Gå til innhold

Kan jeg kreve barnebidrag bak i tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått NAV til å beregne barnebidrag for to barn. Sendte inn søknad i mai, med tilbakevirkende kraft fra februar da det var da vi lagde avtalen om 80/20 deling (hans ønske om å ha barna bare 4 netter i mnd). Grunnen for at det ikk ble søkt før, er hans psykiske helse, som på den tiden var svær dårlig, og jeg anså det som best å vente til han følte seg bedre (vet det var dumt av meg, men på den tiden var det det mest hensynsfulle).  og han er skikkelig ufin og saboterte veldig mye for meg denne tiden. NAV ba om begrunnelse, noe jeg ga dem, far nekter å skrive NAV. Jeg fikk ikke godkjent utregning før juni. Det vil si at 4 mnd( feb, mars april og mai) er ikke blitt med i utregningen av barnebidrag, og da heller ikke betalt for. 

Spørsmålet er, hvor sterkt står jeg til å kreve dette av far nå i ettertid? Jeg har levd utrolig økonomisk trangt denne tiden og har tatt opp lån, solgt bilen og skiftet til en bedre betalt, men veldig mye kjedeligere jobb for å klare meg med ungene alene. 

Anonymkode: 3998d...899

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du står svakt. Det er ikke vits å prøve engang. 

Anonymkode: 39735...dc9

Skrevet

Barnelova § 72 

§ 72.Fastsetjing av tilskot for tid som har gått.

Det kan fastsetjast fostringstilskot også for tid som har gått, men likevel ikkje for lengre tid enn tre år før kravet vart sett fram for avgjerdsorganet. Skal fastsetjing skje for meir enn eitt år attende, er det eit vilkår at parten har hatt særleg grunn for forseininga med å setje fram kravet.

Må sees i sammenheng med de øvrige bestemmelsene. Det må gode grunner til i hvertfall. 

Utenom loven er det fullt mulig å avtale lengre tid tilbake, men det vil vel de fleste være lunkne til å gå med på.

Skrevet

Innlegget er rotete med unødvendig informasjon, så jeg får ikke grep om det.

Anonymkode: bdc93...137

Skrevet

NAV har vel brukt den gamle lønna di som utgangspunkt i utregningen? Er det grunnlag for en ny utregning nå?

Anonymkode: 67c02...9a4

Skrevet

Det er vanskelig å få, men du kan klage på vedtaket. 

Skrevet

Dersom far ikke har betalt barnebidrag privat er det en god grunn til å tilkjenne bidrag tilbake i tid.Det følger av NAVs rundskriv for fastsetting av barnebidrag. 

Anonymkode: 7d31b...40f

Skrevet

Nei du får kun fra den datoen du la fram søknaden. Om søknaden tar lang tid å behandle, får du likevel bidrag fra datoen du søkte. 

Du skulle søkt med en gang. 

Anonymkode: 81c18...c3c

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

NAV har vel brukt den gamle lønna di som utgangspunkt i utregningen? Er det grunnlag for en ny utregning nå?

Da vil det i så fall komme far til gode, at han skal betale mindre i bidrag, dersom mor nå har fått en bedre betalt jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da vil det i så fall komme far til gode, at han skal betale mindre i bidrag, dersom mor nå har fått en bedre betalt jobb.

My point exactly😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...