Gå til innhold

Sendte melding til eksens nærmeste venner da jeg gjorde det slutt med han

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er rundt 40 år. Eksen min har ikke så stort nettverk og han er ikke typen som betror seg til noen når han har det vondt og vanskelig. Jeg var hans nærmeste og den eneste han virkelig snakket med. Av ulike årsaker gjorde jeg det slutt med han nå i sommer, etter flere år sammen som kjærester. Jeg har slitt med dårlig samvittighet for dette bruddet,  nettopp fordi han ikke har noen virkelig nære som han kan snakke med. Men jeg klarte altså ikke mer av umedisinert adhd, smålyving, flørting med andre damer, o l,  jeg må også ta vare på meg selv.

Jeg tok kontakt med hans nærmeste vennepar etter bruddet, skrev en ganske lang melding i en hyggelig tone, hvor jeg skrev at jeg håper de vil ta vare på eksen min siden han jo ikke åpner seg så lett, sa det var hyggelig å ha blitt kjent med dem, ønsket dem lykke til videre osv. Jeg svertet ikke eksen på noen måte. De later som de ikke har sett meldingen på Messenger, men vet jo de har det, for eksen ringte meg opp nesten med en gang, skjelte meg ut pga denne meldingen, dritsur, antagelig fordi han følte seg "avslørt" ovenfor vennene. Jeg har delvis beklaget til han at jeg gikk bak ryggen hans ettersom han føler seg lurt, samtidig som jeg ikke beklager fordi jeg gjorde det av ren omsorg for han. Jeg vil han faktisk ikke noe vondt. I følge eksen synes visstnok både han og venneparet at jeg er totalt sprø pga dette. 

Faktisk er en av grunnene til at jeg gjorde det slutt at han og jeg har ulik sosial kompetanse (i mangel av et bedre begrep) og omsorg for folk rundt oss. Jeg orket ikke mer av hans selvopptatte vesen, som dreide de fleste samtaler inn på han, mens jeg følte meg svært lite sett. Jeg har f eks alltid spurt han hvordan han har det, hvordan dagen hans er osv. Han har vært svært lite opptatt av meg på den måten. Han mener jeg må fortelle det jeg vil dele selv, jeg synes det innimellom er hyggelig å bli vist interesse fra kjæresten min. 

Jeg synes også det er litt sårt at ingen på hans side tilsynelatende har brydd seg en døyt om meg. Dette venneparet gadd ikke engang å svare meg, datteren hans svarte bare ok da han fortalte det var slutt. Ingen fra hans familie har uttrykt en hilsen, ingenting til meg. Ei venninne av meg, samt min eldste datter, skrev begge en melding til han og gav uttrykk for at de syntes det var trist med bruddet. Datteren min skrev også at hun var glad i han. Han svarte heldigvis på den meldingen, men ikke til venninnen min. Andre venner og familien min, t o m tante og onkel, har bedt meg hilse han, noe jeg har gjort.

Synes det mildt sagt er jævlig spesielt at det ikke kan gå an å være litt hyggelige, selv ved et brudd, når man har hatt en relativt tett relasjon til hverandre i flere år. Det går an å være litt vennlig med hverandre!

Dagens hjertesukk. 

Anonymkode: a0981...5e9

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi er rundt 40 år. Eksen min har ikke så stort nettverk og han er ikke typen som betror seg til noen når han har det vondt og vanskelig. Jeg var hans nærmeste og den eneste han virkelig snakket med. Av ulike årsaker gjorde jeg det slutt med han nå i sommer, etter flere år sammen som kjærester. Jeg har slitt med dårlig samvittighet for dette bruddet,  nettopp fordi han ikke har noen virkelig nære som han kan snakke med. Men jeg klarte altså ikke mer av umedisinert adhd, smålyving, flørting med andre damer, o l,  jeg må også ta vare på meg selv.

Jeg tok kontakt med hans nærmeste vennepar etter bruddet, skrev en ganske lang melding i en hyggelig tone, hvor jeg skrev at jeg håper de vil ta vare på eksen min siden han jo ikke åpner seg så lett, sa det var hyggelig å ha blitt kjent med dem, ønsket dem lykke til videre osv. Jeg svertet ikke eksen på noen måte. De later som de ikke har sett meldingen på Messenger, men vet jo de har det, for eksen ringte meg opp nesten med en gang, skjelte meg ut pga denne meldingen, dritsur, antagelig fordi han følte seg "avslørt" ovenfor vennene. Jeg har delvis beklaget til han at jeg gikk bak ryggen hans ettersom han føler seg lurt, samtidig som jeg ikke beklager fordi jeg gjorde det av ren omsorg for han. Jeg vil han faktisk ikke noe vondt. I følge eksen synes visstnok både han og venneparet at jeg er totalt sprø pga dette. 

Faktisk er en av grunnene til at jeg gjorde det slutt at han og jeg har ulik sosial kompetanse (i mangel av et bedre begrep) og omsorg for folk rundt oss. Jeg orket ikke mer av hans selvopptatte vesen, som dreide de fleste samtaler inn på han, mens jeg følte meg svært lite sett. Jeg har f eks alltid spurt han hvordan han har det, hvordan dagen hans er osv. Han har vært svært lite opptatt av meg på den måten. Han mener jeg må fortelle det jeg vil dele selv, jeg synes det innimellom er hyggelig å bli vist interesse fra kjæresten min. 

Jeg synes også det er litt sårt at ingen på hans side tilsynelatende har brydd seg en døyt om meg. Dette venneparet gadd ikke engang å svare meg, datteren hans svarte bare ok da han fortalte det var slutt. Ingen fra hans familie har uttrykt en hilsen, ingenting til meg. Ei venninne av meg, samt min eldste datter, skrev begge en melding til han og gav uttrykk for at de syntes det var trist med bruddet. Datteren min skrev også at hun var glad i han. Han svarte heldigvis på den meldingen, men ikke til venninnen min. Andre venner og familien min, t o m tante og onkel, har bedt meg hilse han, noe jeg har gjort.

Synes det mildt sagt er jævlig spesielt at det ikke kan gå an å være litt hyggelige, selv ved et brudd, når man har hatt en relativt tett relasjon til hverandre i flere år. Det går an å være litt vennlig med hverandre!

Dagens hjertesukk. 

Den sosiale "kompetansen" du hevder han mangler, i grunn du som mangler. Slik tolker jeg det. 

Og det uttrykker alle hans venner også når de ikke responderer deg, samt at hans dater svarer kort og enkelt OK. 

De er nok alle glad for at det er slutt mellom dere, eller de er glad han ikke lenger er sammen med deg.

Anonymkode: 154c6...1d3

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som han er en dysfunksjonell person som har dysfunksjonelle folk rundt seg. Ikke deg, altså, jeg synes faktisk det du gjorde var bra og ryddig. Om eksen til en kompis sendte meg melding og ba meg ta ekstra vare på ham, hadde jeg tenkt "for et bra kvinnfolk, synd det ikke ble dem, men jeg skal definitivt følge opp vennen min".

Men, nå har du godt bevis for at det lureste var å forlate fyren. Nå slipper du både ham og de overdramatiske, surkne vennene hans som kaller omsorg galskap.

Anonymkode: f4da8...579

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den sosiale "kompetansen" du hevder han mangler, i grunn du som mangler. Slik tolker jeg det. 

Og det uttrykker alle hans venner også når de ikke responderer deg, samt at hans dater svarer kort og enkelt OK. 

De er nok alle glad for at det er slutt mellom dere, eller de er glad han ikke lenger er sammen med deg.

Du høres ut som en typisk KG-Karen.
Jeg synes det TS gjorde var bra. Ryddig og omsorgsfullt. 

Anonymkode: f4da8...579

• Liker 13
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kan jo godt hende. Men de bør jo ta vare på han, i det minste. I følge han hadde søsteren hans spurt om det var slutt, siden vi hadde fjernet hverandre på Facebook o l. Han bekreftet det og hørte deretter ingenting, ikke et spørsmål en gang til han om det gikk greit med han. Dette venneparet hadde kun sagt at han måtte ta kontakt om han følte for det. I min verden er dette stusselig. Og selvfølgelig en av grunnene til at vi ikke passer sammen. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg blir ikke helt klok på innlegget ditt ts.

Du er en godt voksen person, som gjør det slutt etter et mangeårig forhold. I den sammenheng, mener du at det er din oppgave å sørge for at en godt voksen mann "ivaretas" av sine venner i forbindelse med bruddet. Du skriver ingenting om at han tok det spesielt tungt, så det er vanskelig å vite om det er et reellt behov for denne "omsorgen" du ønsker å organisere, eller om du gjør dette mest for din egen del. For på en måte å lette på samvittigheten din.

Til syvende og sist, virker det som at det du er sur for, er at andre ikke setter like mye pris på din organisering som det du mener folk burde. Og i tillegg savner du omsorg fra hans venner og familie pga bruddet. Som du selv har valgt å gjennomføre.

På meg virker det som at du hadde sett for deg noe helt annet i forbindelse med dette bruddet - en nedbrutt mann, trøst og omtanke osv. Men ettersom 50% av forhold ender i brudd, så er ikke det du har gjennomført enestående. Og jeg er ganske sikker på at denne mannen vil klare seg helt fint uten din videre involvering i hans liv. For jeg forstår han godt - først gjør du det slutt, og så vil du fortsatt ha en finger med i livet hans videre. Det blir rart, det har folk rett i. 

Du har tatt ditt valg - nå må du gå videre. Uten denne mannen, hans familie og hans venner.

Anonymkode: f20ac...806

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Setter du deg selv vanligvis veldig høyt? 

Anonymkode: 76dbc...490

• Liker 13
Skrevet

Om eksen min hadde sendt en mld om meg til mine venner om at de måtte "ta vare på meg" hadde jeg også blitt forbanna. 

Anonymkode: 27e25...196

• Liker 25
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg blir ikke helt klok på innlegget ditt ts.

Du er en godt voksen person, som gjør det slutt etter et mangeårig forhold. I den sammenheng, mener du at det er din oppgave å sørge for at en godt voksen mann "ivaretas" av sine venner i forbindelse med bruddet. Du skriver ingenting om at han tok det spesielt tungt, så det er vanskelig å vite om det er et reellt behov for denne "omsorgen" du ønsker å organisere, eller om du gjør dette mest for din egen del. For på en måte å lette på samvittigheten din.

Til syvende og sist, virker det som at det du er sur for, er at andre ikke setter like mye pris på din organisering som det du mener folk burde. Og i tillegg savner du omsorg fra hans venner og familie pga bruddet. Som du selv har valgt å gjennomføre.

På meg virker det som at du hadde sett for deg noe helt annet i forbindelse med dette bruddet - en nedbrutt mann, trøst og omtanke osv. Men ettersom 50% av forhold ender i brudd, så er ikke det du har gjennomført enestående. Og jeg er ganske sikker på at denne mannen vil klare seg helt fint uten din videre involvering i hans liv. For jeg forstår han godt - først gjør du det slutt, og så vil du fortsatt ha en finger med i livet hans videre. Det blir rart, det har folk rett i. 

Du har tatt ditt valg - nå må du gå videre. Uten denne mannen, hans familie og hans venner.

Anonymkode: f20ac...806

Ja, dette var mitt valg. Jeg synes selv det har vært tungt og han synes det et veldig tungt.

Jeg synes selvfølgelig er det trist når mennesker jeg har likt og hatt en del med å gjøre nærmest gir meg en kald skulder. De må gjerne være uenige i bruddet og stå ved hans side, som jeg jo vil de skal, på en bedre måte. Men er jo litt rart at ingen uttrykker noe som helst. Ikke et "det var trist at det endte sånn" eller et "lykke til videre " ell liknende. Som mine har gjort ovenfor han. Uansett,  det viktigste er at de ser han, noe de virker dårlige på.

Men mest av alt synes jeg det er rart at det blir tatt så ille opp at jeg prøvde å være litt medmennesklig. Det var bare godt ment.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om eksen min hadde sendt en mld om meg til mine venner om at de måtte "ta vare på meg" hadde jeg også blitt forbanna. 

Hvorfor? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Setter du deg selv vanligvis veldig høyt? 

Anonymkode: 76dbc...490

Nei.

Skrevet

Jeg trenger ikke omsorg fra dem, men synes det er rart at INGEN fra den kanten klarte å si ha det.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor? 

Det da faktisk ikke greit å "umyndiggjøre" et voksent menneske til å være en stakkar som andre må ta vare på. Ser du virkelig ikke det selv?

• Liker 20
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvorfor? 

Fordi de fleste voksne mennesker kan ta vare på seg selv! Og jeg velger selv hvem jeg vil dele kjærlighetslivet nitt med.. Ønsker fint lite drama rundt et eventuelt brudd og hadde ikke satt pris på å få det smurt rundt til gud og hvermann. 

Anonymkode: 40922...d53

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det høres ut som du forventer mer av han etter bruddet, enn du gjorde i forholdet. Det er en svært lite logisk forventning. 

Anonymkode: a1b3d...8c3

Tja.. Har vel innsett for lengst at han ikke er en giver, men jeg synes likevel det var sårt at han ble så sinna for dette.

Skrevet

Jeg syns det var hyggelig og omtenksomt gjort av deg jeg. Man skjønner at det ble gjort i beste mening fordi du ville at han skulle være ivaretatt men samtidig er det litt grenseoverskridende så jeg forstår at han ble sint og syns det var unødvendig, sannsynligvis var det ydmykende for han og siden vennene er hans venner og ikke dine så vil de holde mer på hans side enn å ta meldingen som omsorgsfullt som hvis de hadde vært dine venner. 

Glem saken og eksen, du har et godt hjerte og skal ikke slå deg selv ned pga dette. 

Anonymkode: e0a6e...520

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det da faktisk ikke greit å "umyndiggjøre" et voksent menneske til å være en stakkar som andre må ta vare på. Ser du virkelig ikke det selv?

Nei, jeg ser faktisk ikke at det er negativt å oppfordre hans nærmeste venner til å ta seg litt av han, når jeg vet han er som han er.

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig umyndiggjørende å sende slik melding til vennene. Du impliserer jo at han ikke klarer å ta vare på seg selv uten deg. 

Og du impliserer at han er knust etter bruddet. Kanskje han bare er glad for at det er slutt?

Anonymkode: 37a69...acc

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg trenger ikke omsorg fra dem, men synes det er rart at INGEN fra den kanten klarte å si ha det.

Jeg har aldri tenkt over at det er noe man gjør. Ingen som har sagt noe slikt til meg heller

Anonymkode: 43bc9...6ef

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...