Gå til innhold

Baby 10 måneder. Hvordan venne av med amme for søvn og nattamming? Og å tilvenne tidlig leggetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som sagt, babyen er 10 måneder og nå er jeg helt klar for å venne han av med amming før leggetid for å avslutte den søvnassosiasjonen. Skulle også ønske jeg kunne legge han tidligere enn nå, slik at jeg får mer tid med storebroren hans som er grønn av søskensjalusi hele tida. NOen innspill fra andre og mer drevne småbarnsmødre her?

Anonymkode: aafa1...84c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når legges han da? 

Anonymkode: 08899...63e

Skrevet

Hva med en flaske eller grøt før leggetid? Det er veldig kjekt at de er mette før de skal sove 

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Når legges han da? 

Ca 1930-2000 . Samme tid som storebror 

Skrevet
9 minutter siden, Sofakona said:

Hva med en flaske eller grøt før leggetid? Det er veldig kjekt at de er mette før de skal sove 

Han spiser brødskive og grøt, grønnsaker og frukt til.kveldsmat. Men han vil helst amme i 1-2t før han sovner i tillegg... Prøvde venne han til smokk men ble bare intens hylskriking så da har jeg ammet i utallige timer pr døgn... Noe som skaper altfor mye søskensjalusi  

Skrevet

Om du skal legge han tidligere må du eventuelt justere våkenvinduet , altså fra siste lur til leggetid😊

Anonymkode: ec16c...52f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ca 1930-2000 . Samme tid som storebror 

Du man jo fint legge en så liten baby 1830-19. Spørs jo helt når han står opp og resten av dagen? Da må du endre på rutinene her. 

Hvorfor ikke bare amme i søvn om det fungerer? 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du man jo fint legge en så liten baby 1830-19. Spørs jo helt når han står opp og resten av dagen? Da må du endre på rutinene her. 

Hvorfor ikke bare amme i søvn om det fungerer? 

Søskensjalusi. Trenger tid med storebror.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Søskensjalusi. Trenger tid med storebror.

Men hvor lenge ammer du da? Storebroren bør vel kunne vente akkurat den tiden du bruker på det?

Anonymkode: bad7c...26f

• Liker 1
Skrevet

Min på 10 måneder legger seg mellom 18-19 ish. Kommer litt an på den siste luren som kan variere litt.

Jeg har ikke ammet siden de første 6 ukene da hun alltid fikk tillegg som prematur, og spiste lite ved brystet. Vi sluttet med flaske om natten ved 5 mnd ca. Uansett, det har gjort det enklere for meg å ikke være den som må legge baby, eller stå opp, så har sånn sett ikke veldig gode råd.

Tenker at dere kanskje bare må prøve at far legger minsten? Gir flaske og tar leggingen. Det kan jo bli en liten kamp, men det går seg ofte til. Vil jo tro at hvis du tar leggingen, så vil han aller helst ammes, og at det derfor er best om far tar det i overgangen.

Vi venter nummer to i vinter, og jeg håper virkelig at denne ønsker å ammes, samtidig merker jeg at denne friheten vi har hatt har vært god😅 Håper vi får til en kombinasjon, men den første tiden vil storesøster legge seg først hos oss uansett, så den tid den sorg.

Anonymkode: f337d...d40

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som sagt, babyen er 10 måneder og nå er jeg helt klar for å venne han av med amming før leggetid for å avslutte den søvnassosiasjonen. Skulle også ønske jeg kunne legge han tidligere enn nå, slik at jeg får mer tid med storebroren hans som er grønn av søskensjalusi hele tida. NOen innspill fra andre og mer drevne småbarnsmødre her?

Hva med å justere hele dagsprogrammet med 10 min hver dag til du er der du ønsker å være mtp tidspunkt? Spesielt hvis det er utfordrende å bare vekke tidligere fra siste lur feks. Husker vi alltid gjorde dette en uke før klokken skulle stilles, og det fungerte veldig bra! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min på 10 måneder legger seg mellom 18-19 ish. Kommer litt an på den siste luren som kan variere litt.

Jeg har ikke ammet siden de første 6 ukene da hun alltid fikk tillegg som prematur, og spiste lite ved brystet. Vi sluttet med flaske om natten ved 5 mnd ca. Uansett, det har gjort det enklere for meg å ikke være den som må legge baby, eller stå opp, så har sånn sett ikke veldig gode råd.

Tenker at dere kanskje bare må prøve at far legger minsten? Gir flaske og tar leggingen. Det kan jo bli en liten kamp, men det går seg ofte til. Vil jo tro at hvis du tar leggingen, så vil han aller helst ammes, og at det derfor er best om far tar det i overgangen.

Vi venter nummer to i vinter, og jeg håper virkelig at denne ønsker å ammes, samtidig merker jeg at denne friheten vi har hatt har vært god😅 Håper vi får til en kombinasjon, men den første tiden vil storesøster legge seg først hos oss uansett, så den tid den sorg.

Helt utenfor trådens tema, men hvordan sluttet dere med flaske ved 5 mnd, hvordan var det før dere sluttet og hvordan ble det etter? 😊 

Skrevet
Jegvetik skrev (3 minutter siden):

Helt utenfor trådens tema, men hvordan sluttet dere med flaske ved 5 mnd, hvordan var det før dere sluttet og hvordan ble det etter? 😊 

Jeg har sovebaby, så det var egentlig ikke så vanskelig for oss. Fra 3-4 måneder våknet hun bare en gang om natten, også ga vi flaske uten å prøve noe annet. Når hun våknet varierte veldig, og vi fikk en natt her og der uten noen oppvåkninger.

Det var faktisk helsesykepleier som nevnte at siden de ikke har behov fra 4 mnd (som regel), så var det egentlig vi som lagde den vanen at hun muligens trengte flaske for å sovne igjen. Så fra en natt til en annen ga vi bare ikke flaske. Gikk inn, ga smokken og strøk litt, også gikk vi ut igjen. Den første natten våknet hun da litt flere ganger, men det gikk seg til de neste dagene😊

Hun kan våkne nå også, men da gjør vi det samme, også sovner hun av seg selv. Med mindre det er sykdom da😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har sovebaby, så det var egentlig ikke så vanskelig for oss. Fra 3-4 måneder våknet hun bare en gang om natten, også ga vi flaske uten å prøve noe annet. Når hun våknet varierte veldig, og vi fikk en natt her og der uten noen oppvåkninger.

Det var faktisk helsesykepleier som nevnte at siden de ikke har behov fra 4 mnd (som regel), så var det egentlig vi som lagde den vanen at hun muligens trengte flaske for å sovne igjen. Så fra en natt til en annen ga vi bare ikke flaske. Gikk inn, ga smokken og strøk litt, også gikk vi ut igjen. Den første natten våknet hun da litt flere ganger, men det gikk seg til de neste dagene😊

Hun kan våkne nå også, men da gjør vi det samme, også sovner hun av seg selv. Med mindre det er sykdom da😅

Høres egentlig veldig likt ut som hos oss. Vi har også bare 1-2 flasker per natt (1 hvis vi regner natt som 19-7, men hun kan sove 1-2 timer til hvis vi gir 7-flasken i sengen). Det gjør meg ingenting å mate på natten siden det tross alt bare er den ene gangen, men jeg har også lurt litt på om hun egentlig trenger det siden vi noen ganger har netter uten oppvåkning og siden hun spiser godt og stort sett nok på dag. Men skal ikke «kuppe» tråd, var bare litt nysgjerrig! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...