Gå til innhold

Mysimba og narkose.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

husk å si ifra at dere bruker mysimba hvis dere skal i narkose. Da må man gi en bestemt type narkose, ellers kan det bli en ubehagelig opplevelse. 

Anonymkode: 85c26...fdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du? 

Anonymkode: bb6b4...b17

Skrevet

Må man ikke slutte med Mysimba en stund før operasjon? Jeg fikk resept og brukte det ikke, men da jeg fikk tid til operasjon for noe så sto det i brevet at jeg måtte slutte med Mysimba en god stund før (den sto på lista over resepter som lå inne på meg, så legen trodde jeg brukte det). Det var noe med økt blødningsfare eller noe i den duren. 

Anonymkode: 77cc8...d37

Skrevet

Samboeren min legger folk i narkose hver dag. Når du går på Mysimba fungerer ikke opiater på deg, så du må ha vært av det i minst tre dager. 
Dette gjelder elektive operasjoner, det er ganske skummelt å gå på Mysimba hvis man trenger akutt operasjon og narkose. Da må de bruke veldig sterke midler, sånn som ketamin for å få lagt deg i narkose.

Anonymkode: 2d5d9...a27

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

En liten oppfølger fra meg med anestesi-samboer som skrev over her!

Går du på Mysimba så sørg for at din nærmeste pårørende vet det, ikke gjør det i smug, det er viktig at pårørende har mulighet til å formidle det til operasjonsavdelingen hvis du trenger øyeblikkelig hjelp.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Samboeren min legger folk i narkose hver dag. Når du går på Mysimba fungerer ikke opiater på deg, så du må ha vært av det i minst tre dager. 
Dette gjelder elektive operasjoner, det er ganske skummelt å gå på Mysimba hvis man trenger akutt operasjon og narkose. Da må de bruke veldig sterke midler, sånn som ketamin for å få lagt deg i narkose.

Slutt å skrem folk. Ketamin gis til barn og voksne med beinbrudd på legevakten. Ingenting skummelt med det. Mysimba vil også ligge på din kjernejournal. 

Anonymkode: 3fd0c...20e

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Slutt å skrem folk. Ketamin gis til barn og voksne med beinbrudd på legevakten. Ingenting skummelt med det. Mysimba vil også ligge på din kjernejournal. 

Anonymkode: 3fd0c...20e

Det er ikke skremsel, det er helt sant. Selv om det gis på legevakt, så er det et sterkt middel som de gjerne ikke bruker for å legge folk i narkose, da de andre medisinene er mer pålitelige å bruke. 
Det er absolutt ikke skremsel, men fakta som man gjerne skal være klar over. 

Såklart vil det ligge i kjernejournalen, men det er alltid et pluss for ambulanse- og akuttpersonell at en pårørende kan nevne Mysima fort, da det kan påvirke smertelindring og bedøvelse. Ikke noe skummelt med det, men kun en liten «heads up» for de som bruker legemiddelet. 

• Liker 3
Skrevet

Samboeren har jobbet med dette i 20 år, problematikken er relativt ny. Ingen skremsel.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida. Vi bruker gass anestesi. Men hvis du har vindt etterpå så er det jo dumt at opiater virker veldig dårlig. Så det kan bli vanskelig å smertelindrende ordentlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Samboeren har jobbet med dette i 20 år, problematikken er relativt ny. Ingen skremsel.

Ikke ment som skremsel nei. Men det er ganske mange som ikke er klar over det. Vi får det til uansett. Og ved arm og beinbrudd feks, så kan blokader brukes både under operasjon og som smertelindring etterpå. Ketamin brukes ikke som hovedanestesi ved vanlige operasjoner. 

Skrevet

Eg har operert tre store operasjoner på Mysimba. Det gjekk heilt fint. 

Anonymkode: 641ce...274

Skrevet

Ble tilbudt mysimba. Nekta og betale flere tusen kroner for og gå ned i vekt. Der vekta var slik pga medisiner som jeg gikk på. Kutta og trappa ned, og har gått ned 15 kg til nå. 

Nei ikke fader om jeg skal på noe sånn pga vekt jeg ikke kunne noe for 🥴 

Men greit og vite uansett, sånn just in case og om jeg en gang kommer oppi en relasjon som bruker mysimba. ☝🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eg har operert tre store operasjoner på Mysimba. Det gjekk heilt fint. 

Anonymkode: 641ce...274

Det er litt rart at ingen reagerte ettersom naltrekson opphever mye av virkningen av morfin og brukes ved overdoser. Det er en grunn til at man skal slutte med de før operasjoner. 

• Liker 2
Skrevet

Hva med saxenda? Jeg skal i narkose neste uke og bruker saxenda.

Anonymkode: 90c22...b05

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva med saxenda? Jeg skal i narkose neste uke og bruker saxenda.

Anonymkode: 90c22...b05

Det går helt fint. 

• Liker 2
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke ment som skremsel nei. Men det er ganske mange som ikke er klar over det. Vi får det til uansett. Og ved arm og beinbrudd feks, så kan blokader brukes både under operasjon og som smertelindring etterpå. Ketamin brukes ikke som hovedanestesi ved vanlige operasjoner. 

Man får alltid gjennomført operasjoner uansett, men det gjør såklart jobben til anestesiavdelingen litt lettere å vite om bruk av Mysimba. 

Det er for eksempel ikke alle fastleger som har husket å legge inn Mysimba i kjernejournalen. 

Hovedproblemet er at Mysimba okkuperer alle smertereseptorene for opiater i kroppen. Så det er greit å gi beskjed hvis ambulansen kommer for å hente deg ved et stygt beinbrudd også, slik at man får gikk riktig smertelindring med en gang. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er litt rart at ingen reagerte ettersom naltrekson opphever mye av virkningen av morfin og brukes ved overdoser. Det er en grunn til at man skal slutte med de før operasjoner. 

Dette er HELT FEIL!!  Ved overdoser brukes Naloxon, som absolutt ikke er det samme som Naltrekson.

Til alle dere som blir skremt av denne tråden; vær ærlig med anestesien på hva der bruker før en operasjon så er det ingen fare. Det finnes mange andre måter å bedøve folk på enn opiater, så det er ingen rpoblem.+

Anonymkode: 9dedc...d59

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette er HELT FEIL!!  Ved overdoser brukes Naloxon, som absolutt ikke er det samme som Naltrekson.

Til alle dere som blir skremt av denne tråden; vær ærlig med anestesien på hva der bruker før en operasjon så er det ingen fare. Det finnes mange andre måter å bedøve folk på enn opiater, så det er ingen rpoblem.+

Anonymkode: 9dedc...d59

Men prinsippet er det samme. Det er en antagonist for opioid-reseptorene og det vil si at man ikke responderer på opiater, som alltid blir brukt ved narkose. Nevn mange andre måter å bedøve laprascopier på feks? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...