AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #1 Skrevet 10. oktober 2022 Forrige uke oppdaget jeg plutselig et lite insekt utenfor badet. Jeg skjønte fort at det var et kre, men før jeg klarte å fange/drepe det krøp det inn i en smal glippe i listen. Aner ikke om det var sølvkre eller skjeggkre, har googlet og synes de ser ganske like ut og siden jeg ikke fikk tak i skapningen har jeg ikke fått sammenlignet. Har kjøpt limfeller og foreløig har det ikke kommet noen fler. Når kan man være trygg på at det ikke er flere? Det som passer megadårlig er at vi er i prosess med å kjøpe oss ny bolig og det siste jeg vil er å måtte selge en leilighet med kre. Må man opplyse om det hvis man bare har sett ett tilfelle? Det vil jo i så fall gå kraftig ut over verdien av leiligheten, samtidig vil jeg nødvig havne i en sak med nye eiere hvis problemet skulle vise seg å komme tilbake. Kan legge til at badet ble pusset opp av fagfolk i fjor så blir overrasket hvis det er fuktproblemer. Hvordan har dere andre som har fått kre gått fram? Anonymkode: 84d0c...4e9
newman01 Skrevet 10. oktober 2022 #2 Skrevet 10. oktober 2022 Skjeggkre er ikke et særlig stort problem sånn egentlig. Ring et skadedyrfirma (eller forsikringsselskapet) og få dem til å plassere ut gift som tar knekken på dem. Da reduseres bestanden med 99% og antagelig slipper du å møte noen igjen. De er omtrentlig like farlige som hybelkaniner, og de lar seg bekjempe 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #3 Skrevet 10. oktober 2022 Bestanden kan være stor selv om dere bare har sett ett. Ville gjort tiltak før boligsalget, og selvfølgelig opplyst om det i egenerklæringsskjemaet. Skjeggkre er blitt veldig vanlig, så er ikke sikkert at verdien av leiligheten vil gå ned fordi. Anonymkode: 73393...720 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #4 Skrevet 10. oktober 2022 Hvorfor er det verre å ha sølv-/skjeggkre enn edderkopper i hus? Anonymkode: 8c4b5...9c9 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #5 Skrevet 10. oktober 2022 newman01 skrev (3 timer siden): Skjeggkre er ikke et særlig stort problem sånn egentlig. Ring et skadedyrfirma (eller forsikringsselskapet) og få dem til å plassere ut gift som tar knekken på dem. Da reduseres bestanden med 99% og antagelig slipper du å møte noen igjen. De er omtrentlig like farlige som hybelkaniner, og de lar seg bekjempe Det er et problem ved salg. Hvis jeg får inn skadedyrfirma og det viser seg å være sølvkre vil jeg sikkert måtte opplyse om det ved salg.. Er helt avhengig av å få takst om vi skal ha råd til noe større De er kanskje like farlige som hybelkaniner, men bra mye eklere. Har lest at de kan være i sengen, i sofaen og på kjøkkenet 😳 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bestanden kan være stor selv om dere bare har sett ett. Ville gjort tiltak før boligsalget, og selvfølgelig opplyst om det i egenerklæringsskjemaet. Skjeggkre er blitt veldig vanlig, så er ikke sikkert at verdien av leiligheten vil gå ned fordi. Anonymkode: 73393...720 Har lest at man ikke trenger å opplyse i egenerklæringen om det er sølvkre. Har kun sett ett og foreløpig ikke fanget noen i fellene så ønsker ikke opplyse i egenerklæringen før jeg vet om det er snakk om skjeggkre. Det vil garantert påvirke salget, jeg hadde vært skeptisk til å kjøpe leilighet som har hatt problemer med skjeggkre. AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvorfor er det verre å ha sølv-/skjeggkre enn edderkopper i hus? Anonymkode: 8c4b5...9c9 Skjeggkre anses vel som skadedyr fordi de kan være sjenerende. Du får sjelden store problemer med masse edderkopper, men skjeggkre kan bo i sengen din. Du må ikke opplyse om at du har hatt en edderkopp i leiligheten din ved et salg. Det må du ved skjeggkre. Anonymkode: 84d0c...4e9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #6 Skrevet 10. oktober 2022 Kjipt å oppdage slikt rett før flytting! Mange som er svært skeptiske til skjeggkre, så om man står om flere boliger, så vil det nok helt klart trekke ned dessverre. Man er pliktet til å opplyse om det. Selv om man tror man har fått fjernet alt. Men siden det er rett utenfor bad du oppdaget det, så kan det være sølvkre. De trives best på fuktige steder, mens skjeggkre oftere holder seg der det er smuler, støv og bøss (som i listesprekker og under kjøkkenbenk). Du må sette opp feller for å se hva du har, og omfanget. Mange unge skjeggkre kan ligne på sølvkre, så det er ikke alltid så lett å skille de heller. Vi har selv litt skjeggkre, noe vi visste om før kjøp, men det har heldigvis ikke vært noe særlig problem. Vi så litt på kjøkkengulvet da vi slo på lyset der på kveld/natt i starten, og satt opp feller som det kom litt i. Vi fanget kanskje 8 totalt i disse fellene på 2 + 1 mnd (i to omganger). Vi sprayet også med permetrin langs listesprekkene (gjort med 6 mnd mellomrom). Dette er ikke sunt å bruke mye av, og det stinker... Så det må du i alle fall ikke bruke før visning. Men jeg tror det tok knekken på det meste. Da begynte det å være noen i svime på dagtid på gulvet, kanskje 1-2 i uke den første tiden, men det har vært 1 annenhver mnd det siste halvåret. Noen ble også med kosten om jeg kostet langs listene. Så det er helt klart der de oppholder seg. Men totalt over 1 år nå, så har vi vel bare tatt 30 stk, og de er betraktelig mye mindre sjenerende enn maur, veps, fluer og edderkopper f.eks. Selv har jeg vært mer redd for hva andre skal tenke om at vi har skjeggkre, enn det at de er der. Spesielt med tanke på evt salg senere. Men nå er jeg helt sikker på at vi kommer til å klare å holde bestanden i sjakk, og bryr meg ikke om jeg blir kvitt alle. Det er også stor risiko for at vi får det i hus igjen uansett, da jeg har skjønt at de fleste skoler og næringsbygg nå har dem. De trives ekstremt godt med papp, da de spiser det, og dermed så er så og si alt nytt du kjøper en risiko. Altså er det mange som nå er ganske vant til at disse, og har du en attraktiv bolig ellers, så er det også mange som ikke kommer til å bry seg nevneverdig. I alle fall om du finner ut at det ikke kryr av dem. Anonymkode: 1c5a8...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #7 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Kjipt å oppdage slikt rett før flytting! Mange som er svært skeptiske til skjeggkre, så om man står om flere boliger, så vil det nok helt klart trekke ned dessverre. Man er pliktet til å opplyse om det. Selv om man tror man har fått fjernet alt. Men siden det er rett utenfor bad du oppdaget det, så kan det være sølvkre. De trives best på fuktige steder, mens skjeggkre oftere holder seg der det er smuler, støv og bøss (som i listesprekker og under kjøkkenbenk). Du må sette opp feller for å se hva du har, og omfanget. Mange unge skjeggkre kan ligne på sølvkre, så det er ikke alltid så lett å skille de heller. Vi har selv litt skjeggkre, noe vi visste om før kjøp, men det har heldigvis ikke vært noe særlig problem. Vi så litt på kjøkkengulvet da vi slo på lyset der på kveld/natt i starten, og satt opp feller som det kom litt i. Vi fanget kanskje 8 totalt i disse fellene på 2 + 1 mnd (i to omganger). Vi sprayet også med permetrin langs listesprekkene (gjort med 6 mnd mellomrom). Dette er ikke sunt å bruke mye av, og det stinker... Så det må du i alle fall ikke bruke før visning. Men jeg tror det tok knekken på det meste. Da begynte det å være noen i svime på dagtid på gulvet, kanskje 1-2 i uke den første tiden, men det har vært 1 annenhver mnd det siste halvåret. Noen ble også med kosten om jeg kostet langs listene. Så det er helt klart der de oppholder seg. Men totalt over 1 år nå, så har vi vel bare tatt 30 stk, og de er betraktelig mye mindre sjenerende enn maur, veps, fluer og edderkopper f.eks. Selv har jeg vært mer redd for hva andre skal tenke om at vi har skjeggkre, enn det at de er der. Spesielt med tanke på evt salg senere. Men nå er jeg helt sikker på at vi kommer til å klare å holde bestanden i sjakk, og bryr meg ikke om jeg blir kvitt alle. Det er også stor risiko for at vi får det i hus igjen uansett, da jeg har skjønt at de fleste skoler og næringsbygg nå har dem. De trives ekstremt godt med papp, da de spiser det, og dermed så er så og si alt nytt du kjøper en risiko. Altså er det mange som nå er ganske vant til at disse, og har du en attraktiv bolig ellers, så er det også mange som ikke kommer til å bry seg nevneverdig. I alle fall om du finner ut at det ikke kryr av dem. Anonymkode: 1c5a8...7a8 Takk for svar. Har kjøpt feller for både skjeggkre og sølvkre så venter i spenning og skulle vi fange noen skal vi sjekke med et skadedyrfirma om hvilket kre det er. Skjønner godt at du er redd for hva andre tenker, er jo en skam forbundet til "skadedyr", men som du sier, det er jo veldig vanlige. Vi var plaget med "majorstua"-billa i den gamle leiligheten. I starten synes jeg det var veldig ubehagelig, men skjønte etterhvert at nesten alle har det og ser det overalt nå, også når vi er på visning. Hvis vi ikke noen blir fanger og vi ikke ser noen igjen er vi pliktige til å melde fra da? Fryktelig kjipt om det viser seg å være sølvkre og så har vi potensielt mistet mange 100 000 pga vi aldri fikk fanget en og bekreftet hvilket kryp det var. Anonymkode: 84d0c...4e9
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #8 Skrevet 10. oktober 2022 Du trenger ikke å bekymre deg om en eventuell forsikringssak senere. Skjeggkre er nå så vanlig at forsikringsselskapene ikke dekker dette i boligkjøperforsikringene sine lengre. Anonymkode: 34000...70f 1
newman01 Skrevet 11. oktober 2022 #9 Skrevet 11. oktober 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Du trenger ikke å bekymre deg om en eventuell forsikringssak senere. Skjeggkre er nå så vanlig at forsikringsselskapene ikke dekker dette i boligkjøperforsikringene sine lengre. Anonymkode: 34000...70f Det er fortsatt listet opp under skadedyr, og Gjensidige har skjeggkre som et av skadedyrene husforsikringen dekker. Kanskje ikke boligkjøperforsikring, men vanlig husforsikring ihvertfall
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #10 Skrevet 11. oktober 2022 2 hours ago, newman01 said: Det er fortsatt listet opp under skadedyr, og Gjensidige har skjeggkre som et av skadedyrene husforsikringen dekker. Kanskje ikke boligkjøperforsikring, men vanlig husforsikring ihvertfall Boligkjøperforsikringen dekker ikke det. Har boligkjøperforsikring fra Gjensidige på leiligheten og sjekket vilkårene i avtalen vår for sikkerhetsskyld nå. Anonymkode: 34000...70f
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #11 Skrevet 11. oktober 2022 Jeg husker at jeg tenkte som deg, så ett kre og bare "shit var det skjeggkre??" Og var så usikker. Så en gang så jeg et skjeggkre hjemme hos noen, og tro meg, du kan ikke ta feil! Sølvkre ser små og søte ut i forhold til et skjeggkre, du bare VET at det er skjeggkre. De har lenger kropper, kjempelange følehorn, og skinner ikke i sølv. Anonymkode: 936c0...a42 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #12 Skrevet 11. oktober 2022 skjeggkre =/= sølvkre sølvkre forsvinner av seg selv ved varme. de holder seg til på typisk kaldt bad. sølvkre er ikke et skadedyr, tvert i mot er de kjekke å ha da de spiser støv! Anonymkode: 40daa...8a9
newman01 Skrevet 11. oktober 2022 #13 Skrevet 11. oktober 2022 Er vel ikke bare en gladsak med sølvkre. De er ofte et tegn på at det er problemer med fukt et sted. Heller støv i huset enn råteskader i konstruksjonene rundt badet... 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #14 Skrevet 11. oktober 2022 Siden det var ved et bad så kan det fort være sølvkre, og det trenger ikke bety fukt i gulv eller vegger altså. Jeg så en på badet i leiligheten min, og ble som deg ganske bekymret. Søkte litt rundt og leste om at våte håndklær på gulvet f.eks er et sted de kan trives, eller hvis det tar lang tid før vannet på gulvet tørkes etter en dusj. Det var da tips om å selvsagt alltid henge opp håndkleet, tørke godt på gulvet og heller støvsuge baderomsgulvet enn å vaske det med våt klut eller mopp i en periode. Jeg gjorde det, og bodde der i to år etter uten å se noe som helst til flere. Anonymkode: d8413...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #15 Skrevet 11. oktober 2022 Ved evnt forsikring/klage må du bare ut med beløpet for å få skadedyrsfirmaet til å dekke gift. Koster ikke mye. Blir ikke lenger fratrekk på salgsprisen. Jeg hadde holdt kjeft Anonymkode: 54dfa...c37 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #16 Skrevet 11. oktober 2022 Takk for alle svar. Vi har satt ut flere feller i hele leiligheten og det har ikke dukket opp noen kre. Jeg aner fremdeles ikke om det var skjegg eller sølv, men om det ikke dukker opp flere tror jeg ikke jeg kommer til å gjøre noe mer med det.. Får heller ta konsekvensen av det hvis det blir trøbbel etter salget. Som flere her nevner er skjeggkre veldig vanlig så om det er det kan det like gjerne komme inn med nye beboere. Anonymkode: 84d0c...4e9 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2022 #17 Skrevet 11. oktober 2022 Nr 1 - ikke få panikk, både sølvkre og skjeggkre kan nå bekjempes. Det er kommet nye måter å bekjempe dem på. Det at dere bare har sett 1 stk betyr nok trolig at det er flere, men mest sannsynlig ikke så mange at de ikke kan bekjempes. Verre er det dersom man har en så stor bestand at den vanskelig kan bekjempes. Nr 2 - skjeggkre og sølvkre fører ikke nødvendigvis til verditap på boligen lenger, nå når disse kan bekjempes. Men det er noe som må opplyses om i salgsoppgaven. Alt som er relevant for boligen må opplyses om. Det står et punkt på egenerklæringen der man skal fylle dette inn. Anonymkode: 61b2e...6ab
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #18 Skrevet 12. oktober 2022 I natt oppdaget jeg ett til på badet og nå er jeg 97% sikker på at det er sølvkre. Har studert bilder og det ser veldig ut som sølvkre. Drepte den med et papir så den er ikke mulig å identifisere nå.. Hvordan går jeg fram? Har skrudd opp varmen på badet i håp om å tørke de ut og skal kjøpe enda flere feller. Noe annet jeg må gjøre? Må jeg kontakte skadedyrfirma eller kan jeg fikse det selv? Må dette opplyses om ved salg? Er helt sikker på at det vil trekke ned og vi har ikke råd til å tape penger på dette salget. Vi fikk ikke huset vi la inn bud på i går så det er ikke nødvendigvis sånn at vi kommer til å selge med det første og vi kan dermed avvente og se om de blir et større problem. Tviler på at det er fuktskader da badet ble pusset opp i fjor, men det blir vel uansett avdekket på tilstandsrapporten? Anonymkode: 84d0c...4e9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #19 Skrevet 13. oktober 2022 Hei! Vi sprayet med permetrin (?) der det gikk an (under kjøkken osv), samt pulver. Det reduserte, men ble aldri helt kvitt. Kjøpte gift mot kakerlakker på ebay og la bittesmå klatter langs lister i alle rom, i tillegg til spray/pulver på utilgjengelige steder der babyen ikke kan komme til. Og vi har faktisk ikke sett et skjeggkre på et år nå. Anonymkode: dd207...054 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #20 Skrevet 13. oktober 2022 Vi har sølvkre i huset vårt. Har sett de i ulike str på alle rom, både bad, vaskerom, kjøkken og soverom gjennom årene. Tror de kom inn i hus med nye møbler innpakket i papp…(kjøpte nylig et teppe fra IKEA, og samme dag oppdaget jeg to kryp i nærheten. Hadde sikkert holdt til inni papprøret inni teppet). Så lenge vi holder det rent, ser vi nesten aldri krypene. Har robotstøvsuger. Bruker også litt salmiakk og klorin i vaskevannet. Anonymkode: fa883...59a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå