AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Heisann, håper noen kan hjelpe oss litt her! Førstegangsfødende nå i uke 37, og litt i tvil om hvordan ting fungerer. Mannen har fått beskjed om at om jeg føder mens han er på jobb, så får han ikke fri. Stemmer dette? Hvordan funderer omsorgspermisjon? Er dette noe man har rett til, og må man da sette en dato? Hvordan vet man dette siden termindato ikke er en eksakt vitenskap? Og når kan han ta pappaperm? Beklager dumme spørsmål her, har bare en million tanker samtidig her. Anonymkode: 2ea24...82a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 " Foreldre har rett på to vekers omsorgspermisjon ved fødsel eller overtaking av omsorg for barn. Når kan far eller medforelder ta ut permisjon? Far eller medforelder kan ta ut sine to veker med omsorgspermisjon i perioden to veker før fødsel til to veker etter at mor har kome heim. Dersom omsynet til familien tilseier det, kan far eller medmor forskyve tidspunktet for permisjonen." Anonymkode: d9f74...774
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): " Foreldre har rett på to vekers omsorgspermisjon ved fødsel eller overtaking av omsorg for barn. Når kan far eller medforelder ta ut permisjon? Far eller medforelder kan ta ut sine to veker med omsorgspermisjon i perioden to veker før fødsel til to veker etter at mor har kome heim. Dersom omsynet til familien tilseier det, kan far eller medmor forskyve tidspunktet for permisjonen." Anonymkode: d9f74...774 Gjelder det i det private og? Jeg trodde det gjaldt de som jobbet i det offentlige. Mulig det er kommet nye regler siden sist jeg sjekket. Anonymkode: f614d...d9f
MapleSirup Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 Arbeidsgiver er tydeligvis en dritt om han mener at ansatte ikke skal få fri for å bli med på fødsel! Selvsagt har han rett til det. 3 1 2
MapleSirup Skrevet 9. oktober 2022 #5 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjelder det i det private og? Jeg trodde det gjaldt de som jobbet i det offentlige. Mulig det er kommet nye regler siden sist jeg sjekket. Anonymkode: f614d...d9f «Foreldre» står det.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #6 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gjelder det i det private og? Jeg trodde det gjaldt de som jobbet i det offentlige. Mulig det er kommet nye regler siden sist jeg sjekket. Anonymkode: f614d...d9f Det er regulert av arbeidsmiljøloven som både private og offentlige skal følge, så det har ingen ting å si. Mannen din bør finne seg en ny arbeidsplass dog, med en arbeidsgiver som forsøker å lure han på det viset... Anonymkode: a170c...da7 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #7 Skrevet 9. oktober 2022 5 minutter siden, MapleSirup said: Arbeidsgiver er tydeligvis en dritt om han mener at ansatte ikke skal få fri for å bli med på fødsel! Selvsagt har han rett til det. Ja, vi ble litt sjokkerte over den beskjeden Aner jo ikke når jeg føder heller, så føler det er litt vanskelig å finne ut av. Siden det er første så går jeg utifra at baby ikke kommer raskt, men man vet jo aldri. Anonymkode: 2ea24...82a
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #8 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, vi ble litt sjokkerte over den beskjeden Aner jo ikke når jeg føder heller, så føler det er litt vanskelig å finne ut av. Siden det er første så går jeg utifra at baby ikke kommer raskt, men man vet jo aldri. Anonymkode: 2ea24...82a Sjekk med fagforeningen? AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er regulert av arbeidsmiljøloven som både private og offentlige skal følge, så det har ingen ting å si. Mannen din bør finne seg en ny arbeidsplass dog, med en arbeidsgiver som forsøker å lure han på det viset... Anonymkode: a170c...da7 Jeg er ikke TS. For en del år siden var det kun i det offentlige dette gjaldt, venner som jobbet i det private da fikk fri til fødsel, men ikke fri i 2 uker etterpå. Fint at det er endret nå. Anonymkode: f614d...d9f
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #9 Skrevet 9. oktober 2022 Før var det slik at man kan ta ut permisjon for å støtte mor under og etter fødsel, man hadde en rett i arbeidsmiljøloven, men det var ikke lønnet nødvendigvis, man tok ulønnet permisjon dersom arbeidsgiver ikke dekket det. Fra august i år har man rett til å ta det med lønn, men det tar av hele permisjonsperioden hvis det ikke finnes en lønnet avtale om det fra før. Altså hvis bedriften ikke dekker disse ukene fra før, så vil de to ukene far tar være inkludert i antall permisjonsdager med foreldrepenger far har rett til, og de dagene som eventuelt tas ut går til fratrekk på to av de totalt 15/19 ukene far har rett til. Anonymkode: ca704...54e
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #10 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Heisann, håper noen kan hjelpe oss litt her! Førstegangsfødende nå i uke 37, og litt i tvil om hvordan ting fungerer. Mannen har fått beskjed om at om jeg føder mens han er på jobb, så får han ikke fri. Stemmer dette? Hvordan funderer omsorgspermisjon? Er dette noe man har rett til, og må man da sette en dato? Hvordan vet man dette siden termindato ikke er en eksakt vitenskap? Og når kan han ta pappaperm? Beklager dumme spørsmål her, har bare en million tanker samtidig her. Anonymkode: 2ea24...82a Og for å svare på resten - man tar det når babyen kommer. Det er babyen som styrer når man tar omsorgspermisjon. Far kan søke etter babyen kommer for resten av pappapermisjon og den kan tas når som helst etter mors 6 uker. Anonymkode: ca704...54e 2
MapleSirup Skrevet 10. oktober 2022 #11 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sjekk med fagforeningen? Jeg er ikke TS. For en del år siden var det kun i det offentlige dette gjaldt, venner som jobbet i det private da fikk fri til fødsel, men ikke fri i 2 uker etterpå. Fint at det er endret nå. Anonymkode: f614d...d9f Det har vært slik det er nå i over 30 år. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #12 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sjekk med fagforeningen? Jeg er ikke TS. For en del år siden var det kun i det offentlige dette gjaldt, venner som jobbet i det private da fikk fri til fødsel, men ikke fri i 2 uker etterpå. Fint at det er endret nå. Anonymkode: f614d...d9f Min eldste er 32 og det gjaldt da han ble født. Men man har ikke hatt rett til fri med lønn. Anonymkode: 46d5a...26e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #13 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og for å svare på resten - man tar det når babyen kommer. Det er babyen som styrer når man tar omsorgspermisjon. Far kan søke etter babyen kommer for resten av pappapermisjon og den kan tas når som helst etter mors 6 uker. Anonymkode: ca704...54e Nei, det er foreldrene som styrer når man tar omsorgspermisjon. Den skal tas i forbindelse med fødsel, så far kan også velge å starte permisjonen før hvis de skal bli i gangsatt f.eks. Det er for øvrig også nye regler fra NAV rundt pappaperm i forbindelse med fødsel. Merk, TS, at omsorgspermisjon/velferdspermisjon ifb fødsel er en lovfestet rett uansett - men ikke at den er lønnet. "Hvis dere får barn 2. august 2022 eller senere, kan du velge å ta ut to uker av kvoten din samtidig med mor, i perioden rundt barnets fødsel. Ukene må tas ut innenfor to uker før termin til seks uker etter fødsel. Mange har rett til to uker lønnet permisjon ved fødselen fra arbeidsgiveren sin. Hvis du har rett til lønnet velferdspermisjon fra arbeidsgiver, kan det lønne seg å bruke disse ukene. Da kan du spare kvoten din til senere." Anonymkode: a170c...da7 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #14 Skrevet 12. oktober 2022 On 10/9/2022 at 11:36 PM, AnonymBruker said: Gjelder det i det private og? Jeg trodde det gjaldt de som jobbet i det offentlige. Mulig det er kommet nye regler siden sist jeg sjekket. Anonymkode: f614d...d9f Det gjelder alle. Anonymkode: 55387...e03
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #15 Skrevet 12. oktober 2022 On 10/10/2022 at 7:11 AM, AnonymBruker said: Min eldste er 32 og det gjaldt da han ble født. Men man har ikke hatt rett til fri med lønn. Anonymkode: 46d5a...26e Det gjaldt ikke da jeg ble født for 35 år siden. Pappa fikk med seg fødsel, men måtte på jobb etterpå. Anonymkode: 55387...e03
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #16 Skrevet 12. oktober 2022 On 10/10/2022 at 12:04 AM, AnonymBruker said: Sjekk med fagforeningen? Jeg er ikke TS. For en del år siden var det kun i det offentlige dette gjaldt, venner som jobbet i det private da fikk fri til fødsel, men ikke fri i 2 uker etterpå. Fint at det er endret nå. Anonymkode: f614d...d9f Det har vært sånn i iallfall 7 år. Men man har ikke nødvendigvis rett på betalt. Anonymkode: 55387...e03
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #17 Skrevet 12. oktober 2022 Slik prøvde nærmeste leder til samboeren min og. Han jobber privat og har krav på to uker lønnet fødselspermisjon. Sjefen spurte om han kunne utsette de to ukene noen måneder, til etter prosjektet han var i da var ferdig. Han bare lo. Altså, hva skal sjefen gjøre dersom han kommer på prosjekt med en dame en gang da? Be henne knipe igjen til det passer prosjektet at hun føder? Han har krav på fri når du skal føde, og han har rett på to uker permisjon (hvorvidt dette er lønnet eller ikke er dog opp til arbeidsgiver). Anonymkode: c02b8...312 3
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #18 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det gjaldt ikke da jeg ble født for 35 år siden. Pappa fikk med seg fødsel, men måtte på jobb etterpå. Anonymkode: 55387...e03 Det er mange som ikke er klare over sine rettigheter i dag også. Jeg sier ikke at det var tilfellet for din far, men enda i dag er det altså folk som ikke vet hva tariffavtalen sier om lønnet omsorgspermisjon ifb fødsel f.eks. Det betyr ikke at man ikke har rettigheter. Anonymkode: a170c...da7 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #19 Skrevet 12. oktober 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Det er mange som ikke er klare over sine rettigheter i dag også. Jeg sier ikke at det var tilfellet for din far, men enda i dag er det altså folk som ikke vet hva tariffavtalen sier om lønnet omsorgspermisjon ifb fødsel f.eks. Det betyr ikke at man ikke har rettigheter. Anonymkode: a170c...da7 Det var ikke rettighet for han den gangen. Sjekket det opp en gang vi endte med diskusjon med svigers, de mente nemlig at man bare hadde rett på pappaperm til barn nr 2 Anonymkode: 55387...e03
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #20 Skrevet 12. oktober 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det var ikke rettighet for han den gangen. Sjekket det opp en gang vi endte med diskusjon med svigers, de mente nemlig at man bare hadde rett på pappaperm til barn nr 2 Anonymkode: 55387...e03 Sjekket det nå og ser ut som 14 omsorgspermisjon kom i 1988, jeg er født i 87 Anonymkode: 55387...e03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå