Gå til innhold

Bratte trapper og små barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert en helt tåpelig ting og spørre om og jeg virker kanskje hysterisk, men det får bare være.

Vi har nettopp fått barn og begynt å se oss om etter større plass. Husene som ligger i vår prisklasse er for det meste gamle hus fra 60-tallet. Mange av disse husene har veldig bratte trapper, med korte trinn, som er ekkelt å gå ned selv for voksne. Så lenge barnet er liten kommer vi selvsagt til å ha grind, men på ett eller annet tidspunkt må jo ungen vår få gå ned trappen på egen hånd og jeg ser for meg at han må være ganske mye eldre enn hvis trappene var litt tryggere. Tenker også at det er ekkelt å bære ungen ned trappene, spesielt om jeg har hendene fulle og ikke kan holde i gelenderet. Vi har planer om å få en til så på et tidspunkt kommer vi til å ta to små barn springende rundt bena våre.

Kan legge til at noe av grunnen til at jeg er litt bekymra for dette er fordi jeg selv falt ned en bratt trapp som liten og fikk hjernerystelse, så er nok litt preget av det, selv i voksen alder 😅

Noen som bor med små barn og bratte trapper som kan berolige meg, evt dele sin erfaring?

Anonymkode: fc8c5...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har et eldre hus med ganske bratt trapp, på hytta er det enda brattere trapp, men våre unger begynte tidlig å fly opp og ned disse uten problemer. Korte trinn er jo ihvertfall lettere å gå for korte bein. Har egentlig ikke tenkt noe særlig over det, man venner seg jo fort til egen trapp.

God HMS, uansett om man bærer baby eller noe annet, er å aldri gå i trapp uten å ha minst en ledig hånd til å holde i gelender med. Jeg bar mine mye i bæresjal da de var små og da hadde jeg begge hender fri. 

Det jeg liker med trappen hjemme er at den har tette trinn, så de faller ihvertfall ikke gjennom trappa 👍

Anonymkode: b3802...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har et eldre hus med ganske bratt trapp, på hytta er det enda brattere trapp, men våre unger begynte tidlig å fly opp og ned disse uten problemer. Korte trinn er jo ihvertfall lettere å gå for korte bein. Har egentlig ikke tenkt noe særlig over det, man venner seg jo fort til egen trapp.

God HMS, uansett om man bærer baby eller noe annet, er å aldri gå i trapp uten å ha minst en ledig hånd til å holde i gelender med. Jeg bar mine mye i bæresjal da de var små og da hadde jeg begge hender fri. 

Det jeg liker med trappen hjemme er at den har tette trinn, så de faller ihvertfall ikke gjennom trappa 👍

Anonymkode: b3802...fd8

Takk for svar. Med korte trinn mente jeg smale trinn altså. Føler det er lettere å skli enn når det er brede trinn.

Du har helt sikkert rett, barn lærer seg sikkert fort å være forsiktig i trappen, er bare jeg som er litt i overkant hysterisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lime på antiskli tape på trinnene.

Min eldste var kanskje 3,5 før hun begynte å få gå ned trappene alene- hun er ganske uvøren og følger ikke med på hvor hun går.

Anonymkode: bf2b1...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn blir vant til det de vokser opp med. Null problem.

Anonymkode: e06bd...527

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er sikkert en helt tåpelig ting og spørre om og jeg virker kanskje hysterisk, men det får bare være.

Vi har nettopp fått barn og begynt å se oss om etter større plass. Husene som ligger i vår prisklasse er for det meste gamle hus fra 60-tallet. Mange av disse husene har veldig bratte trapper, med korte trinn, som er ekkelt å gå ned selv for voksne. Så lenge barnet er liten kommer vi selvsagt til å ha grind, men på ett eller annet tidspunkt må jo ungen vår få gå ned trappen på egen hånd og jeg ser for meg at han må være ganske mye eldre enn hvis trappene var litt tryggere. Tenker også at det er ekkelt å bære ungen ned trappene, spesielt om jeg har hendene fulle og ikke kan holde i gelenderet. Vi har planer om å få en til så på et tidspunkt kommer vi til å ta to små barn springende rundt bena våre.

Kan legge til at noe av grunnen til at jeg er litt bekymra for dette er fordi jeg selv falt ned en bratt trapp som liten og fikk hjernerystelse, så er nok litt preget av det, selv i voksen alder 😅

Noen som bor med små barn og bratte trapper som kan berolige meg, evt dele sin erfaring?

Du begynner da selvsagt med å lære barnet å gå trapp. Det begynner du med når barnet kan krabbe. Da krabber dere trapp, du bak, barnet først. Så går dere trapp. Du med barnet trygt i hånden, så du bak, så du langt bak. Så, når barnet er et par år, slipper du kontrollen.

For kontrollerende adferd handler ikke om barnets beste. Det handler om ditt behov for kontroll. Oppdragelse er å la barnet ta egne risikoer. Og å være der etter at barnet har utfoldet seg. Utfoldelse uten risiko? Finnes ikke. 

Du kommer, ts, til å gå med hjertet i halsen til barnet er 35. Det er slik du vet du er en god mor. Er du helt trygg på at barnet er helt trygt? Ikke en god mor.

Anonymkode: 03190...280

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En venninne av meg har tre barn som alle lærte å gå i trapper i den første boligen de hadde. Hun sa at da barna lærte seg å komme seg ned trappen, pleide de å snu seg og klatre ned baklengs på alle fire i starten, inntil de følte seg trygge nok. Hun har aldri fortalt at noen av de tre falt og slo seg i trappene. Jeg tror unger er flinkere enn vi tenker om dem. 

Bare vis barna at de kan "ake" seg eller klatre baklengs sakte og rolig ned en trapp. Oppover er det jo enda kjappere, bare ta det på alle fire i starten.

Anonymkode: cf3b8...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

En venninne av meg har tre barn som alle lærte å gå i trapper i den første boligen de hadde. Hun sa at da barna lærte seg å komme seg ned trappen, pleide de å snu seg og klatre ned baklengs på alle fire i starten, inntil de følte seg trygge nok. Hun har aldri fortalt at noen av de tre falt og slo seg i trappene. Jeg tror unger er flinkere enn vi tenker om dem. 

Bare vis barna at de kan "ake" seg eller klatre baklengs sakte og rolig ned en trapp. Oppover er det jo enda kjappere, bare ta det på alle fire i starten.

Anonymkode: cf3b8...682

Enig! Vi har en bratt utetrapp uten gelender. Der insisterte jeg på at barnet vårt skulle gå baklengs ned lenge etter at han gikk fritt opp og ned inne i vanlige trapper. Plutselig var han kjappere enn meg og gikk pent ned på egenhånd uten behov for å holde seg da.

Veldig fort gjort å bekymre seg unødvendig mye som forelder😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier her, lær barna å takle trapper allerede når de begynner å krabbe, så går det av seg selv.

Jeg gjorde det med alle mine og de ble veldig fort flinke på det grovmotoriske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en bratt trapp med «korte» trinn, slik du beskriver. Barnet har gått opp og ned selv fra det var tre år. Ingen problem, men minner ham på å være forsiktig. Har også en ettåring som krabber opp, hun får selvsagt ikke gå ned selv enda. De lærer, men man må passe litt på. Har antiskli, og et teppe på gulvet (er fliser) nederst i trappa. Eldste barnet har lært at i trappa herjer man ikke og vi tuller ikke i trappa, og man løper ikke. 

Anonymkode: 2f4be...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar (og for at ingen kalte meg hysterisk 😅).

Skjønner at jeg må legge vekk denne frykten sånn at den ikke hindrer oss i kjøpe hus 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i 60-talls hus med bratt trapp, flyttet hit med en 2-åring og gravid med nummer to. Begge har lært å gå selv i trappen fra 2 år, men vi har hatt trappegrind både oppe og nede til minste var 3 år. Vi pleier å få til å holde oss i gelenderet uansett om vi har fulle hender. Barna gjør det alltid. Ikke noe problem dette altså. Husk at det sikkert har bodd 5-10 andre barnefamilier i det huset siden 60-tallet😄 Den eneste som har sklidd i vår glatte trapp er mannen min😅

Anonymkode: a0b2c...404

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier - lær barna å gå trappa med en gang de vil. Er trappa bratt - lær de å gå baklengs ned. Hele oppveksten min og godt opp i voksen alder hadde vi feriehus med veldig bratt trapp hvor jeg lærte å gå baklengs ned. Det satt såpass sterkt i meg at det faktisk hendte jeg gjorde det i voksen alder også :) og gå bak/foran slik at om barnet detter/sklir er du der for å ta i mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...