Gå til innhold

Betale for legetime jeg ikke fikk noe hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, folkens! Jeg har et spørsmål om noen har gått gjennom det samme eller om dette er noe vanlig eller ikke.

Så jeg bestilte time hos legen, som ikke er min fastlege. Grunnet at jeg skulle ha en erklæring og det hastet da min fastlege ikke var tilgjengelig og jeg måtte levere denne erklæringen så fort så mulig. Så jeg møter opp til legen, og ber om erklæring. Legen ser gjennom pasienthistorien, og virker forvirret, og er stille kanskje 5-8 min og ser bare på pc skjermen. Hun kommer frem at hun kanskje ikke kan skrive erklæringen, og at hun må snakke med min fastlege. Gir meg beskjed at hun skal ringe meg etterpå om dagen om hun kan hjelpe eller ikke. Og at hun skal snakke med fastlegen min. Hun ringer og kommer frem til at hun ikke kan hjelpe meg og kan ikke skrive erklæringen og at jeg må til fastlegen min istedenfor. Neste dag bestiller jeg time hos fastlegen og får erklæringen og betaler for timen. Noen dager etter får jeg faktura for den timen hos legen, som ikke hjalp meg med noe. Jeg ringer fastlege kontoret, og tar opp akkurat dette at jeg ikke fikk noe hjelp og henvist til min fastlege. De snakker med hun legen, og hun sier at jeg må betale for timen. Sekretær forteller at hun ikke kan gjøre noe annet: enn å høre på legen. Da legen nekter, og sier at selv om hun ikke hjalp, skal hun ha penger for timen.

Jeg vet ikke om dette er normalt eller ikke. Jeg har ikke problemer med å betale, men jeg fikk absolutt ingenting ut av den timen! Måtte bestille ny time hos min egen fastlege som jeg betalte for……..

Anonymkode: a2570...639

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok bare betale ja, du brukte tiden til legen og da vil legen ha betalt.

Anonymkode: cd9b2...f4f

• Liker 11
Skrevet

Selvfølgelig skal du betale. Du har brukt av hennes tid. Hun har i tillegg brukt tid på å sjekke om hun kan hjelpe deg. 
Hvorfor skal du ha det gratis tror du? 

Anonymkode: 116fb...a08

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skjønner frustrasjonen. Det ble imidlertid brukt tid på deg, tid av legens tettpakkede skjema den dagen. Så det er vel det legen vil at du skal betale for, den tiden hun brukte på å lese gjennom journalen din og gi deg svar på at du ikke kunne få erklæringen likevel.

Kjipt dilemma dette her, men jeg tror jeg bare hadde betalt og blitt ferdig med det. Vet ikke hvem du kan kontakte evt for å få noe overordnet svar på sånt.

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt må du betale for timen uansett.

• Liker 1
Skrevet

Ja du må betale. Vi låtte betale legevakten som sendte henvisning til feil sykehus og vi måtte betale for en konsultasjon til for å får riktig henvisning. Noen ganger er systemet helt sykt! (Pun intended)

Anonymkode: c50be...bd3

Skrevet

Du hadde en erklæring som det hastet med og kunne ikke vente på time hos fastlegen? Du gikk på eget initiativ rett over i VIP-køen og nå forlanger du at det skulle være gratis? Det er hverken legen eller fastlegens feil at du ikke har tid til å vente. Nå har det tydeligvis ordnet seg likevel til tross for at du måtte vente. Alt ramlet ikke sammen likevel?
Du har tydeligvis vært hos en kompetent lege som skjønner at erklæringer skrives ikke ut hytt og pine uten solid kunnskap til pasientens historikk. Betal og tenk på at den timen får legen aldri tilbake til andre pasienter. 

Anonymkode: d15bd...12d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor gammel er du? Selvfølgelig skal du betale. Tenk om en lege kun har pasienter med forespørsler hun ikke kan innfri en hel dag. Feks en som vil ha sykemelding på ugyldig grunnlag, en vil ha sterke smertestillende vedkomne ikke trenger, en annen vil ha blå resept på noe vedkomne ikke har krav på osv., mener du legen ikke skal ha betaling den dagen da? Jobbe gratis? Heldigvis fungerer ikke helsevesenet slik at det lønner seg å gi pasienter noe de ikke har krav på eller skal ha for å få høyere lønn. 

Anonymkode: 425bc...86d

• Liker 4
Skrevet

Du har jo fått rabatt, ts? 
Legens normale oppgaver innebærer å hjelpe deg med din helse. 
Å skrive erklæringer er ikke en del av legens lovpålagte oppgaver, og dermed noe en lege kan velge å ta betalt for. Mange leger tar 800-1200 kroner for å skrive ut en erklæring. Altså oppå selve timesatsene, som staten spleiser på.

Om ditt legekontor ikke tar betalt for erklæringer? Gå veldig stille i dørene og håp de ikke begynner med det. 

Anonymkode: 6d898...05e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hei, folkens! Jeg har et spørsmål om noen har gått gjennom det samme eller om dette er noe vanlig eller ikke.

Så jeg bestilte time hos legen, som ikke er min fastlege. Grunnet at jeg skulle ha en erklæring og det hastet da min fastlege ikke var tilgjengelig og jeg måtte levere denne erklæringen så fort så mulig. Så jeg møter opp til legen, og ber om erklæring. Legen ser gjennom pasienthistorien, og virker forvirret, og er stille kanskje 5-8 min og ser bare på pc skjermen. Hun kommer frem at hun kanskje ikke kan skrive erklæringen, og at hun må snakke med min fastlege. Gir meg beskjed at hun skal ringe meg etterpå om dagen om hun kan hjelpe eller ikke. Og at hun skal snakke med fastlegen min. Hun ringer og kommer frem til at hun ikke kan hjelpe meg og kan ikke skrive erklæringen og at jeg må til fastlegen min istedenfor. Neste dag bestiller jeg time hos fastlegen og får erklæringen og betaler for timen. Noen dager etter får jeg faktura for den timen hos legen, som ikke hjalp meg med noe. Jeg ringer fastlege kontoret, og tar opp akkurat dette at jeg ikke fikk noe hjelp og henvist til min fastlege. De snakker med hun legen, og hun sier at jeg må betale for timen. Sekretær forteller at hun ikke kan gjøre noe annet: enn å høre på legen. Da legen nekter, og sier at selv om hun ikke hjalp, skal hun ha penger for timen.

Jeg vet ikke om dette er normalt eller ikke. Jeg har ikke problemer med å betale, men jeg fikk absolutt ingenting ut av den timen! Måtte bestille ny time hos min egen fastlege som jeg betalte for……..

Anonymkode: a2570...639

Selvfølgelig må du betale!

Anonymkode: 5774f...942

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt må du betale. Du mener vel ikke oppriktig at den legen gjør jobben gratis?

Anonymkode: ff5c6...68c

• Liker 1
Skrevet

Synes det var kjipt å betale for å bli feildiagnostisert på legevakta også, men sånn er det. En betaler for å bruke folks tid

Anonymkode: 44710...7f3

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skal du betale. Du brukte hennes tid den dagen. I tillegg undersøkte hun saken videre, tok det opp med fastlegen din OG hun ringte deg for å fortelle hva hun hadde funnet ut. 

Anonymkode: d7a62...28f

• Liker 2
Skrevet

Det er jo ikke slik at man kun skal betale legen når den har kunnet gjøre det en ville. Slik jeg ser det så gjorde legen jobben sin. Hun skjønte at hun ikke var rett person til å skrive erklæringen, men hun brukte da vitterlig en god del av sin tid for deg!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

var hos en legevikar. sa jeg måtte få ny time hos hudlege. det måtte jeg ta opp med min fastlege sa hun. ja men fastlegen hadde ikke tid før om 4 uker. så så hun på meg : ser ei jente med fin hud jeg ! da hadde jeg kraftig rosacea. kunne slått henne ned der hun satt, udugelige lege. 

Anonymkode: dc1ad...4c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...