Gå til innhold

Nøyaktighet og strikking


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er virkelig dårlig på å være både nøyaktig og ser at det mest sannsynlig er gjort noen småfeil underveis. Jeg strikker et skjerf. Har ikke strikket siden ungdomsskolen.  Det er sikkert 30 år siden. 

Jeg orker ikke å rette opp igjen alle feilene mine, og har strikket ca 1 meter nå. Ser at skjerfet er ganske beint men ikke gwør fullstendig beint i kantene, men nesten  vet ikke om jeg har gjort feil eller ikke. Er et lite hull underveis i arbeidet. 

Jeg var verre da jeg gikk på skolen med strikking. Men selv om jeg ikke er så god på det så ville jeg bare begynne å forsøke å strikke. Og jeg blir nok bedre på neste prosjekt. 

Gjør dere andre feil underveis når dere strikker? Kan sikkert sy og fikse litt på feil i mitt tilfelle etterpå. :)

 

Anonymkode: 705aa...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har strikket i over 40 år, og ja, jeg gjør feil. Men jeg retter dem alltid opp. Jeg rekker opp alt og begynner på nytt om nødvendig. Har ei kofte med en bitteliten feil på den ene armen. Det er sikkert bare jeg som ser det, men det irriterer meg grenseløst.

Anonymkode: 36448...4b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har strikket i over 40 år, og ja, jeg gjør feil. Men jeg retter dem alltid opp. Jeg rekker opp alt og begynner på nytt om nødvendig. Har ei kofte med en bitteliten feil på den ene armen. Det er sikkert bare jeg som ser det, men det irriterer meg grenseløst.

Anonymkode: 36448...4b7

Da er det et veldig tålmodighetsarbeid. Jeg må starte på nytt igjen om jeg skal få det perfekt. 😅

Anonymkode: 705aa...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er derfor strikking kanskje ikke er noe for meg. Er ikke særlig innstillt på å starte helt på nytt etter å ha strikket 1 meter

 😅

Anonymkode: 705aa...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småfeil er ikke så nøye, men er det hull og du har en løs maske kan dette ødelegge mye av arbeidet så man bør alltid fiske opp disse så fort man får øye på de. Du kan bruke en heklenål til dette om du ikke vil rekke opp helt ned til hullet.

Anonymkode: 0faf6...31e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, BobbySocks said:

Mye feil, rekker aldri opp. 

Liker den. Jeg irriterer meg over at jeg enten har mistet masker eller laget for mye masker underveis ... ser ikke helt beint ut. Men jeg tror jeg bare skal sy litt på det og respektere feilene. Er tross alt nybegynner 😅

Anonymkode: 705aa...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på. Prøver selvsagt å gjøre det så pent som mulig, men hva jeg gjør med eventuelle feil, kommer an på hvor synlig det er og hvem det er til. Jeg er mer nøye på ting til andre enn meg selv, og så kan man jo i enkelte tilfeller kamuflere feilene. Men hadde det vært en genser i et spesielt mønster med synlig feil, hadde jeg rettet opp, selv om det hadde vært irriterende. 

Det høres ut som at det kanskje ikke er så synlig på skjerfet ditt? Hvis det er litt skjevt på endene, kan du jo alltids kamuflere med frynser ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ti10 said:

Kommer litt an på. Prøver selvsagt å gjøre det så pent som mulig, men hva jeg gjør med eventuelle feil, kommer an på hvor synlig det er og hvem det er til. Jeg er mer nøye på ting til andre enn meg selv, og så kan man jo i enkelte tilfeller kamuflere feilene. Men hadde det vært en genser i et spesielt mønster med synlig feil, hadde jeg rettet opp, selv om det hadde vært irriterende. 

Det høres ut som at det kanskje ikke er så synlig på skjerfet ditt? Hvis det er litt skjevt på endene, kan du jo alltids kamuflere med frynser ;) 

Skjerfet virker fint ut i endene, men det virker litt skjevt ut opp langs ene siden. 😅

Anonymkode: 705aa...905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter hvert blitt ganske nøye, men noen feil skjer iblant. Mange feil klarer jeg å rette opp ved å slippe ned en maske eller to og plukke dem opp med en heklenål. Hvis en maske er mistet plukker jeg den alltid opp, eventuelt fester den om jeg har felt av og den er langt nede.

Det er også noen feil jeg bare lar være. Jeg strikket nylig en nisselue i to ulike rødfarger, og oppdaget det først når den var ferdig. Dette er bare synlig i riktig vinkel i dagslys, og det er bare en nisselue, til mitt eget barn. Det går helt fint.

Anonymkode: 06b47...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg bruker så mye penger på garn og tid på plagg som varer gjerne livet ut, så er jeg veldig nøye og rekker opp en ferdig genser eller jakke om det er noe som irriterer meg.

Endret av LittDiva
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg retter (nesten) alltid feil, i allefall når jeg strikker på oppdrag (til andre for salg). Tenker at det er en selvfølge. Også når det er gaver, gir ikke bort plagg det er feil på. 

Strikker jeg til meg selv kan jeg akseptere feil - om det er mye arbeid å rekke opp eller om feilen ikke vises. Ville aldri la være å rette hull eller helt opplagte feil. 

Anonymkode: fb8bb...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg retter (nesten) alltid feil, i allefall når jeg strikker på oppdrag (til andre for salg). Tenker at det er en selvfølge. Også når det er gaver, gir ikke bort plagg det er feil på. 

Strikker jeg til meg selv kan jeg akseptere feil - om det er mye arbeid å rekke opp eller om feilen ikke vises. Ville aldri la være å rette hull eller helt opplagte feil. 

Anonymkode: fb8bb...d40

Strikker du på oppdrag for andre og tar betalt for det så bør du rekke opp alle feil, ikke bare nesten alle feil 

Å betale rundt 1500kr+garn (som er vanlig pris folk tar hvis man ser på strikkesider på Facebook) for en genser så hadde jeg returnert genseren og krevd pengene tilbake hadde jeg mottatt en genser med feil. Et kyndig øye ser nemlig feilen, selv om du kanskje ikke tror det

Anonymkode: 53713...d1f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har lav terskel for å rekke opp. Når jeg bruker 1000-1500 kroner på garn til en genser, og 100 timer kanskje på arbeidet, så er det verd de få ekstra timene for å få et godt resultat. Jeg har aldri anget på at jeg brukte den ekstra tiden, men jeg angrer alltid når jeg ikke gjør det. Da feilene jeg ofte angrer på at jeg ikke brukte mer tid på er feil som ikke egentlig er feil, bare mindre pent: Typisk eksempel er hvis jeg har plukket opp en maske noen rader lenger nede, og det blir en "stige" med litt løsere masker. Det er ikke en feil man MÅ rekke opp for å reparere, men erfaringen er at jeg angrer hvis jeg ikke gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 13.25):

Da er det et veldig tålmodighetsarbeid. Jeg må starte på nytt igjen om jeg skal få det perfekt. 😅

Anonymkode: 705aa...905

Men hvorfor ønsker du ikke det? :klo:

Dersom poenget med å strikke er å få et pent sjal så må du rekke opp igjen. Dersom poenget er å ha noe å gjøre med hendene så kan du like godt strikke et sjal 4 ganger som 4 sjal. Samma greia. Kun dersom poenget er å produsere store kvanta med dårlig kvalitet gir det mening å la feil være.

Ja, vi må alle øve. For å bli gode må vi øve mye. Men det vi øver på? Det beholder vi ikke. I tilfelle strikking kan vi strekke opp igjen, så da gjør vi det.

Anonymkode: 82eeb...bf2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør feil innimellom, men ikke så veldig ofte. Leser oppskriften nøye (det skjer ganske ofte at jeg modifiserer litt selv, men da er det bevisst). Pluss har strikket mye og mister ikke masker feks, i så fall merker jeg det med en gang og tar den opp. Man blir jo flinkere til å lese strikketøyet sitt med mer erfaring.

Men det jeg har også blitt mye flinkere til er å fikse feil i ettertid. Feks da jeg oppdaget etter noen cm at jeg hadde strikket feil på en førstegenser. Da rakk jeg bare opp noen masker rett ned der feilen var og fikset det, så jeg slapp å rekke opp hele runder. Eller jeg kan fikse noe med å sy i etterkant. Eller gjøre noe på en annen måte. Men det skjer også at jeg rekker opp. Jeg vil ikke ha ferdige plagg med ferdige feil, og hvis jeg ser at det ikke kan fikses i ettertid, rekker jeg heller opp. Men spørs hva slags feil det er, enkelte småfeil (som å glemme å øke på en runde, men så heller øke to masker på neste runde) er jo så å si helt usynlige.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest solavskjerming

Strikker inni mellom feil (gjør ikke alle det?). Rekker stortsett opp igjen, med mindre jeg er helt sikker på at det ikke ses.

Det eneste jeg ikke er så nøye på er hvis jeg strikker oppvaskkluter til meg selv, da er det ikke så farlig om det sees.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker stadig vekk noen feil, men ikke så ofte som før. Om jeg rekker opp eller ei, kommer an på feilen og hvor synlig den er. Noen ganger kan man enkelt rette opp ved å fiske opp en maske, andre ganger kan man sy litt eller stramme opp. Ofte rekker jeg opp litt. Har jeg mistet én maske og oppdager det lenge etterpå, kan jeg feste masken på baksiden.

Sånn ellers tenker jeg at det ikke gjør så mye om det er en feil her og der. Det er jo litt av sjarmen.

Jeg har aldri rekket opp en hel bol for å fikse en maske helt nederst. Da lever jeg fint med den feilen, og jeg synes det kan være litt koselig å se på en jakke jeg strikket for 15 år siden, med de feil og ujevnhetene som jeg hadde da.

En fordel med å være øvet strikker, er at man sjeldnere gjør feil, og man blir flinkere til å se feil med en gang slik at man raskt og enkelt kan rette dem opp. 

 

Strikker man for salg, mener jeg dog at det skal være feilfritt, bare så det er sagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...