Gå til innhold

Når begynte deres babyer å sove til faste tidspunkt på dagtid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min andre baby er 4 mnd nå, og det er lite systematikk på daglurene hennes. Eller dvs. hun er våken 2 timer mellom hver av de, men det er 100% Lotto i lurenes lengde (25-90 min) når hun står opp om dagene (mellom 7-9). Synes derfor det er ekstremt vanskelig å planlegge dagene. 

Jeg vet at vi etterhvert hadde god styring på når vi kunne planlegge aktiviteter med førstemann, men husker ikke hvor gammel! Har noen noen erfaringer de vil dele vedr dette? Når ble det en form for stabilitet? 

Anonymkode: bb084...2ed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det likt her med nr 2. Hun er nå 4,5 mnd. Varierer både når hun våkner for dagen og hvor lange duppene er, men siste mnd hsr mønsteret vært lur på 1,5 time fra en gang mellom 8.30 og 10, fra ca kl 12-13 på 1,5 time, og en halvtime fra ca kl 16. Om hun har våknet sent og har sene lurer utgår gjerne den siste. 

Kjenner også på at det er litt vanskelig med planlegging, men prøver å legge planer til ca kl 11. Da er hun som regel våknet etter første lur. Om jeg ser at første dupp blir sen triller jeg gjerne dit vi skal, og starter trilleturen ca 1,5 time før. Trives på mange måter med at alt ikke er helt fast (kun leggetid kl 19), og kjenner meg roligere nå enn med førstemann da alt var veldig skjematisk

Anonymkode: 8e2b4...50e

Skrevet

Da hun var 4,5 mnd begynte hun å få faste tidspunkt på søvn. Litt handler om når hun står opp, da det kan variere. Enten våkner hun 08.00 eller 10.30. Hvis hun står opp rundt 08 er blundene kl. 11-13 og 16-17. Legger seg for natten kl. 21.00. Våkner hun kl. 10.30 er første blund mellom 12.00 og 13.30 og neste blund mellom 17.30 og 18 ish. Legger seg da rundt kl. 22.

Er ikke 100% fast, men begynner virkelig å løsne litt her nå :) 

Anonymkode: dc656...19e

Skrevet

8 måneder og fremdeles ingen rutine. Sover når hun er trøtt, og kan da sove alt fra 30 min til 2 timer. Skjønner ikke hvordan jeg skal få til noe rutine. Har forsøkt, men da ble hun så veldig sint at jeg bare har fortsatt sånn jeg gjorde.

Anonymkode: 6f031...507

Skrevet

Straks 9 måneder og begynner såvidt å se antydning til at det begynner å nærme seg et slags mønster. Vet at han kommer til å sove i 9-tida, men vet ikke om han sovner da eller om han er midt i en lur da. Likevel lettere bare det å vite at han kommer til å ha en lur rundt da. 😂

Er for øvrig midt i en periode hvor han egentlig ønsker å være våken lengre enn han egentlig orker, så er ikke noe mønster på hvor lenge han er våken mellom lurene akkurat nå, haha.

Anonymkode: 8a14b...159

Skrevet

Fem måneder gammel baby her, og heller ingen rutiner bortsett fra våkentid. Men det fungerer helt ok å tilpasse dagene likevel. Om vi skal på en aktivitet (f.eks babysang) så er det ikke så farlig om hun har sovet en lang eller kort dupp først, bare hun får sove litt - så da tilpasser jeg meg ved å trille, amme eller hva det skal være før vi kommer fram, og vekker henne om nødvendig. Hun sover heller ingen lange dupper med mindre hun får litt hjelp til å knytte sammen søvnsyklusene - hun våkner stort sett etter 45 minutter uansett, men kan sovne igjen ganske lett om man da fortsetter å trille, eller hva det nå måtte være. 

Med førstemann ble det skikk på rutinene når pappa tok permisjon ved 7-8 måneder. Da ble det faste måltider og dupper i vogn, i stedet for mamman som bare dro fram puppen om ungen virka litt sulten eller trøtt. 

Anonymkode: 43823...6af

Skrevet

På den alderen var ingenting regelmessig. Eller, han var møkktrøtt på kvelden, så i senga mellom 18-19. Dagsøvnen var bingo, men kvar dubb varte 45 min (kunne stille klokka etter han). Fast mønster har egentlig komt dei siste to mnd, kanskje tre, og no er han 10,5 mnd. Akkurat i tide til at pappa starta i perm med ein Kid som sover til fastere tider, og tidvis opp til 2 timer... Hilsen absolutt ikkje snurt mamma... 🤷

Anonymkode: 9374e...4d3

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På den alderen var ingenting regelmessig. Eller, han var møkktrøtt på kvelden, så i senga mellom 18-19. Dagsøvnen var bingo, men kvar dubb varte 45 min (kunne stille klokka etter han). Fast mønster har egentlig komt dei siste to mnd, kanskje tre, og no er han 10,5 mnd. Akkurat i tide til at pappa starta i perm med ein Kid som sover til fastere tider, og tidvis opp til 2 timer... Hilsen absolutt ikkje snurt mamma... 🤷

Anonymkode: 9374e...4d3

Haha, godt å høre at flere er litt snurt for akkurat dette. Jeg er på min andre bebis og gjør alt jeg kan for å skape gode, forutsigbare rutiner slik at dagene skal bli best mulig for både baby og meg. Likevel vet jeg at hver gang jeg føler jeg knekker en kode kan jeg banne på at det har endret seg om en uke. Og jeg er ikke litt bitter av at den som faktisk kommer til å høste frukter av alt dette arbeidet med rutiner, er heldige pappa som kommer til duk og dekket bord når ting endelig har stabilisert seg (og for all del; det kan godt hende at det hadde vært stabilt og fint på dette tidspunktet uten at jeg hadde forsøkt å jobbe for det nå, men jeg klarer ikke å bare la det (dvs lotteriet) skure…). Ikke bitter i det hele tatt🥲🥲🥲🥲🥲🥲🥲😂😂

• Nyttig 1
Skrevet

Følte vi fikk et fast mønster rundt 6 måneder, men plutselig passet ikke det mønsteret for henne lenger, også var det litt lotto frem til et nytt mønster satte seg.

Nå, ved 10 mnd er det relativt faste tider på dagen, men noen ganger våkner hun plutselig tidligere enn hun burde, også blir alt litt fremskyndet. Derfor er det noen ganger legging kl 18, selv om det stort sett er kl 19. Det går helt fint nå.

Anonymkode: 39140...ffa

Skrevet

Aldri 😄 

Anonymkode: d3be4...9eb

Skrevet

Baby 5 mnd uten noen fast rytme. Eller, hun trenger å sove etter 2-2,5 time våken, men det varierer veldig når på dagen det blir soving og hvor lenge hun sover av gangen. Hun sover godt og lenge om natten, så da lar jeg det bare skure og gå på dagen. Hun får henge med på det som skjer, også tilpasser jeg det i løpet av dagen med å f.eks. gå hjemmefra ekstra tidlig så hun kan sove en halvtime i vogna om vi har en avtale og hun har vært våken en stund. Jeg blir bare stresset av å skulle legge opp dagen på en måte som gir noen rutiner som hun åpenbart ikke er klar for. 

Anonymkode: c8be1...062

Skrevet

Baby nr 2 her på 5 1/2 mnd. Ingen faste tidspunkt her heller og går heller på våkentid. Starter dagen mellom 7-8 og har siste uken egentlig gått fra 4 til 3 dupper. Men sover gjerne bare 30-40 min pr gang. Trøtt om kvelden og sover stort sett godt da (i egen seng fra kl 19 til 01/02) også samsoving resten)

Mener å huske at det ble litt mer fast fra 6 mnd sist, og nå som vi er på 3 dupper, så virker det som det blir litt mer faste tidspunkt. Rundt kl 9.30 og 13 og kl 16.

Gjør som de over og bare tar hun med på dagen med søvn i vogn eller hjemme i sengen. 
Litt «verre» kanskje hvis man har de lange 2-3 tiners duppene mitt på dagen og man skal noe kanskje. Men her har ikke det skjedd siden nyfødt-tiden så ikke en problemstilling her😅

Anonymkode: 4e679...de6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...