Paradokset Skrevet 1. desember 2005 #1 Skrevet 1. desember 2005 http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/11/30/450847.html Mye interessant her. La spesielt merke til dette; "Inger-Lise Lien fant ut at de norske guttene ved osloskolene var de minst populære blant jentene, de ble betraktet som feiginger fordi de trakk seg tilbake fra konflikter. De kjempet ikke for å beskytte jentenes ære og ble sett på som lite mandige. De somaliske guttene var de mest populære, fordi det gjorde alt dette. De norske guttene fortalte forskeren at de måtte reise til andre deler av Oslo for å få drag på jentene. De kritiserte de utenlandske guttene for å være besatt av ære, og så på jentene som likeverdige, ikke som noen som måtte kontrolleres. " Er dette noe som gjelder generelt? Egentlig så er det vel mindre sexy med den likestilte og "myke" mannen? Instinktsmessig så vil vel kvinner ha den handlekraftige, macho og bestemte mannen?
Gjest Aria Skrevet 1. desember 2005 #2 Skrevet 1. desember 2005 Ganske interessant. Men jeg tror mye av dette kommer av usikkerhet i tenårene, og ønsket om å være som alle andre, og å ikke skille seg ut. Jeg tror derfor at selv om de mener/tenker dette nå, kommer det til å forandre seg etter hvert som de blir eldre!
Lestat Skrevet 1. desember 2005 #3 Skrevet 1. desember 2005 Oi, dette var jo revlusjonerende... Hvem skulle trodd at unge jenter lot seg imponere av bad boys og menn med raske biler/motorsykkler ?
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #4 Skrevet 1. desember 2005 Oi, dette var jo revlusjonerende... Hvem skulle trodd at unge jenter lot seg imponere av bad boys og menn med raske biler/motorsykkler ? ← Neppe det som var poenget, om du tar deg tid til å lese gjennom....
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #5 Skrevet 1. desember 2005 Jeg synes dette er en skremmende utvikling - og en virkelig negativ konsekvens av innvandringen fra enkelte land/kulturer. Og da mener jeg hele den greia med at "æresmoralen" erstatter "verdighetsmoralen", og at likestillingen reverseres. Ikke så overaskende at du som mann hang deg opp i at de norske jentene valgte de "tøffe" guttene, men se på det slik: De (etnisk) norske er i mindretall her, og det er flertallets regler som gjelder. De norske jentene (som ikke har eldre brødre som "forsvarer deres ære") har valget melom å bli trakkasert og kalt hore, eller å ty til de utenlandske guttene. Dersom de har en norsk kjæreste vil ikke det, eller han, beskytte dem mot trakkasering, mens en utenlandsk kjæreste vil det. Det sto jo dessuten at de norske guttene måtte dra til andre steder i Oslo for å få draget, og det betyr jo at de har draget på jentene når de (jentene, altså) ikke har dette presset på seg. Vi som representerer det vi her kan kalle de vestlige verdiene her har en stor utfordring her: Det er de "snille" verdiene våre som gjør oss svake ovenfor de nye æresverdiene, men samtidig er det nettopp disse "snille verdiene vi må (vil) sloss for å beholde. Det evige dillemma for de som kjemper for det gode i verden. Og så er jo de norske guttene ganske så kneblet av av at rasismestempelet blir brukt for alt det er verdt. Om det skulle komme til et gjengoppgjør mellom en "norsk" og en "utenlandsk" guttegjeng, er jeg sikker på at det ville bli slått opp i avisene som at den norske gjengene var rasistiske/nynasistiske (og burde fortsatt å tåle og tåle), mens den utenlandske gjengen ble unnskylt ved "manglende integrering, og hvor har storsamfunnet sviktet" Og til dere som ikke har lest artikkelen; den handler om hvordan de norske/vestlige verdiene blir marginalisert i Osloskoler der etniske nordmenn er i flertall. Hvordan jentene prøver å tilpasse seg pakistanske verdier og være "anstendige" for å bli godtatt.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #6 Skrevet 1. desember 2005 Det skulle selvfølgelig stå "der etniske nordmenn er i mindretall" i innlegget over.
Caramba Skrevet 1. desember 2005 #7 Skrevet 1. desember 2005 Jeg synes det er trist at utviklingen skal gå bakover og at unge jenter igjen skal begyne å føle skam fordi de har en seksualitet. Å kalle en ung jente for "hore" er helt forkastelig i mine øyne. Dessuten er det skremmende å høre om hvor lite integrerte noen andregenerasjons- gutter er når de kan hånle av en lærer fordi han skal hjem å lage middag når han "bare kan banke kona slik at hun gjør det... ". Mest sansynlig skal de bare tøffe seg, men disse holdningen blir alikvel hørt og plukket opp av medelvene. Jeg er enig med forfatteren av artikkelen at det ligger en stor utfordring innen likestilling av kjønnene og integrering. Sikkert mye som bør tas tak i der, ja...
Christiane Skrevet 1. desember 2005 #8 Skrevet 1. desember 2005 Da jeg så begynnelsen av innlegget ble jeg ganske overrasket , men efter å ha kastet et blikk på artikkelen så jeg fort at dette var gammelt nytt. Det at en del litt stakkarslige jenter på diverse østkantskoler prøver å være som pakistanere er intet nytt. Jeg er fryktelig glad for at jeg gikk på Ris og Smestad, fremfor skoler med så forkrøplede sosiale miljøer som de beskrevet i artikkelen. Det er likevel en ganske begredelig utvikling at verdier som likhet og toleranse blir satt til side, fordi det ikke er kult blant skolens muslimske gutter.
Bønna Skrevet 4. desember 2005 #9 Skrevet 4. desember 2005 (endret) Mye interessant her. ← Det skal være sikkert og visst. Men tror du PK’erne bøyer av for virkeligheten i forhold til sitt syn på innvandring? Neppe! Her er det ideene og ikke virkeligheten som er det viktige. Jeg bet spesielt merke i en kommentar angående Rinkeby bydel i Stockholm. ”I drabantbyen utenfor Stockholm farger unge blondiner håret mørkt for ikke å skille seg ut.” Den tordnende stillheten om dette fenomenet, står i sterkt kontrast til alt oppstyret i PK-media omkring fenomenet at fremmedetniske innvandrere i Norge, tar plastiske operasjoner for å se mest mulig europeisk ut. Nå skal ikke jeg legge ut om hvor jævlig jeg synes det er at svenske germanske jenter farger håret sitt svart for ikke å se så germanske ut. Jeg nøyer meg bare med å påpeke at i virkeligheten observer vi hele tiden at PK’ernes oppskrytte konseptbilde av verden frontkolliderer med virkeligheten. Det finnes ikke noe multikulturelt fellesskap. Det er bare et fantasifullt paradoks. Det ligger ikke i menneskets natur å ville skille seg ut. I den virkelige verden er samfunnet homogeniserende i seg selv. I den virkelige verden fungerer også homogene samfunn bedre enn heterogene samfunn. Så hvor blir de så av, PK’ernes argumenter for masseinnvandringen? Er de ”Blowing in the Wind”? Borte for vinden er de iallfall. Det er bare masseinnvandringen som står tilbake, og virker med full kraft rett foran nesa på blinde PK’ere. Endret 4. desember 2005 av Bønna
Chans Skrevet 4. desember 2005 #10 Skrevet 4. desember 2005 Det skulle selvfølgelig stå "der etniske nordmenn er i mindretall" i innlegget over. ← Haha, jeg blir alltid litt negativt innstilt, eller skeptisk, om du vil, til folk som sier "etniske nordmenn".
Bønna Skrevet 4. desember 2005 #11 Skrevet 4. desember 2005 Jeg er fryktelig glad for at jeg gikk på Ris og Smestad, fremfor skoler med så forkrøplede sosiale miljøer som de beskrevet i artikkelen. ← Ja, det kommer ikke akkurat som en bombe at en øvre middelklasseberte som deg er liberalist. Dere vet å representere deres egne særinteresser. Synd ikke arbeiderklassen har vett nok til å tuppe PK-faenskapet til helvete ut av venstresiden og begynne å representere sine egne interesser, de også.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2005 #12 Skrevet 5. desember 2005 Haha, jeg blir alltid litt negativt innstilt, eller skeptisk, om du vil, til folk som sier "etniske nordmenn". ← Fint for deg at du har såpass enkle metoder, eller kriterier om du vil, til å sile folk etter Jeg for min del blir litt skeptisk til folk som velger å dømme etter en enkelt setning, når de istedet kan lese et helt (ganske langt) innlegg. Jeez. Og hvilke begreper kan man bruke da? "Hvite" er uaktuelt, da dette ikke dreier seg om hudfarge for meg, men nettopp kulturtilhørighet. Og ganske enkelt "nordmenn" kan man vel ikke si, de er vel norske statsborgere de fleste skoleungdommene det er snakk om her. Og jeg nekter å bruke negativt ladede ord som "bleikinger" eller lignende. Lider ikke av rasemessig martyrium, nemlig. Men for all del, har du et annet nøytralt uttrykk å tilby, så vil jeg gjerne høre det. Og til Bønna: Hva er PK'ere?
Gjest toppen bekk Skrevet 5. desember 2005 #13 Skrevet 5. desember 2005 Det skal være sikkert og visst. Men tror du PK’erne bøyer av for virkeligheten i forhold til sitt syn på innvandring? Neppe! Her er det ideene og ikke virkeligheten som er det viktige. Jeg bet spesielt merke i en kommentar angående Rinkeby bydel i Stockholm. ”I drabantbyen utenfor Stockholm farger unge blondiner håret mørkt for ikke å skille seg ut.” Den tordnende stillheten om dette fenomenet, står i sterkt kontrast til alt oppstyret i PK-media omkring fenomenet at fremmedetniske innvandrere i Norge, tar plastiske operasjoner for å se mest mulig europeisk ut. Nå skal ikke jeg legge ut om hvor jævlig jeg synes det er at svenske germanske jenter farger håret sitt svart for ikke å se så germanske ut. Jeg nøyer meg bare med å påpeke at i virkeligheten observer vi hele tiden at PK’ernes oppskrytte konseptbilde av verden frontkolliderer med virkeligheten. Det finnes ikke noe multikulturelt fellesskap. Det er bare et fantasifullt paradoks. Det ligger ikke i menneskets natur å ville skille seg ut. I den virkelige verden er samfunnet homogeniserende i seg selv. I den virkelige verden fungerer også homogene samfunn bedre enn heterogene samfunn. Så hvor blir de så av, PK’ernes argumenter for masseinnvandringen? Er de ”Blowing in the Wind”? Borte for vinden er de iallfall. Det er bare masseinnvandringen som står tilbake, og virker med full kraft rett foran nesa på blinde PK’ere. ← Gidamei. Til å være SV'er bruker du PK'ere foruroligende ofte
Bekkeblom Skrevet 6. desember 2005 #14 Skrevet 6. desember 2005 Vi som representerer det vi her kan kalle de vestlige verdiene her har en stor utfordring her: Det er de "snille" verdiene våre som gjør oss svake ovenfor de nye æresverdiene, men samtidig er det nettopp disse "snille verdiene vi må (vil) sloss for å beholde. Det evige dillemma for de som kjemper for det gode i verden.← Ja, fulle voldelige nordmenn, norske voldtektsmenn, norske FN-soldater i Afrika, norske barnemisbrukere i fattige land, konemordere, barnemishandlere er vel strengt tatt oppfunnet av de slemme muslimene, er de ikke
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2005 #15 Skrevet 6. desember 2005 Ja, fulle voldelige nordmenn, norske voldtektsmenn, norske FN-soldater i Afrika, norske barnemisbrukere i fattige land, konemordere, barnemishandlere er vel strengt tatt oppfunnet av de slemme muslimene, er de ikke ← Den der blir for enkel - trekke frem enkeltmennesker. Du vet meget godt at miljøet er tøffere i muslimske land, og at de har et veldig til hevnbehov i de muslimske miljøene. I norge er vi etterhvert blitt dumsnille etter at vi har hatt det trygt og godt i lang tid - det kan disse som kommer fra tøffere forhold utnytte.
