Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du/har du hatt problemer med å sove, og hvilke løsnincer har du tydd til som ikke er skadelige for babyen?

Har en baby på 3 måneder som sover som babyer flest - veldig oppdelt med varierende lengde på øktene. På natten er det alt mellom 1 times tid og opptil 3 1/2 timer, mens på dagtid er det alt mellom 30 minutter og 2-3 timer.

Jeg har ikke fått mer enn cirka 2 timers sammenhengende søvn siden rett før hun ble født. Dette fordi selv om hun av og til sover opptil 3 1/2 time, så bruker jeg litt tid på å sovne.

Før hun kom til verden slet jeg med søvnproblemer. Gikk da fast på medisin som hjalp mot tankekjør og som gjorde meg søvnig. Dette sluttet jeg på av hensun til graviditeten. De første 2 månedene av livet hennes var ikke søvnen min et problem - jeg sovna med en gang jeg lukka øynene. Men nå har søvnproblemene kommet tilbake, og jeg får derfor på langt nær den søvnen jeg både kunne og burde få. Jeg har i tillegg et fysisk handicap som gjør at jeg bruker mye energi i hverdagen, og trenger derfor mye søvn for å ta meg inn igjen.

Er veldig usikker på hvordan jeg kan løse dette. Har tidligere vært veldig obs på å ha god søvnhygiene, men det er vanskelig med en baby som styrer døgnet. Jeg fullammer og kan derfor ikke ta meidisinen jeg gikk på før. Samsover i utgangspunktet ikke, men gjør det iblant da det vekker meg mindre - er av den grunn også uaktuelt med søvndyssende medisiner.

Dette tærer på. Babyen er en rolig og stort sett fornøyd baby, men hun er likefult en baby - og søvnmangelen begynner å bryte meg helt ned. Føler ikke at det er noen løsninger her.

Hører gjerne noen erfaringer fra andre.

Anonymkode: b1569...5d8

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager at jeg ikke kan svare deg på det du lurer på, men hvilken medisin måtte du slutte på? Hvorfor måtte du slutte?

Var det Quetiapine?

Anonymkode: f1e43...039

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Beklager at jeg ikke kan svare deg på det du lurer på, men hvilken medisin måtte du slutte på? Hvorfor måtte du slutte?

Var det Quetiapine?

Anonymkode: f1e43...039

Ja, det var Quetiapine. Jeg gikk over på Phenergan da jeg ble gravid, som hjalp på søvnen (men ikke tankekjøret) da denne skulle være trygg for gravide. Sluttet på denne etter at jeg fødte.

-ts

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde en løsning.. Men sliter med akkurat det samme! Baby tok kvelden i 22-tiden, jeg prøvde legge meg kl. 23... Ligger enda våken og har midlertidig gitt opp!

Anonymkode: 5c4dc...3c8

• Hjerte 1
Skrevet

Du hadde ikke fått mer søvn av piller, når det er baby som hindrer deg i å få sammenhengende søvn. Har du vurdert å heller løse problemet med at baby hindrer sammenhengende søvn hver natt med å be om hjelp til nattevåk fra enten faren eller andre du stoler på å greier oppgi litt kontroll til?

Anonymkode: 72524...9ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du hadde ikke fått mer søvn av piller, når det er baby som hindrer deg i å få sammenhengende søvn. Har du vurdert å heller løse problemet med at baby hindrer sammenhengende søvn hver natt med å be om hjelp til nattevåk fra enten faren eller andre du stoler på å greier oppgi litt kontroll til?

Sier meg enig med dette. Jeg sliter med å sove hvis jeg har ansvar for babyen, men pappaen tar sin andel på natta og min mamma pleier å komme og passe en time eller to på dagtid. Hadde ikke klart å hente meg inn uten dette😅

Anonymkode: 80f62...d4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sier meg enig med dette. Jeg sliter med å sove hvis jeg har ansvar for babyen, men pappaen tar sin andel på natta og min mamma pleier å komme og passe en time eller to på dagtid. Hadde ikke klart å hente meg inn uten dette😅

Men hva om du avtaler med far eller din mor at de tar ansvaret for baby hele natten én dag i uken eller noe i stedet for at din mor hjelper på dag? Det er jo på natt du trenger hjelpen mest..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva om du avtaler med far eller din mor at de tar ansvaret for baby hele natten én dag i uken eller noe i stedet for at din mor hjelper på dag? Det er jo på natt du trenger hjelpen mest..

TS her. Baby roer seg dessverre ikke med far helt enda og det blir mye gråt og frustrasjon hos både far og baby. Han er dessverre ikke like flink til å lese signaler (f.eks. sult) og våkner heller ikke av babyen før det er hylgråt. Jeg våkner før det utvikler seg til gråt og klarer derfor å hindre full oppvåkning hos baby. Men vi øver - det lar seg bare ikke gjøre akkurat nå.

Jeg har ikke familie i nærheten - og hadde uansett ikke vært trygg på å overlate kontrollen til min mor. Ei heller min svigermor, selv om hun er veldig grei og flink - vi er bare veldig forskjellige når det kommer til en babys behov.

Jeg hadde nok klart meg mye bedre dersom jeg bare hadde klart å sovne litt tidligere. Det gikk fint de første månedene da jeg klarte å sovne når jeg faktisk var trøtt - da fikk jeg tidvis 2-3 timer sammenhengende søvn, og gjerne flere slike på rad. Da fungerte jeg mye bedre.

Skrevet

Huff. Dette er slitsomt, det forstår jeg. Har selv gitt opp å få et normalt søvnmønster. Det begynte med da jeg fikk barna for 12 år siden. Har slitt med søvn siden da. 

Jeg ville vært obs på hvor lenge jeg kunne holdt det gående og heller droppe amming om det går utover din helse mtp søvn. Babyer tåler svært godt flaske, og i hvertfall dersom det betyr at baby har en frisk mamma.  

Før det kan du jo prøve å legge deg tidlig og ta de timene du kan få i løpet av hele døgnet. Prioriter søvn og fortell alle rundt deg at søvn  er det som er det aller viktigste nå. En frisk mor (altså deg selv) er det beste du kan gi babyen din. 

Anonymkode: d6831...ece

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det funker best sånn for oss, jeg/vi har ingen problemer med ordningen🤷🏼‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men du sover jo ikke mye? Ikke på natten. 

Skrevet

Men hva slags råd håpet du på her? Eller var det mest for utblåsning? Skjønner babyen ikke roer seg hos far enda, men kanskje det er gylden mulighet for å øve på nettopp det nå. Du skriver det går ikke nå, men når skal man ellers gjøre det enn når den ene parten trenger avlastning? 

Anonymkode: f2ce0...48d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Huff. Dette er slitsomt, det forstår jeg. Har selv gitt opp å få et normalt søvnmønster. Det begynte med da jeg fikk barna for 12 år siden. Har slitt med søvn siden da. 

Jeg ville vært obs på hvor lenge jeg kunne holdt det gående og heller droppe amming om det går utover din helse mtp søvn. Babyer tåler svært godt flaske, og i hvertfall dersom det betyr at baby har en frisk mamma.  

Før det kan du jo prøve å legge deg tidlig og ta de timene du kan få i løpet av hele døgnet. Prioriter søvn og fortell alle rundt deg at søvn  er det som er det aller viktigste nå. En frisk mor (altså deg selv) er det beste du kan gi babyen din. 

Stemmer i dette. Amming er fint og flott, men det er ikke til å komme ifra at det kan være veldig krevende. Når du har helseutfordringer og sårt trenger søvnen, og egentlig burde brukt medisiner, så bør man kanskje ta en vurdering av om det er forsvarlig eller om det er fornuftig å avvikle ammingen. 

Anonymkode: e6e50...c57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men hva slags råd håpet du på her? Eller var det mest for utblåsning? Skjønner babyen ikke roer seg hos far enda, men kanskje det er gylden mulighet for å øve på nettopp det nå. Du skriver det går ikke nå, men når skal man ellers gjøre det enn når den ene parten trenger avlastning? 

Du blander ts med en annen ab

Anonymkode: ee4f9...995

Skrevet

Føler med deg, jeg har insomni og var veldig spent på hvordan det ville gå å få barn. Har vært veldig tungt og som deg sliter jeg med å sovne igjen etter hver amming. Her har vi løst det med at far legger seg med babyen for natten(han er 3 måneder nå, men vi har praktisert det i litt over en måned). Det har ført til at han våkner sjeldnere for pupp og de siste ukene har han ofte sovet fram til kl 06 kun med et par halvveis oppvåkninger hvor far gir ham smokk. Det har vært helt magisk og nå fungerer jeg så mye bedre! I starten kunne også far ta første mating med flaske sånn at jeg kunne sove 3-4 timer uavbrutt.

Ser du skriver at far ikke er så komfortabel med det og at det blir mye gråt, men tror jeg ville jobbet med å få det til å fungere. Om dere har flere soverom selvsagt. kanskje du kan legge deg med ørepropper sånn at du ikke våkner av hver minste lille lyd. Hvis far er vant med at du kommer og "ordner opp" kan det hende han ikke gjør sitt beste i å roe ned ungen sammenlignet med hvis han vet at det er han som må stå i det når babyen våkner og gråter.

Det er ikke gitt at det vil fungere like bra for dere, men har hørt fra mange at babyen våkner oftere når de sover med mor så dette ville jeg absolutt å ha forsøkt. Det blir sikkert slitsomt den første uka, men jo mer komfortabel far blir med ordningen jo bedre vil det sannsynligvis gå.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 69f8c...5cc

• Liker 1
Skrevet

Noen av dere blander meg med andre ab-er her. Jeg får ikke hjelp på dagtid - som nevnt har jeg ikke familie i nærheten.

Er helt enig i at det aldri vil "passe" å la far overta nettene og at vi bare må hoppe i det. Vi øver på at baby skal være mer med far. Men så er det sånn at far jobber mer enn fulltid og ingen av oss har energi til å plutselig skulle overlate fulle netter til han. Det betyr ikke at vi ikke jobber med saken, men vi gjør en og en endring gradvis slik at hun får tid på seg og det blir større sannsynlighet for suksess.

Føler med deg, jeg har insomni og var veldig spent på hvordan det ville gå å få barn. Har vært veldig tungt og som deg sliter jeg med å sovne igjen etter hver amming. Her har vi løst det med at far legger seg med babyen for natten(han er 3 måneder nå, men vi har praktisert det i litt over en måned). Det har ført til at han våkner sjeldnere for pupp og de siste ukene har han ofte sovet fram til kl 06 kun med et par halvveis oppvåkninger hvor far gir ham smokk. Det har vært helt magisk og nå fungerer jeg så mye bedre! I starten kunne også far ta første mating med flaske sånn at jeg kunne sove 3-4 timer uavbrutt.

Ser du skriver at far ikke er så komfortabel med det og at det blir mye gråt, men tror jeg ville jobbet med å få det til å fungere. Om dere har flere soverom selvsagt. kanskje du kan legge deg med ørepropper sånn at du ikke våkner av hver minste lille lyd. Hvis far er vant med at du kommer og "ordner opp" kan det hende han ikke gjør sitt beste i å roe ned ungen sammenlignet med hvis han vet at det er han som må stå i det når babyen våkner og gråter.

Det er ikke gitt at det vil fungere like bra for dere, men har hørt fra mange at babyen våkner oftere når de sover med mor så dette ville jeg absolutt å ha forsøkt. Det blir sikkert slitsomt den første uka, men jo mer komfortabel far blir med ordningen jo bedre vil det sannsynligvis gå.

Lykke til ❤️

Anonymkode: 69f8c...5cc

Tusen takk for at du delte. Forstår at det nok er her løsningen ligger, på en eller annen måte - at far må ta mer natt. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for innspill. Kanskje jeg skal vurdere dette. HS har i tillegg sagt at det kan vurderes å innføre fast føde fra 4 måneder dersom det er mange oppvåkninger for melk om natta, så mye mulig vi snart begynner å tenke på det.

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen av dere blander meg med andre ab-er her. Jeg får ikke hjelp på dagtid - som nevnt har jeg ikke familie i nærheten.

Er helt enig i at det aldri vil "passe" å la far overta nettene og at vi bare må hoppe i det. Vi øver på at baby skal være mer med far. Men så er det sånn at far jobber mer enn fulltid og ingen av oss har energi til å plutselig skulle overlate fulle netter til han. Det betyr ikke at vi ikke jobber med saken, men vi gjør en og en endring gradvis slik at hun får tid på seg og det blir større sannsynlighet for suksess.

Tusen takk for at du delte. Forstår at det nok er her løsningen ligger, på en eller annen måte - at far må ta mer natt. 

Takk for innspill. Kanskje jeg skal vurdere dette. HS har i tillegg sagt at det kan vurderes å innføre fast føde fra 4 måneder dersom det er mange oppvåkninger for melk om natta, så mye mulig vi snart begynner å tenke på det.

-ts

Det er bra dere øver på det med baby og far. Her jobber mannen min mye også, men han tar  netter / deler av natta også når jeg trenger det. Det er ikke slik at mor skal måtte være hjemme hele dagen, ta hånd om babyen på kvelden og være våken hver natt. Jeg tenker far må steppe inn ved kriser og behov for å lade opp for mor :) Men høres ut som dere finner ut av det. 

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde ikke problemer med mye oppvåkninger, men vi delte på natten. Første halvdel var fars del, og resten min f.eks.

Tar baby flaske? Jeg ville nok trent litt på det slik at du fikk avlastning, selv om det betyr at far er våken hele natta fordi baby er litt urolig.

Ellers slet jeg litt med det at jeg våknet av hver minste lille lyd, eller ikke fikk sove fordi jeg hadde ansvaret. Vi byttet plass i sengen slik at far lå nærmest sengen. Det hjalp litt, men jeg våknet av alle lydene likevel. Til slutt havnet baby på eget rom litt tidligere enn planlagt. Da kunne vi bare bytte på hvem som hadde babycall på nattbordet. Med fullt volum så hørte far den også, ikke bare jeg.

Anonymkode: 5a338...72b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi hadde ikke problemer med mye oppvåkninger, men vi delte på natten. Første halvdel var fars del, og resten min f.eks.

Tar baby flaske? Jeg ville nok trent litt på det slik at du fikk avlastning, selv om det betyr at far er våken hele natta fordi baby er litt urolig.

Ellers slet jeg litt med det at jeg våknet av hver minste lille lyd, eller ikke fikk sove fordi jeg hadde ansvaret. Vi byttet plass i sengen slik at far lå nærmest sengen. Det hjalp litt, men jeg våknet av alle lydene likevel. Til slutt havnet baby på eget rom litt tidligere enn planlagt. Da kunne vi bare bytte på hvem som hadde babycall på nattbordet. Med fullt volum så hørte far den også, ikke bare jeg.

Anonymkode: 5a338...72b

Godt tips det med å dele opp natta i skift - det skal jeg ta med videre. Baby tar flaske så det er et alternativ å gå over til det på nettene.

Det med å bytte side er også en god ide. Takk!

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er bra dere øver på det med baby og far. Her jobber mannen min mye også, men han tar  netter / deler av natta også når jeg trenger det. Det er ikke slik at mor skal måtte være hjemme hele dagen, ta hånd om babyen på kvelden og være våken hver natt. Jeg tenker far må steppe inn ved kriser og behov for å lade opp for mor :) Men høres ut som dere finner ut av det. 

Takk for forståelsen 😊 Jeg får bare så dårlig samvittighet når jeg ber far om noe på natta når han jobber så mye på dagen. Men du har jo rett - begge må kunne ta i et tak. 

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...