AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #1 Skrevet 10. oktober 2022 Jeg bor i kollektiv i Oslo med 3 andre, i sliten bygård. Strømregninga går til hovedleietaker (ikke meg), og blir delt på 4. Det er tre rom på ca 15 m2, og et på kanskje 7 m2. Ingen stue, og det har ikke vært oppvarming i de andre fellesarealene (gang og kjøkken). Vaskemaskinen går kanskje annenhver dag, og oppvaskmaskinen går en eller to ganger i uka. Komfyren er gammel, og mistenker det går med en del her, men likevel. Jeg har hatt varmeovnen på rommet mitt slått på i kanskje tre timer sammenlagt gjennom september og oktober. Jeg mistenker mye av forbruket kommer fra varmtvannet, men likevel... Jeg dusjer som regel hver dag, men ikke lenge. Opplever heller ikke at de andre okkuperer badet og bruker 200 liter på en dusj. Mye blir også vasket opp for hånd, men likevel... Flyttet inn i juni, og har betalt Juni: 899 Juli: ingenting? August: 672 September: 1000 Jeg synes det bare blir veldig dyrt, og jeg forstår ingenting. Hva faen er A-konto, hvor kommer strømstøtten inn i bildet på fakturen (om den gjør det), hvordan betaler vi mer enn folk som bor i hus, hvorfor er jeg så dum som tenkte at dette ble et bra sted å bo? Mange spørsmål, ingen svar. Anonymkode: 391b1...d9b
Ost Skrevet 10. oktober 2022 #2 Skrevet 10. oktober 2022 (endret) Hvorfor i all verden har dere Agva A-konto? Dere er jo i praksis en bank for Agva - rentefritt, til og med. Bytt leverandør. Avtalen deres betales på forskudd. Stipulert forbruk, vil jeg tro. Endret 10. oktober 2022 av Ost 4
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. oktober 2022 #3 Skrevet 10. oktober 2022 A konto er forskudd - det ser ut som dere skal betale forskudd for oktober og november. Men så er det trukket tidligere forskudd for oktober. Strømstøtte kommer på faktura fra nettleverandør.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #4 Skrevet 10. oktober 2022 Strømstøtte trekkes fra nettleie. Komfyr og varmtvannsbereder trekker fort mye mer strøm en vaskemaskin og oppvaskmaskin. Dvs dusj og håndvask koster mye i dag. Anonymkode: cf2d6...26d 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #5 Skrevet 10. oktober 2022 Vi har regning på 3000 før strømstøtte denne måneden. Vi er 2 på 50m2. Synes 4 høres greit ut. Men dere kan kanskje finne bedre leverandør? Får dere strømstøtten fra Elvia? Pass på så ikke den som får det utbetalt får rett i lomma og ikke sier noe/deler ut! Anonymkode: 7e570...fec 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #6 Skrevet 10. oktober 2022 Det koster mer å vaske opp for hånd enn å bruke oppvaskmaskin. Anonymkode: 7312d...0f2 7
Gjest Adobyen Skrevet 10. oktober 2022 #7 Skrevet 10. oktober 2022 Dere må logge inn hos nettleieselskapet og legge inn et kontonummer som de kan utbetale strømstøtten til. Tror jeg. Det er mye greiere med strømavtaler som samler alt på samme regning, og ikke krever forskuddsbetaling.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #8 Skrevet 10. oktober 2022 Dere bruker mye mer enn vi som bor på 250 kvm... brukte rett over 500 kwh i september. Anonymkode: c3b37...cf7 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #9 Skrevet 10. oktober 2022 Ost skrev (26 minutter siden): Hvorfor i all verden har dere Agva A-konto? Dere er jo i praksis en bank for Agva - rentefritt, til og med. Bytt leverandør. Avtalen deres betales på forskudd. Stipulert forbruk, vil jeg tro. Det er ikke jeg som har bestemt at vi skal ha Agva, men nå ble jeg interessert i å bytte leverandør Anonymkode: 391b1...d9b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #10 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere bruker mye mer enn vi som bor på 250 kvm... brukte rett over 500 kwh i september. Anonymkode: c3b37...cf7 Og jeg forstår ikke hvordan vi kan bruke så mye strøm? Anonymkode: 391b1...d9b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #11 Skrevet 10. oktober 2022 Adobyen skrev (6 minutter siden): Dere må logge inn hos nettleieselskapet og legge inn et kontonummer som de kan utbetale strømstøtten til. Tror jeg. Det er mye greiere med strømavtaler som samler alt på samme regning, og ikke krever forskuddsbetaling. Jeg vil undersøke å bytte leverandør. Jeg vet ikke om eller hvem som får strømstøtten Anonymkode: 391b1...d9b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #12 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det koster mer å vaske opp for hånd enn å bruke oppvaskmaskin. Anonymkode: 7312d...0f2 Sant. Likevel har vi en som ikke liker å bruke oppvaskamaskinen. Han og en til lager mat som krever bruk av stekepanne(r) et par ganger om dagen, pluss en stor kjele til ris. Fra oppvaskmaskinen lukter det våt hund (ja, jeg har vasket inni, renset filter og kjørt rengjøringsprogram), mest sannsynlig fordi de alltid har døra igjen (fukt) Anonymkode: 391b1...d9b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #13 Skrevet 10. oktober 2022 Anonym Brukar0 skrev (30 minutter siden): A konto er forskudd - det ser ut som dere skal betale forskudd for oktober og november. Men så er det trukket tidligere forskudd for oktober. Strømstøtte kommer på faktura fra nettleverandør. Takk, visste ikke hva A-konto var Anonymkode: 391b1...d9b
Gjest Adobyen Skrevet 10. oktober 2022 #14 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vil undersøke å bytte leverandør. Jeg vet ikke om eller hvem som får strømstøtten Anonymkode: 391b1...d9b Jeg kjenner ikke til så mange av strømselskapene, men jeg var godt fornøyd med Coop tildligere. Da hadde jeg Coop strømavtale med spotpris. 9 kr i månedspris og 3,45 øre i påslag. Alt på samme regning hver måned. Andre her kjenner nok til flere.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #15 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg bor i kollektiv i Oslo med 3 andre, i sliten bygård. Strømregninga går til hovedleietaker (ikke meg), og blir delt på 4. Det er tre rom på ca 15 m2, og et på kanskje 7 m2. Ingen stue, og det har ikke vært oppvarming i de andre fellesarealene (gang og kjøkken). Vaskemaskinen går kanskje annenhver dag, og oppvaskmaskinen går en eller to ganger i uka. Komfyren er gammel, og mistenker det går med en del her, men likevel. Jeg har hatt varmeovnen på rommet mitt slått på i kanskje tre timer sammenlagt gjennom september og oktober. Jeg mistenker mye av forbruket kommer fra varmtvannet, men likevel... Jeg dusjer som regel hver dag, men ikke lenge. Opplever heller ikke at de andre okkuperer badet og bruker 200 liter på en dusj. Mye blir også vasket opp for hånd, men likevel... Flyttet inn i juni, og har betalt Juni: 899 Juli: ingenting? August: 672 September: 1000 Jeg synes det bare blir veldig dyrt, og jeg forstår ingenting. Hva faen er A-konto, hvor kommer strømstøtten inn i bildet på fakturen (om den gjør det), hvordan betaler vi mer enn folk som bor i hus, hvorfor er jeg så dum som tenkte at dette ble et bra sted å bo? Mange spørsmål, ingen svar. Anonymkode: 391b1...d9b Selve strømregningen for september er 2506,38. Resten er forskuddsbetaling for oktober og november. I tillegg har de trukket fra tidligere forskuddsbetaling, som de for øvrig har stipulert alt alt for høyt, for august og september. Bytt strømleverandør til https://www.kraftriket.no/privat/stromavtaler/spot12/ eller elekt eller tibber eller andre med ok avtaler og apper. Netteieren deres er nok Elvia. Det er de som ordner med strømstøtten. Det er vel enten huseier eller den som er hovedleietaker som får faktura for dette og dermed også strømstøtten. Anonymkode: a0326...3c8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #16 Skrevet 10. oktober 2022 Avgda ringer du og ber om månedlige regninger. Nå betaler du 3 månder i slengen. Vi gjorde nettopp det samme og betaler kun 1500 i måneden for et hus på 140 kvadratmeter. Anonymkode: 5dbe7...5f2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #17 Skrevet 10. oktober 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Sant. Likevel har vi en som ikke liker å bruke oppvaskamaskinen. Han og en til lager mat som krever bruk av stekepanne(r) et par ganger om dagen, pluss en stor kjele til ris. Fra oppvaskmaskinen lukter det våt hund (ja, jeg har vasket inni, renset filter og kjørt rengjøringsprogram), mest sannsynlig fordi de alltid har døra igjen (fukt) Anonymkode: 391b1...d9b Om den går bare en gang eller to i uken blir det vel fort lukt? Ellers er det luksus her i hus å dusje hver dag iallfall, vi dusjer annenhver dag og vasker oss med klut ellers. Ingen varme på utenom varmekabler på et bad. Har de andre mye varme på panelovn på rom, kanskje? Anonymkode: f3fff...49a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #18 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og jeg forstår ikke hvordan vi kan bruke så mye strøm? Anonymkode: 391b1...d9b Så lenge man ikke har hatt oppvarming på har det ikke noe å si om man har 250 kw eller 60, det er de samme tingene da som trekker strøm. Dere betaler mye strøm fordi dere nok er unge og dusjer ofte alle sammen, dere samkjører nok ikke vask av klær eller matlaging så dere ender opp med å bruke komfyr og vaskemaskin oftere enn i en familie feks. Ikke rart strømmen da blir dyrere enn hos en familie uansett om de bor på 250 kwm Anonymkode: 476c8...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #19 Skrevet 10. oktober 2022 Jeg ville anbefalt dere å byttet til det selskapet dere her nettleien i for da regnes strømstøtten med i regningen med en gang og dere slipper å få den etterbetalt. Det gjør det mye lettere for dere å holde oversikt og fordele riktig. Anonymkode: 476c8...4ea 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #20 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ville anbefalt dere å byttet til det selskapet dere her nettleien i for da regnes strømstøtten med i regningen med en gang og dere slipper å få den etterbetalt. Det gjør det mye lettere for dere å holde oversikt og fordele riktig. Anonymkode: 476c8...4ea Man trenger ikke bytte dit man har nettleien. Man kan bytte til et annet selskap som gjennomfakturerer. Anonymkode: b9b5b...e5b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå