Gå til innhold

Noen som ammer og gir morsmelk på flaske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det dumt å gjøre det? Tenker da på mer fleksibilitet da far også kan gi. Så sant jeg har nok melk til å pumpe da. 

I starten er det vel gjerne ikke lurt? Vente til baby har fått godt sugetak så hen ikke blir forvirret?

Anonymkode: e8c33...577

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tenker å gjøre det sånn og fryse morsmelk i sånne isbitposer så det er enkelt for far å tine opp.

Jeg har ikke hatt anledning til å pumpe enda da, baby er 5 uker og spiser så ofte enda.

Anonymkode: 8e06a...37c

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Er det dumt å gjøre det? Tenker da på mer fleksibilitet da far også kan gi. Så sant jeg har nok melk til å pumpe da. 

I starten er det vel gjerne ikke lurt? Vente til baby har fått godt sugetak så hen ikke blir forvirret?

Hun er nå 3 mnd. Nattammer og litt pupp på dagtid, flaske ellers. Ingen problem. Men er også klar over at jeg ikke vil ha nok melk senere, da jeg senker produksjonen ved og ikke gi pupp hver gang. Jeg bruker MME på flaske.

Hvis du pumper din melk og hun kun spiser morsmelk, er det nok ikke noe problem 😊 Eneste er at det tar litt mye tid dette med pumping OG amming.

Skrevet

Dette er kanskje vanligst når baby er litt større og mor begynner å jobbe, og da pumper på jobb mens pappa gir flaske. 

Jeg lekker såpass mye melk fra motsatt pupp når vi ammer at jeg ikke trenger pumpe for å ha litt ekstra melk i bakhånd, bare bruker en melkeoppsamler. (Må i så fall vaskes/steriliseres på samme måte som pumpeutstyr.)  Med første barnet spesielt ga vi ofte flaske med ekstramelk på kvelden, uten problemer med sugeforvirring. Har forsøkt det samme med nummer to, men hun er mere kresen så har ikke fungert så langt. Vi tester uansett flaske med jevne mellomrom, uten at det har gått utover ammingen! 

Anonymkode: 7cc0f...71d

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det har funket veldig bra for oss. Allerede første uka begynte vi med flaske og mme i tillegg til amming for å gi meg avlastning da det var veldig smertefult å amme I starten og jeg var utslitt etter en lang og krevende fødsel. Det ødela ingenting for oss (men det betyr ikke at det funker fornalle..). I starten ble det for hektisk å skulle pumpe i tillegg til å amme, derfor ble det mme. Når ammingen gikk bedre og jeg fikk mer overskudd gikk jeg over på å fullamme.Nå pumper jeg meg innimellom og enten fryser ned eller setter i kjøleskapet. Jeg har frihet til å finne på ting ute med venner, trene, gå på konsert eller lignende fordi babyen også tar flaske.

Vi ble faktisk anbefalt flaske og smokk den første uka fra helsesykepleier og det er jeg kjempeglad for, hvis ikke hadde jeg sannsynligvis gitt opp ammingen etter et par uker, men pausen det ga meg gjorde at jeg fikk overskudd til å fortsette.

Ta det opp med hs så finner dere sikkert en løsning.

Anonymkode: 8fb93...20a

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har funket veldig bra for oss. Allerede første uka begynte vi med flaske og mme i tillegg til amming for å gi meg avlastning da det var veldig smertefult å amme I starten og jeg var utslitt etter en lang og krevende fødsel. Det ødela ingenting for oss (men det betyr ikke at det funker fornalle..). I starten ble det for hektisk å skulle pumpe i tillegg til å amme, derfor ble det mme. Når ammingen gikk bedre og jeg fikk mer overskudd gikk jeg over på å fullamme.Nå pumper jeg meg innimellom og enten fryser ned eller setter i kjøleskapet. Jeg har frihet til å finne på ting ute med venner, trene, gå på konsert eller lignende fordi babyen også tar flaske.

Vi ble faktisk anbefalt flaske og smokk den første uka fra helsesykepleier og det er jeg kjempeglad for, hvis ikke hadde jeg sannsynligvis gitt opp ammingen etter et par uker, men pausen det ga meg gjorde at jeg fikk overskudd til å fortsette.

Samme her, av HS og to jordmødre på barsel. De anbefalte å introdusere spesielt flaske så raskt som mulig for å unngå at babyen plutselig ikke tok flaske når den virkelig måtte (man vet aldri om man plutselig skulle bli syk og må ta medisiner som ikke går med amming, for eksempel). Sugeforvirring omtalte de som ammepropaganda.

Ammet og "flasket" om hverandre frem til jeg ikke lengre kunne amme på grunn av en svulst i puppen, og det gikk helt supert. Var ikke før denne svulsten ble et problem at babyen begynte å foretrekke flaske. For øvrig helt forståelig at han heller ville ha flasken, det kom jo ikke noe melk ut av puppen. :)

Anonymkode: cba1c...97e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her måtte hun lære flaske helt fra begynnelsen da hun var for tidlig født og måtte ha ekstra morsmelk fra flaske/vi måtte ha kontroll på hvor mye hun fikk i seg første par ukene. 

Det har gått fint 🙂 syns det er enklest og mest praktisk å amme, men er også fint å pumpe innimellom slik at pappaen kan gi henne hvis jeg er ute. Så tror det skal gå fint å kjøre i gang begge deler. Få hjelp til ammeteknikk /flasketeknikk hvis en av delene blir vanskelig 👍 og så ser du hva som fungerer og hva du trives med. 

Anonymkode: 8e6c6...67a

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kan legge til at babyen ble litt mer utålmodig på brystet enn på flaska, men tror ikke det var fordi han også fikk flaske, men fordi han var utålmodig og hadde endel andre plager. Det varte en stund så jeg måtte holde ut litt kaving på brystet, men uansett om det er et resultat av at han også fikk flakse innimellom (som jeg ikke tror det er) så var det uansett verdt det og nå er han rolig ved puppen igjen. 

Det er gull verdt å ha mulighet til å gi mat på annet vis enn å amme!

• Liker 1
Skrevet

Vi måtte gi flaske helt fra starten i tillegg til amming (eller, ga kopp på sykehuset og 1 dag hjemme, så 5 dager til sammen før vi startet med flaske) og det gikk fint her. 

Har vært veldig praktisk at baby har kunnet få melk fra flaske. Jeg har pumpet litt men ble så lei av det så etter en stund ga vi bare MME ved siden av amming om feks far måtte gi mat. 

Husk å sjekk hvordan morsmelk skal oppbevares så du fryser det i riktig type embalasje osv :) 

Anonymkode: 4177d...806

Skrevet
pink91 skrev (2 timer siden):

Hun er nå 3 mnd. Nattammer og litt pupp på dagtid, flaske ellers. Ingen problem. Men er også klar over at jeg ikke vil ha nok melk senere, da jeg senker produksjonen ved og ikke gi pupp hver gang. Jeg bruker MME på flaske.

Hvis du pumper din melk og hun kun spiser morsmelk, er det nok ikke noe problem 😊 Eneste er at det tar litt mye tid dette med pumping OG amming.

Jeg kan vel pumpe og bare tømme ut for å unngå at produksjonen stopper opp? Dersom jeg er vekke fra han og far er hjemme og gir flaske?

Skrevet

Jeg hadde en tanke om å gjøre det slik, men så viste det seg at jeg ikke fikk til å pumpe. Kom bare et par dråper melk, selv om det jeg har god melkeproduksjon. Jeg har flere venninner som har hatt null problem med fullamming, og som har ammet i over et år, men som heller aldri har fått til å pumpe, så det er nok ganske vanlig - i alle fall at man ikke får ut så mye som når babyen ammer, og at det kan ta veldig mye tid å skulle samle opp til flere måltider. Så det kan være greit å forberede seg mentalt på at det ikke går, og teste det før det er prekært. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å gi mme om du skal være borte noen timer i ny og ne. 

Anonymkode: 62a0c...a86

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kan vel pumpe og bare tømme ut for å unngå at produksjonen stopper opp? Dersom jeg er vekke fra han og far er hjemme og gir flaske?

Ja😊😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...