AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #1 Skrevet 10. oktober 2022 Jeg har 3 barnehagebarn, der yngste er 2,5 år, mellomste snart 4 og største begynner på skolen neste år. Pappan og jeg skilte oss,mens minsten var 3mnd, da fortalte han meg at han var forelsket i en annen og flyttet direkte inn til henne og hennes barn på 10 og 16. Guttene er hos faren anhver helg og 2 ganger i uka. Nå sier han mellomste og største at navn slår dem, men jeg ser ingen merker, Hvor mye skal jeg stole på dette? de er glade når stemoren og faren kommer og synes det er veldig stas med de 2 store jentene,men skal jeg stole på dem? For hvis det er sant kan jeg jo ikke sende de dit og hvordan går jeg evt videre? Anonymkode: a1d2a...dfb 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #2 Skrevet 10. oktober 2022 Det høres kanskje litt ut som at ungene dine er ute med røverhistorier siden de gleder seg til å dra dit. Men samme om de snakker sant eller juger bør jo du og faren deres ta en prat om at ungene går å sier at stemor slår dem. Anonymkode: 72fcc...a43 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #3 Skrevet 10. oktober 2022 Du må snakke mer med barna om dette, spesielt førskolebarnet er gammel nok til å kunne fortelle. Ikke still ledende spørsmål, men ta utgangspunkt i det barnet har sagt, bruk samme ord som barnet brukte. Les gjerne litt om hvordan man snakker med barn om slikt før du tar det opp. Stine Sofies Stiftelse og Redd Barna har gode tips. Anonymkode: edcd2...8ca 12 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #4 Skrevet 10. oktober 2022 Hvordan kom dette opp, og hvordan forteller de det? Uoppfordret, konkrete eksempler? Anonymkode: a8e99...153
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #5 Skrevet 10. oktober 2022 Jeg tenker du skal ta dem på alvor. I verste fall kan du kontakte barneverntjenesten for råd. Jeg kom selv hjem og fortalte at pappa slo, men jeg hylgråt allerede på onsdag før pappahelg og var helt panisk. Tok lang tid før samværene ble stoppet, dessverre. Men det gikk bra. Var vel rundt samme alder som din eldste. Anonymkode: 7d74a...140 12 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #6 Skrevet 10. oktober 2022 Prøv å snakk litt mer med ungene. Fiske litt når de sier det...ja kan du hvis mamma hvordan X slo? Så hardt? På armen? Var det sånn? Når var det? Ble du redd? Ble noen andre redde? Fikk du vondt? Osv. Anonymkode: 5218b...79e 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #7 Skrevet 10. oktober 2022 Stemor har vært i livene deres en god stund, så det er jo ikke rart om de er blitt glade i henne, og gleder seg til å møte far (og henne). Kan Jo være at Hun er verdens snilleste, men I frustrasjon eller sinne slår. Barn har lett for å tilgi. Ville absolutt tatt de på alvor Anonymkode: 4ca46...da2 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #8 Skrevet 10. oktober 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Prøv å snakk litt mer med ungene. Fiske litt når de sier det...ja kan du hvis mamma hvordan X slo? Så hardt? På armen? Var det sånn? Når var det? Ble du redd? Ble noen andre redde? Fikk du vondt? Osv. Anonymkode: 5218b...79e Altså ledende spørsmål? Anonymkode: 85707...bf6 22 3
Sveija Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 Ville tatt barna på alvor, iallefall prøvd å finne ut mere 2
Kaisada Skrevet 11. oktober 2022 #10 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har 3 barnehagebarn, der yngste er 2,5 år, mellomste snart 4 og største begynner på skolen neste år. Pappan og jeg skilte oss,mens minsten var 3mnd, da fortalte han meg at han var forelsket i en annen og flyttet direkte inn til henne og hennes barn på 10 og 16. Guttene er hos faren anhver helg og 2 ganger i uka. Nå sier han mellomste og største at navn slår dem, men jeg ser ingen merker, Hvor mye skal jeg stole på dette? de er glade når stemoren og faren kommer og synes det er veldig stas med de 2 store jentene,men skal jeg stole på dem? For hvis det er sant kan jeg jo ikke sende de dit og hvordan går jeg evt videre? Anonymkode: a1d2a...dfb Dere som sier at barn kommer med røverhistorier når de forteller om overgrep, hva har barna å tjene på at de sier de? Ta det på høyt alvor når barn forteller om noe som ikke skal skje. Mange slag gir ingen merker, og psykisk vold setter de største merkene på innsiden. Ikke la dette forbigå i stillhet som et oppmerksomhetssøkende utsagn fra et ustabilt barn. 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #11 Skrevet 11. oktober 2022 Vi har en venninne med små barn der den ene sa "mamma slår meg" flere ganger, det viste seg at mens mamma skulle hjelpe med skoene sto minsten urolig og armen til mamma dyttet han overendre i prosessen, dette ble til "mamma slår meg" som da søskenene også fanget opp og "mamma slo A" ble fortalt i bhg.. Så personalet stilte spm, og fant etterhvert ut hva som hadde skjedd og snakket med mor - som selvsagt ble ekstremt opprørt, og lettet ikke minst, men jeg tenker at i en hvis alder skal man være utrolig forsiktig med både å tro og å tvile, man må rett og slett komme til buns i dette, som når barna sier at xx slår meg, spør hva som skjedde og la barna fortelle.. Anonymkode: 61048...f0e 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #12 Skrevet 11. oktober 2022 Off håper ikke dette er sant, Ville sagt at barnet sa det, men i den alderen så sier bare sånt løst rundt til både barn og voksne. Anonymkode: aefb2...6e6
Embla Othea Skrevet 11. oktober 2022 #13 Skrevet 11. oktober 2022 Ta barnet på alvor. Undersøk det nærmere. 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #14 Skrevet 11. oktober 2022 Hvorfor spør du ikke far og hva som foregår? Merkelig at en må etter blåmerker for å få en dialog Anonymkode: 11873...aaa 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #15 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi har en venninne med små barn der den ene sa "mamma slår meg" flere ganger, det viste seg at mens mamma skulle hjelpe med skoene sto minsten urolig og armen til mamma dyttet han overendre i prosessen, dette ble til "mamma slår meg" som da søskenene også fanget opp og "mamma slo A" ble fortalt i bhg.. Så personalet stilte spm, og fant etterhvert ut hva som hadde skjedd og snakket med mor - som selvsagt ble ekstremt opprørt, og lettet ikke minst, men jeg tenker at i en hvis alder skal man være utrolig forsiktig med både å tro og å tvile, man må rett og slett komme til buns i dette, som når barna sier at xx slår meg, spør hva som skjedde og la barna fortelle.. Anonymkode: 61048...f0e Dette. Min mellomste kan komme på forskjellige historier for å få sympati. Han kan si at noen dyttet ham og han blødde,vi finner aldri merker eller "blødninger". Han sier det samme i barnehage. Det er utrolig slitsomt og ubehagelig for oss foreldre. Uansett,det er ikke alle barn som har vill fantasi så det skader ikke å snakke med barnet for å finne ut mer. Anonymkode: 2fe73...797 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #16 Skrevet 11. oktober 2022 Kaisada skrev (17 minutter siden): Dere som sier at barn kommer med røverhistorier når de forteller om overgrep, hva har barna å tjene på at de sier de? Ta det på høyt alvor når barn forteller om noe som ikke skal skje. Mange slag gir ingen merker, og psykisk vold setter de største merkene på innsiden. Ikke la dette forbigå i stillhet som et oppmerksomhetssøkende utsagn fra et ustabilt barn. Burde prate med faren slik at han også blir obs på ting. Anonymkode: 69e18...09d
Gjest Helene93 Skrevet 11. oktober 2022 #17 Skrevet 11. oktober 2022 Det er ikke du som skal etterforske vold, vold er kriminalitet og skal meldes til politiet alltid. Spesielt hvis det handler om barn som blir utsatt for vold. Snakk med politiet istedenfor å undersøke selv. Stille barn ledende spørsmål er tåpelig. Politiet og barnehus er trent på dette, det er jobben deres. La de gjøre den
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #18 Skrevet 11. oktober 2022 Kaisada skrev (19 minutter siden): Dere som sier at barn kommer med røverhistorier når de forteller om overgrep, hva har barna å tjene på at de sier de? Ta det på høyt alvor når barn forteller om noe som ikke skal skje. Mange slag gir ingen merker, og psykisk vold setter de største merkene på innsiden. Ikke la dette forbigå i stillhet som et oppmerksomhetssøkende utsagn fra et ustabilt barn. Jeg er helt enig i at det er verdt å undersøke, men jeg har også vært borti røverhistorier. De er ute etter oppmerksomhet som regel, og ei jente var utrolig oppfinnsom og fant på helt egne historier som ikke hadde skjedd (Jeg kunne jo selv se på avstand at noen av historiene var noe helt annet eller at familiemedlemmer ikke en gang var hjemme da det hun sa skulle ha skjedd). Det var vanskelig for foreldrene at hun gikk rundt å sa slike ting, men hun vokste det av seg. (Hun var tvilling blant fire søsken og fant nok en måte for å få oppmerksomhet) Anonymkode: 7e095...746 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #19 Skrevet 11. oktober 2022 Du skal ta det på alvor, men du skal også ha mente at det kan være en versjon av dette: 43 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har en venninne med små barn der den ene sa "mamma slår meg" flere ganger, det viste seg at mens mamma skulle hjelpe med skoene sto minsten urolig og armen til mamma dyttet han overendre i prosessen, dette ble til "mamma slår meg" som da søskenene også fanget opp og "mamma slo A" ble fortalt i bhg.. Så personalet stilte spm, og fant etterhvert ut hva som hadde skjedd og snakket med mor - som selvsagt ble ekstremt opprørt, og lettet ikke minst, men jeg tenker at i en hvis alder skal man være utrolig forsiktig med både å tro og å tvile, man må rett og slett komme til buns i dette, som når barna sier at xx slår meg, spør hva som skjedde og la barna fortelle.. Anonymkode: 61048...f0e Anonymkode: 47708...01a 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #20 Skrevet 11. oktober 2022 Barn i den alderen kan fint finne på å si sånne ting. F.eks så fortalte mitt barnebarn i barnehagen at faren slo henne bare han kom borti henne. Ansatte i barnehagen fant fort ut at det var tull da hun etterhvert sa det samme om dem også. Likevel så kan det være sant det barna dine forteller, du bør undersøke mer for å finne ut om det stemmer, men trå varsomt. Anonymkode: 66fcd...b02 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå