Gå til innhold

Asperger og lett for å lyve.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mann med asperger. Mange med asperger sliter med å lyve. For meg er det omvendt. Jeg har alt for lett for å lyve. Jeg lyver om banale ting og ender med å rote meg opp i mange problemer fordi jeg ikke tenker over konsekvensene av å lyve. Jeg bare sier det som til enhver tid er mest bekvemmelig for meg. 

Noen andre som har det lignende?

Anonymkode: f8fb1...089

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk på skole med ei med asperger som løy om karakterene sine, hva hun gjorde i helgene og alt mulig annet lett gjennomskuelig....

Anonymkode: 79052...5cc

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Gikk på skole med ei med asperger som løy om karakterene sine, hva hun gjorde i helgene og alt mulig annet lett gjennomskuelig....

Samme her. Løgnene mine er svært lett gjenomskuelige. Jeg er ikke en utspekulert type. Jeg er en som ikke tenker gjennom hva jeg sier og sier det som er mest bekvemt der og da. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Samme her. Løgnene mine er svært lett gjenomskuelige. Jeg er ikke en utspekulert type. Jeg er en som ikke tenker gjennom hva jeg sier og sier det som er mest bekvemt der og da. 

TS

Mulig hun også hadde det sånn. Jeg visste at hun var hjemme med foreldrene, men sa at hun til de i klassen at hun var på fester. Jeg så at hun fikk 3er på en prøve, men hun sa at hun fikk 6er.

Så det virka som hun ville fremstå kulere eller flinkere enn hun følte seg.

Skrevet

Jeg sliter også med det.

Er som om jeg har to versjoner av meg, den jeg er og den jeg vil være. Også glemmer jeg å skille på de to, så jeg kan tro at jeg er den jeg vil være. Tenker ikke over at jeg lyger en gang. 

Anonymkode: de013...0e7

Skrevet
On 10/10/2022 at 11:00 PM, AnonymBruker said:

Mulig hun også hadde det sånn. Jeg visste at hun var hjemme med foreldrene, men sa at hun til de i klassen at hun var på fester. Jeg så at hun fikk 3er på en prøve, men hun sa at hun fikk 6er.

Så det virka som hun ville fremstå kulere eller flinkere enn hun følte seg.

Kjenner meg igjen i hun jenta. Var ikke noe gøy å si at jeg bare satt hjemme hver helg så jeg pyntet på sannheten der. 

On 10/11/2022 at 9:18 AM, AnonymBruker said:

Jeg sliter også med det.

Er som om jeg har to versjoner av meg, den jeg er og den jeg vil være. Også glemmer jeg å skille på de to, så jeg kan tro at jeg er den jeg vil være. Tenker ikke over at jeg lyger en gang. 

Anonymkode: de013...0e7

Ja, dette har jeg også merket at jeg av og til glemmer å skille mellom hvem jeg er og hvem jeg vil være.  Og da tenker jeg ikke over at jeg lyver. 

Lyver også for å skjule hvem jeg er. Skryter ikke på meg et fantastisk liv, kun at livet ikke er så stusselig som det fakisk er. 

TS

Skrevet

Hm, jeg skulle ønske at jeg var litt flinkere til å lyve 😅.  Jeg er helt elendig og hater det, og jeg klarer det overhodet ikke hvis jeg blir konfrontert.

Nå har jeg heldigvis lært meg å lyve litt, som å si at de nye skoene dine er kjempefine osv, selv om jeg ikke synes det. Tidligere klarte jeg ikke på lyve om sånt, engang, for jeg måtte liksom snakke sant 🙈.

Anonymkode: ff97e...3b7

Skrevet
On 10/12/2022 at 10:41 PM, AnonymBruker said:

Hm, jeg skulle ønske at jeg var litt flinkere til å lyve 😅.  Jeg er helt elendig og hater det, og jeg klarer det overhodet ikke hvis jeg blir konfrontert.

Nå har jeg heldigvis lært meg å lyve litt, som å si at de nye skoene dine er kjempefine osv, selv om jeg ikke synes det. Tidligere klarte jeg ikke på lyve om sånt, engang, for jeg måtte liksom snakke sant 🙈.

Anonymkode: ff97e...3b7

Slik jeg har forstått det så er det du som har de "klassiske" aspergertegnene når det kommer til løgn. Ja, det er en fordel å kunne komme med hvite løgneer av typen: skoene dine er kjempefine. 

Vil legge til at selv om jeg lyver som en ravn. Så kan jeg også være alt for ærlig der en ikke-asperger ville løyet.

TS

• Hjerte 1
Skrevet

Vi alle lyver litt "heldigvis" . Og ofte må man lære å lyve litt for å overleve i sosiale settinger. Noe som i høy grad er vanskelig i utgangspunktet for de med ASD. 🫣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...