AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #21 Del Skrevet 13. oktober 2022 Vi har (hatt) sølvkre og muligens også skjeggkre. Vi hadde plutselig maur i hus for en tid siden, og det kom en skadedyrbekjemper som la ut gift mot maur. Mauren forsvant, og gifta har utvilsomt bitt veldig godt fra seg på kre også, en fantastisk deilig bieffekt. M.a.o.: det er håp om en veldig sterk reduksjon om du får lagt ut gift! (vi har naboer vegg i vegg, så jeg forventer at kre dukker opp igjen før eller senere, men da skal jeg være rask med å invitere skadedyrmannen tilbake). Anonymkode: 023ac...19a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #22 Del Skrevet 13. oktober 2022 Selvsagt må du oppgi i prospektet at du har sett skjeggkre! Forøvrig solgte jeg selv bolig med skjeggkre og fikk langt over takst. Anonymkode: 8337c...4a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #23 Del Skrevet 13. oktober 2022 Sølvkre er ganske vanlig og regnes ikke som skadedyr. Det kan være tegn på fukt, men trenger ikke være det heller. Om dere har nyoppusset bad er det lite sannsynlig. De dukker opp på badet om dere har senket temperaturen. Kanskje sparer dere på strømmen? De trives ikke når det er varmt og tørt. Heng opp håndkler/klær og skru opp varmen. Rens sluket i dusjen. Stå klar med papir hver gang du skrur på lyset på badet. Da ser du dem. De er lette å bli kvitt om dere har varme på badet. Skjeggkre har hår og er ganske store, sølvkre er helt glatte og er små. Anonymkode: 6d0c2...814 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #24 Del Skrevet 13. oktober 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Vi har sølvkre i huset vårt. Har sett de i ulike str på alle rom, både bad, vaskerom, kjøkken og soverom gjennom årene. Tror de kom inn i hus med nye møbler innpakket i papp…(kjøpte nylig et teppe fra IKEA, og samme dag oppdaget jeg to kryp i nærheten. Hadde sikkert holdt til inni papprøret inni teppet). Så lenge vi holder det rent, ser vi nesten aldri krypene. Har robotstøvsuger. Bruker også litt salmiakk og klorin i vaskevannet. Anonymkode: fa883...59a Høres litt ut som skjeggkre Anonymkode: 6d0c2...814 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #25 Del Skrevet 13. oktober 2022 De kan fint fjernes. Jeg hadde voldsomt mange skjeggkre, men de ble borte for noen år siden. Et firma fiksa det uten å gjøre noe i akkurat min leilighet, så de fant tydeligvis ut hvor insektene kom fra. Jeg hadde voldsomt mange, og fant inntil 8 på en kveld. De dukka opp overalt, som i senga, taket, lamper og kjeler. Anonymkode: 246f8...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #26 Del Skrevet 13. oktober 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Vi har sølvkre i huset vårt. Har sett de i ulike str på alle rom, både bad, vaskerom, kjøkken og soverom gjennom årene. Tror de kom inn i hus med nye møbler innpakket i papp…(kjøpte nylig et teppe fra IKEA, og samme dag oppdaget jeg to kryp i nærheten. Hadde sikkert holdt til inni papprøret inni teppet). Så lenge vi holder det rent, ser vi nesten aldri krypene. Har robotstøvsuger. Bruker også litt salmiakk og klorin i vaskevannet. Anonymkode: fa883...59a Om de kom med pappen ville jeg antatt skjeggkre Anonymkode: 64fbd...b88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 13. oktober 2022 #27 Del Skrevet 13. oktober 2022 Kjøp insektnix (kiselgur) å strø over alt langs vegger/lister. Ikke giftig, men pga strukturen så fester det seg på insekter som kommer borti det og tørker de ut, så de dør rett og slett. Slukk lys, forlat gjerne leiligheten noen dager så de kanskje kommer frem mer de som er, slik at de kommer i kontakt med mineralet. 😊 evt gå over med gift i tillegg, feks permetrin. Pass på å få sprayet inn i kriker og kroker, under lister/møbler etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #28 Del Skrevet 13. oktober 2022 10 hours ago, AnonymBruker said: Vi har sølvkre i huset vårt. Har sett de i ulike str på alle rom, både bad, vaskerom, kjøkken og soverom gjennom årene. Tror de kom inn i hus med nye møbler innpakket i papp…(kjøpte nylig et teppe fra IKEA, og samme dag oppdaget jeg to kryp i nærheten. Hadde sikkert holdt til inni papprøret inni teppet). Så lenge vi holder det rent, ser vi nesten aldri krypene. Har robotstøvsuger. Bruker også litt salmiakk og klorin i vaskevannet. Anonymkode: fa883...59a Bare sånn for sikkerhets skyld til andre som leser dette; IKKE bland salmiakk og klorin. Da dannes det kloramingass, som kan være svært farlig. Puster du inn denne gassen burde du ringe 113. https://www.helsenorge.no/giftinformasjon/produkter-og-kjemikalier/vaskemidler/salmiakk-og-klorin-skal-ikke-blandes/#:~:text=Salmiakk og klorin må ikke,klorin og salmiakk i vaskebøtta. Anonymkode: a561a...9cc 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tempen Skrevet 14. oktober 2022 #29 Del Skrevet 14. oktober 2022 Jeg kjøpte Advion Cockroach Gel på nettet, Amazon eller noe slikt, og la dråper langs gulvlister som beskrevet. Vipps så var alle borte, magisk👍 Ufarlig stoff for kjæledyr, bare å Google. Samme som skadedyrbekjempere bruker, men i Norge selges det bare til profesjonelle. Bestille utenfra på nettet funket fint😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #30 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 10.10.2022 den 13.23): Hvorfor er det verre å ha sølv-/skjeggkre enn edderkopper i hus? Anonymkode: 8c4b5...9c9 De er ikke farlige, men veldig ekle. Tror skjeggkre kan komme inn med papp og møbler. Mens sølvkre kan være tegn på fukt. Ofte befinner de seg på baderommet. Begge liker å smette under lister. Anonymkode: cae4a...8e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #31 Del Skrevet 14. oktober 2022 Vi har hatt et massivt sølvkreproblem selv. Man kan virkelig bli småsjuk i huet av det! Jeg skvetter fortsatt skikkelig når jeg ser små bevegelser på gulvet, men har ikke sett noen på lenge nå. Mitt tips nr 1 er IKKE! kast bort penger på limfeller det står spesifisert sølvkre/skjeggkre på. Det er bare svindel av desperate stakkarer som løper og kjøper i panikk. Du får et frimerke med lim, 10 i pakken for 250 kroner. Kjøp heller fluefeller for vindu på Jula eller Clas ohlson, da får du 10 stk 20 cm lange limstrips. Så én pakke dekker en hel meter. 49 kroner pakken liksom. Og klipper du dem på langs får du dobbelt så mange Jeg la dem langs listene i rommene hvor vi hadde sett dem, og vi tok så sinnsykt mange dyr på denne måten. Da kommer de ikke ut på gulvet heller, så man slipper å skvette når man skrur på lyset. I tillegg ser man godt hvor de kommer fra, vi hadde noen få feller det "hopet" seg veldig opp i, så nå har vi bare feller akkurat der Sånn ser de ut, bare legg dem på gulvet istedetfor vinduet. De synes nesten ikke heller (vær bare litt obs på det, de er kjipe å trø på ) . https://www.clasohlson.com/no/Silvalure-fluefelle-til-vinduer/p/31-9066 Anonymkode: 3884d...e13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #32 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sølvkre er ganske vanlig og regnes ikke som skadedyr. Det kan være tegn på fukt, men trenger ikke være det heller. Om dere har nyoppusset bad er det lite sannsynlig. De dukker opp på badet om dere har senket temperaturen. Kanskje sparer dere på strømmen? De trives ikke når det er varmt og tørt. Heng opp håndkler/klær og skru opp varmen. Rens sluket i dusjen. Stå klar med papir hver gang du skrur på lyset på badet. Da ser du dem. De er lette å bli kvitt om dere har varme på badet. Skjeggkre har hår og er ganske store, sølvkre er helt glatte og er små. Anonymkode: 6d0c2...814 Takk for tips. Har skrudd opp varmen så får vi bare ta strømregningen😅 Har ikke rensket sluket så det skal vi få gjort i dag! Anonymkode: 84d0c...4e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #33 Del Skrevet 14. oktober 2022 Men ts, jeg tror det er veldig vanskelig å bli kvitt dette med å heve temperaturen, sette opp limfeller og støvsuge. Redusere, ja, men absolutt ikke kvitt. Kjøp den gelen som nevnes over, om du ikke vil ringe maurbekjemperen som vi hadde i hus. Da snakker vi "kvitt" på et helt annet nivå. Anonymkode: 023ac...19a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #34 Del Skrevet 14. oktober 2022 Sølvkre er veldig skinnende og blanke, det er ikke skjeggkre. Vi kjøpte bolig der det ikke var opplyst om noe sånt, men en uke etter innflytting så fant vi et par skjeggkre. Forsøkte å klage osv men vi fikk bare beskjed om at skjeggkre er såpass vanlig i norske hus nå at man ikke får noe igjen for det. Har sett kanskje 3 stk det siste året, så de plager meg ikke sånn sett. Anonymkode: 74bc0...3cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #35 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sølvkre er veldig skinnende og blanke, det er ikke skjeggkre. Vi kjøpte bolig der det ikke var opplyst om noe sånt, men en uke etter innflytting så fant vi et par skjeggkre. Forsøkte å klage osv men vi fikk bare beskjed om at skjeggkre er såpass vanlig i norske hus nå at man ikke får noe igjen for det. Har sett kanskje 3 stk det siste året, så de plager meg ikke sånn sett. Anonymkode: 74bc0...3cc Vil legge til at skjeggkre er veldig glad i pappesker så forsikringsfirmaet samt de vi kjøpte hus av forsøkte å skylde på at det var kommet inn med flyttekassene våres. Anonymkode: 74bc0...3cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #36 Del Skrevet 14. oktober 2022 Brukte radon spray noen ganger. Gjentok behandling etter noen måneder. Ny bestand duket opp ca et år etter, de var små nymfer. Brukte radon spray da også og nå er alle borte. Ikke sett en eneste på over 5 år. Anonymkode: 54dfa...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2022 #37 Del Skrevet 14. oktober 2022 Crazydoglady skrev (8 timer siden): Kjøp insektnix (kiselgur) å strø over alt langs vegger/lister. Ikke giftig, men pga strukturen så fester det seg på insekter som kommer borti det og tørker de ut, så de dør rett og slett. Slukk lys, forlat gjerne leiligheten noen dager så de kanskje kommer frem mer de som er, slik at de kommer i kontakt med mineralet. 😊 evt gå over med gift i tillegg, feks permetrin. Pass på å få sprayet inn i kriker og kroker, under lister/møbler etc. Tusen takk for tips! Skal prøve det. Jeg har en baby, vet du om det er de trygt å bruke permetrin da? Tempen skrev (1 time siden): Jeg kjøpte Advion Cockroach Gel på nettet, Amazon eller noek slikt, og la dråper langs gulvlister som beskrevet. Vipps så var alle borte, magisk👍 Ufarlig stoff for kjæledyr, bare å Google. Samme som skadedyrbekjempere bruker, men i Norge selges det bare til profesjonelle. Bestille utenfra på nettet funket fint😊 Takk for tips! AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vi har hatt et massivt sølvkreproblem selv. Man kan virkelig bli småsjuk i huet av det! Jeg skvetter fortsatt skikkelig når jeg ser små bevegelser på gulvet, men har ikke sett noen på lenge nå. Mitt tips nr 1 er IKKE! kast bort penger på limfeller det står spesifisert sølvkre/skjeggkre på. Det er bare svindel av desperate stakkarer som løper og kjøper i panikk. Du får et frimerke med lim, 10 i pakken for 250 kroner. Kjøp heller fluefeller for vindu på Jula eller Clas ohlson, da får du 10 stk 20 cm lange limstrips. Så én pakke dekker en hel meter. 49 kroner pakken liksom. Og klipper du dem på langs får du dobbelt så mange Jeg la dem langs listene i rommene hvor vi hadde sett dem, og vi tok så sinnsykt mange dyr på denne måten. Da kommer de ikke ut på gulvet heller, så man slipper å skvette når man skrur på lyset. I tillegg ser man godt hvor de kommer fra, vi hadde noen få feller det "hopet" seg veldig opp i, så nå har vi bare feller akkurat der Sånn ser de ut, bare legg dem på gulvet istedetfor vinduet. De synes nesten ikke heller (vær bare litt obs på det, de er kjipe å trø på ) . https://www.clasohlson.com/no/Silvalure-fluefelle-til-vinduer/p/31-9066 Anonymkode: 3884d...e13 Ja, kjenner det allerede tærer litt på psyken. Både fordi det er ekkelt og fordi det passer så utrolig dårlig å få det akkurat nå. Tusen takk for bra tips. Har kjøpt de dyre fellene, men foreløpig har de ikke fanget noen. Skal stikke på Clas Ohlson i dag og kjøpe fluefeller! Anonymkode: 84d0c...4e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 14. oktober 2022 #38 Del Skrevet 14. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tusen takk for tips! Skal prøve det. Jeg har en baby, vet du om det er de trygt å bruke permetrin da? Anonymkode: 84d0c...4e9 Permetrin er jo gift. Med baby i hus ville jeg benyttet meg av gift når baby er ute av huset. La det virke litt, så luft godt, også vask over alle overflater baby er i kontakt med ihvertfall, for å være på den sikre siden. Ellers er jo som sagt kiselgur helt giftfritt 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #39 Del Skrevet 19. oktober 2022 Ts her. Nå har det gått nesten 2 uker og bortsett fra fire sølvkre på badet de første dagene har jeg ikke sett surten av dem. Jeg skrudde opp varmen på badet, sprayet med insektsgift ved listene på badet og har lagt ut limfeller på hele badet og i resten av leiligheten, ingen av fellene har fanget noen dyr så da føler jeg meg relativt sikker på at det ikke er så mange av dem igjen. Tror jeg skal la varmekablene gjøre jobben i noen uker til for sikkerhets skyld, må bare lukke øynene for den strømregningen. Anonymkode: 84d0c...4e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #40 Del Skrevet 19. oktober 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Nå har det gått nesten 2 uker og bortsett fra fire sølvkre på badet de første dagene har jeg ikke sett surten av dem. Jeg skrudde opp varmen på badet, sprayet med insektsgift ved listene på badet og har lagt ut limfeller på hele badet og i resten av leiligheten, ingen av fellene har fanget noen dyr så da føler jeg meg relativt sikker på at det ikke er så mange av dem igjen. Tror jeg skal la varmekablene gjøre jobben i noen uker til for sikkerhets skyld, må bare lukke øynene for den strømregningen. Anonymkode: 84d0c...4e9 Bare ha fellene oppe ei stund til for sikkerhetsskyld Krysser fingrene for deg! Anonymkode: a561a...9cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå