Gå til innhold

Mikrosparing er bakvendt sparing, oppfordrer til sløseri?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Brukar0
Mrs Robinson skrev (11 minutter siden):

Tja..

Dere får prøve å spare det dere sløser istedenfor, og se etter en stund hvilket forhold dere har til sparing etter det :)

Wtf, hva vet du om min sløsing og sparing? 

Tåler du ikke at folk har andre meninger enn deg?

Endret av Anonym Brukar0

Fortsetter under...

Mrs Robinson skrev (1 time siden):

Tja..

Dere får prøve å spare det dere sløser istedenfor, og se etter en stund hvilket forhold dere har til sparing etter det :)

For du tror at de som har mikrospar ikke har noe annet forhold til sparing? 😂 denne tråden blir mer og mer komisk.

Anonymkode: 6c8f6...483

• Liker 2
Mrs Robinson skrev (13 timer siden):

Det handler om psykologi og belønningssystem i hjernen. 

Du bruker kortet og sparer eks 50 kr = du blir "belønnet" av å bruke penger, og hjernen skaper en kobling mellom å bruke penger gir belønning.

Om du derimot unngår å bruke penger, og heller setter beløpet du ville brukt på sparekonto = belønning for å IKKE bruke penger, og de samme mekanismene i hjernen slår til 

Det har overhode ikke fungert sånn i min hjerne, i alle fall.

Anonymkode: 398b2...18c

• Liker 3
Mrs Robinson skrev (4 timer siden):

Tja..

Sløser? Det er ikke sånn at man sløser hver gang man trekker kortet. Regner med også du må kjøpe mat i butikken? Det virker som om du driver med noe hobby-psykologi-greier her som fungerer heller dårlig. 

• Liker 1

Mikrospar er genialt. Hver  gang jeg drar kortet går det kr 50 inn på en gavekonto. Tenker ikke på det men ser jo i nettabnken at det vokser jevnt og trutt. Så er det bare og ta ut til fødselsdager og jul  🤑

Anonymkode: a4f1e...89b

• Liker 1
Anonym Brukar0 skrev (7 timer siden):

Wtf, hva vet du om min sløsing og sparing? 

Tåler du ikke at folk har andre meninger enn deg?

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For du tror at de som har mikrospar ikke har noe annet forhold til sparing? 😂 denne tråden blir mer og mer komisk.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har overhode ikke fungert sånn i min hjerne, i alle fall.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sløser? Det er ikke sånn at man sløser hver gang man trekker kortet. Regner med også du må kjøpe mat i butikken? Det virker som om du driver med noe hobby-psykologi-greier her som fungerer heller dårlig. 

Hvorfor har dere behov for mikrospar da, hvis dere har så god økonomisk kontroll? 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 18.27):

Dukket opp i Sbanken nå:

image.png.3c7eb13334d15c5f2823979a4bd9db97.png

Er ikke dette helt bakvendt? Bankene senker folks psykiske terskel for pengebruk og oppfordrer til sløsing? Bruke penger for å spare? Den beste sparingen er kronene man ikke bruker. Fast månedlig trekk er bedre.

Anonymkode: dd510...847

Jeg elsker mikrospar. Har på 10kr, og pengene havner på en konto jeg ikke ser i nettbanken, så glemmer av den. Gikk inn å sjekket nå, har over 15K jeg ikke visste om. 

Anonymkode: d62f4...d85

• Liker 2
Mrs Robinson skrev (16 timer siden):

Det handler om psykologi og belønningssystem i hjernen. 

Du bruker kortet og sparer eks 50 kr = du blir "belønnet" av å bruke penger, og hjernen skaper en kobling mellom å bruke penger gir belønning.

Om du derimot unngår å bruke penger, og heller setter beløpet du ville brukt på sparekonto = belønning for å IKKE bruke penger, og de samme mekanismene i hjernen slår til 

Helt riktig. 

Mrs Robinson skrev (2 timer siden):

Hvorfor har dere behov for mikrospar da, hvis dere har så god økonomisk kontroll? 

Jeg har ikke behov for det, jeg synes bare det er en fin måte å spare litt ekstra på. Nå har jeg ikke det lengre, siden jeg byttet bank og den nye banken dessverre ikke har dette. 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke behov for det, jeg synes bare det er en fin måte å spare litt ekstra på. Nå har jeg ikke det lengre, siden jeg byttet bank og den nye banken dessverre ikke har dette. 

Hvorfor ikke bare overføre en sum til sparekonto i stedet?

• Liker 1

Annonse

Det var sånn sparing som virkelig fikk fart på sparekontoene mine. Og nå sparer jeg både på den måten og annen fast sparing hver mnd. Alt på autotrekk så det krever ingenting av meg. 

Anonymkode: 496fb...0a6

• Liker 1
Annonse
Mrs Robinson skrev (4 timer siden):

Fordi det er en kjekk måte å spare litt ekstra på 🤷🏼‍♀️ det er ikke store beløp u seg selv, men mikrospar, coop-overskudd og penger som vippses samt bursdagsgaver ect ect blir noen ekstra tusen kroner i året. Har gjort det slik i flere år og det har ført til 40-50 000 kr i tillegg til fast sparing (at som vippses feks går til en sparekonto og ikke tilbake på bruk selv om jeg har lagt ut).

Skjønner jo hvorfor TS opprettet denne tråden om det til og med er ukjent at småbeløp også kan bli store summer og at alle monner drar 🙃 Skal ikke kimse av småsparing!

• Liker 1
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi det er en kjekk måte å spare litt ekstra på 🤷🏼‍♀️ det er ikke store beløp u seg selv, men mikrospar, coop-overskudd og penger som vippses samt bursdagsgaver ect ect blir noen ekstra tusen kroner i året. Har gjort det slik i flere år og det har ført til 40-50 000 kr i tillegg til fast sparing (at som vippses feks går til en sparekonto og ikke tilbake på bruk selv om jeg har lagt ut).

Skjønner jo hvorfor TS opprettet denne tråden om det til og med er ukjent at småbeløp også kan bli store summer og at alle monner drar 🙃 Skal ikke kimse av småsparing!

Men har man god økonomisk sans så går de samme pengene  til sparing uansett... 

• Liker 2
Mrs Robinson skrev (3 minutter siden):

Men har man god økonomisk sans så går de samme pengene  til sparing uansett... 

Yes men da kan vel de som ønsker å gjøre det på den måten bare fortsette med det? 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Yes men da kan vel de som ønsker å gjøre det på den måten bare fortsette med det? 🤷🏼‍♀️

By all means 

Bare merkelig måte å "spare" på 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...