedre det, men får det ikke helt til. 

Hvordan finner man ut hvordan ståa egentlig er? 

Anonymkode: e1b01...862

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvordan vet man egentlig at man blir utsatt for psykisk vold og ikke bare dårlig kommunikasjon? 

Jeg ble opplyst om begrepet gaslighting på tiktok, fordi det er akkurat hva mannen min driver med. 

Han er vanligvis utrolig grei, herlig, men det skal ekstremt lite til før det blir surt. 

Og jeg har følelsen av at alt er min feil, at jeg overdriver og at ting egentlig ikke er så ille, men at ejg er så følsom at det er derfor jeg ikke har det noe bra. 

Hvordan kan man vite hvor ille det er? Jeg har hele tiden trodd at vi bare kommuniserer dårlig, og jeg har prøvd å bedre det, men får det ikke helt til. 

Lær deg mer  det, les om eksempler, lytt til magefølelsen din. 
endrer du oppførsel på grunn av hvordan han oppfører seg?

Skrevet

Ikke tro på alt du ser på tiktok.  Jeg har sett utrolig mye feil bruk av disse begrepene. Helt vanlig drittsekk oppførsel blir plutselig kalt for gaslighting. Gaslighting er ikke løgner om hvor de har vært, å dra seg unna konfrontasjoner, vri seg unna støvsuging, irritasjon etc.

Gaslighting kommer fra et forhold der mannen i huset på natten drev å blinket med lysene, som var gassdrevet, de gammeldags parafin lampene. Kona sa i fra til mannen og spurte om han hadde sett det og han sa nei, hun begynte å lure på om det var hun som var gal og det bare var i hennes hode og til slutt så ble hun gal også. Det var intensjonen til mannen hele veien utspekulert og med mål om å få hun til å tvile på sin egen "sanity". 

Ekte gaslighting er det bare psykopater og lignende ekstremt manipulative, sadistiske personer som driver med. 

Har du eksempler på hva du utsettes for? Da er det lettere å hjelpe deg med å definere om det er gaslighting og psykisk vold eller ikke. 

Anonymkode: 37c2a...52e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Diezel skrev (17 minutter siden):

Lær deg mer  det, les om eksempler, lytt til magefølelsen din. 
endrer du oppførsel på grunn av hvordan han oppfører seg?

Jeg tar tilbake ting jeg sier så han ikke blir skuffa,lei seg eller sint. Feks at vi er i en ekstremt kjip situasjon nå med bosted, barneoppdragelse og livsstil. Jeg takler det ikke, vil ha endring og har kommet med et ønske. Han er sterkt uenig og mener vi gjør det som er riktig. Alternativet er derfor skilsmisse noe som vil gjøre ham knust. Jeg gråt hele natten og han trøstet meg og sa at ingenting har skjedd (at jeg ikke har gjort noe galt) og idag har alt vært fint som om ingenting har skjedd.. Men vi står fortsatt på samme sted. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke tro på alt du ser på tiktok.  Jeg har sett utrolig mye feil bruk av disse begrepene. Helt vanlig drittsekk oppførsel blir plutselig kalt for gaslighting. Gaslighting er ikke løgner om hvor de har vært, å dra seg unna konfrontasjoner, vri seg unna støvsuging, irritasjon etc.

Gaslighting kommer fra et forhold der mannen i huset på natten drev å blinket med lysene, som var gassdrevet, de gammeldags parafin lampene. Kona sa i fra til mannen og spurte om han hadde sett det og han sa nei, hun begynte å lure på om det var hun som var gal og det bare var i hennes hode og til slutt så ble hun gal også. Det var intensjonen til mannen hele veien utspekulert og med mål om å få hun til å tvile på sin egen "sanity". 

Ekte gaslighting er det bare psykopater og lignende ekstremt manipulative, sadistiske personer som driver med. 

Har du eksempler på hva du utsettes for? Da er det lettere å hjelpe deg med å definere om det er gaslighting og psykisk vold eller ikke. 

Anonymkode: 37c2a...52e

Tusen takk for god informasjon. Det gjorde det hele klarere! Har merket at tiktok har alt veldig gjenkjennelig. Har trodd at jeg har adhd, angst og er narsissist. Tror også at jeg har masse barndomsttraumer og at jeg må heale.... 

Et eksempel ofte er når jeg skal ta opp en ting som jeg synes er vanskelig, prøver jeg å si det på en ordentlig og diplomatisk måte. Det blir avbrutt, fordi han må få si sitt så han ikke glemmer det fordi "jeg blir aldri ferdig" (og det vet jeg, jeg har forberedt ham på det at jeg kommer til å snakke lenge nå). Så tar han opp punkt for punkt og vrir seg unna. Og så ender det med at det ikke er noe problem likevel og at jeg har ikke noe å tenke på, det ordner seg. Men det gjør ikke det. Og så er han skikkelig grei de neste dagene. Men ingenting av de viktige tingene endrer seg.. 

• Liker 1
Skrevet

Merket det ikke mens jeg levde i det, men følte meg liten etter hver diskusjon/krangel. Alt var min feil, tom når han oppførte seg som en drittsekk. Han truet med at det var slutt flere ganger når jeg stilte krav eller va uenig i valg som skulle taes. Han utnyttet meg økonimisk etc etc. Han var iskald fra dagen det ble slutt og vært helt j... I ettertid av bruddet. Han skal hevne seg og det er helt syke ting han har gjort. Ellers var han fantastisk på den ene sida så lenge alt gikk som han ville. Han gikk alltid til personangrep i krangel, stakk i sinne, demostrerte og ble fort sint! 

Anonymkode: 8afb1...100

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Merket det ikke mens jeg levde i det, men følte meg liten etter hver diskusjon/krangel. Alt var min feil, tom når han oppførte seg som en drittsekk. Han truet med at det var slutt flere ganger når jeg stilte krav eller va uenig i valg som skulle taes. Han utnyttet meg økonimisk etc etc. Han var iskald fra dagen det ble slutt og vært helt j... I ettertid av bruddet. Han skal hevne seg og det er helt syke ting han har gjort. Ellers var han fantastisk på den ene sida så lenge alt gikk som han ville. Han gikk alltid til personangrep i krangel, stakk i sinne, demostrerte og ble fort sint! 

Anonymkode: 8afb1...100

Det er akkurat det.. For han sier ganske sårende ting til meg, er helt umulig å ta opp ting med. Vi snakket om skilsmisse her om dagen og han sa at "da er vi ferdig, jeg skal være der for barna, men ikke deg" og akkurat det såret veldig, for vi elsker hverandre.. Eller jeg vet at jeg elsker han, og han sier jo at han elsker meg.. Og at han ska flytte langt vekk, han trenger ingen etc etc.. Han sier alt blir forandret.. Og ja det blir det jo, men man må jo kunne oppføre deg som voksne.. 

Og det jeg synes er vanskelig er at jeg føler jeg trenger noen å snakke med. Jeg har det helt jævlig. Og jeg veit ikke hva som er normalt og om det bare er i hodet mitt at jeg blåser opp ting og at det egentlig ikke er så ille og om det er min feil.. 

Skrevet

Herlighet, du må i allefall slutte med tiktok. Slett driten. Du blir jo påvirka som faen. 

Anonymkode: 3fc56...9df

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er akkurat det.. For han sier ganske sårende ting til meg, er helt umulig å ta opp ting med. Vi snakket om skilsmisse her om dagen og han sa at "da er vi ferdig, jeg skal være der for barna, men ikke deg" og akkurat det såret veldig, for vi elsker hverandre.. Eller jeg vet at jeg elsker han, og han sier jo at han elsker meg.. Og at han ska flytte langt vekk, han trenger ingen etc etc.. Han sier alt blir forandret.. Og ja det blir det jo, men man må jo kunne oppføre deg som voksne.. 

Og det jeg synes er vanskelig er at jeg føler jeg trenger noen å snakke med. Jeg har det helt jævlig. Og jeg veit ikke hva som er normalt og om det bare er i hodet mitt at jeg blåser opp ting og at det egentlig ikke er så ille og om det er min feil.. 

Jeg hadde det slik som deg, følte det var min feil, alt ble vridd osv Jeg letet også etter svar (er han narsissist, gaslighting osv osv) men til slitt skjønte jeg at jeg får kanskje ikke svar og det har kanskje ikke noe å si - jeg har det ikke bra så jeg må gå. Jeg har og barndomstraumer, men det vil ikke si at jeg skal godta at andre får meg til å føle meg slik han gjorde. Mine barndomstraumer har formet meg til at jeg godtar alt for mye, er konfliktsky osv. men det vil ikke si at jeg SKAL godta det. Og jeg vil ha en som ikke vrir alt. Det fortjener du og

Anonymkode: 2b0a1...f48

• Liker 1
Skrevet

Ting er ikke nødvendigvis gaslighting. Og ting gjøres ikke nødvendigvis med vilje for å manipulere deg. Og det er ikke sikkert at hverken du eller han er narsissister. Selv om mange med traumatiske barndommer blir narsissister eller ender opp med narsissister.

Det kan godt hende at dere har et giftig forhold pga dårlig kommunikasjon. Kommunikasjon er kjempeviktig i et forhold! Det er trolig begges feil. Dere snakker hver deres språk. Og har man hatt en vanskelig barndom, så har man nok ikke lært så god kommunikasjon av foreldrene heller.

Selv om ingen av dere vil hverandre vondt, så kan dere fortsatt gjøre hverandre vondt. Ubevisst. Og så tror dere at feilen kun ligger hos den andre. Og etter noen runder på YouTube og tiktok, så er nok partneren både narsissist og psykopat og gjør all faenskapen kun for å være ond. Og all manipuleringen er selvsagt nøye planlagt ned til minste detalj, og planleggingen startet trolig lenge før dere ble sammen! Neida. Men om du har det skikkelig dritt i et forhold, og ikke begge vil gjøre en innsats, så er det lov å avslutte forholdet selv om det ikke feiler den andre noe. Han trenger ikke en gang å være drittsekk. Kanskje dere rett og slett ikke passer sammen.

Anonymkode: 8f9f2...c4a

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tar tilbake ting jeg sier så han ikke blir skuffa,lei seg eller sint. Feks at vi er i en ekstremt kjip situasjon nå med bosted, barneoppdragelse og livsstil. Jeg takler det ikke, vil ha endring og har kommet med et ønske. Han er sterkt uenig og mener vi gjør det som er riktig. Alternativet er derfor skilsmisse noe som vil gjøre ham knust. Jeg gråt hele natten og han trøstet meg og sa at ingenting har skjedd (at jeg ikke har gjort noe galt) og idag har alt vært fint som om ingenting har skjedd.. Men vi står fortsatt på samme sted. 

Tusen takk for god informasjon. Det gjorde det hele klarere! Har merket at tiktok har alt veldig gjenkjennelig. Har trodd at jeg har adhd, angst og er narsissist. Tror også at jeg har masse barndomsttraumer og at jeg må heale.... 

Et eksempel ofte er når jeg skal ta opp en ting som jeg synes er vanskelig, prøver jeg å si det på en ordentlig og diplomatisk måte. Det blir avbrutt, fordi han må få si sitt så han ikke glemmer det fordi "jeg blir aldri ferdig" (og det vet jeg, jeg har forberedt ham på det at jeg kommer til å snakke lenge nå). Så tar han opp punkt for punkt og vrir seg unna. Og så ender det med at det ikke er noe problem likevel og at jeg har ikke noe å tenke på, det ordner seg. Men det gjør ikke det. Og så er han skikkelig grei de neste dagene. Men ingenting av de viktige tingene endrer seg.. 

Dette høres ikke ut som psykisk vold eller gaslighting for meg i hvert fall! Jeg har vært utsatt for psykisk mishandling over mange år, men da i en voldelig form (raseriutbrudd der han rakker ned på hvem jeg er, hvordan jeg tenker etc, materiell vold og seksuelle overgrep). 

Uansett, sliter dere med kommunikasjonen, oppsøk parterapi

Anonymkode: 3032c...1ad

• Liker 2
Skrevet

Anonymkode: 77072...caf

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er ikke dårlig kommunikasjon, dere snakker ikke forbi hverandre. Det er at du blir overkjørt i en diskusjon av en mann som ikke bryr seg om hva du føler og mener, men bare vil trumfe sin egen mening igjennom. 

Jeg tar tilbake ting jeg sier så han ikke blir skuffa,lei seg eller sint.

Dette er psykisk vold. Du endrer mening og/eller adferd fordi du er redd for hans emosjonelle reaksjon (her sinne eller skuffelse). Han forsøker (og lykkes med) å styre deg ved å være sur og sint når du ikke makker rett, og blid og glad når du gjør som du får beskjed på. 

Feks at vi er i en ekstremt kjip situasjon nå med bosted, barneoppdragelse og livsstil. Jeg takler det ikke, vil ha endring og har kommet med et ønske. Han er sterkt uenig og mener vi gjør det som er riktig. Alternativet er derfor skilsmisse noe som vil gjøre ham knust. = Psykisk vold. Jeg gråt hele natten og han trøstet meg og sa at ingenting har skjedd (at jeg ikke har gjort noe galt) og i dag har alt vært fint som om ingenting har skjedd.. = du belønnes med hans positive humør hvis han får sin vilje. Men vi står fortsatt på samme sted. Selvklart, dere er jo der hvor HAN vil være. 

Anonymkode: da691...45e

• Liker 3
Skrevet

Jeg visste ikke hvor ille det var før jeg gikk fra han etter et forhold i 5 år. Kunne beskrevet han som du beskriver mannen din da jeg var i forholdet. Når jeg ser tilbake nå var jeg veldig blind.. Endte opp på krisesenteret fordi jeg bare var et skall av meg selv og det ble enda verre etter brudd fordi vi har barn. Visste oppriktig ikke hvordan han behandlet meg, tok meg også 6 mnd etterpå før jeg forstod. Kan hende det faktisk er som du beskriver også da! 

Anonymkode: 9024f...d58

• Liker 3
Skrevet

Av de eksemplene du nevner, så tenker ikke jeg personlig at det høres ut som psykisk vold, men bare som dårlig kommunikasjon og manglende vilje til å lytte fordi dere sliter, i tillegg til at dere vil to forskjellige ting med livene deres.

Det er naturlig og veldig forståelig at han ikke skal være der for deg etter en skilsmisse. Noen sammenligner skilsmisse med dødsfall. Det kan være en så ekstrem og vond påkjenning at man har mer enn nok med å håndtere sine egne følelser og det å ta vare på barna. Da orker man som oftest ikke å stille opp for eksen også, for det gjør jo bare helt vanvittig vondt. 

Det tar som oftest lang tid før man orker noe sånt etter en skilsmisse. 

Jeg er enig i at det beste er å lese om gaslighting for å få en bedre forståelse av hva det dreier seg om. Gaslighting er ikke at man snakker forbi hverandre, ikke lytter, overkjører den andre, ikke er omsorgsfull, eller vil to forskjellige ting osv. Gaslighting er et forsøk på å få den andre til å føle seg irrasjonell, eller psykisk syk og betvile hva som er virkelig.

Anonymkode: 05369...a76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Av de eksemplene du nevner, så tenker ikke jeg personlig at det høres ut som psykisk vold, men bare som dårlig kommunikasjon og manglende vilje til å lytte fordi dere sliter, i tillegg til at dere vil to forskjellige ting med livene deres.

Det er naturlig og veldig forståelig at han ikke skal være der for deg etter en skilsmisse. Noen sammenligner skilsmisse med dødsfall. Det kan være en så ekstrem og vond påkjenning at man har mer enn nok med å håndtere sine egne følelser og det å ta vare på barna. Da orker man som oftest ikke å stille opp for eksen også, for det gjør jo bare helt vanvittig vondt. 

Det tar som oftest lang tid før man orker noe sånt etter en skilsmisse. 

Jeg er enig i at det beste er å lese om gaslighting for å få en bedre forståelse av hva det dreier seg om. Gaslighting er ikke at man snakker forbi hverandre, ikke lytter, overkjører den andre, ikke er omsorgsfull, eller vil to forskjellige ting osv. Gaslighting er et forsøk på å få den andre til å føle seg irrasjonell, eller psykisk syk og betvile hva som er virkelig.

Anonymkode: 05369...a76

Høres ganske greit ut slik du beskriver det..! 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er ikke dårlig kommunikasjon, dere snakker ikke forbi hverandre. Det er at du blir overkjørt i en diskusjon av en mann som ikke bryr seg om hva du føler og mener, men bare vil trumfe sin egen mening igjennom. 

Dette er psykisk vold. Du endrer mening og/eller adferd fordi du er redd for hans emosjonelle reaksjon (her sinne eller skuffelse). Han forsøker (og lykkes med) å styre deg ved å være sur og sint når du ikke makker rett, og blid og glad når du gjør som du får beskjed på. 

Anonymkode: da691...45e

Aner ikke om det er bevisst eller ubevisst. Jeg veit ikke hva det er.. Er ikke glad.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Når jeg opplevde å holde meg til temaet 4 ganger på rad mens han dro inn 10 andre ting uten å svare på noe. Da handlet det ikke lengre om dårlig kommunikasjon. 

Anonymkode: c945c...38d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg opplevde å holde meg til temaet 4 ganger på rad mens han dro inn 10 andre ting uten å svare på noe. Da handlet det ikke lengre om dårlig kommunikasjon. 

Ordsalat for å forvirre deg så du mister fokus på hva du egentlig ønsket å snakke om. Manipulasjonsteknikk.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ordsalat for å forvirre deg så du mister fokus på hva du egentlig ønsket å snakke om. Manipulasjonsteknikk.

Det er slik våre viktige samtaler er. Men jeg lurer på om han gjør det ubevisst.. 

Han avbryter også mye, eller blander inn følelser og det blir for vanskelig for ham å snakke om.. 

Skrevet

Les om hvordan du skal håndtere/konfrontere manipulasjon og gaslighting, for da får du et tydeligere bilde av hva som foregår og om det faktisk er psykisk vold han bedriver.

Eksemplene du kommer med er såpass vage at det er vanskelig å forstå hvorvidt det bare er et forhold på hell, kommunikasjonsproblemer eller om han er psykisk voldelig mot deg.

Har du noen du kan snakke med om dette? Kanskje de kan hjelpe deg med å klargjøre hva som foregår? I tillegg kan det hjelpe deg å skrive ned hendelser. Da får du en oversikt og forhindrer gaslighting (som i at han benekter at han sa noe, at noe har skjedd eller han prøver å endre på hendelser).

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, så derfor driver jeg alltid med repetisjon frem til svaret kanskje kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...