Gå til innhold

Trafikklysregler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sto i et kryss i går, en fil rett frem og en svinger til høyre, det blir grønt lys for den filen rett frem men min fil som svinger til høyre har rød pil så jeg kjører ikke og bilen bak begynner tute! Min passasjer mener jeg burde kjørt men jeg står på at jeg har jo rødt lys. 30-45 sekunder etter blir det grønt. Hvem har rett?

Anonymkode: 6b797...262

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke lov til å kjøre på rødt nei... 
Hvilken trafikkopplæring har medpassasjeren din som påstår rødt/grønt lys er veiledende og ikke skal følges? 

Når det gjelder bilen bak deg, så er det alltids en mulighet for at den ikke har registrert at det er pil-regulering. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen regel som tillater at man kan svinge høyre på rødt lys. USA har en slik merkelig regel vet jeg. Var litt uvant, men gikk greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (34 minutter siden):

Ingen regel som tillater at man kan svinge høyre på rødt lys. USA har en slik merkelig regel vet jeg. Var litt uvant, men gikk greit.

Regelen er ikke merkelig, den er faktisk veldig god. Det er ikke så mange lyskryss her i Norge da, vi er jo veldig glad i rundkjøringer, men det er mange lyskryss i Oslo hvor det med fordel kunne vært løst slik.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reign skrev (21 minutter siden):

Regelen er ikke merkelig, den er faktisk veldig god. Det er ikke så mange lyskryss her i Norge da, vi er jo veldig glad i rundkjøringer, men det er mange lyskryss i Oslo hvor det med fordel kunne vært løst slik.

Hva da med fotgjengere? De har jo grønt lys å gå på når du har rød pil? Blir det moe effektivitet av dèt?
Det er en vesentlig forskjell på landsbygda i USA hvor større veier kan kjøres slik, mot i byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (16 minutter siden):

Hva da med fotgjengere? De har jo grønt lys å gå på når du har rød pil? Blir det moe effektivitet av dèt?
Det er en vesentlig forskjell på landsbygda i USA hvor større veier kan kjøres slik, mot i byen. 

Du har jo vikeplikt for trafikk fra venstre selv om du kan svinge på rødt lys. Ergo vil du ha vikeplikt for fotgjengere også.

Det sagt, så er det jo langt mer fotgjengere i Norge enn i USA. Jeg husker ikke helt hva som er vanlig i f.eks. NYC og Chicago, som er byer med mye biltrafikk og fotgjengere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/10/2022 at 12:51 PM, tdm900 said:

Danmark har også den reglen. Har egentlig inntrykk av at Norge er de sære.

Anonymkode: f214f...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Danmark har også den reglen. Har egentlig inntrykk av at Norge er de sære.

Anonymkode: f214f...a33

At man kan svinge til høyre selv om rød pil til høyre er rød? Hva er hensikten med en sånn regel? 🤔

Anonymkode: 00dd4...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

At man kan svinge til høyre selv om rød pil til høyre er rød? Hva er hensikten med en sånn regel? 🤔

Trafikkflyt. Du har vikeplikt for trafikk fra venstre i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Reign said:

Trafikkflyt. Du har vikeplikt for trafikk fra venstre i den situasjonen.

Okei, så lyset signaliserer egentlig vikeplikt og ikke at det ikke er lov å kjøre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.10.2022 den 8.41):

Okei, så lyset signaliserer egentlig vikeplikt og ikke at det ikke er lov å kjøre? 

For den høyre fila, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...