AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #1 Del Skrevet 10. oktober 2022 Jeg leser på Google at dimethicone og andre silikoner egentlig ikke skal være poreclogging, men jeg får alltid mye mer whiteheads dagene etter og spesielt dagen etter eller om kvelden etter jeg har brukt en hudkrem med silikon i. Bruker jeg kremen med silikon i flere dager på rad så begynner jeg å få kviser. Dimethicone er i mye sminke og hudkremer så jeg syns det er vanskelig dette her. Er det fler enn meg som opplever det? Anonymkode: fa9ee...e4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 10. oktober 2022 #2 Del Skrevet 10. oktober 2022 Selv om dimethicone i prinsippet ikke er komedogen, så er den okklusiv, som betyr at den danner en fysisk barriere på hudoverflaten. Dette er fint for tørr/dehydrertvog sensitiv hud fordi det hindrer tap av fuktighet og beskytter mot ytre påkjenninger. For fet og/eller uren hud kan okklusive ingredienser bidra til at urenheter og overskuddstalg tetter igjen porene. Det er altså ikke silikonen i seg selv som er poretilstoppende. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #3 Del Skrevet 10. oktober 2022 Roci skrev (3 timer siden): Selv om dimethicone i prinsippet ikke er komedogen, så er den okklusiv, som betyr at den danner en fysisk barriere på hudoverflaten. Dette er fint for tørr/dehydrertvog sensitiv hud fordi det hindrer tap av fuktighet og beskytter mot ytre påkjenninger. For fet og/eller uren hud kan okklusive ingredienser bidra til at urenheter og overskuddstalg tetter igjen porene. Det er altså ikke silikonen i seg selv som er poretilstoppende. Åja så interessant! Hvilke andre typiske ingredienser er okkulsive? Må unngå dem fra nå for har fet hud og sliter særlig med det at jeg får whiteheads når jeg har hatt noe på huden! Vet du om noen av disse ingrediensene er det? CAPRYLIC/CAPRIC TRIGLYCERIDE, GLYCERIN, BUTYROSPERMUM PARKII (SHEA) BUTTER (BUTYROSPERMUM PARKII BUTTER), CARTHAMUS TINCTORIUS (SAFFLOWER) SEED OIL (CARTHAMUS TINCTORIUS SEED OIL), BEHENYL ALCOHOL, SODIUM ACRYLATES/C10-30 ALKYL ACRYLATE CROSSPOLYMER Dette er dag og nattkremen min, og selvom jeg ikke kan se noen silikoner i den så har jeg lagt merke til at rundt tuten på kremtuben legger det seg et lag som kjennes helt ut som voks sånn som fra vokslys som er dryppet og størknet! Anonymkode: fa9ee...e4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 10. oktober 2022 #4 Del Skrevet 10. oktober 2022 Silikoner, oljer og voks (wax) er typiske okklusive ingredienser, men det er ikke sikkert at du trenger å unngå dem helt. Det har nok mer betydning hvor mye av dem som finnes i produktet. Som en tommelfingerregel utgjør de 5-6 første ingrediensene rundt 80% av produktet, så desto lenger ned på lista en ingrediens befinner seg, jo mindre mengde inneholder produktet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 10. oktober 2022 #5 Del Skrevet 10. oktober 2022 Bare en "radikal" tanke, altså... Har du prøvd å ikke bruke noen "produkter" over en lengre periode? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #6 Del Skrevet 10. oktober 2022 Roci skrev (4 minutter siden): Silikoner, oljer og voks (wax) er typiske okklusive ingredienser, men det er ikke sikkert at du trenger å unngå dem helt. Det har nok mer betydning hvor mye av dem som finnes i produktet. Som en tommelfingerregel utgjør de 5-6 første ingrediensene rundt 80% av produktet, så desto lenger ned på lista en ingrediens befinner seg, jo mindre mengde inneholder produktet. Hva tenker du om den ingredienslisten jeg postet over? Kan noen ingredienser være silikon og voks uten at de står omtalt som wax eller har -cone ending også? Anonymkode: fa9ee...e4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #7 Del Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker 42 skrev (2 minutter siden): Bare en "radikal" tanke, altså... Har du prøvd å ikke bruke noen "produkter" over en lengre periode? 🤔 Ja, da får jeg kviser Huden min rett etter vask er veldig stram og tørr så den trenger fukt. Hvis ikke så smører den seg selv etter noen timer fordi jeg har fet hud, og det er jo greit at den gjør. Men om jeg deretter ikke bruker renseprodukter så får jeg kviser, og hvis jeg ikke fukter den på noen dager så blir den ubalansert og sensitiv og får kviser og rødheter. Anonymkode: fa9ee...e4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker 42 Skrevet 10. oktober 2022 #8 Del Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, da får jeg kviser Huden min rett etter vask er veldig stram og tørr så den trenger fukt. Hvis ikke så smører den seg selv etter noen timer fordi jeg har fet hud, og det er jo greit at den gjør. Men om jeg deretter ikke bruker renseprodukter så får jeg kviser, og hvis jeg ikke fukter den på noen dager så blir den ubalansert og sensitiv og får kviser og rødheter. Anonymkode: fa9ee...e4d Over lengre tid? Jaja.. da har ikke jeg noe å bidra med. Jeg kan bare svar for meg selv, (og evt. noen få andre), men det er ingenting som ødelegger huden i ansiktet mer enn "hudpleie-produkter", iaf 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roci Skrevet 11. oktober 2022 #9 Del Skrevet 11. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hva tenker du om den ingredienslisten jeg postet over? Kan noen ingredienser være silikon og voks uten at de står omtalt som wax eller har -cone ending også? Anonymkode: fa9ee...e4d Nei, ingen av ingrediensene er silikoner eller voks. Sheasmør er til en viss grad okklusiv, men er i den særstillingen at den også har fuktighetsgivende og mykgjørende egenskaper. Produkter med mye sheasmør kan gjøre fet hud fetere, men fører i seg selv ikke til urenheter. Safllor (safflower)-olje er riktignok en olje, men har anti-inflammatoriske egenskaper og tetter ikke til porene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 11. oktober 2022 #10 Del Skrevet 11. oktober 2022 Jeg reagerer VELDIG og umiddelbart på silikoner. Kan ikke bruke primer med silikon for eksempel. Men en av maskene til Paulas Choice hadde silikon (dimethicone mener jeg det var), og den tålte jeg innimellom 🤷♀️ Så usikker på hvilke og i hva slags kombo jeg reagerer. Isopropyl palmitate er og typisk hanske clogging. Bare Google de verste og hold deg unna de Jeg reagerer ikke på å blande The Ordinary+et par dråper squalene. Rosehip oil derimot får jeg lettere komedoner av. Jeg bruker sminke daglig, så jeg er NØYE med dobbeltrensing og eksfoliering via for eksempel PHA (du kan nok med fordel teste bha et par ganger i uka). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå