Gå til innhold

Sosial stønad når man tjener greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å få eller finnes det andre ordninger? 

Tjener ca. 500.000 i året, utbetalt 32000 i måneden inkl barnetrygd. Til bolig går det 13000 inkl. kommunale avgifter, vedlikehold, nettleie, forsikringer og internett. Billigste å leie her koster 16000 og opp om barna deler rom/jeg ikke har soverom. 

Busstilbudet er greit nok, men bussene går for sjeldent (1 gang i timen) til at jeg kan selge bilen og rekke barnehagen samtidig som jeg jobber fulltid 35 min unna barnehagen. Betaler 5500 for barnehage inkludert kost, da har jeg redusert foreldrebetaling. Bilen koster nærmere 5000 i måneden, 2500 drivstoff, 750 forsikring/veiavgift og 1500 bompenger. Har ikke lån på bilen, den er 12 år og kjørt ganske langt så ville ikke vært store summen om den ble byttet inn i noe eldre. 8

Da har vi igjen ca 9000 til mat og strøm, andre forsikringer (ufør, livs og ulykke er nesten 1000kr alene men føler det er uansvarlig å si de opp). Ungene vokser og trenger stadig nye klær og sko, kjøper brukt på finn men det koster litt likevel. Selv har jeg nesten ikke klær og drømmer om å finne et par gode gummistøvler på finn 😛 tidligere har vi fått det til å gå rundt men mat og dagligvare er mye dyrere nå, drivstoffprisene utgjør også en stor forskjell. Holder oss under 450kwh i måneden, har varmepumpe og vedovn. 

Prøver å få jobbet overtid fra hjemmekontor når ungene er i seng, men dagene blir lange så har ikke så mye energi igjen. 

Trives svært godt i jobben, og kunne kanskje fått litt mer om jeg flyttet til en av de største byene men da ville nok andre kostnader også gått opp. 

Noen som har tips eller vet av ordninger som kunne passet? Vil bare at ungene skal ha det de trenger og at ting går rundt igjen. 

Anonymkode: 182ca...5ae

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 4c074...7d9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du får ikke sosialhjelp med den inntekten

Anonymkode: 9c0d3...3c5

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

1. Det høres helt usannsynlig ut at det både er så øde som du beskriver, samtidig som rimeligste leie er 16.000 kr. Her er du rett og slett ikke ærlig med deg selv.

2. Buss en gang per time er ikke sjelden nok til at det er livsnødvendig med bil.

3. Forsikringene og bilutgiftene vil ikke bli utgiftsberegnet av NAV. Det samme gjelder avdrag på boliglån. Det vil si at NAV vil regne med et langt høyere beløp til livsopphold enn det du gjør.

Det du må gjøre, er å være helt ærlig med deg selv. Finn dine unødvendige utgifter, og kutt dem ut. Vurder, virkelig vurder fordelene med å flytte til et rimeligere område opp mot ulempene.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Just now, Guppy88 said:

Det høres helt usannsynlig ut at det både er så øde som du beskriver, samtidig som rimeligste leie er 16.000 kr. Her er du rett og slett ikke ærlig med deg selv.

Har bare sjekket finn men det er ikke noe under det nei. Vi er ikke øde, 35 min unna by. 

1 minutt siden, Guppy88 said:

Buss en gang per time er ikke sjelden nok til at det er livsnødvendig med bil.

Da må jeg gå ned i stillingsprosent. Må da ta buss til barnehagen, bruker 10-15 min på levering, så vente 45 min på neste buss. Jobber 7,5 timer om dagen og barnehagen åpner 7 (men tidligste buss er der 7:30) og stenger 16:45. Bussen bruker ca 35 min. Teller ikke med gåtid til bussholdeplassene her da det ikke lar seg gjøre uansett.

5 minutter siden, Guppy88 said:

Det du må gjøre, er å være helt ærlig med deg selv. Finn dine unødvendige utgifter, og kutt dem ut. Vurder, virkelig vurder fordelene med å flytte til et rimeligere område opp mot ulempene.

Jeg ser ingen unødvendige utgifter, da er det type...droppe agurk eller tomat i salaten. Kjøper kun brukt, lager mat og fryser ned osv. Vi kan/bør ikke flytte pga. jobb, nettverk og dyrere boligutgifter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har bare sjekket finn men det er ikke noe under det nei. Vi er ikke øde, 35 min unna by. 

Da må jeg gå ned i stillingsprosent. Må da ta buss til barnehagen, bruker 10-15 min på levering, så vente 45 min på neste buss. Jobber 7,5 timer om dagen og barnehagen åpner 7 (men tidligste buss er der 7:30) og stenger 16:45. Bussen bruker ca 35 min. Teller ikke med gåtid til bussholdeplassene her da det ikke lar seg gjøre uansett.

Jeg ser ingen unødvendige utgifter, da er det type...droppe agurk eller tomat i salaten. Kjøper kun brukt, lager mat og fryser ned osv. Vi kan/bør ikke flytte pga. jobb, nettverk og dyrere boligutgifter. 

Argumentene dine holder ikke litt, en gang.  Mange har det verre enn deg. Life is tough, deal with it!

Anonymkode: 6475e...c10

• Liker 5
Skrevet

Hvor høye strømregninger har du?

8000,- igjen etter bolig, transport, barnehage og forsikring er betalt, det er ikke så lite...

Anonymkode: e18f8...6ac

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du sjekket om du har krav på redusert pris i barnehage, siden du er alene?

Ellers så lurer jeg veldig på hvor du bor.

Jeg bor i by, 30 min utenfor Oslo, her får man en 3 roms leilighet til ca 13 000. Men da kan man bo ganske sentralt. Jeg bor ikke i sentrum, men bussen går hvert 7. minutt i rushen, og ellers hvert 10. minutt.

Så har du mulighet til å flytte, kanskje du bør gjøre det. Spesielt hvis du slipper å ha bil.

Anonymkode: bf4cc...496

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor høye strømregninger har du?

8000,- igjen etter bolig, transport, barnehage og forsikring er betalt, det er ikke så lite...

Anonymkode: e18f8...6ac

Rundt 1500 i måneden inkl nettleie. Blir mer i vinter men halv skatt i desember vil hjelpe på (5500 ekstra). Har også betalt 119 i mobil (fri bruk lite data), har ikke tv-abo. Vil si det er igjen ca. 6000 til mat, klær/utstyr til ungene, husholdning, lege/tannlege (har ikke råd til 900 hos tannlegen nå). Truser og sokker er det vi kjøper nytt. 

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Argumentene dine holder ikke litt, en gang.  Mange har det verre enn deg. Life is tough, deal with it!

Anonymkode: 6475e...c10

Så jeg kan ikke be om tips fordi andre har det verre? Hyggelig. Ba om tips eller ordninger fordi jeg fikk avslag på redusert foreldrebetaling i barnehage, men så ble jeg fortalt her inne at jo det skal jeg få og så ordnet det seg...så det er fllott å få hjelp av andre når det er mulig. 

Er bekymret for økonomien som mange andre familier, så setter stor pris på all hjelp uansett om det er hvordan man baker brød eller stønader man kan søke om. 

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor mange unger har du og hvor bor du? 

Anonymkode: 6a649...171

• Liker 2
Skrevet

Og hva er egentlig boutgifter? Du nevner både 13000 og 16000?

Kan du summere hele budsjettet ditt i étt innlegg? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For noe tøys. Kjenner folk som leier 70 kan for 12000 og det 15 min fra Oslo og 5 min gå til toget. En venninne leier ut et fint rekkehus med 4 soverom og to bad og hage til 16000. Også 15 min til Oslo. 

Anonymkode: 4c612...cc7

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du sjekket om du har krav på redusert pris i barnehage, siden du er alene?

Ellers så lurer jeg veldig på hvor du bor.

Jeg bor i by, 30 min utenfor Oslo, her får man en 3 roms leilighet til ca 13 000. Men da kan man bo ganske sentralt. Jeg bor ikke i sentrum, men bussen går hvert 7. minutt i rushen, og ellers hvert 10. minutt.

Så har du mulighet til å flytte, kanskje du bør gjøre det. Spesielt hvis du slipper å ha bil.

Anonymkode: bf4cc...496

Har redusert pris i barnehage ja :) kostpenger er på over 500 per barn så det utgjør en del. 

Bor på vestlandet, svært lite til leie her vi bor - prisene er derfor skyhøye, eller så er det i såpass dårlig stand at barn ikke bør bo der. Virker også dumt å selge en bolig man eier som er i god stand, for å leie noe (tenker på barna om vi må flytte med 3 mnd varsel og det ikke er noe annet i nærheten av skole/venner i fremtiden). Man kan få leid eldre hus og sokkelleiligheter lengre unna, men da sparer jeg en eller to tusenlapper og må kjøre enda mer. 

Skrevet

Det koster 3000 mer å leie noe her enn hva vi har i boutgifter nå. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe tøys. Kjenner folk som leier 70 kan for 12000 og det 15 min fra Oslo og 5 min gå til toget. En venninne leier ut et fint rekkehus med 4 soverom og to bad og hage til 16000. Også 15 min til Oslo. 

Vi bor ikke i eller nær Oslo, er nok mer å velge i der. 

Skrevet

Det koster 3000 mer å leie noe her enn hva vi har i boutgifter nå. 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bor ikke i eller nær Oslo, er nok mer å velge i der. 

Skrevet

Du tjener faktisk bedre enn meg som er saksbehandler i NAV, jobber med økonomisk sosialhjelp. Du kommer aldri til å innvilges økonomisk stønad, du har det fryktelig mye bedre enn veldig mange andre akkurat nå. Beklager.

Anonymkode: 15431...f12

• Liker 11
Skrevet

Du vil ikke få sosialstønad med en normalt god inntekt. 
Noen forslag: 

- sjekk renta på boliglånet, betaler du unødvendig mye?

- Avdragsfrihet på lånet, evt øke nedbetalingstiden

- Kan være risky å kutte forsikringer (ufør etc),  men mat kommer likevel først… har du ikke noe alternativ, må du kutte dette. Ikke forsikringer på hus og bil, såklart 

- Har du noe som kan selges? 
- Kan du kutte ned på bilbruken på fritiden? 

Anonymkode: c8b06...e9d

• Liker 1
Skrevet

Og sjekk om bidrag er riktig regnet ut.

Anonymkode: c8b06...e9d

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekket stønad til barnetilsyn? 

Anonymkode: 0f0e3...003

• Liker 1
Skrevet

Sosialstønad er for mennesker som har svært lite penger. Først må man bruke alt på evt kontoer, selge bilen osv. Når du til slutt er helt blakk kan du få hjelp. Ingen med 500 000 får sosialhjelp, da må jo halve norges befolkning få det..

Skjønner at du syns det blir litt trangt. Men 8000 til strøm, mat og klær burde holde helt greit. Ellers er det jo noen gode tips over her.

Anonymkode: e588b...44a

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...