Gå til innhold

Hvilken ramme er mitt boliglån innenfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg bare opplyse om at jeg har dyskalkuli, derfor klarer jeg ikke dette selv 😄

Lurer på om noen er så snill å regne ut hvilken % jeg har lånet mitt i? Jeg klarer tydeligvis ikke å formulere meg heller nå.. 😄 Håper noen skjønner hva jeg mener, men altså at renten kan bli bedre om boligen er mer verdt nå enn da jeg tok opp lånet. Det er 6 år siden jeg tok boliglånet, har nå nesten 1,7 mill i boliglån og boligen er verdt ca 3,5 mill, basert på standard og siste solgte boliger i mitt borettslag. 

Anonymkode: 6c9e7...35a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

(1,7/3,5)*100 = 48%

Skrevet

Husk at banken ofte/alltid regner med fellesgjeld også.

Anonymkode: bb422...c47

Skrevet
smilo skrev (2 minutter siden):

(1,7/3,5)*100 = 48%

Gitt at det ikke er fellesgjeld i borettslaget

Skrevet

Åh, ok da blir det nok annerledes, fellesgjeld er ganske høy 690 000... 

Skrevet
Taluno skrev (12 minutter siden):

Gitt at det ikke er fellesgjeld i borettslaget

Hvis det er snakk om reduserte renter på hennes privatlån, så beregner vel ikke banken inn fellesgjelda?

Men man man regner med den så er gjeldsgraden på (2,4/3,5)*100 = 68,5%

Skrevet
smilo skrev (4 minutter siden):

Hvis det er snakk om reduserte renter på hennes privatlån, så beregner vel ikke banken inn fellesgjelda?

Jo, for hele poenget er sikkerheten kontra belåningsgraden.

Anonymkode: a7998...a28

• Liker 1
Skrevet

Ok, takk for svar :)

Skrevet
smilo skrev (10 minutter siden):

Man regner på den totale gjeldsgraden i boligen for å se hvilken sikkerhet man har.

La oss si jeg har 200 000 i boliglån, boligen er verdt 2 000 000, og det er fellesgjeld på 1 800 000. Da er ikke boligen min belånt med 10%, boligen er belånt 100 %, fordi det ikke finnes noe egenkapital i boligen. Banken har ingen sikkerhet i boligen, siden alt er gjeld. I det tilfellet, om jeg må tvangsselge boligen for mindre enn 2 000 000,- så vil jeg altså ikke kunne innfri lånet til banken.

Så selv om fellesgjelden følger boligen, så ønsker banken sikkerhet i egenkapital. I tillegg er man ansvarlig for sin del av fellesgjeld, som igjen er grunnen til at fellesgjeld er inkludert i 5* inntekt grensen.

Og om boligprisene synker, så spiser det av egenkapitalen, som gjør at man sitter igjen med mindre sikkerhet, som er en god grunn til at bankene er enda mer restriktiv angående egenkapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...