AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #1 Skrevet 9. oktober 2022 Om en drøy mnd. er julehandelen i full gang, og mange butikker har forlengst fått julepynten /gavene på plass. Spørmålet er hvordan vil julehandelen for din del bli påvirket av økte renter, og strømutgifter. ? Det hevdes at mange bedrifter går godt, og kanskje vil dette sette sitt preg på julebordarangemange rundt om ettersom vi har lagt bak 2 år med julebordrestreksjoner. Er du i jobbsamanheng blitt innvitert til bedriftsjulebord eller forventes annen gave fra bedriften ? Anonymkode: 27aaa...8cc
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #2 Skrevet 9. oktober 2022 Økte kostnader kommer ikke til å påvirke for meg, men jeg har i noen år allerede blitt mye mer bevisst på u unødvendig handel av varer. Har blitt mye flinkere til å kjøpe opplevelser, matvarer og tjenester til gaver. Anonymkode: 1c545...2b1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #3 Skrevet 9. oktober 2022 Jobber i helsevesenet, nærmere bestemt på Ahus. Der får man ikke julegave, og man må også betale full pris for å kunne få være med på julebord. Anonymkode: 83608...c51 1 1
nebbete fugl Skrevet 9. oktober 2022 #4 Skrevet 9. oktober 2022 Nei, men har aldri brukt vanvittige summer på julehandelen. 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #5 Skrevet 9. oktober 2022 Har egentlig ikkje heilt skjønt poenget med å kjøpe julegaver til voksne folk som har råd å kjøpe akkuarat det de ønsker likevel. Har inntrykk av at de fleste barn har hjemmene fylt opp av leker som ligger som husefyll, og intrs. for nye leker er over i løpet av en 1/2 time. Hele Julen føles for mange som eit evigt kjøpepress, og folk gjør innkjøp så ein skulle nesetn tro at butikkene blei stengt etter Jul. Anonymkode: 27aaa...8cc 2 1
Gjest Wolfin Skrevet 9. oktober 2022 #6 Skrevet 9. oktober 2022 Har handlet omtrent alt av julegaver i utlandet i år jeg, så det meste er i boks allerede 😛
Ugresset Skrevet 9. oktober 2022 #7 Skrevet 9. oktober 2022 Hat fastrente på boliglån og fastpris på strøm, så ingen endring. Hadde jeg slitt økonomisk hadde jeg droppet gavene og heller prioritert litt ekstra mat og drikke.
Gjest Adobyen Skrevet 9. oktober 2022 #8 Skrevet 9. oktober 2022 Nei, det blir nok ikke noe ekstra styr her. Er alene og bryr meg ikke. Kanskje gjesten min er her, kanskje ikke. Lager ikke noe ekstra styr av det. Men jeg håper ikke at folk blakker seg altfor mye med julehandelen i år. Januar er vanligvis en veldig hard måned for mange, i normale tider.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #9 Skrevet 9. oktober 2022 Har ikke renteutgifter, men økte renteinntekter. Kommer til å handle som normalt, mye er kjøpt inn allerede. Anonymkode: 7d346...958 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #10 Skrevet 9. oktober 2022 Jeg kommer til å tenke meg om to ganger ja. Og til å kutte ned antall personer jeg kjøper gaver til. Anonymkode: 1ee92...40f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #11 Skrevet 10. oktober 2022 Helt ærlig er jeg drittlei julegavekjøret. I Norge 2022 finnes det få ting som er mer meningsløst. Alle kjøper alt de har lyst på selv og de som ikke har råd sliter med å leve opp til forventningene kjøpepresset i jula skaper. Skulle ønske alt av gaver ble avskaffet, evt. kjøpe noen ting til barna. Men der og er det så overflod at det føles meningsløst… Anonymkode: ccbdd...80d 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 10. oktober 2022 #12 Skrevet 10. oktober 2022 Nei, det vil ikke påvirke meg.
Daraya Skrevet 10. oktober 2022 #13 Skrevet 10. oktober 2022 Nei, men det har med det å gjøre at vi kun kjøper til barna. Har gjort det i mange år. Finner jeg noe spesielt til en av de voksne gjør jeg det men det betyr ikke at jeg forventer noe tilbake. Vi fikk nok av gavehysteriet da det var en meter til juletreet og haugen var en halv meter høy.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #14 Skrevet 10. oktober 2022 Nei, økte levekostnader vil ikke påvirke min julehandel, med ett unntak. Jeg sparer til jul gjennom hele året, og trumfkontoen står urørt frem til jeg skal kjøpe julematen. Jeg har 6 julegaver å kjøpe, alle til en moderat prs, og jeg kommer til å kjøpe julematen vi liker å ha her hjemme. Det eneste unntaket er at vi hadde planlagt å bytte juletreet i år (kunstig juletre der lysene har gått), men vi kommer i stedet til å prøve å bytte lysene i stedet for hele treet. Anonymkode: 40c27...896
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #15 Skrevet 10. oktober 2022 Nei, sannsynligvis ikke. Har ikke veldig mange å kjøpe gaver til, og der legger jeg meg nok på samme sum som vanlig. Mannen har tidligere brukt noen vanvittige summer på julegaver, så jeg håper han i år vil moderere seg litt, iom. at vi har mange kostnader som kommer. Han er selvstendig næringsdrivende og er litt slik at han har et høyt forbruk når han har god råd, og først sparer når det er knapt. Anonymkode: 9b0b9...bcd
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 10. oktober 2022 #17 Skrevet 10. oktober 2022 Nei, jeg har ikke renteutgifter og forholdsvis lave strømregninger. Jeg har uansett ikke brukt veldig mye på julegaver tidligere år heller siden jeg ikke har så mange å kjøpe til. Jeg jobber i staten, og vi får hverken gave eller julebord dekket av arbeidsgiver.
-jk- Skrevet 10. oktober 2022 #18 Skrevet 10. oktober 2022 Ingen påvirkning for vår del. Vi har solcelleanlegg på taket og masse oppspart strøm på solkonto hos Fjordkraft så jeg forventer kreditnotaer hele vinteren. Huslånet har vi fastrente på en stund til, 1,39%.
Ullvott Skrevet 10. oktober 2022 #19 Skrevet 10. oktober 2022 Det vil påvirke oss litt. Økonomien er ikke blitt så mye trangere for vår del, men de økte kostnadene gir i alle fall et påskudd til å knappe inn litt der vi kan.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #20 Skrevet 10. oktober 2022 Ullvott skrev (2 minutter siden): Det vil påvirke oss litt. Økonomien er ikke blitt så mye trangere for vår del, men de økte kostnadene gir i alle fall et påskudd til å knappe inn litt der vi kan. Samme her. Kommer til å begrense oss litt mer enn normalt, men vi har ikke gått bananas før heller. For oss er det vitkig å ta grep før det blir trangt. Anonymkode: 39f65...3ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå