Gå til innhold

7-åring som ikke er glad i mat. Nugatti?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har aldri vært spesielt matglad, det er liksom et nødvendig onde. Med mindre han får noe som er veldig godt, men det er ikke mange ting å velge mellom der heller. Nå er det en evig kamp om å få i han noe som helst. Han vil egentlig ikke ha frokost, men får i han en halv skive. Tilsammen på skolen og SFO spiser kan kanskje 1 skive. Middag vil han ikke ha. Vi har prøvd og prøvd i alle år, og på påleggssiden var det bedre når han var yngre. Spise det meste. Nå kuttes det ut mer og mer. I desperasjon har jeg begynt å gi nugatti, og da spiser han ihvertfall. Men det føles veldig ut som et nederlag, og jeg hater det. Å være den moren som gir nugatti til flere ganger om dagen. Men alternativet er jo at han får i seg altfor lite mat. Og nei, han spiser ikke når han blir sulten nok. Det er også testet. Det som skjer er at magesekken krymper og han blir fortere mett enn noen gang. Er det innafor med den nugattien? Gutten er slank og aktiv. 

Anonymkode: b18aa...07a

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også barn som får nugatti.  Føler meg ikke som en slem mor av den grunn.

Det viktigste er at de får i seg noe

Anonymkode: 2364d...313

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har også barn som får nugatti.  Føler meg ikke som en slem mor av den grunn.

Det viktigste er at de får i seg noe

Anonymkode: 2364d...313

Får de nugatti til alle brødmåltider? Jeg føler meg ikke slem jeg heller, men mammapolitiet ganger i bakhodet. Får vel snart høre at det er min egen feil at ungen ikke spiser, men det er ikke det og jeg vet hvor mye jeg har prøvd. Tenker også det viktigste er at han får i seg noe. Brødet er grovt i det minste. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hva med å sende ungen til noen andre én helg? Mange unger oppfører seg helt annerledes når de er gjest og ikke kan tvinne fortvilte foreldre rundt lillefingeren. 

Anonymkode: 0f58d...3a0

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Helt ærlig, om ungen er aktiv og ikke undervektig ville jeg servert sunn og ordentlig mat. Gjerne i samråd med lege om du er bekymret.  Veldig få barn sulter seg over lang tid om de ikke får nugatti på brødskiva 

• Liker 18
Skrevet

Gutten min ble født for tidlig og sliter med mat. Vi har prøvd absolutt alt. Har vært hos spisesteam på sykehuset og har oppfølging hos Habiliteringen, og de godkjenner sjokoladepålegg. Han spiser minst to skiver med sjokoladepålegg hver dag, og det har han gjort i 6 år. Blodprøver er fine. Vi håper det løsner etterhvert som han blir eldre. 

Anonymkode: 526c8...463

• Liker 7
Skrevet

Tenker at det ikke er sånn kjempesunt for tennene, men ellers synes jeg ikke nugatti er så ille. Hvis han er undervektig kan dere kanskje få næringsdrikker. Det er viktig å få i seg mat, men dersom du spiser utrolig lite er det også viktig at det er energiholdig mat man spiser. Han er en gutt i vekst og trenger ordentlig næring. 

Anonymkode: 22411...368

Skrevet

Ha, min er verre. Spiser middag da, men håpløs å få i grovbrød uten at det har vært innom toastjernet. 
Matpakka er et hodebry; pasta, står og varmer hvitløsbaguetter om morgenen. I det siste har jeg funnet ut at han spiser brioche fra Bakehuset, da med Nutella (enda verre enn nugatti!)

Får sikkert kommentarer om at han er bortskjemt nå, men vil helst unngå at han kommer i samme situasjon som storesøster, som sulta seg til undervekt grad 2 pga stahet og måtte feites opp med is og nutridrink.

Anonymkode: 5eee8...44e

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet

Hva med å sende ungen til noen andre én helg? Mange unger oppfører seg helt annerledes når de er gjest og ikke kan tvinne fortvilte foreldre rundt lillefingeren. 

Det er dette jeg mener. Jeg blir ikke trodd. Han tvinner meg ikke rundt lillefingeren. Jeg ser vemmelsen i ansiktet når han forsøker å spise.  

• Hjerte 8
Skrevet
solsolsol skrev (1 minutt siden):

Helt ærlig, om ungen er aktiv og ikke undervektig ville jeg servert sunn og ordentlig mat. Gjerne i samråd med lege om du er bekymret.  Veldig få barn sulter seg over lang tid om de ikke får nugatti på brødskiva 

Han her gjør det. 

• Liker 4
Skrevet
solsolsol skrev (1 minutt siden):

Ev, jo. Les innlegget mitt over. Var ikke pga nugatti da. Men ville helst ha middag til alle måltider, noe vi ikke greide å få til praktisk. 

• Liker 1
Skrevet

Tenker at det ikke er sånn kjempesunt for tennene, men ellers synes jeg ikke nugatti er så ille. Hvis han er undervektig kan dere kanskje få næringsdrikker. Det er viktig å få i seg mat, men dersom du spiser utrolig lite er det også viktig at det er energiholdig mat man spiser. Han er en gutt i vekst og trenger ordentlig næring. 

Anonymkode: 22411...368

Vi har prøvd næringsdrikker, men han liker de ikke (sjokk). Selv ikke den med sjokoladesmak. Han er ikke per def undervektig, men helt i nedre del av skalaen for normal. 

• Liker 3
Skrevet

Du kan jo eventuelt prøve denne:)

Screenshot_20220917-191141.jpg

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gutten min ble født for tidlig og sliter med mat. Vi har prøvd absolutt alt. Har vært hos spisesteam på sykehuset og har oppfølging hos Habiliteringen, og de godkjenner sjokoladepålegg. Han spiser minst to skiver med sjokoladepålegg hver dag, og det har han gjort i 6 år. Blodprøver er fine. Vi håper det løsner etterhvert som han blir eldre. 

Anonymkode: 526c8...463

Takk for svar. Min er også født for tidlig. 

Skrevet

Han her gjør det. 

Det gjorde min datter også. 
Undervekt grad 2 og telefon fra skilehelsesøster. Fordi vi trodde på slike utsagn som det du siterer. 

Jeg tror deg fullt ut 💞

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 minutt siden):

Du kan jo eventuelt prøve denne:)

Screenshot_20220917-191141.jpg

Takk for tips! Skal teste og se om den blir godkjent :) 

• Liker 4
Skrevet

Du, da gir du nugatti, ferdig snakka. Antakeligvis forandrer han matsmak når han blir større. Viktig å få i seg mat, og brød med nugatti er bedre enn ikke no.

Anonymkode: 31acb...abc

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det gjorde min datter også. 
Undervekt grad 2 og telefon fra skilehelsesøster. Fordi vi trodde på slike utsagn som det du siterer. 

Jeg tror deg fullt ut 💞

Tusen takk ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet

Det viktigste er at han spiser. Hva med andre mattyper? Melk, yoghurt, gryn, grøt, frukt etc? Matlysten kommer ikke med tvang, den kommer med lyst. Frem til lysten kommer lar han spise det han kan klare å spise.

Anonymkode: 80df7...7ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dette jeg mener. Jeg blir ikke trodd. Han tvinner meg ikke rundt lillefingeren. Jeg ser vemmelsen i ansiktet når han forsøker å spise.  

Hva har du å tape på at ungen er en helg et annet sted for å se om stuebytte og andre omgivelser gjør noe positivt for han? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...