AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #1 Skrevet 10. oktober 2022 Bor på Østlandet. 1 person i et lite hus (50 kvadrat), godt isolert Hvor mye ved (tenker på oppbevaringsplass) og hvor mye penger burde jeg sette av til det? Si at jeg kjøper alt i ett på et billigere tidspunkt på året Hvor kan man kjøpe så mye ved? Anonymkode: c9712...4fc
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. oktober 2022 #2 Skrevet 10. oktober 2022 Det kommer an på hvor mye du har tenkt å bruke annen oppvarming, og hvor mye du er hjemme. Ved kjøper man vanligvis av bønder i nærområdet - ikke kjøp sånne sekker på bensinstasjoner o.l., det er dyrt. Vil tro du trenger 2 paller. Skal du bruke andre varmekilder også (varmepumpe, panelovner etc.) holder det kanskje med én. De fleste leverer alt på døra. Men du er nok for seint ute for å få noe særlig bra ved for denne vinteren. Man må bestille om sommeren.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #3 Skrevet 10. oktober 2022 Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden): Det kommer an på hvor mye du har tenkt å bruke annen oppvarming, og hvor mye du er hjemme. Ved kjøper man vanligvis av bønder i nærområdet - ikke kjøp sånne sekker på bensinstasjoner o.l., det er dyrt. Vil tro du trenger 2 paller. Skal du bruke andre varmekilder også (varmepumpe, panelovner etc.) holder det kanskje med én. De fleste leverer alt på døra. Men du er nok for seint ute for å få noe særlig bra ved for denne vinteren. Man må bestille om sommeren. Takk for svar 😊 Ja vet det er for sent nå, tenker kanskje kjøpe til våren 😊 Vil prøve å leve mest mulig på oppvarming fra ved, men må nok ha på noen panel ovner under noen vinduer, slik at det ikke kommer fukt/mugg der. Kanskje ha på varmekabler på gulvet på Max 15 grader, så det holder seg noe stabil temperatur der mens jeg er på jobb på vinteren. Om de leverer på døra så hadde det vært helt supert 😄 Hvor pleier bønder å annonsere salg av ved? Er det Finn eller skilt langs veier?😅 ts Anonymkode: c9712...4fc
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. oktober 2022 #4 Skrevet 10. oktober 2022 Ofte via jungeltelegrafen - hør med naboer hvor de får ved fra. Mange annonserer på finn, eller de henger opp lapper på matbutikken (typisk med lite info - bare "ved" og et telefonnummer ).
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #5 Skrevet 10. oktober 2022 Anonymus Notarius skrev (22 minutter siden): Ofte via jungeltelegrafen - hør med naboer hvor de får ved fra. Mange annonserer på finn, eller de henger opp lapper på matbutikken (typisk med lite info - bare "ved" og et telefonnummer ). Ja, ikke sant 😅😂 Burde egentlig skjønt det 😂 Da får jeg holde øynene åpne, sikkert noen bonder som vil tjene gode penger nå som utlyser at de har ved 😁 Jeg får spare på nummerere og prøve ringe de til våren 😅 ts Anonymkode: c9712...4fc 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #6 Skrevet 10. oktober 2022 Hvor mye ved du trenger avhenger også av peisen din. Vi har en moderne, effektiv peis. Én ensom kubbe varmer hele boligen (65 kvadrat) i timesvis. Tipper vi kommer til å gå gjennom en pall i løpet av vinteren og vil da mest sannsynlig ha litt til overs når våren kommer. Foreldrene mine har en eldre peis og går gjerne gjennom en full IKEA-pose med ved hver dag for å holde god temperatur i stua, hallen og halve kjøkkenet (til sammen ca. 100 kvadrat). De har kjøpt 13 paller og vanligvis holder det akkurat gjennom vinteren. 🙈 Anonymkode: a5ea6...724
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå