Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en har boliglån på 2 mill og arver 1 mill. 
Er det da lurt å betale ned på boliglånet og forkorte nedbetalingstiden og spare seg for mye renter? 
Eller investere i en nyere bil, reiser og en god buffer? 
hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: c57f7...a6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde kjøpt bedre bil, tatt meg en ferie og så brukt resten på å redusere boliglån.

Skrevet

Investerer dem for å gi videre til barna.

Arv er en forsikring for slektens videre utvikling. Før eller siden blir det født en idiot inn i slekten som har behov for all hjelp han eller hun kan få for å føre slekten videre.

Anonymkode: ca299...0b1

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg hadde betalt ned 500.000 av bolig lånet, 200.000 på sparing. Resten kunne man brukt på oppussing, reise, bil etc. Har man 1.500.000 i boliglån vil jo lånet koste veldig lite i mnd så jeg vil si at folk flest vil kunne betjene det lett.

• Liker 1
Skrevet

Betalt ned gjeld. Du kan alltids ta det ut igjen senere om du har rammelån.

Det å oppgradere bil / reise / buffer er rimelig bortkastet med høy inflasjon, økende rente og det ekstreme verditapet en har på en bil.

Anonymkode: ed414...c6e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kommer litt an på. Har du boliglånet alene, så ja, da ville jeg betalt ned på det pga dagens galopperende rentenivå, og spart meg selv for mange rentekroner i fremtiden.

Har man samboer eller ektefelle som deler boliglånet, ville jeg sørget for å få ned på et rettsgyldig dokument at den millionen jeg fikk i arv og betalte inn, skal jeg ha igjen senere ved et ev brudd i samlivet og salg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg hadde betalt ned på lånet med i hvert fall kr. 900 000,- og kanskje hatt kr. 100 000,- til buffer og forbruk.

Skrevet

Jeg investerte i aksjer og la i fond. Lærte masse og har tjent ganske mye. Er dårlige tider nå, så du kan gjøre gode aksjekjøp. 

Og så kjøpte jeg meg noe jeg hadde skikkelig lyst på til rundt 25.000. Man skal ikke spare seg til fant! 

Om du feks har veldig lyst på en bil, så unn deg det, men bil går veldig fort ned i verdi og om du ikke er skikkelig gira på bil, så drit i det. 

Ikke bruk på "reiser og kos". Det virker nok som en god ide, men da overbruker du. Selg heller aksjer og fond for å "ta en god tur" når du ser du har tjent penger på aksjene. 

Ingen har blitt fattig av å ta ut fortjeneste. 

Anonymkode: a2f97...9ad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Betalt ned gjeld. Du kan alltids ta det ut igjen senere om du har rammelån.

Det å oppgradere bil / reise / buffer er rimelig bortkastet med høy inflasjon, økende rente og det ekstreme verditapet en har på en bil.

Ts her. Jeg valgte å betale ned hele beløpet på lånet. Vi har nye biler, ferdig oppusset bolig, og en aksjesparings konto fra før. 
Jeg har laget en skriftlig avtale med min mann om at min del av nedbetalingen skal holdes utenfor deling ved en evt skilsmisse i framtiden. 
Jeg tenker samme som deg. Vi er i 40 åra, og rentene galopperer oppover. Vil heller se enden på lånet enn å venne oss til et overforbruk som vil ta slutt en dag. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg investerte i aksjer og la i fond. Lærte masse og har tjent ganske mye. Er dårlige tider nå, så du kan gjøre gode aksjekjøp. 

Og så kjøpte jeg meg noe jeg hadde skikkelig lyst på til rundt 25.000. Man skal ikke spare seg til fant! 

Om du feks har veldig lyst på en bil, så unn deg det, men bil går veldig fort ned i verdi og om du ikke er skikkelig gira på bil, så drit i det. 

Ikke bruk på "reiser og kos". Det virker nok som en god ide, men da overbruker du. Selg heller aksjer og fond for å "ta en god tur" når du ser du har tjent penger på aksjene. 

Ingen har blitt fattig av å ta ut fortjeneste. 

Anonymkode: a2f97...9ad

Vi har fond i Odin Norden og det raser nedover selv om vi setter inn fast sparebeløp hver mnd. Føler det blir et stort tap om vi tar ut nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Er det da lurt å betale ned på boliglånet og forkorte nedbetalingstiden og spare seg for mye renter? 
hva hadde dere gjort? 

Man investerer ikke i bil. Bil er forbruk.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

investere i en nyere bil, reiser 

Å kjøpe bil og å reise er ikke investering, men forbruk 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

aksje-handel i disse tider er vel enda mer risikosport nå, enn det var for bare noen få år siden. 

tror det ville lønnet seg veldig mye mer å betale ned på dyre boliglån... 

Anonymkode: 352ca...0d2

Skrevet

Hadde jeg hatt lån ville jeg iallefall betalt inn 300-500 000 på lånet 🙂 

Skrevet

Ts her. Jeg valgte å betale ned hele beløpet på lånet. Vi har nye biler, ferdig oppusset bolig, og en aksjesparings konto fra før. 
Jeg har laget en skriftlig avtale med min mann om at min del av nedbetalingen skal holdes utenfor deling ved en evt skilsmisse i framtiden. 
Jeg tenker samme som deg. Vi er i 40 åra, og rentene galopperer oppover. Vil heller se enden på lånet enn å venne oss til et overforbruk som vil ta slutt en dag. 

Så raskt alt dette har gått da🙂

Anonymkode: 44b76...29d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Så raskt alt dette har gått da🙂

Anonymkode: 44b76...29d

Tror halvparten av kg trådene som spør etter råd er stort sett for å få bekreftelse på noe en alt har bestemt seg for eller alt har gjort.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På en time har du betalt ned lånet og laget en skriftlig avtale med mannen? 🤔 Husk å gjør den avtalen gyldig ihvertfall. 

Anonymkode: f8e68...f59

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hva hadde dere gjort? 

Vi hadde boliglån på 3,6 i fjor. Arvet 2,4, og har nå 1,2 i lån. Synes det er fint å vite at vi sitter trygt økonomisk sett i en alder på 37. Vi har hus, hytte, og en ti år gammel bil - og reiser ca tre uker utenlands hvert år. Kunne selvsagt oppgradert bilen men vi er fornøyde med det vi har. 

Anonymkode: 455b6...388

Skrevet

På en time har du betalt ned lånet og laget en skriftlig avtale med mannen? 🤔 Husk å gjør den avtalen gyldig ihvertfall. 

Anonymkode: f8e68...f59

Jeg har allerede betalt ned lånet for en måned siden. Men siden min erfaring her inne er alt folk skriver det motsatte av det ts har gjort.. ville jeg stille åpent og høre hva andre hadde valgt. Uten å fortelle hva jeg selv hadde gjort først. 
Dama i banken sa vi bare skulle skrive ei kontrakt med underskrift av begge to. 
I tillegg har jeg skrevet ut kontoutskriftene som bekrefter innskudd og nedbetaling. 
Hun sa ingenting om at vi måtte ha vitner eller gjøre det med en forvalter 🤔 hun sa det er viktig at jeg skriver det ut, fordi banken lagrer kontoinformasjon i maks 10 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi hadde boliglån på 3,6 i fjor. Arvet 2,4, og har nå 1,2 i lån. Synes det er fint å vite at vi sitter trygt økonomisk sett i en alder på 37. Vi har hus, hytte, og en ti år gammel bil - og reiser ca tre uker utenlands hvert år. Kunne selvsagt oppgradert bilen men vi er fornøyde med det vi har. 

Anonymkode: 455b6...388

Høres lurt ut. Så lenge bilen fungerer er det jo ikke vits å bytte bare for å bytte. Når dere har betalt ned så mye på lånet er det jo ikke problem å øke lånet senere om dere trenger penger 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...