Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg fikk barn har jeg hengt mye her inne på KG, både for å få råd og for å lese om andre i samme situasjon som meg. Må bare si at jeg er sjokkert over hvor utrolig fæle noen folk er her inne. Har for så vidt alltid vært overrasket over hvor stygge folk er på KG, men det tar kaka inne på akkurat dette emnet, spesielt mtp at det å få barn er noe av det mest krevende man går gjennom i livet. Jeg tør aldri poste under brukernavn fordi jeg vet at nesten uansett hva man skriver så kommer det noen og kritiserer deg.

Til dere som svarer ufint til folk som tar opp problemene sine, som innrømmer at de har det vanskelig eller sliter med noe i forbindelse med graviditet/fødsel/barsel/forhold/baby, hvordan er dere med folk dere har rundt dere? Snakker dere på samme måte til vennene deres som dere gjør her? Latterligjør dere en venn som kommer med et hjertesukk? Pleier dere å be folk "ta seg sammen" når de har det tungt? Hvis en venninne sliter med søvnmangel og en baby med kolikk, sier dere "det burde du tenkt på før du fikk barn"?

Lurer på om det er en komplett mangel på empati. Får av og til følelsene av at noen av trollene rett og slett er psykopater/sosiopater. Ser ikke for meg at slike mennesker har særlig mange venner, jeg hadde i hvert fall kuttet en venn som oppførte seg sånn ganske fort. I løpet av et langt liv kommer de fleste til å oppleve tunge stunder, noen takler det bedre enn andre, men på et eller annet tidspunkt i livet vil jeg tro at også trollene her på KG vil ha behov for støtte fra de rundt seg. Da håper jeg dere blir møtt med mer sympati og empati fra de rundt dere, enn det dere utviser her.

En venninne av meg hadde det utrolig tungt etter et brudd og var i dyp sorg i 1,5 år. Selv om jeg også har opplevd brudd synes jeg noen ganger reaksjonene hennes var litt rare og klarte ikke å sette meg inn i hvordan hun hadde det hele tiden, men jeg ba henne aldri skjerpe seg og jeg bagatalliserte aldri følelsene hennes. I ettertid har hun fortalt meg at hun var så langt nede at hun ønsket å ta sitt eget liv. Takk og lov for at jeg var der og stod i følelsene hennes, selv om jeg noen ganger synes de var litt voldsomme. Tenk om jeg hadde latterliggjort følelsene hennes, bagatallisert det med å si at "alle går gjennom dette", "det er flere fisk i havet", "nå må du komme deg videre". Hvem vet hva som hadde skjedd da.. Nå er hun mer lykkelig enn noen gang og jeg håper det varer, men hvis ikke så kommer jeg til å stå ved hennes side igjen så lenge hun trenger det. 

Anonymkode: cbe4a...c18

• Liker 20
  • Hjerte 15
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig enig, men dessverre når man sitter bak en skjerm og kan være anonym så er det så lett å si ting du ALDRI ville sagt i virkeligheten. Har ei bekjent fra en jentegruppe på f.b. Hun er så fæl på nett, men "verdens hyggeligste" i virkeligheten. Hun innrømmer at hun er tøff bak skjermen. 

Selv anser jeg meg som hyggelig og snill i virkeligheten og på nett, men merker jo at jeg kan stusse og kanskje skrive ting på kanten som jeg ikke ville sagt i virkeligheten likevel. Det er utrolig mange problemstillinger her på KG og ikke alt man kan sette seg inn i. 

Ser du noe ufint/regelbrudd. så er det bare å rapportere ting. 

Anonymkode: f66f2...b66

• Hjerte 1
Skrevet

Veldig enig.. Lurer på om folk hadde vært like stygge med hverandre om de ikke kunne gjemme seg bak anonymknappen!

En viktig ting å lære barna våre må være at dersom du ikke villet sagt det til vedkomne irl så skriver man det ikke på nett! Bare synd mange barn har så mange dårlige forbilder i forhold til netthets!

Kvinner burde jo støtte hverandre og heie hverandre frem. Å bli mor er en STOR omveltning i livet og man møter på uendelig med motgang man ikke for alt i verden kunne se for seg. Da trenger man hjelp og støtte fra andre. 
Jeg er sikker på at SOME og internett har en stor del av skylda for økt forekomst av fødselsdepresjon! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg vet ikke. Men ja, det er utrolig mye stygt folk skriver. Slemme, slemme ting til nybakte mødre som er kanonslitne og som desperat søker råd som kanskje kan hjelpe på problemet deres, enten det er baby som skriker, ikke sover, osv. Ofte har man spurt helsesykepleier men ikke fått noe hjelp.

Anonymkode: a56a2...c71

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Også er det mange som blir krenket av ingenting. Man ber om råd i kronglete og kranglete situasjoner man selv har skapt og tåler ikke kritikk av det.

Det er også en side av saken. 

Anonymkode: 1cf32...7fc

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Opps. Jeg så faktisk ikke at jeg kommenterte under dette underforumet. Beklager.

Skrevet

Jeg sitter igjen med en følelse etter at jeg begynte henge her: kvinner er kvinner verst. 

Anonymkode: c0040...490

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Også er det mange som blir krenket av ingenting. Man ber om råd i kronglete og kranglete situasjoner man selv har skapt og tåler ikke kritikk av det.

Snakker ikke om folk som blir krenket, men om de som har det tøft og kommer hit for å be om råd, søker støtte eller bare trenger å lette på hjertet. Ofte blir folk som bare stiller et enkelt spørsmål hudlfettet, selv om de verken klager eller er bastant på noe i hovedinnlegget.

Så spørs det hva du legger i å bli krenket, for i mange av situasjonene her så synes jeg overhodet ikke folk blir lett krenket, men at trollene mener de er krenket.

Og hva så om det er noen som er i en situasjon de selv har skapt? Man kan behandle folk ordentlig selv om man synes ts har håndtert en situasjon dårlig. 

Anonymkode: cbe4a...c18

• Liker 7
  • Hjerte 1
Gjest PanteneProVVV
Skrevet

Jeg har faktisk erfaring av det motsatte. Brukte veldig mye tid på å google ulike ting, spesielt når det kommer til amming og spedbarn, og ble positivt overrasket over hvor mye god hjelp det var å få på forum, og ja, kvinneguiden er det beste når det kommer til disse temaene. Veldig mange som skriver utfyllende og støttende! All ære, og tusen takk til alle kvinner som hjelper til med små og store problem! 

Gjest supernova_87
Skrevet

Amen sister ❤️ 

Av og til får jeg inntrykk av at raushet og varme koster folk noe helt enormt, slik at de lar være å møte folk sånn. Jeg lurer også på hva som forårsaker det, har de det vondt i sitt eget liv? Er det sånn andre har møtt dem? I alle fall synes jeg det er en uting. Vi er sammen i dette prosjektet vi kaller livet, ALLE har utfordringer, la oss støtte hverandre og møte hverandre med varme sånn at det kanskje blir bittlitt lettere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor så stort behov for å kritisere folk som sliter og ber om råd? Trådstarteren har behov for råd om hvordan man gjør det beste ut av situasjonen. Ikke masse kritikk om at vedkommende " burde ha tenkt på det før og nå bare kan ha det så godt". 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Biologisk sett så er vi avhengig av å bli likt av andre. Blir man godt likt så blir man tatt vare på, får være trygg i en gruppe osv. Derfor har vi disse sperrene for at man oppfører seg blant folk. Men de fleste har nok situasjoner hvor de tenker sitt, selv om de smiler og svarer høflig. Når man sitter på nettet bak en skjerm så kan man i teorien si hva man vil, her kan man få utløp for alt man aldri kan si i virkeligheten uten å skulle ta sosialt selvmord. Dette er bare mine tanker rundt, men jeg tror å sitte å være anonym over nettet får frem det verste i veldig mange. 

• Liker 3
Skrevet

Misunnelige, bitre, sure og ellers uhyggelige mennesker får utløp for dine vonde følelser her.  Det gjør de ved å følelsesmessig "klore" noen andre. 

Anonymkode: a1bf1...4fd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt enig! Det rareste og tristeste synes jeg er at hvis du graver opp  gamle tråder her (finnes jo masse som er 5+ år gammelt), så er tonen en helt annen. De trådene er nesten alltid konstruktive, støttende og positive.

Tror dessverre at Internett har dyrket frem en veldig spesiell ukultur der målet alltid er å "vinne"  en diskusjon, heller enn å hjelpe eller spre litt glede.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Amen 👏🏻

Opprettet tråden «sorg over hvordan fødslene endte» som ligger der nå, og er ikke overrasket over alle ufine svarene. Har hengt her inne i mange år, og ser det samme i alle trådene jeg er innom. Mange troll som tydeligvis ikke har det bra med seg selv, og skriver så utrolig mye stygt til folk her inne.

Som noen over her skriver så har det endret seg MYE de siste årene. Det var generelt en mye hyggeligere tone her inne før, og mye mindre oppgulp. 🤔 

Anonymkode: ba937...408

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For all del, det hender. Men når en trådstarter åpenbart er svært sliten og rådvill, søvnmangel og fysiske plager, osv. osv., da kan man godt tenke litt  over hvordan man formulerer seg altså. Det er lov å være et greit medmenneske selv om det er anonymt på internett!

Anonymkode: a56a2...c71

• Liker 3
Skrevet

Definitivt en del troll. Vet ikke hvorfor mennesker er sånn. Har vært inn og ut av forum siden 1999, og troll er visst bare en del av faunaen. 😜

• Liker 3
Skrevet

Hei! Jeg er helt, helt enig. Og synes også dette har endret seg; folk var snillere før! 

MEN jeg synes også at det er et poeng at dette er et fora hvor folk også spør om ting anonymt. Mange spørsmål handler ofte om ting de ikke nødvendigvis tør å spørre om med sitt eget navn fordi det kanskje er litt på kanten og fort kan være gjenstand for litt rettmessig kritikk. Jeg tror likevel ikke det er denne type kritikk du viser til her altså, men ville bare nevne det…

Jeg er så absolutt enig i at folk her inne kan være ekstremt stygge med hverandre. Jeg forstår heller ikke hvilket behov det å slenge ut disse type kommentarer og svar skal dekke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du mener «få barn»? Jada, vi har alle selv satt oss i den situasjonen. Er ikke alt vi vanlig dødelige kan forutse i livet, selv om du sikkert har en spåkule. 

Ser for meg at du er den typen forelder som sier til ungene hvis de faller og slår seg at «sånn går det når du er så uforsiktig, så ikke kom her og forvent trøst» …

Anonymkode: 5f3ff...a88

• Liker 3
Skrevet

De har vel en dårlig uke/dag/år da vel ☹️  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...