AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #21 Skrevet 27. september 2022 Vi har risgrøt med mandel på lille julaften. En stor og god kveldsmat på kvelden. Julaften har vi pinnekjøtt med tilbehør, alltid. Både jeg og mannen er oppvokst med det. Dessert varierer. Så kaker og kaffe etter julegavene. Første juledag har vi en stor julebrunsj. Fisk, kalkun eller ribbe til middag, varierer. Familieselskap 2. juledag med middag, dessert, kaker og kaffe. Anonymkode: 398d8...ba2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #22 Skrevet 27. september 2022 Lille julaften har vi «kveldsmat» med julens bakst (aniskringler, lefser, julebrød ect.) og masse pålegg (hjemmelagd og butikkkjøpt) salater og diverse annet godt. Dette serveres også 1. juledag til en lang lunsj, med alle om vil komme. Julaften er det pinnekjøtt og ribbe, med litt ulikt tilbehør fra år til år. Utover det har vi lite tradisjoner, men gjerne kalkun på nyttårsaften. Anonymkode: 24151...b5d
Arkana Skrevet 28. september 2022 #23 Skrevet 28. september 2022 Risengrynsgrøt med mandel til middag på lille julaften og alltid lefserull med spekeskinke mens vi ser Kvelden før kvelden etter å ha pyntet juletreet. Julaften har vi enten ribbe eller kalkun med masse godt tilbehør. Dessert er riskrem og bringebærsaus. 1. juledag er det ribbe eller kalkun (det vi ikke hadde på julaften). 2. juledag er det alltid rester av de to foregående dagene. Utover det har vi ingen faste middager i romjulen. Vi har imidlertid fast frokosttradisjon som starter 1. juledag og varer hele julen. Da har vi stort koldtbord med mye godt (juleskinke, gode spekepølser, røkelaks, eggerøre, hjemmelaget potetsalat, rødbetesalat, gode oster, godt brød, julepostei osv). Jeg elsker julefrokostene våre. 2
Wenda Skrevet 28. september 2022 #24 Skrevet 28. september 2022 Vi dekker på til frokost når vi står opp på julaften. Da er det gjerne frokost med mat vi som regel ikke unner oss ellers. Diverse spekemat, eggerøre, nystekte rundstykker osv Så kommer en del av familien hit utpå dagen og da spiser vi risengrynsgrøt Julemiddagen er som regel hos mine foreldre. Der serveres det alltid ribbe m/ tilbehør, desserter som karamellpudding, iskake, gelé, riskrem 1. juledag har vi svensk julemat som vi i prinsippet spiser til frokost, lunsj og middag. Og restemat 2. juledag På dette tidspunktet er vi ganske så mette på julemat at vi ofte går mer og mer over til mer vanlige middager. På nyttårsaften så varierer det litt på hva vi har. Som regel kalkun med potetsalat, grønn salat, saus, stekt sopp mm, andre ganger hender det vi lager en skikkelig god elggryte eller kantarellrisotto med noe mer
Embla Othea Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter #25 Skrevet 10. oktober 2022 Del juletradisjonene deres. 1
Fru Uperfekt Skrevet 10. oktober 2022 #26 Skrevet 10. oktober 2022 Julaften Lutefisk med tilbehør 1 Juledag Pinnekjøtt med tilbehør, gavene åpnes på morgenkvisten ellers ganske standar norsk jul Jeg går i kirken alle dagene, de av barna som ønsker det får være med
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #27 Skrevet 10. oktober 2022 Nylig mista noen nære og tradisjoner er i endring, kanskje jeg finner en ny fin tradisjon. Akkurat nå er det eneste sikre at jeg ikke skal ut fra huset den 24. og at jeg skal spise ribbe og være sammen med familien. Anonymkode: bc509...85b 1
minister-mio Skrevet 10. oktober 2022 #28 Skrevet 10. oktober 2022 Fru Uperfekt skrev (3 timer siden): Julaften Lutefisk med tilbehør 1 Juledag Pinnekjøtt med tilbehør, gavene åpnes på morgenkvisten ellers ganske standar norsk jul Jeg går i kirken alle dagene, de av barna som ønsker det får være med Standard norsk er vel mer å åpne gaver julaften kveld? 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #29 Skrevet 10. oktober 2022 Her er det tradisjoner fra morgen til kveld, og skulle gjerne fortalt ned til minste detalj, men skal prøve å trekke ut noen. Vi som bor her, er mor, far og to barn. De eldste er utflyttet og har samboere og barn. Advent: Vi tenner lys, ser en julefilm og koser oss med gløgg, varm sjokolade og julebakst hver adventssøndag. Vi har og faste helger og dager til baking. Lillejulaften: Pynter hver krik og krok. 15.00 Julegrøt. Pga allergi, har vi ikke mandel, men fester et klistremerke under ene skåla, og så blander vi og bytter rundt, så ingen vet hvem som får merket. Besteforeldra kommer innom på ettermiddagen og får servert kaffi, gløgg og julekaker. Ca 19.00 pynter vi treet nesten ferdig 20.00 Spekemat med barn, svigerbarn og barnebarn. Måltidet avsluttes til Grevinnen og hovmesteren starter. Etter alle har lagt seg, pynter jegferdig treet, legger på duker, pynter bordene og tar fram fruktfat, godteskåler og julehefter. Julaften: Står opp og pynter oss litt. Julestrømpe og kos foran tv'n. Nissen har lagt igjen noen fellesgaver under treet, med brettspill o.l. Ca 10.30 Frokost med alt godt som tenkes kan. Dagen går med til matlaging, brettspill, tv-titting, julehefter og bare familiekos. Stivpynter oss, og spiser middag til sølvguttenes nydelige sang. Bordet er dekket med samme duk og servise som vi har brukt i over 25 år. Menyen er og den samme, som første jula vi feiret sammen, da vi var 19 og 21: ribbe og pinnekjøtt med alskens tilbehør. Bare at nå er vi 12 rundt bordet, i stedet for 2 store og en liten. Etter middag og opprydding åpner vi gaver. Vi deler ut, og åpner, en og en. Etter pakkene er det dessert, og så er det bare å nyte julenatta. Oi! Dette ble langt! Og enda kunne jeg skrevet mye mer detaljert😂 Anonymkode: 0502d...fcf 2 6
Fru Uperfekt Skrevet 11. oktober 2022 #30 Skrevet 11. oktober 2022 minister-mio skrev (4 timer siden): Standard norsk er vel mer å åpne gaver julaften kveld? Derav ellers, vet tysk tradisjon er mest normalt i Norge derfor nok engang ordet ellers 4
MyMichelle Skrevet 11. oktober 2022 #31 Skrevet 11. oktober 2022 (endret) Baker småkaker før jul, og gir bort til eldre slektning. Lillejulaften pynter jeg huset, og juletreet. Legger pinnekjøtt i vann. Ser Grevinnen og hovmesteren. Har jeg hatt det travelt tidligere så er dette også dagen for å legge på juleduker og henge opp julegardiner. Etter alt er pyntet er det sent og samboeren har lagt seg. Da slapper jeg av med et lite glass Gilde akevitt eller større glass hvitvin, mens jeg hører julemusikk 🎧 Eneste lys i stua er juletrelys, adventstjernen og adventslys. Julaften ser jeg Askepott og Disneytegnefilm på NRK. Samboeren lager tilbehøret til pinnekjøttmiddagen. Etter spising åpner vi julegaver 🎁. Så ser vi midnattsmesse fra Roma. Vi er ikke religiøse, men det er juletradisjon. Det er bare i stundene natt til julaften og til Askepott og tegnefilmene jeg føler kriblende julestemning. Den beste dagen i året! 🎄🥰 Glemte nevne juleheftene. Leser Nemi, Stomperud, Donald laget av nordmann, Flåklypa og kanskje mer. Begynner å lese lillejulaften. Det er forresten bare meg og samboeren. Foreldrene våre er døde. Jeg har ikke søsken eller barn. Hans feirer hos sine samboere sin familie eller til fjells. Verken samboeren min eller hans familie bryr seg om julen, bare om julematen. Jeg er omvendt. Endret 11. oktober 2022 av MyMichelle La til de to siste avsnittene 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #32 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her er det tradisjoner fra morgen til kveld, og skulle gjerne fortalt ned til minste detalj, men skal prøve å trekke ut noen. Vi som bor her, er mor, far og to barn. De eldste er utflyttet og har samboere og barn. Advent: Vi tenner lys, ser en julefilm og koser oss med gløgg, varm sjokolade og julebakst hver adventssøndag. Vi har og faste helger og dager til baking. Lillejulaften: Pynter hver krik og krok. 15.00 Julegrøt. Pga allergi, har vi ikke mandel, men fester et klistremerke under ene skåla, og så blander vi og bytter rundt, så ingen vet hvem som får merket. Besteforeldra kommer innom på ettermiddagen og får servert kaffi, gløgg og julekaker. Ca 19.00 pynter vi treet nesten ferdig 20.00 Spekemat med barn, svigerbarn og barnebarn. Måltidet avsluttes til Grevinnen og hovmesteren starter. Etter alle har lagt seg, pynter jegferdig treet, legger på duker, pynter bordene og tar fram fruktfat, godteskåler og julehefter. Julaften: Står opp og pynter oss litt. Julestrømpe og kos foran tv'n. Nissen har lagt igjen noen fellesgaver under treet, med brettspill o.l. Ca 10.30 Frokost med alt godt som tenkes kan. Dagen går med til matlaging, brettspill, tv-titting, julehefter og bare familiekos. Stivpynter oss, og spiser middag til sølvguttenes nydelige sang. Bordet er dekket med samme duk og servise som vi har brukt i over 25 år. Menyen er og den samme, som første jula vi feiret sammen, da vi var 19 og 21: ribbe og pinnekjøtt med alskens tilbehør. Bare at nå er vi 12 rundt bordet, i stedet for 2 store og en liten. Etter middag og opprydding åpner vi gaver. Vi deler ut, og åpner, en og en. Etter pakkene er det dessert, og så er det bare å nyte julenatta. Oi! Dette ble langt! Og enda kunne jeg skrevet mye mer detaljert😂 Anonymkode: 0502d...fcf Veldig koselige tradisjoner🥰 Men er dere virkelig alltid så nøye på klokkeslettene? Er ikke det litt stress? Og hva om det skjer noe som gjør at ene adventssøndagen eller den fastsatte bakedagen ikke kan fullføres på planlagt vis? Alt hørtes bare så fastsatt og nøye planlagt ut😊 Her er det ikke mye som er fastlåst på tidspunkt, bortsett fra pinnekjøttmiddagen på julaften, som serveres i 16.30-17.00 tiden. Ellers er det ingen fastsatte dager til hverken julefilmer, baking, vasking og pynting, men alt gjøres jo. Er gjerne veldig tidlig ute med juletrepynting og vasking, liker å bare slappe av og roe helt ned de siste dagene før jul😊 Anonymkode: 5c911...1b5
Arkana Skrevet 11. oktober 2022 #33 Skrevet 11. oktober 2022 LIlle julaften: Grøt med mandel til middag, vinneren får en sjokoladenisse. Etter middag pynter vi hus og tre før vi spiser lefseruller eller noe annet salt mens vi ser Kvelden før kvelden. Jeg tror julestemningen min når sitt høydepunkt nettopp når jeg synker ned i sofaen og ser det programmet mens jeg nyter et julepyntet hus. Før vi legger oss dekker vi på til julenissen med kaffe, klementiner og et utvalg julekaker, og barna legger fram julestrømpene. Julaften: Når vi våkner har julenissen vært og det er gaver under treet og velfylte julestrømper. Vi kan også se at han har spist maten for det er en kaffeskvett i koppen, kakesmuler på tallerkenen og han staver alltid "takk" i klementinskall. Når alle har stått opp spiser vi god frokost sammen og ser deretter på alle juleprogrammene på NRK (kanskje mest viktig for oss voksne som kjenner på nostalgien) innimellom matlaging. Så pynter vi oss, etter hvert kommer julegjestene (de som ikke allerede bor hos oss i julen). og rundt kl 17 spiser vi middag (enten kalkun eller ribbe). Etter julemiddagen tar vi raskt unna det verste av oppvasken før vi setter oss i stua med dessert, konfekt og julekaker og åpner gavene. Vi koser oss og bruker lang tid, alle åpner én og én. Etter gaveåpningen spiller vi brettspill og hygger oss til langt på natt. 1. juledag: Frokosten denne dagen er et stort koldtbord med alle slags gode ting og dette koldtbordet følger oss gjennom hele resten av julen. Nesten et av høydepunktene. MIddagen er det vi ikke spiste på julaften (altså kalkun eller ribbe) og det blir mye brettspill både i dag og resten av julen. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #34 Skrevet 11. oktober 2022 Noe av det aller viktigste for meg på julaften, er turen på kirkegården der vi tenner lys på pappas grav. Det er så vakkert med alle de tente lysene der. Anonymkode: 2ee9d...809 1 4
Gjest Warrior Skrevet 11. oktober 2022 #35 Skrevet 11. oktober 2022 (endret) Hjem til foreldrene mine lillejulaften. Pynter juletre. Står opp ca 10 på morgenen og spiser frokost. Trener litt Grøt i 12 tiden. Pinnekjøtt ca 17 tiden og dessert etterpå Åpner gaver etter vi har spist og slappet av en stund. Så koser vi oss med mat, kaker, kaffe for de som drikker det, og prating sent på kvelden/utover natta. Blir litt tv innimellom og litt forskjellig annet også. Endret 11. oktober 2022 av Warrior
Embla Othea Skrevet 11. oktober 2022 Forfatter #36 Skrevet 11. oktober 2022 Arkana skrev (12 timer siden): LIlle julaften: Grøt med mandel til middag, vinneren får en sjokoladenisse. Etter middag pynter vi hus og tre før vi spiser lefseruller eller noe annet salt mens vi ser Kvelden før kvelden. Jeg tror julestemningen min når sitt høydepunkt nettopp når jeg synker ned i sofaen og ser det programmet mens jeg nyter et julepyntet hus. Før vi legger oss dekker vi på til julenissen med kaffe, klementiner og et utvalg julekaker, og barna legger fram julestrømpene. Julaften: Når vi våkner har julenissen vært og det er gaver under treet og velfylte julestrømper. Vi kan også se at han har spist maten for det er en kaffeskvett i koppen, kakesmuler på tallerkenen og han staver alltid "takk" i klementinskall. Når alle har stått opp spiser vi god frokost sammen og ser deretter på alle juleprogrammene på NRK (kanskje mest viktig for oss voksne som kjenner på nostalgien) innimellom matlaging. Så pynter vi oss, etter hvert kommer julegjestene (de som ikke allerede bor hos oss i julen). og rundt kl 17 spiser vi middag (enten kalkun eller ribbe). Etter julemiddagen tar vi raskt unna det verste av oppvasken før vi setter oss i stua med dessert, konfekt og julekaker og åpner gavene. Vi koser oss og bruker lang tid, alle åpner én og én. Etter gaveåpningen spiller vi brettspill og hygger oss til langt på natt. 1. juledag: Frokosten denne dagen er et stort koldtbord med alle slags gode ting og dette koldtbordet følger oss gjennom hele resten av julen. Nesten et av høydepunktene. MIddagen er det vi ikke spiste på julaften (altså kalkun eller ribbe) og det blir mye brettspill både i dag og resten av julen. Hørtes koselig ut 🥰 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #37 Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Veldig koselige tradisjoner🥰 Men er dere virkelig alltid så nøye på klokkeslettene? Er ikke det litt stress? Og hva om det skjer noe som gjør at ene adventssøndagen eller den fastsatte bakedagen ikke kan fullføres på planlagt vis? Alt hørtes bare så fastsatt og nøye planlagt ut😊 Her er det ikke mye som er fastlåst på tidspunkt, bortsett fra pinnekjøttmiddagen på julaften, som serveres i 16.30-17.00 tiden. Ellers er det ingen fastsatte dager til hverken julefilmer, baking, vasking og pynting, men alt gjøres jo. Er gjerne veldig tidlig ute med juletrepynting og vasking, liker å bare slappe av og roe helt ned de siste dagene før jul😊 Anonymkode: 5c911...1b5 Neida, vi er ikke sånn supernøye, men klokkeslettene blir omtrent sånn, av seg selv, og på adventssøndagene kan kosestunden like gjerne være på formiddagen, som på kvelden. Stresser ikke, men har tradisjoner som passer familiens rytme😊 Anonymkode: 0502d...fcf
Rhodiola Skrevet 21. oktober 2022 #38 Skrevet 21. oktober 2022 Tråden er slått sammen med tilsvarende emne. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2022 #39 Skrevet 21. oktober 2022 Julaften har jeg alltid pinnekjøtt med tilbehør, og riskrem med mandel til dessert. 1 juledag er det ribbe med tilbehør og dessert hos mamma. Nyttårsaften er det pinnekjøtt med tilbehør og dessert. Og som regel fisk 2 juledag. Anonymkode: 8442f...85f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå