Gå til innhold

Hva synes dere om forkjøpsrett? Dere som har forkjøpsrett/eller har benyttet dere av dette kan se bort fra innlegget :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På en side synes jeg det er drit irriterende. Hvis du vinner en runde så kommer en irriterende person og kupper den med sin forkjøpsrett. Er slik at man liksom bare får lyst til å hacke annonsen slik at den ikke vises, så de ikke får den med seg. Og hvordan skal noen som ikke hadde foreldre som meldte dem inn eller ga dem ha sjans mot de som har?
På en annen side er det tydeligvis lovlig. Hvis det er den letteste måten å komme seg inn på markedet så hvorfor ikke….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Avstand said:

På en side synes jeg det er drit irriterende. Hvis du vinner en runde så kommer en irriterende person og kupper den med sin forkjøpsrett. Er slik at man liksom bare får lyst til å hacke annonsen slik at den ikke vises, så de ikke får den med seg. Og hvordan skal noen som ikke hadde foreldre som meldte dem inn eller ga dem ha sjans mot de som har?
På en annen side er det tydeligvis lovlig. Hvis det er den letteste måten å komme seg inn på markedet så hvorfor ikke….

I BATE må en melde forkjøpsrett før annonsen i det hele tatt blir publisert. Jeg syntes greia var ganske urettferdig, men så er jo dette også en etablert greie. Hvis en ikke vil være med får en jakte selveierleiligheter. 

Anonymkode: 1d60e...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner regelen, og skjønner det oppleves urettfferdig for de som evt mister.

Jeg solgte min leilighet til verdens herligste dame som gledet seg såååååå til å flytte inn. Også kom det ei anna dame rett før fristen og fikk på forkjøpsretten. Og hun hadde vært helt usmakelig på visningen og kritisert det meste. (Mulig for å begrense budene fra andre som var der🥺

Så da ble både damen som trodde hun fikk den, og jeg, super skuffet. Ikke at det spilte noen rolle for meg egentlig, men hadde ønsket at det var noen hyggelige som overtok «mitt» sted ☺️

Anonymkode: e6962...2dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I BATE må en melde forkjøpsrett før annonsen i det hele tatt blir publisert. Jeg syntes greia var ganske urettferdig, men så er jo dette også en etablert greie. Hvis en ikke vil være med får en jakte selveierleiligheter. 

Anonymkode: 1d60e...e1a

Ok, men poenget var at man blir fristet til å skjule informasjonen slik at de som sitter på gjerdet ikke får det med seg. Men det er bare fantasien som sier det, for jeg har jo ikke peiling på hvordan jeg liksom skulle gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forkjøpsrett er et helt idiotisk system, og skjønner ikke hvorfor folk kjøper borettslagsleilighet. 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 98f44...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er likt for alle. Selv meldte jeg meg inn da jeg var 18 år, og da jeg var 24 år fant jeg drømme leiligheten og var med på å by. Jeg hadde da bare 6 års ansiennitet, så sjansen for at personene jeg bydde mot hadde høyere var jo der. Jeg valgte tilslutt å gi meg i budrunden. Så la jeg inn at jeg ønsket å ta den på forkjøpsrett, og jaggu! 1 uke etterpå så ringer de og forteller at jeg kan få kjøpe den om jeg fortsatt vil fordi personen som kjøpte den hadde «bare» 4 år. Så da fikk jeg kjøpt leiligheten min, og jeg fikk kommet meg inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: 1c90c...8ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er noe stort tull! Det ga mening på 50-tallet, men har fullstendig mistet sin opprinnelige funksjon. 

Anonymkode: 80be7...85a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiligheten jeg solgte ble tatt på forkjøpsrett. Den var kjip, for hun som hadde lagt inn budet var i en meget vanskelig situasjons mens hun som kuppa den var av den meget privilegerte arten. 

Anonymkode: e3b09...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte syns jeg forkjøpsrett er bra, og jeg forstår prinsippet. Men det er håpløst å drive med budrunder når det er forkjøpsrett stort sett. Jeg var med på noen budrunder i våres i et meget populært område her i Oslo. De ble solgt til folk som bodde i samme blokk, noe jeg aldri har opplevd før! Da trives du godt altså..  

Opplevde kun at det gikk 24 timer til jeg fikk beskjed fra Obos at noen hadde tatt leiligheten på forkjøpsrett. Også fant jeg en enda finere leilighet rett etterpå :) Megleren prøvde hele tiden å pushe meg til å by mer men jeg hadde jo en grense. Bare på noen få mnd så har det strøket jeg vurderte gått opp i verdi til 5 mill ++ ser jeg på finn. Sykt! 5,3 mill for en 3-roms. 

Anonymkode: 1fe5d...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leiligheten jeg solgte ble tatt på forkjøpsrett. Den var kjip, for hun som hadde lagt inn budet var i en meget vanskelig situasjons mens hun som kuppa den var av den meget privilegerte arten. 

Det samme skjedde meg! Jeg skulle selge en leilighet i sommer også var det en dame som var kjempeinteressert og sa at leiligheten var perfekt for henne. Hun hadde vært på boligjakt lenge og tapte alle budrunder. Så i teorien vant hun budrunden på min leilighet men så var det et par som tok den på forkjøpsrett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Jeg vant en budrunde på drømmeboligen som jeg mistet til noen med lang ansiennitet og forkjøpsrett, det var såklart dritkjipt. Siden det var jeg på jakt etter leilighet i halvannet år og gikk på 150 visninger, alle gikk over mitt budsjett i budrunden og 400-700tusen over prisantydning. Jeg ble skikkelig deprimert og ødealgt av det. Så var det en leilighet som gikk akuratt innenfor mitt budsjett og da ble det min tur til å benytte forkjøpsretten, så uten den hadde jeg aldri kommet meg inn på boligmarkedet. Etter såååå mye slit og uflaks og så mange visninger og nederlag så syns jeg det var min tur så jeg har ikke dårlig samvittighet for det. 

Gir OBOS medlemsskap i ett års dag til venninners barn, medlemsskapet er gull verdt og siden leilighetene er OBOS leiligheter så står de i sin fulle rett til å gi medlemmer fordelen som forkjøpsrett gir. Ingenting hindrer noen fra å bli medlem :)

Anonymkode: e74c0...f09

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er helt greit, jeg. Det hadde iallfall vært urettferdig om man skulle oppheve dette nå, og de som har betalt i årevis plutselig mister retten. Vi hadde flaks. Vi vant budrunde på en bolig det var meldt forkjøpsrett på, men ingen valgte å benytte den. 

Det som kanskje er liiiitt urettferdig, er at man kan arve medlemsskap. 

Men uansett, så er det fult mulig å få en bolig utenom forkjøpsretten - men da er man kanskje avhengig av at den går litt over takst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan du være så sikker på det? Hvem som fortjente den mest? Min bosituasjon før jeg kapret leilighet på forkjøpsrett var helt jævlig, jeg ble fysisk og psykisk syk av det og legen foreslo antidepressiva men jeg fortalte såklart ikke til selger om disse private forholdene. Kan godt hende selger tenkte jeg var privilegert som hadde arvet medlemsskap og fikk hjelp fra foreldrene mine til egenkapital men jeg fortjente den leiligheten mer enn mange andre det kan jeg hvertfall si. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det lov å arve ansiennitet? Det syns jeg ikke er ok. Den leiligheten jeg kjøpte i sommer hadde en interessent med ansiennitet fra 1969. Da var ikke jeg født en gang. Tenkte bare at jaja da får jeg ikke den, men så trakk han seg. Syns ansienniteten kun burde følge kjøperen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var dritt da jeg mistet en leilighet pga annens forkjøpsrett. Men så var det gull da vi vant en annen leilighet med forkjøpsrett.

Anonymkode: 430f8...af2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan du være så sikker på det? Hvem som fortjente den mest? Min bosituasjon før jeg kapret leilighet på forkjøpsrett var helt jævlig, jeg ble fysisk og psykisk syk av det og legen foreslo antidepressiva men jeg fortalte såklart ikke til selger om disse private forholdene. Kan godt hende selger tenkte jeg var privilegert som hadde arvet medlemsskap og fikk hjelp fra foreldrene mine til egenkapital men jeg fortjente den leiligheten mer enn mange andre det kan jeg hvertfall si. 

Jeg vet godt hvem som la inn bud og hvem som kuppa den. Ikke alle leiligheter selges i Oslo for å si det sånn. Der er mange små steder med borettslag i dett langstrakte landet. 

Hun som kuppa den er også ei bitch, hun har også prøvd seg på mye rart for å få penger ut av meg i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Annonse

Vant nylig en budrunde som jeg i dag fikk beskjed jeg mistet grunnet ansiennitet. Synes ordningen er helt håpløst urettferdig og kjip. Den er ikke annet en et system som ytterligere utviser klasseskille i Norge. Kommer med en familie med nada erfaring innen økonomi og boligkjøp. De med lav sosial arv og økonomi vil jo alltid være "taperne" i dette tilfellet. Og det er ikke "bare å melde seg inn i OBOS". Hjelper ikke å melde seg inn når man kun har 1-2 år ansiennitet i en alder av +20 år, når bortkjemte småunge får dette gratis fra fødsel av foreldre og i tillegg økonomisk hjelp, eller at foreldrene kjøper leiligheten for dem med skyhøy ansiennitet. Så for meg er dette bare et urettferdig system der bortkjemte småunger skjemmes bort enda mer, mens de som vokser opp fra bunn og grunn uten noen form for arv, må jobbe enda hardere for å komme seg inn i boligmarkedet.

Anonymkode: d4764...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...