Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 20 åring som bor hjemme. Han studerer, men burde jobbe litt også. Han får litt i studielån. Han sier at han vil jobbe ett par dager i uken, men at det er vanskelig å få jobb. Stemmer det? Har hørt at mange trenger flere ansatte 

Anonymkode: 8b501...8fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor bor dere? Arbeidsmarkedet er så fucked akkurat nå, spesielt deltidsstillinger i storbyer. 

Anonymkode: e1ce9...b87

Skrevet

Det kan nok være vanskelig å få tak i jobb som ikke krever mer enn et par dager i uka, på tidspunkter som ikke går ut over forelesing. Blir nok fort en helgestilling/kveld i så fall. 

Anonymkode: 63d19...6fd

• Liker 1
Skrevet

Sykehjem og lignende trenger alltid vikarer selv om man burde studere noe innafor helse og sosialfag og man bør ikke være redd for kroppsvæsker for å si det sånn. Og man bør ha en viss evne til kommunikasjon.  Men sykehjem er ofte så desperate etter folk på tilkalling at de ofte tar inn folk som aldri burde jobba der

Anonymkode: 32c4f...ff0

• Liker 2
Skrevet

selv dagligvarebutikker eller lignende kan dessverre få flere hundre søkere nå. 

yngre folk uten særlig relevant utdannelse havner nok bakerst i køen. Veldig mange søkere har allerede litt erfaring fra tidligere og / eller mer passende utdannelse.     

Anonymkode: 434ba...59b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sykehjem og lignende trenger alltid vikarer selv om man burde studere noe innafor helse og sosialfag og man bør ikke være redd for kroppsvæsker for å si det sånn. Og man bør ha en viss evne til kommunikasjon.  Men sykehjem er ofte så desperate etter folk på tilkalling at de ofte tar inn folk som aldri burde jobba der

Anonymkode: 32c4f...ff0

Ja, der jobber det mye rart. Det skal ekstremt mye til å ikke få ringehjelp/vikar/helgestilling på sykehjem (eller hjemmesykepleie). Forøvrig kan denne typen arbeid være god (livs)lærdom for en ungdom.

Anonymkode: eed9a...dad

Skrevet

Min student-20-åring søkte på ca 20 deltidsstillinger og fikk tilbud om 5 av dem. Innenfor salg/service. Dette er i Oslo. Så det er ikke spesielt vanskelig her i hvertfall. 

Anonymkode: 3b4af...e03

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vil han jobbe med servering (bar/restaurant ) så skriker de etter folk…

Anonymkode: 5629e...ef4

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg har inntrykk av at de fleste bransjer skriker etter folk for tiden. Arbeidsledigheten er lav.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Min student-20-åring søkte på ca 20 deltidsstillinger og fikk tilbud om 5 av dem. Innenfor salg/service. Dette er i Oslo. Så det er ikke spesielt vanskelig her i hvertfall. 

Anonymkode: 3b4af...e03

Samme er mitt inntrykk. Jeg fikk nylig deltidsstilling i Oslo. Det er sant at mange arbeidsgivere får inn 100+ søkere. Men det er jo også sant at man kan pumpe ut søknader til disse stillingene. Jeg klarte 50 jobbsøknader på en uke. Det er ikke slik at matbutikker som søker medarbeidere til en deltidsstilling forventer at man skiver lange søknader. 

Anonymkode: 312d8...070

Skrevet

Din 20-åring må innse at det ikke holder å sende inn fem jobbsøknader og konkludere med at det er vanskelig å få seg jobb. 🙄

Anonymkode: b1923...56f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (3 timer siden):

Jeg har inntrykk av at de fleste bransjer skriker etter folk for tiden. Arbeidsledigheten er lav.

Etterspørselen er i ferd med å stoppe opp. Se på alle nye estimater fra OECD, World Bank og i morgen kl 15 fra IMF, så vil du se at de aller fleste av Norges handelspartnere skal ned i dass, nemlig enten 0% "vekst" (ingen vekst om man er altså heldig) eller resesjon, blant annet Storbritannia og resten av EU sammen med Tyskland. 

Det vil føre naturligvis til meget lav vekst i Norge også. Selv om Norge kommer nok til å unngå både 0% "vekst" og resesjon, så blir den økonomiske veksten betydelig lavere for 2023. Du trenger ikke engang vente til 2023 starter. 

Desember måneden nå om ikke så lenge, blir nok ikke noe stor festmåned, med økende renter og brutal krig mot inflasjonen, som dessverre fører til betydelig lavere økonomisk vekst og etterspørsel. 

Hvis noen tenker at de skal feste hardt med penger i desember likevel, så kjører bare sentralbanken med ytterliggere brutal økning av renta om det viser seg at altfor mange ville ha party party nå i desember. 

Signalet er: enten så roer "folket" forbruket selv frivillig eller så skal vi tvinge dere til det. 

Anonymkode: 4a294...a32

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke slik at matbutikker som søker medarbeidere til en deltidsstilling forventer at man skiver lange søknader. 

Anonymkode: 312d8...070

Innen noen få korte år, så er alle butikker utstyrt med selvbetjeningskasse. Så det å jobbe i butikk synger på det siste verset.

Hun der Høyre-dama som var arbeidsminister i 2019, sa høsten 2019 følgende:

Butikkansatte skal i NAV-kø

https://klassekampen.no/utgave/2019-10-25/butikkansatte-skal-i-nav-ko

Denne utskiftingen av arbeidere / ansatte med selvbetjeningskasser skjer uansett hvem som styrer - enten Høyre eller Arbeiderpartiet. 

Høyre er dog ganske klare i sin tale. Bare å sende hele gjengen i NAV kø. 😂

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Innen noen få korte år, så er alle butikker utstyrt med selvbetjeningskasse. Så det å jobbe i butikk synger på det siste verset.

Denne utskiftingen av arbeidere / ansatte med selvbetjeningskasser skjer uansett hvem som styrer - enten Høyre eller Arbeiderpartiet. 

Jada, og hyllene fyller seg selv og varene kommer i ubetjente lastebiler. 

Anonymkode: 303e3...b20

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jada, og hyllene fyller seg selv og varene kommer i ubetjente lastebiler. 

Anonymkode: 303e3...b20

Det fjerner fortsatt ikke det faktum at det blir nedbemanning i denne bransjen. Det er allerede i gang. Bransjen "spiser seg selv" i den forstand at de som blir overflødige fra den ene matbutikken, søker seg desperat til en annen matbutikk som ennå ikke har satt i gang med omfattende automatisering. Så disse matbutikkene som ennå ikke har satt i gang med massiv automatisering, får mer enn nok erfarne søkere fra andre matbutikker.

Eksempelvis, her hvor jeg bor er det slik at Meny og Coop Mega er allerede meget godt i gang med selvbetjeningskasser og det samme gjelder Xtra matbutikker.  Mens Kiwi og Rema har ennå ikke satt i gang med selvbetjening. Men det er like rundt hjørnet. 

Lastebilsjåfør har ikke noe med matbutikk å gjøre. Ikke det at det er så gøy å være lastebilsjåfør heller. Søk opp og se alle kritikkverdige forhold i den bransjen også, mye sosial dumping og massiv bøying av arbeidsmiljøloven. Så man trenger ikke alltid "roboter" for at en bransje skal bli banged hardt bakfra.

• Liker 4
Skrevet

Virker ikke som det er så vanskelig for unge å få seg jobb i Oslo, har selv to barn som studerere i Oslo, den ene på 19 har vært på intervju til 3 stillinger og fått tilbud på 2 av dem, den 3.var ikke så interessant. Alle venninner har også fått seg jobber som hadde studiestart i høst. Den eldste byttet også jobb i Oslo i høst, det handler om å søke på det som er og ha en god søknad

Anonymkode: 63e2c...1b4

Skrevet

Det spørs på hvor man bor, hva man vil jobbe med vedsiden av, har man noe erfaring, søker man i det heletatt etc!

Det tar jo alltid litt tid å finne jobb. 

Er selv master student og har alltid klart fint å finne jobb ved siden av. Men sliter litt akurat nå med å finne deltidsjobb, men jeg søker kun på jobber med relevans for min kometansebakgrunn, har også en god del tidligere arbeidserfaring hvor jeg blant annet har vært og jobbet med logistikk,+ prosjektmedarbeider, prosjektansvarlig, internasjonalrådgiver, leder med personal ansvar etc.

Jeg er allikvel innvolvert i 2 prosesser og søkte heller ikke mye. Fikk tilbud om 3 andre men takket nei pga lavlønn og jobber jeg ikke ville ha. 

Jeg tror nok han kan finne lett jobb som på hotell og service og sånne jobber, der trenger dem folk. 

Anonymkode: 9e2d5...4b9

Gjest Adobyen
Skrevet

Det virker utrolig om det er så lett som dere sier, for den ene bedriften etter den andre ryker over ende pga strømpriser og transportutgifter, dyrere lån osv.  Det går kanskje best i byene, selv om kundene har mindre å handle for.  Det er logisk at det henger sammen.

Skrevet

På matbutikken jeg jobber virker det som det er enkelt for studenter uten erfaring å få jobb (Coop). Vi tok inn 4 studenter i august som har fått fast tilkalling. Men er nok lettere å få ila sommeren, for da trengst det alltid folk når det er ferietid.

Anonymkode: c6a88...734

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ehm. Da syns jeg synd på alle de eldre kundene på min arbeidsplass, som nekter å bruke selvbetjeningen - og som nekter å bruke bankkort, for at de vil ha det som i gamle dager.

Og alle de småbarnsfamiliene med fulle handlekurver som ikke orker å scanne hver eneste vare selv.

Og hvem skal passe på at ikke folk går ut uten å betale for seg, hvem skal plassere alle varene i hyllene og konstant fylle på der det mangler, og hvem skal hjelpe kundene å finne ting, og holde orden på hva som går ut på dato… Hvem skal levere ut post-pakkene. Hvem skal stenge butikken om kvelden??

Dagligvare er så mye mer enn å stå i kassen, så jeg tror nok det er en meget stabil og sikker jobb en god stund til.

Anonymkode: c6a88...734

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...