Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se tittel.

• Hjerte 1
Skrevet

Spiser julemat (ribbe etc) på julaften :) Ikke før. Andre gode middager også i jula. Liker å feire jula i jula, ikke i advent. Gleder meg til jul med god mat!! 

Anonymkode: 0b185...04d

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg prøver å unngå svineribbe før jul siden det er julemiddagen. Men spiser gjerne pinnekjøtt før jul.

Skrevet

Nei, venter med julemusikk, julemat, julepynt, julekalender og juledigg til desember. 

Anonymkode: bd62c...d49

Skrevet

Hele familien samles hos min mor etter Askepott på julaften for grøt med mandel i. Middag pleier være i 17-tiden. Hva vi har kommer an på hvor vi er. Er vi hos min ene søster så er det alltid ribbe. Er vi hos min bror (som er kokk) så disker han opp med noe annet, f.eks hjort. 

Så har samboer og jeg ofte ribbe hjemme en av de andre dagene i jula.

Anonymkode: 0bca0...0d6

Skrevet

Risgrøt med mandel lille julaften. Ribbe eller skinkestek til middag julaften, oftest lutefisk første dag. God frokost med nybakte rundstykker og masse pålegg (sild, røkelaks, egg, ulike kjøttpålegg, salater og sånt) i alle fall første og annen dag jul. 

Og så vil jeg ha riskrem, multekrem, fruktsalat og karamellpudding til dessert i løpet av jula, men det er ikke sånn at en av de må være på julaften. Og baker alltid en del småkaker (men hvilke varierer, må dog ha pepperkaker, og krumkaker til multekremen). Om vi har tid og gidder lager jeg karameller og brente mandler også. 

Anonymkode: ebd78...37c

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Mamma bruker å variere alt utifra hvem som kommer av barna og hva hun har lyst på. Så det rulleres på ribbe, pinnekjøtt, en annen kjøttrett jeg ikke aner navnet på og en sjelden gang kalkun. Noen ganger lager hun to sorter bare slik at folk kan velge. Ingen av oss har bedd om dobbeltservering, men hun mener at siden tilbehøret er likt på alt så kan hun likegodt ha to ting i stekovnen samtidig... :) 

Litt artig at det siste året vi falt ned på kalkun så valgte visst hele slekta å komme på mat hos mamma.... Så hvorfor vi ikke velger det hvert år siden alle virkelig ser ut til å elske det, er for meg en gåte 😜 

Dessert er det samme hvert år, og det diskes opp flere varianter hvert år som hun bruker gjennom hele jula: riskrem (kun julaften) og mandelpudding (kun 1. juledag), med gèlè, multekrem, krumkaker, fruktsalat og is begge dagene til, så folk finner hver sin smak. 

Nå gleder jeg meg til jul! 😄 

Endret av Bombasi
  • Hjerte 1
Skrevet

Ribbe julekvelden , kalkun ein dag i romjula pluss minst sju slag med småkaker. Ellrs varierer det frå år til år. 

Anonymkode: 6376b...c7b

Skrevet

Risgrøt med mandel til middag lille julaften, liten marsipangris til mandelfinneren, åpning av kakeboksene til "kvelden før kvelden". Har bakt 7 slag. På julaften starter dagen med felles julefrokost, godt brød, godt pålegg, sylte, rull, sild i ulike varianter, kokt egg, eggerøre, røkt laks m.m. Store fruktfat på bordet hele dagen. Middagen er tradisjonelt pinnekjøtt, med kålrotstappe, kjøttpølse, medisterpølse, potet. Desserten er riskrem med rød saus, og mandel. Stor marsipangris til mandelfinneren. På kvelden kommer det kaker på bordet igjen, som spises når gavene åpnes. Strømpe med godt og julehefte på døren til alle overnattende gjester (nå som barna er store og har flyttet hjemmefra) om morgenen 1 juledag. Felles brunsj 1 juledag, samme type som julaften. Til middag er vi enten invitert bort, eller hjemme, annet hvert år. Er vi hjemme så er det ribbemiddag med det tilbehøret som følger med. Og multekrem til dessert. 

Skrevet

Treg morgen, lang frokost. 
Skifte fra pysj til uteklær dersom man må ut og måke, eventuelt også stikke ned til foreldrene mine og spise risengrynsgrøt. 
Så er det noen timer i sofaen, gjerne med kakao, julehefter, tegnefilmer/julefilmer på tv, fyr i peisen. 
Så drar vi ned til mine foreldre igjen og feirer jul. Da er det ribbe med alt av tilbehør, sølvguttene er alltid på i bakgrunnen. Spiser alltid klokken 17:00. Blir sittende rundt bordet lenge…klokka blir fort 19-20 før vi starter med gavene. Ca kl 22-23 så rusler vi hjemover igjen og da er det som regel rett i seng. Dagen etterpå er det gjerne pysjen hele dagen, fyr i peisen, julemusikk og bare kos. 

Anonymkode: d1cca...d7d

• Hjerte 2
Skrevet

spiser julemat i jula, dvs ikke før 24. desember.

Anonymkode: 9aef5...516

• Liker 1
Skrevet

Julemat er lov fra 1.desember eller 1.søndag i advent, det som kommer først

Skrevet

i gammel tid var adventstida fastetid, og det er det mange gode grunner til at vi burde fastholdt i vår tid

Anonymkode: 9aef5...516

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg spiser gjerne pinnekjøtt en gang før jul siden vi ikke har det i selve julen. 

Anonymkode: c6cac...7b6

Skrevet

Spiser julemat som pinnekjøtt, ribbe og lutefisk ved spesielle anledninger før desember om det passer sånn. 

Skrevet

Spiser julemat kun i jula. 

Anonymkode: 2d64e...183

• Nyttig 1
Skrevet

Lille julaften er det rakfisk med tilbehør. Julaften spiser vi ribbe med medisterkaker, julepølse og øvrig tilbehør, riskrem med varm kirsebærsaus til. Vi spiser middag kl 19. 

Første juledag er det diverse god julemat som et lite mini-julebord.  Annen dag jul er det pinnekjøtt. Desserter de dagene varierer. 

Anonymkode: ac930...54b

Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Spiser som regel julemat på julebord i november. Men det blir uansett aldri det samme som på julaften. 

Skrevet

Julegrøt på formiddagen julaften. Juleskinke eller pinnekjøtt til middag.

Anonymkode: ce6ba...a51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...