Bekkeblom Skrevet 7. desember 2005 #16 Skrevet 7. desember 2005 Dette sa gjest: Den der blir for enkel - trekke frem enkeltmennesker.← Og så sa gjest dette også: Du vet meget godt at miljøet er tøffere i muslimske land, og at de har et veldig til hevnbehov i de muslimske miljøene.← Og da svarer jeg: Eh, hva med at du trekker fram enkeltmennesker sjøl i stedet for å generalisere Min påstand er at det ikke fins noe snilt eller slemt i noe som helst samfunn, det fins litt av alt. Ja, jeg er kulturrelativist. Ja, jeg mener at andre samfunn har lik rett som oss, som meg og mitt og min gruppe i mitt samfunn, til å utvikle seg i den retningen det finner hensiktsmessig. Og heldigvis, for det betyr at utvikling ikke er underlagt noens kontroll i betydningen "storebror ser deg". Og så betyr det at det fortsatt er plass til sånne som meg til å mene noe helt, helt annet enn hva som til enhver tid er bestemt skal være rett og riktig.
Gjest Ananas Skrevet 7. desember 2005 #17 Skrevet 7. desember 2005 Det finnes ikke noe multikulturelt fellesskap. Det er bare et fantasifullt paradoks. Det ligger ikke i menneskets natur å ville skille seg ut. I den virkelige verden er samfunnet homogeniserende i seg selv. ← Problemet er vel heller intoleranse - at de som skiller seg ut får tyn fra flertallet, fordi de representerer en opposisjon til deres syn og verdier.
Christiane Skrevet 7. desember 2005 #18 Skrevet 7. desember 2005 Ja, det kommer ikke akkurat som en bombe at en øvre middelklasseberte som deg er liberalist. ← Jeg er liberalkonservativ og støtter Høyre, men det har intet med bosted å gjøre. Det hadde jeg vært selv om jeg bodde på for eksempel Grünerløkken Dere vet å representere deres egne særinteresser. ← Selvsagt skal man representere sine egne særinteresser. Hvem vil gjøre det hvis ikke vi gjør det? Du har kanskje ikke noe interesse i det hele tatt i å bevare dine egne "særinteresser" ? Synd ikke arbeiderklassen har vett nok til å tuppe PK-faenskapet til helvete ut av venstresiden og begynne å representere sine egne interesser, de også. ← Jeg tror arbeiderklassen har det såpass fint, at en slik omveltning ikke er nødvendig for dem.
Bønna Skrevet 7. desember 2005 #19 Skrevet 7. desember 2005 Problemet er vel heller intoleranse - at de som skiller seg ut får tyn fra flertallet, fordi de representerer en opposisjon til deres syn og verdier. ← Du kaller det problem. Jeg kaller det virkeligheten. Mennesket er et sosialt dyr. Vi er konstruert til å leve i fellesskap. Dermed fungerer det hele ganske dårlig med heterogene samfunn. Det finnes ikke noe multikulturelt fellesskap. Begrepet er en selvmotsigelse i seg selv, da kultur er et uttrykk for fellesskap. Da blir multikulturelt fellesskap et uttrykk for flere fellesskap. Og da er det ikke lenger noe fellesskap, for fellesskapet utgjøres jo av den enkelte kulturen. Dermed blir hele begrepet, det multikulturelle fellesskap, enn eneste stor meningsløshet. Syntax error ville det stått på min gamle Commodore 64-maskin. Hva er det egentlig som er så galt med homogene samfunn?
Bønna Skrevet 7. desember 2005 #20 Skrevet 7. desember 2005 (endret) Jeg er liberalkonservativ og støtter Høyre, men det har intet med bosted å gjøre. Jeg har ikke sagt at det har noe med bosted å gjøre. Jeg sier det har noe med klasse å gjøre. Men det er i høyeste grad en korrelasjon mellom klasse, bosted og valg av parti. Jeg tror arbeiderklassen har det såpass fint, at en slik omveltning ikke er nødvendig for dem. ← Det sier alle overklassebarna i venstresiden også, de som synes at negere og sånn er søtere enn etnisk norske arbeidere. Endret 7. desember 2005 av Bønna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå