Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en rolig morgen, med juleprogrammer på tv, må iallfall se Snekker Andersen og Askepott. Barna får litt julegodis etter frokost. 
Vi går ofte en tur ut etter Askepott for å få litt frisk luft. Deretter er det Disney Julekavalkade på tv. Etter denne er det dusj, pynte seg og dra i kirken (det blir ikke hvert år, når vi skal ha gjester hos oss har vi ikke tid). 
Kl. 17 er det julemiddag, pinnekjøtt hos oss (både i vårt hjem eller hos mine foreldre og svigerforeldre). Deretter dessert, som regel vaniljeis med bær. 
Etterhvert kommer julegavene,og etter det er det kaffe og kaker. 
Alltid faste tradisjoner, alltid like koselig❤️ 

Anonymkode: 1fad8...b0e

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har en rolig morgen, med juleprogrammer på tv, må iallfall se Snekker Andersen og Askepott. Barna får litt julegodis etter frokost. 
Vi går ofte en tur ut etter Askepott for å få litt frisk luft. Deretter er det Disney Julekavalkade på tv. Etter denne er det dusj, pynte seg og dra i kirken (det blir ikke hvert år, når vi skal ha gjester hos oss har vi ikke tid). 
Kl. 17 er det julemiddag, pinnekjøtt hos oss (både i vårt hjem eller hos mine foreldre og svigerforeldre). Deretter dessert, som regel vaniljeis med bær. 
Etterhvert kommer julegavene,og etter det er det kaffe og kaker. 
Alltid faste tradisjoner, alltid like koselig❤️ 

Anonymkode: 1fad8...b0e

Hørtes koselig ut 🥰

• Hjerte 1
Skrevet

Før barn: 

Stå opp i ni-tiden, lese bok og kose meg. Se Askepott og tegnefilmer. Dra til mine foreldre og spise julegrøt til lunsj. Gå en tur i nabolaget deres (barndomstraktene mine) og se på julepyntede hus og kjenne duften av pinnekjøtt bre seg. Komme tilbake, dusje og pynte meg. Så er det sølvguttene, spise pinnekjøtt med multekrem til dessert. Åpne gaver. Spise kaker og snop. 

Etter barn: egentlig ingen tradisjoner ennå, hver jul har vært annerledes i takt med barnas skiftende behov.. 

I år blir det vel ut og leke, spise julegrøt til lunsj, småtten skal sove, så enten trille ham, eller være den som underholder en overgiret storebror. Åpne gavene til ungene (de får ikke være lenge oppe, så åpner før middag). Så kommer selskap til oss.... dessverre... middag, få mine unger i seng, åpne gaver med de større barna (kanskje rekkefølgen må endres), kaker osv... 

Savner intenst julen før barn.. Fred, ro, kos.. Ikke overgirede unger i turbomodus, som bare sutrer og maser og er helt på tuppa... 

Anonymkode: 7a93c...ca2

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg feirer jul alene for tolvte gang. Ble utsatt for grov omsorgsvikt og mye traumatisk i livet mitt. Så da var det naturlig å bli sviktet av helsevesenet og alt annet også, som da har ført til at jeg har havnet utenfor alt. Så da blir det å sitte i år også i en mørk liten hybel, for blakk til å gjøre noe ut av det.

Anonymkode: 11e3a...e9e

• Hjerte 7
Skrevet

Dessverre er tradisjoner i endring fordi familien blir mindre, foreldre er gått bort, søsken har flytta osv. Ville gjerne hatt en jul der alle er samla men folk bryr seg ikke så mye som meg  . Noen liker å komme til dekka bord så det er meg det blir stress på. Denne jula skal jeg være en egoklump og gjøre det JEG syns er hyggelig så får andre godta det. 

Anonymkode: d9bd4...10c

• Liker 2
Skrevet

Min drømmejul er tv og kaffe fram til lunsj,  julelunsj med kaker kl 14,, mer tv og lage julemiddag, gaver og så kaffe og kaker senere .

Anonymkode: d9bd4...10c

• Nyttig 1
Skrevet

Veldig rolig formiddag m Askepott og innpakking av de siste gavene. Dekker bord og lager middag, alle pynter seg og vi spiser kl 17. Etterpå blir det etter hvert kaffe og dessert/kaker, og vi pakker ut gavene. Resten av kvelden er masse prat og vi koser oss sammen. 

Samme tradisjoner som årene før og det vi vokste opp med. 

Anonymkode: bd5e5...554

Skrevet

Når jeg vokse opp så var det i alle fall sånn at ungene kunne gjøre hva pokker dem ville  i løpet av dagen, uten at foreldrene gadd å bry seg. De planla heller aldri noe som helst "aktiviteter" eller noe som helst. Ingen spesiell frokost heller, ettersom det skulle være ordentlig julemiddag en eller annen gang om ettermiddagen. 

Etter middag var det selvfølgelig dessert, og så julegavene om kvelden. Kanskje se på en eller annen film eller noe, hvis noe på TV er av interesse.    

Anonymkode: 4c247...3eb

Skrevet

Jeg har ikke barn enda, men gleder meg veldig til å ha barn når det er jul 🥰. Jeg har også bursdag på lille julaften, har alltid elsket det - men nå som jeg blir 30(!!!) år, finner jeg det særdeles ugunstig.

Jeg står opp tidlig, får med meg litt hyggelige julefilmer og spiser en julefrokost. Samboer og jeg åpner julestrømper, og koser oss med det i jule-pysjamas. (Noen ganger går jeg i kirken, men det er et par år siden sist). Så er det jo enten å gjøre seg klar til avreise, eller legge ribba i ovnen. I år blir det nok tidlig avreise da vi skal på overnatting, så får krysse fingrene for at jeg får sett det obligatoriske på TV 😅.

Anonymkode: dcd29...694

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg feirer jul alene for tolvte gang. Ble utsatt for grov omsorgsvikt og mye traumatisk i livet mitt. Så da var det naturlig å bli sviktet av helsevesenet og alt annet også, som da har ført til at jeg har havnet utenfor alt. Så da blir det å sitte i år også i en mørk liten hybel, for blakk til å gjøre noe ut av det.

Det er fortsatt 2 måneder til, trenger aldeles ikke være blakk. Er også flere lavterskel tilbud som feirer veldig fine julaftener sammen, i Oslo er det julefeiring og julemiddag f.eks. 😊 Ingen skal måtte sitte alene, hvis de ikke ønsker det selv.

Anonymkode: dcd29...694

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Stå opp skikkelig seint. Så gjør vi festlige ting. Verden er overraskende tom for folk som morer seg julaften. Den er derfor perfekt til aking, skigåing, snøballkast, trening eller annet. En trenger også ordentlig aktivitet før julemiddag.

Rundt 16-17 samles vi til julemiddag. Den som er «hjemme» setter ribba i ovnen og det gjøres lettvint dugnad på tilbehør. Viktig at ingen voksne må kaste bort dagen på matlaging og pynting.

Så pyntet antrekk, middag og pakkeåpning. Så hjem. (For å være ærlig pakkes en del gaver opp hjemme enten lille julaften eller julaften morgen, hva enn som passer best. Kjedelig å frakte masse gaver, enda kjedeligere å se på åpning av pakker). Jeg skulle gjerne hatt snøballkamp på kvelden, også. Kjedelig å bare sitte og se på gaver. Men folk enes ikke med meg, og en kan ikke holde snøballkamp alene. Så sitte på sofaen er agenda for kvelden.

Anonymkode: e4d08...1ed

Skrevet

Er vokst opp med en mor som alltid var utslitt julaften, så har prøvd å ta lærdom av det. Hun ville bare det beste for oss barna, men var alene om alt av forberedelser til jul. Hun er fortsatt gift med min far. 

Julaften morgen, går i pysj hele formiddagen. Lager julebrunsj til de rundt meg. Ser tv, film og Disney. Går ikke ut av huset. Mangler vi noe, ja så mangler vi det. Forbereder julemiddag. Setter ting i ovnen, får litt oversikt. 

Nå har jeg feiret jul sammen med datteren min alene i mange år, og etterhvert sambo. I tillegg, fostersønn, nære venner, rundt bordet hos meg er det alltid plass. Flere er muslimer, de får spise pinnekjøtt. Jeg gjør også det. 1 kilo eller 3, tar samme tiden. Et lite stykke ribbe, tilbehør, samme saus, kålrabistappe, orker ikke lage selv, tar posevarianten. Orker ikke slite meg ut på julemiddag, bare koser meg. 

Nå liker jeg å lage mat til flere. Dusjer og kler meg kanskje kl 15, pysjen fram til da, for så å starte julemiddag. Engasjerer alle i huset til å dekke bord. Julaften hos meg er bare rolig. Etter middag, koke kaffe, åpne gaver, spise dessert, se film igjen.  

1. juledag, spise rester. Lager ikke annen middag. Gå en lang tur, få frisk luft. Se film. 

Jeg tror at om julen skal bli fin, må man posjonere ut krefter før jul. Ingen liker: nå er det jul, nå skal vi kose oss!  Jeg setter advent som en fin ting. Nei, jeg har ikke lilla ting i huset for 3 uker, for så å ha julerødt i 2 uker. Hver enkelt av oss må tenke over hva vi vil bruke tiden til. Sammen med barna? Rundvask? Skifte farger på gardiner og duker i hele hjemmet? 

Jeg har landet på min tradisjon. I år kommer den til å avvike fra normalen siden jeg nettopp har flyttet. Men ingen kommer til å dø om julegardinene ikke kommer opp i år, eller om jeg ikke greier å bake mine 2 slag kaker. Julemiddag blir det uansett, inkludert flere ved bordet. Vi skal kose oss og se filmer. Ren avslapping  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sender gode tanker 

Skrevet

Før vi la oss lille julaften satte vi ut mat til nissen og la fram barnas julestrømper. Når de står opp julaften ser de at han har vært. Det er smuler på tallerkenen, kaffeskvett i koppen og han staver alltid "takk" i klementinskall. Selv om barna for lengst har sluttet å tro på julenissen er denne tradisjonen helt nødvendig og magisk hvert år. Så kikker de litt på gavene under treet og det de fikk i julestrømpen. Etterpå spiser vi frokost sammen før det er de tradisjonelle juleprogrammene på NRK. Disse er nok viktigere for meg og mannen enn for barna, men de er litt til og fra ut fra hvilket program de vil se. Disney ser alle på.

Innimellom TV gjør vi i stand julemiddagen (enten kalkun eller ribbe) og spiller litt brettspill og/eller skravler med evt julegjester som bor hos oss. Etter hvert dekker vi på pent julebord og pynter oss og vi får flere julegjester. Ca kl 17 er det julemiddag. Når den er ferdig hjelper alle til med å rydde av bordet, sette bord rester og få unna det verste av oppvasken. Etterpå setter vi oss i stua, har på litt rolig julemusikk i bakgrunnen og setter fram kaffe, god drikke, julekaker og julegodteri. Så begynner gaveåpningen (omtrent halvveis i denne settes desserten fra, ingen orker dessert rett etter julemiddagen). Vi bruker god tid og åpner gavene én og én så alle får se. Når gaveåpningen er ferdig blir det brettspill og julegodt ut i de sene nattetimer.

1. juledag starter med stor julefrokost. Vi dekker på et digert koldtbord med alle slags gode ting og dette koldtbordet følger oss som frokost hele resten av julen. Barna koser seg med julegaver, vi ser kanskje en julefilm og så spiller vi mye brettspill både denne dagen og hele julen. Middagen er den retten vi ikke hadde på julaften, altså kalkun eller ribbe. 

Jeg gleder meg, julen er helt magisk og enda bedre med barn. :hjerte:

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.10.2022 den 15.14):

Før barn: 

Stå opp i ni-tiden, lese bok og kose meg. Se Askepott og tegnefilmer. Dra til mine foreldre og spise julegrøt til lunsj. Gå en tur i nabolaget deres (barndomstraktene mine) og se på julepyntede hus og kjenne duften av pinnekjøtt bre seg. Komme tilbake, dusje og pynte meg. Så er det sølvguttene, spise pinnekjøtt med multekrem til dessert. Åpne gaver. Spise kaker og snop. 

Etter barn: egentlig ingen tradisjoner ennå, hver jul har vært annerledes i takt med barnas skiftende behov.. 

I år blir det vel ut og leke, spise julegrøt til lunsj, småtten skal sove, så enten trille ham, eller være den som underholder en overgiret storebror. Åpne gavene til ungene (de får ikke være lenge oppe, så åpner før middag). Så kommer selskap til oss.... dessverre... middag, få mine unger i seng, åpne gaver med de større barna (kanskje rekkefølgen må endres), kaker osv... 

Savner intenst julen før barn.. Fred, ro, kos.. Ikke overgirede unger i turbomodus, som bare sutrer og maser og er helt på tuppa... 

Anonymkode: 7a93c...ca2

Trist å lese...

Anonymkode: 7ef5b...66e

Skrevet

Jule frokost 3 Nøtter til Askepott Mikkes Jul Donald og  vennene hans Ebenezer Scrooge klokken 17:00 er det på kirkegården og tenne lys og sette ned kranser og si noen ord til de kjære som jeg har mistet gjennom de siste 30 årene deretter er det julemiddag på sykehjemmet der pappa bor på hans rom 

Skrevet

Jobber til ca. 12, så har vi en relativt tidlig middag da vi har familiemedlemmer som ikke holder lenge ut og så er det midnattsmesse i min lokale katolske menighet. 

Anonymkode: bf1bd...dc9

Skrevet

Starte dagen med å lage ein god frukost. Ete lenge i ro og mak, men passe på å vere ferdig med oppryddingen til Askepott begynnar. Sette fram litt julegodis, og kose oss med Askepott. Så er det graut . Vi er begynt med fjordlandgraut, for mindre stress, og meire kos🙂 Etter det må pinnekjøttet settast på kok, må skrelle kålrabi og poteter. Lage riskrem til dessert. Så er det Disneykavalkade, og det er viktig😀 Dekke fint bord til julemiddagen. Ta ein dusj og hoppe i finklærne. Være ferdig dusja og pynta til Sølvguttene  begynnar, og kjenne at julefreden senkar seg. Siste innspurt  på julemiddagen, som er klar rundt seks. Etter det, gaveåpning og kaffi og julekaker. Elskar jul, men saknar pittelitt den tida ein berre kune krølle seg i sofaen med godis , og ikkje styre med matlaging heile tida...😜 Prøver å ikkje stresse, men heller ta seg tid til å kose seg. Kunne sjølvsagt krevd meir av mine store barn, men ynskjer å gi dei den gode avslappande jula som eg sjølv hadde...😜😀

• Liker 1
Skrevet

Er voksen, men har ikke egen familie enda, så er hos mine foreldre på andre siden av fjellet.

Jeg er så forferdelig B-menneske at jeg ikke klarer å stå opp for å lage god frokost og sitte lenge, men jeg klarer å lage meg noe godt til Askepott begynner. Etter Askepott har vi Julestjernen i bakgrunnen mens vi spiser julegrøt og gjør oss klar til å gå i kirken. Det har variert litt de siste årene, men før gikk vi alltid i den menigheten mine foreldre hører til og jeg er vokst opp i. Har også bare sett noe på YouTube om det passer bedre.

Annenhvert år kommer min bror på besøk, men opplegget er noenlunde det samme. Vi spiser pinnekjøtt som har kost seg i ovnen mens vi var borte, så pakker vi opp gaver og spiller gjerne et spill sammen eller bare snakker. Synes det er koselig og ikke særlig mye stress siden vi er maks 5 personer og det er forholdsvis lite gaver.

Skrevet
Millia skrev (26 minutter siden):

Kunne sjølvsagt krevd meir av mine store barn, men ynskjer å gi dei den gode avslappande jula som eg sjølv hadde...😜😀

Mødre er gode på julemagi. :hjerter_rundt:

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...