AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #41 Del Skrevet 17. oktober 2022 On 10/15/2022 at 5:15 PM, Anonymus Notarius said: Og kongefamilien er det eneste som går over generasjoner på den måten? Dårlig argument, stortinget går da like mye over generasjoner. Det er også en eldre institusjon (1814) enn dagens kongehus (1905). Norge ble i flere hundre år representert av den danske kongen, deretter den svenske. Tror du tillegger kongehuset altfor stor betydning for folk flest. Og misunnelse? Tror ikke det er grunnen til at folk er imot monarkiet. Jeg er veldig glad jeg ikke er kongelig. Hvem som er på Stortinget vil forandre seg fra valg til valg. Det kan også velges inn forskjellige folk uten tilknytning til hverandre. Se til USA, det er to blokker, og hvilken blokk og hvilke personer som har makten forandrer nærmest identiteten og følelsen av hele landet. De har ingen "rød tråd" som går uavhengig av dette. Institusjonene, ja, men igjen, "følelsen" til institusjonene forandrer seg ut i fra hvem som sitter ved makten. Ja, fra dag til dag lever folk sine liv i området der de bor. Folk vil i grove trekk bare leve sine liv. Jeg vet. Det er ikke snakk om å ha kongehuset i konteksten å ha noen å kysse føttene til, det er snakk om en dypere nasjonalfølelse som er intakt over tid og upåvirket av politikken. Jeg kjenner at jeg ikke klarer å formulere hva jeg mener på en presis nok måte, så vi får egentlig bare la det være med dette. Men jeg står ved det jeg sier at å avvikle kongehuset og kongefamilien vil være en katastrofal avgjørelse for Norge. Ellers takk for at du ga et svar som svarte på argumentene mine fremfor å angripe meg som person, det var voksent av deg. Det var tydeligvis en tabbe å ta med den siste linjen om misunnelse siden jeg ser at folk velger å henge seg opp i denne. Dette utfallet beklager jeg. Det er riktig at det også er en del som ikke har misunnelse bak sin motstand mot kongehuset. Anonymkode: b4916...40c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2022 #42 Del Skrevet 17. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 12.10.2022 den 20.23): Jeg er helt overbevist om at hvis kongehuset forsvinner vil Norge som nasjon gå i oppløsning. Dette fordi man trenger en fast forankring i noe som går over generasjoner som fungerer som grunnlag for vår identitet. Kongefamilien blir den fysiske manifestasjonen av Norge. De tar ikke offentlig politisk side, og kan dermed representere alle i folket. Ikke la misunnelse skape katastrofale avgjørelser. Anonymkode: b4916...40c Misunnelse? Det heter rasjonalitet. La oss kalle en spade for en spade, monarki er ikke demokratisk. Jeg har ikke noe imot de kongelige i Norge, tvert imot, jeg liker Kong Harald veldig godt. Men det at jeg liker noen betyr ikke at det er et godt argument for å opprettholde et utdatert og udemokratisk system som ikke hører hjemme i det tjueførste århundre. Anonymkode: 81fe1...f9b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ltfutt Skrevet 17. oktober 2022 #43 Del Skrevet 17. oktober 2022 Nei takk til republikk. Blir småkvalm av samtlige politikere. Ville heller ha kasta ut hele stortinget før jeg ville ha avskaffa kongehuset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 18. oktober 2022 #44 Del Skrevet 18. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvem som er på Stortinget vil forandre seg fra valg til valg. Det kan også velges inn forskjellige folk uten tilknytning til hverandre. Se til USA, det er to blokker, og hvilken blokk og hvilke personer som har makten forandrer nærmest identiteten og følelsen av hele landet. De har ingen "rød tråd" som går uavhengig av dette. Institusjonene, ja, men igjen, "følelsen" til institusjonene forandrer seg ut i fra hvem som sitter ved makten. Ja, fra dag til dag lever folk sine liv i området der de bor. Folk vil i grove trekk bare leve sine liv. Jeg vet. Det er ikke snakk om å ha kongehuset i konteksten å ha noen å kysse føttene til, det er snakk om en dypere nasjonalfølelse som er intakt over tid og upåvirket av politikken. Jeg kjenner at jeg ikke klarer å formulere hva jeg mener på en presis nok måte, så vi får egentlig bare la det være med dette. Men jeg står ved det jeg sier at å avvikle kongehuset og kongefamilien vil være en katastrofal avgjørelse for Norge. Ellers takk for at du ga et svar som svarte på argumentene mine fremfor å angripe meg som person, det var voksent av deg. Det var tydeligvis en tabbe å ta med den siste linjen om misunnelse siden jeg ser at folk velger å henge seg opp i denne. Dette utfallet beklager jeg. Det er riktig at det også er en del som ikke har misunnelse bak sin motstand mot kongehuset. Anonymkode: b4916...40c Ja, stortingets sammensetning endrer seg, men institusjonen består. Akkurat som Norge består, selv om befolkninga dør og nye blir født. Kongehuset blir jo også skifta ut, kongen lever ikke evig. Vi får være enige om å være uenige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå