AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #1 Skrevet 10. oktober 2022 Hva syns du om verdensdagen for psykisk helse? Er det noe vits i? Gir det noe bedring til de som sliter eller blir det bare tomme ord som ikke får noen konsekvenser for dem som sliter? Anonymkode: d486d...85d 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #2 Skrevet 10. oktober 2022 Bare bra med litt ekstra oppmerksomhet. Alle monner drar. Anonymkode: 3bad6...4a4 3 4
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. oktober 2022 #3 Skrevet 10. oktober 2022 Det er en påminnelse til alle om å passe på dem rundt oss og prøve å hjelpe de som sliter.
Anonymburker Skrevet 10. oktober 2022 #4 Skrevet 10. oktober 2022 Bare tull, dessverre. Folk har nok med seg og sitt i 2022. De bryr seg ikke om at Petter på 40 er deprimert og suicidal. 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #5 Skrevet 10. oktober 2022 Anonym Brukar0 skrev (2 minutter siden): Det er en påminnelse til alle om å passe på dem rundt oss og prøve å hjelpe de som sliter. Gjør folk det da? Anonymkode: d486d...85d 3
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. oktober 2022 #6 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjør folk det da? Anonymkode: d486d...85d Jeg gjør i hvert fall det, men jeg er kanskje preget av at det har vært veldig mange selvmord i området jeg kommer fra. Uansett skader det ikke med oppmerksomheten.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #7 Skrevet 10. oktober 2022 Tja, det er nok ikke så dumt med en slik dag, men jeg lurer virkelig på; står det virkelig så dårlig til med den psykiske helsen i dette landet? Det er jo ett varsko, tenker jeg, når vi er ett av verdens beste land å bo i. Ingen dør av sult, de fleste har tak over hodet,og slipper å fryse ihjel. Likevel, virker det ut som om hele nasjonen holder på å gå i oppløsning, det er så mange som har det helt forferdelig. Hvordan må de da ha det i alle andre land i verden? Jeg har reist en del. I mange fattige land. De har sitt å stri med der også, for all del, men humøret er overraskende bra på mange. Anonymkode: 46b53...c92
neon_sun Skrevet 10. oktober 2022 #8 Skrevet 10. oktober 2022 Nå jobber jeg med dette her til vanlig da, så for meg er det fokus på psykisk helse hver dag. Men i min avdeling hadde vi en kjempefin markering sammen med både ansatte og brukere av tjenesten, med både mat, artige foredrag og kjente underholdere/musikere. For de fleste jeg snakket med hadde det vært en veldig fin og god dag. Bare det er verdt mye ♥️ 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #9 Skrevet 10. oktober 2022 Viktig markering for å ikke glemme denne pasientgruppen. Vi har alle ei psyk helse og vet aldri når det er vår tur til å bli rammet. Alle monner drar, selv om ikke dagen i dag vil bety så mye Anonymkode: f5ffd...9a8 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #10 Skrevet 10. oktober 2022 Syns det er kjempe bra. Mye godt infomateriell som deles ut og infoprogrammer på tv som hjelper med å bryte ned fordommer mot personer med psykisk uhelse Anonymkode: d5ec8...d58 1 1
Topsi Skrevet 10. oktober 2022 #11 Skrevet 10. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ett varsko, tenker jeg, når vi er ett av verdens beste land å bo i. Ingen dør av sult, de fleste har tak over hodet,og slipper å fryse ihjel. Hvis man tenker Maslows behovspyramide er det kanskje ikke så rart at folk blir deprimerte når det ikke bare er primærbehov som står i fokus, men mer selvrealisering og det mellommenneskelige Endret 10. oktober 2022 av Topsi 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #12 Skrevet 10. oktober 2022 Lederen i HR postet i dag at man må huske på å ta seg frisk luft og gå tur når man føler seg nedfor 🙃 For no piss Anonymkode: 3ddbd...d07 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #13 Skrevet 11. oktober 2022 Joda, løft blikket og se. Si hei og slå av en prat . Det er slik jeg gjør for å ikke drukne i ensomhet. Det jeg trenger er ett sted å møte andre likesinnede over en kopp kaffe en fast dag i uka. Vi hadde det før korona, det gjorde underverk for oss alle. I korona ble det stengt og etterpå har det ikke blitt mere. Vi får ikke noe godt svar på hvorfor vårt tilbud er borte. Anonymkode: a0526...2a4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #14 Skrevet 11. oktober 2022 «Gi dem en dag, så holder de kjeft». Vi har jo dager for alt mulig og det meste er bare tull, men særlig verdensdagen for psykisk helse. Folk bryr seg ikke egentlig. Ikke før de selv har blitt syke, for da kommer de og skal bli venn med deg. Da virker du plutselig som et godt tidsfordriv. Anonymkode: 849ab...7ff 1
MyMichelle Skrevet 11. oktober 2022 #15 Skrevet 11. oktober 2022 Oppmerksomhet og kunnskap er bra. Finnes nok av folk som tror deprimerte bare er late, og at de med angst bare er vanlig engstelige for noe. Har hørt menn som sier samboeren/kona syter når hun snakker om problemene. Samboeren og jeg så en dokumentar om britisk forskning på at psilocybin (det rusfremkallende stoffet i fleinsopp) er bedre enn SSRI mot depresjon. Tabletter + samtidig tilpasset terapi to ganger var nok for de fleste. Jeg skulle ønske jeg kunne vært med i testgruppa!
MyMichelle Skrevet 11. oktober 2022 #16 Skrevet 11. oktober 2022 Anonymburker skrev (6 timer siden): Bare tull, dessverre. Folk har nok med seg og sitt i 2022. De bryr seg ikke om at Petter på 40 er deprimert og suicidal. Nettopp derfor er dagen viktig.
Maestro Skrevet 11. oktober 2022 #17 Skrevet 11. oktober 2022 Anonymburker skrev (6 timer siden): Bare tull, dessverre. Folk har nok med seg og sitt i 2022. De bryr seg ikke om at Petter på 40 er deprimert og suicidal. Og synd er det.
Maestro Skrevet 11. oktober 2022 #18 Skrevet 11. oktober 2022 MyMichelle skrev (18 minutter siden): Oppmerksomhet og kunnskap er bra. Finnes nok av folk som tror deprimerte bare er late, og at de med angst bare er vanlig engstelige for noe. Har hørt menn som sier samboeren/kona syter når hun snakker om problemene. Samboeren og jeg så en dokumentar om britisk forskning på at psilocybin (det rusfremkallende stoffet i fleinsopp) er bedre enn SSRI mot depresjon. Tabletter + samtidig tilpasset terapi to ganger var nok for de fleste. Jeg skulle ønske jeg kunne vært med i testgruppa! Kjenner en som knasker den soppen, og fungerer veldig godt..😊 Uansett, det er ikke direkte dag for LIDELSER! For ALLE har en psykisk helse. Om den er god, moderat eller drit dårlig. Og så svinger den psykiske helsen ila livet og. Man er ikke alltid født med sine utfordringer, men de dukker opp pga hendelser i livet, tanker om seg selv, livet sitt. Gnager man på dette, og "skulle hatt" "skulle ha gjort" osv, så er dette den beste oppskriften på og bli deprimert. Samfunnet krever så sabla mye av folk, og alt på SoMe som går på dyre klær, sminke, interiør, modellene på nettet osv, er det da rart at folk streber etter dette og går på en sabla smell med seg selv? Og ikke minst økonomiske, for og være en del av det som tilsynelatende er nå "normalen." Jenter på 16 som bruker penger på lash øyevipper, fikser bryn når de har flotte naturlige bryn, lista blir lenger og lenger. Hjelper ikke og se flott ut, når innsiden er mørk og kald. Blir direkte lei meg og tenker "ting var bedre før." Og jeg er ikke født lenger unna enn starten av 90 tallet.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #19 Skrevet 11. oktober 2022 I-landsproblemer var et begrep som dukket opp i tankene mine nå. Pussig. Anonymkode: 849ab...7ff
Silva Pluvialis Skrevet 11. oktober 2022 #20 Skrevet 11. oktober 2022 Verdens dagen for psykisk helse er vel så bra, men det er ofte fokus på de lette lidelsene, og ikke de virkelig tunge (alvorlige personlighetsforstyrrelser, alvorlige traumelidelser, dissosiative lidelser, psykoselidelser, m.m). Det som frontes er ofte normalvariasjoner alle kan kjenne på. Hvem har ikke vært trist, tiltaksløs, sliten, engstelig eller tidvis sovet dårlig? Dette er normalt, ikke sykdom. I tillegg synes jeg det er hyklersk at det dukker opp så mange kampanjer i regi av denne dagen med hensikt å få folk til å oppsøke hjelp. Hjelp er bra, men realiteten er at det ikke finnes hjelp til alle. Mange får avslag. Mange dør i helsekø. Det er bare fakta. Politikere må slutte å be folk om å søke hjelp når det ikke er hjelp å få, fordi de ikke gjør noen ting med kapasitetsproblemene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå