AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #1 Skrevet 10. oktober 2022 Dysleksi, adhd, andre former for vansker i skolen, og du får fritak fra nynorsk. Virker så lett, du sier ifra og du får fritak på ungdomskolen, men hvis du ikke fant ut av dine vansker før senere i livet, mister du alle dine rettigheter. Dette skjedde med meg, jeg har lese og skrivevansker, og mitt arbeidsminne fungerer ikke optimalt, som vil si at jeg klarer ikke tilegne meg ny informasjon, og holde denne i hodet lenge nok til å ta den i bruk. Jeg går nå på universitetet, og sliter big time med norsken på eksamener, å skrive akademisk, jeg får ikke oversikt, og klarer ikke sette sammen setningene på papiret og jeg ser ikke hvordan formuleringen er blitt skrevet. "Forbedre språket, vanskelige setninger, vanskelig å forstå innholdet, enkelte ting er uklart, derfor setter vi deg ned, kommer ikke tydelig nok frem"... Jeg har papirer fra PPT, gitt fra mine foreldre i voksen alder, så det nå er forsent for meg.. Hvordan kan det være så urettferdig? Og lite empatisk, fordi det er like ille for meg med dysleksi/lese skrive vansker uten fritak som den med fritak, alt som er forskjellen var tiden det ble funnet ut. Tilretteleggingskontoret, veiledningskontoret og lærer kan ikke hjelpe meg. Alt de kan gjøre nå er å følge litt ekstra opp under oppgave skrivingen, dette ødelegger desverre fremtidige sjanser for senere påbygging i master.. Gjerne del tanker, erfaringer eller tips Anonymkode: a2fe6...ec4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #2 Skrevet 10. oktober 2022 Det finnes jo muligheter for tilrettelegging, f eks lengre tid på eksamen, tilrettelagte lærebøker etc. Men det kan jo ikke være slik at iu pga dine plager skal kunne levere inn en oppgave som ikke holder mål, og likevel få en god karakter , det blir jo feil overfor alle andre. Og spørsmålet er jo, med de problemene, vil du virkelig ta en master? Anonymkode: bf7a3...ee1 12 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #3 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det finnes jo muligheter for tilrettelegging, f eks lengre tid på eksamen, tilrettelagte lærebøker etc. Men det kan jo ikke være slik at iu pga dine plager skal kunne levere inn en oppgave som ikke holder mål, og likevel få en god karakter , det blir jo feil overfor alle andre. Og spørsmålet er jo, med de problemene, vil du virkelig ta en master? Anonymkode: bf7a3...ee1 Det ligger ikke på kunnskapen, men formidlingen av kunnskapen. Så jeg har den, og kan bruke den godt i praksis, men å formulere den på papir vil ikke komme godt ut. Jeg snakker veldig bra muntlig ~ veiledere forteller "Ja!! Skriv akkurat det ned på papiret! Det er det jeg må se på papiret!" Men desverre fungerer det ikke sånn. Det kommer best frem i samtaler. Jeg har alltid vært visuell, og kan huske ting jeg ser ekstremt i detaljer. Så hvis jeg leser noe og ser det i virkeligheten så forstår jeg teorien. Men uten er det bare blanke ord som ikke henger sammen. Det første du skrev er jeg på saken! Søkt på tilrettelegging til eksamen, og kanskje utsettelse på grunnlag av formuleringene kan bli bedre sånn at jeg ikke forhaster meg, fordi jeg bruker over halve tiden på å lese sidene og forstå det som står. Har fått støtteskriveprogram og lydbok *lydboken er sorry... ræva dårlig😂* det er som når du vil få Siri eller google til å si noe du har skrevet, hakkete og ingen flyt. Jaja, vi får nå se! Anonymkode: a2fe6...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #4 Skrevet 11. oktober 2022 Du må søke om tilrettelegging på eksamen, men kravene rent faglig blir ikke senket for deg selv om du har dysleksi. Du får heller ingen fritak. Hilsen jobber på universitet Anonymkode: 459cb...377 6
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #5 Skrevet 11. oktober 2022 Dette har ikke noe med når du fikk diagnose, forresten. Universitetet er ikke som vgs. Du må møte de faglige kravene, det er ikke slik at du bare kan kutte ut fag eller deler av fag (som nynorsk). Det gis tilrettelegging, men du kan ikke regne med egne regler for deg eller fritak. På master må du regne med vesentlig høyere krav og ofte også mange flere engelske bøker (ofte også undervisning på engelsk). Så om du sliter på bachelor bør du virkelig vurdere om master er noe for deg. Anonymkode: 459cb...377 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #6 Skrevet 11. oktober 2022 Er bare vittig folk diskuterer når en som har dysleksi får fritak fordi de fikk fritak på videregående, det er den ENESTE grunnen til at de ikke kan gi meg fritak er siden jeg hadde det på videregående. Tror ikke kravene blir senket på noe måte😂😂 men at jeg hadde sluppet nynorsken burde være for de som sliter og har godt grunnlag! Og det har ieg, akkurat som alle andre med dysleksi. Det er helt idiotisk og gir ingen mening uansett hvor mye noen prøver å forklare imot, det burde ikke være sånn. Anonymkode: a2fe6...ec4 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #7 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette har ikke noe med når du fikk diagnose, forresten. Universitetet er ikke som vgs. Du må møte de faglige kravene, det er ikke slik at du bare kan kutte ut fag eller deler av fag (som nynorsk). Det gis tilrettelegging, men du kan ikke regne med egne regler for deg eller fritak. På master må du regne med vesentlig høyere krav og ofte også mange flere engelske bøker (ofte også undervisning på engelsk). Så om du sliter på bachelor bør du virkelig vurdere om master er noe for deg. Anonymkode: 459cb...377 Hvis noen får det, burde resten med samme grunnlag få det. ~ de andre med dysleksi vurderer master selv, og de får nå skrive på bokmål, og dermed får høyere karakter enn det jeg får. Fordi det burde vært min rett også Anonymkode: a2fe6...ec4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #8 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dysleksi, adhd, andre former for vansker i skolen, og du får fritak fra nynorsk. Virker så lett, du sier ifra og du får fritak på ungdomskolen, men hvis du ikke fant ut av dine vansker før senere i livet, mister du alle dine rettigheter. *sidemål Anonymkode: 876bf...cca 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 Ironisk at nynorsk skal ødelegge for folk. En kunnskap som er fullstendig unyttig og som man aldri får bruk for. Viktig å bruke tid på ting som er totalt meningsløst. Anonymkode: 167af...920 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #10 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ironisk at nynorsk skal ødelegge for folk. En kunnskap som er fullstendig unyttig og som man aldri får bruk for. Viktig å bruke tid på ting som er totalt meningsløst. Anonymkode: 167af...920 Norsk språkhistorie og skriftspråkshistorie er jo ikke uviktig (i alle fall ikke for oss som mener det er viktig å bevare og lære om vår kultur også), er jo greit at man lærer om det også. Men det burde ikke vært karakterbasert. Anonymkode: 1090e...c04 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #11 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er bare vittig folk diskuterer når en som har dysleksi får fritak fordi de fikk fritak på videregående, det er den ENESTE grunnen til at de ikke kan gi meg fritak er siden jeg hadde det på videregående. Tror ikke kravene blir senket på noe måte😂😂 men at jeg hadde sluppet nynorsken burde være for de som sliter og har godt grunnlag! Og det har ieg, akkurat som alle andre med dysleksi. Det er helt idiotisk og gir ingen mening uansett hvor mye noen prøver å forklare imot, det burde ikke være sånn. Anonymkode: a2fe6...ec4 Men hvorfor må du skrive på nynorsk om bokmål er enklere for deg? Det eneste faget jeg har måttet det, er norsk språk, og der handler jo halve pensum om nynorsk. Og et av kravene er nettopp at man skal beherske begge språkformer. Anonymkode: 318fb...c9a 5 1
Veggdyret Skrevet 11. oktober 2022 #12 Skrevet 11. oktober 2022 Sliter du med NORSK generelt eller bare med nynorsk? Hvis det er nynorsk du sliter med, kan du helt sikkert kreve å få skrive oppgaver på bokmål på universitetet. Ellers er litt av problemet her at de aller fleste yrker som krever en universitetsgrad/master, også er yrker der du forventes å jevnlig uttrykke deg skriftlig og tilnærmet plettfritt. Så dersom du ikke klarer å skrive gode tekster, så har du faktisk et problem i forhold til fremtidige arbeidsoppgaver også.. 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #13 Skrevet 11. oktober 2022 Hele poenget med høyere utdanning, og da spesielt master, er jo formuleringer og akademisk forståelse. Er du ikke i stand til å fullføre pga egne begrensninger så er det bare slik det er. Høyere utdanning er ikke for alle. Anonymkode: 13ab3...a3d 6 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #14 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): *sidemål Anonymkode: 876bf...cca 🙄🥱 Anonymkode: 52b52...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #15 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det ligger ikke på kunnskapen, men formidlingen av kunnskapen. Så jeg har den, og kan bruke den godt i praksis, men å formulere den på papir vil ikke komme godt ut. Jeg snakker veldig bra muntlig ~ veiledere forteller "Ja!! Skriv akkurat det ned på papiret! Det er det jeg må se på papiret!" Men desverre fungerer det ikke sånn. Det kommer best frem i samtaler. Jeg har alltid vært visuell, og kan huske ting jeg ser ekstremt i detaljer. Så hvis jeg leser noe og ser det i virkeligheten så forstår jeg teorien. Men uten er det bare blanke ord som ikke henger sammen. Det første du skrev er jeg på saken! Søkt på tilrettelegging til eksamen, og kanskje utsettelse på grunnlag av formuleringene kan bli bedre sånn at jeg ikke forhaster meg, fordi jeg bruker over halve tiden på å lese sidene og forstå det som står. Har fått støtteskriveprogram og lydbok *lydboken er sorry... ræva dårlig😂* det er som når du vil få Siri eller google til å si noe du har skrevet, hakkete og ingen flyt. Jaja, vi får nå se! Anonymkode: a2fe6...ec4 Om du er bedre muntlig, betyr det at du får formulert akademisk gode setninger muntlig også? Husker du referanser og kan referere og gjengi fra hvor når du kommer med utsagn og påstander? Hvis så, så er jeg enig i at det kun er det skriftlige som er problemet, og da kan du jo vurdere å søke om å få ha oppgaver og eksamen muntlig. For din egen del må du jo ha noe skriftlig for å få et system på det, men om du ikke får til det så må man jo bare innse at det ikke ligger for deg. Å skrive akademisk ER vanskelig når man er ikke er vandt til det, men det er jo selve kravet for høyere utdanning. Noen trives bedre med fagskoler, som kan ses på som en yrkesrettet vei til høyere utdanning, uten alle akademiske krav. Anonymkode: 929d8...c84 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #16 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis noen får det, burde resten med samme grunnlag få det. ~ de andre med dysleksi vurderer master selv, og de får nå skrive på bokmål, og dermed får høyere karakter enn det jeg får. Fordi det burde vært min rett også Anonymkode: a2fe6...ec4 Det kan hende du bør velge deg et annet fag? Jeg har to bachelorutdannelser og holder nå på med en master. Har aldri opplevd krav om å levere noe som helst på sidemål. På høyskole/universitet vil ingen få krav om å skrive sidemål med mindre sidemål er en del av det faget du velger. Hverken du eller andre med spesielle behov kan ta et fag på høyskole/universitet og forlange fritak fra pensum i det faget. Hvis det er sidemål som er problemet må du finne deg en grad der sidemål ikke er en del av pensum. Det vil si at norsk språk antagelig utgår, men det finnes da veldig mye annet man kan studere. Anonymkode: aa94a...f6c 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #17 Skrevet 11. oktober 2022 Det er vel valgfri språkform i Norge? Hvis nynorsk er problemet, hvorfor må du skrive på nynorsk? Hvis studiet er noe veldig spesifikt, som krever kompetanse i nettopp den målformen, er det jo spesielt å studere akkurat det med en slik utfordring? Anonymkode: e0763...71d 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #18 Skrevet 11. oktober 2022 Og angående tilrettelegging i høyere utdanning er det mye man har rett på, innenfor rimelighetens grenser, men det kan ikke gå på bekostning av læringsutbyttet. At man har fått fritak fra noe (uten å ha kompetanse i det fra før), høres dermed lovstridig ut. Det er ikke som i grunnskole og vgs, der man har rett på individuell opplæringsplan, dersom man ikke har forutsetninger for å nå målene i læreplanen. Anonymkode: e0763...71d 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #19 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis noen får det, burde resten med samme grunnlag få det. ~ de andre med dysleksi vurderer master selv, og de får nå skrive på bokmål, og dermed får høyere karakter enn det jeg får. Fordi det burde vært min rett også Anonymkode: a2fe6...ec4 Nå skjønner jeg ikke, må du skrive på nynorsk? Anonymkode: 459cb...377
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #20 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Dysleksi, adhd, andre former for vansker i skolen, og du får fritak fra nynorsk. Virker så lett, du sier ifra og du får fritak på ungdomskolen, men hvis du ikke fant ut av dine vansker før senere i livet, mister du alle dine rettigheter. Dette skjedde med meg, jeg har lese og skrivevansker, og mitt arbeidsminne fungerer ikke optimalt, som vil si at jeg klarer ikke tilegne meg ny informasjon, og holde denne i hodet lenge nok til å ta den i bruk. Jeg går nå på universitetet, og sliter big time med norsken på eksamener, å skrive akademisk, jeg får ikke oversikt, og klarer ikke sette sammen setningene på papiret og jeg ser ikke hvordan formuleringen er blitt skrevet. "Forbedre språket, vanskelige setninger, vanskelig å forstå innholdet, enkelte ting er uklart, derfor setter vi deg ned, kommer ikke tydelig nok frem"... Jeg har papirer fra PPT, gitt fra mine foreldre i voksen alder, så det nå er forsent for meg.. Hvordan kan det være så urettferdig? Og lite empatisk, fordi det er like ille for meg med dysleksi/lese skrive vansker uten fritak som den med fritak, alt som er forskjellen var tiden det ble funnet ut. Tilretteleggingskontoret, veiledningskontoret og lærer kan ikke hjelpe meg. Alt de kan gjøre nå er å følge litt ekstra opp under oppgave skrivingen, dette ødelegger desverre fremtidige sjanser for senere påbygging i master.. Gjerne del tanker, erfaringer eller tips Anonymkode: a2fe6...ec4 Å skrive akademisk er noe de aller fleste studenter (også rett fra vgs) strever med på universitetet. Jeg måtte øve i nesten 2 år før jeg klarte det selv, og jeg har ikke adhd. Anonymkode: 5ccf1...391 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå