Gå til innhold

Dine beste vegetaroppskrifter som barn liker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vurderer å innføre 2 kjøttfrie dager i uka men alle i familien er veldig glade i kjøtt. Så det blir en tøff overgang. 

Hvilke enkle, raske og gode vegetaroppskrifter som barn liker har dere?

Anonymkode: 3afa9...92c

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei. Vurderer å innføre 2 kjøttfrie dager i uka men alle i familien er veldig glade i kjøtt. Så det blir en tøff overgang. 

Hvilke enkle, raske og gode vegetaroppskrifter som barn liker har dere?

Spagetti og tomatsaus. Man mååå ikke ha kjøttdeig i sausen vet du 🌱

Endret av Mamajune11
  • Liker 1
Skrevet

Middagspai med ost og brokkoli, pasta med tomatsaus, stekt ris med grønnsaker og egg, pad thai med tofu, indisk mat med paneerost, vegetar/halloumiburger, meksikansk bønnegryte med masse rømme og smeltet ost på toppen. 

Anonymkode: 4a7df...32b

• Liker 1
Skrevet

Suppe med pannekaker 

Anonymkode: 3d6b9...6ab

• Liker 1
Skrevet

Risotto med linser isteden for kjøttdeig.

Lapskaus med kikerter i steden for pølser/kjøtt.

Chilibønner i steden for kjøttdeig til taco/burrito.

Anonymkode: 3a1bc...e55

Skrevet

Pizza med løk, champignon, ananas, oliven, paprika, cherrytomater et cetera.

Anonymkode: 3d6b9...6ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil ha rene produkter, ikke bearbeidet liksomkjøtt.

Mat som ikkje er bearbeida kan ein vel ikkje kalle ein «matrett»? Men om det er det du ønsker, så er frukt mitt beste tips.

• Liker 2
Skrevet
Gud skrev (23 minutter siden):

Mat som ikkje er bearbeida kan ein vel ikkje kalle ein «matrett»? Men om det er det du ønsker, så er frukt mitt beste tips.

Jeg vil ikke ha bearbeidede liksomkjøtt produkter når jeg lager en matrett. Er det enklere å forstå nå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg vil ikke ha bearbeidede liksomkjøtt produkter når jeg lager en matrett. Er det enklere å forstå nå?

Kva er forskjellen på å bearbeide og å lage?

Og kvifor er du så sur?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi har to retter som går om igjen her i huset og som alltid er populært (barna er faktisk de som spiser mest)

Linseragu med godt brød (favoritten er foccaia) https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/linseragu/

Søtpotetsuppe; denne lager jeg litt på slump. Ca like deler med søtpotet og gulrot, kokes møre i buljong eller kraft. Ha gjerne oppi en løk og ett par fedd hvitløk. Sil av vannet i en bolle og mos de møre grønnsakene med en stavmikser mens du blander i matfløte og litt av kraften/kokevannet. Jeg liker å ha den litt tykk i konsistensen. Smakes til med salt og pepper. Vi bruker å ha sprøstekt spekeskinke til som vi strør på toppen, men for vegetar så vet jeg at mange bruker sprøstekte kikerter.

Vi prøver også å spise litt mindre kjøtt og det kan være krevende å finne vegetarmat som funker for familien, men ikke gi opp 🙂 husk at det er viktig at kjøttet erstattes med noe som er proteinrikt.

Skrevet

Her i huset er barna utrolig glade i taco, så det har vi hver fredag. Mulig å bytte ut vanlig kjøttdeig med kylling eller fisk om man skulle ønske :)

Anonymkode: 419d7...4fe

Skrevet
Mamajune11 skrev (1 time siden):

Spagetti og tomatsaus. Man mååå ikke ha kjøttdeig i sausen vet du 🌱

Man blir ikke særlig mett av å spise spagetti med tomatsaus. Rimelig næringfattig mat.

Annonse
Skrevet

Pannekaker og tomatsuppe 

Blomkålsuppe 

Chili sin carne. Denne er kjempegod! https://trinesmatblogg.no/recipe/chili-sin-carne-med-sotpotet/

meksiksansk omelett. https://oda.com/no/recipes/1543-spoon-meksikansk-omelett/

Risengrynsgrøt 

Vegetarwraps. 
tortillalefser fylt med stekt søtpotet, avokado, hummus, salat, tomat, mais, fetaost. 

enkel og grei pastarett: 

https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/spagettigryte/?google=amp

Anonymkode: 50ff5...59d

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Her i huset er barna utrolig glade i taco, så det har vi hver fredag. Mulig å bytte ut vanlig kjøttdeig med kylling eller fisk om man skulle ønske :)

Anonymkode: 419d7...4fe

Er kylling og fisk vegetarisk?

Anonymkode: b9c87...887

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Vegetarlasagne! 

Anonymkode: 50ff5...59d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kjøtt er bearbeidet og ultraprossessert

Anonymkode: 722b3...a37

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...